SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Doorway Pages voorbeeld
Tags: doorway page, google richtlijnen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
28 juni 2011 om 12:20 pm #22487
Tijdens het surfen kwam ik langs deze website: bit.ly/iosVP7 en bit.ly/jZje1f
en ik vraag me af wat jullie van die pagina’s vinden?Zie de grijze links onderaan de pagina.
Dat zijn toch doorway pages?Is dit niet tegen de Google’s richtlijnen of is deze praktijk toch
legaal in de ogen van Google?Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
De betreffende pagina’s scoren overigens niet/niet hoog op
de zoekterm waarvoor men probeert te ranken. Hoe zou dat komen?
Een penalty van Google of te weinig links met goede anchor-teksten naar de betreffende pagina’s?
Het lijkt nu meer op een poging om hoog te scoren op de betreffende zoektermen.Dit is Google’s defenitie van een doorway page:
Doorway-pagina’s
Doorway-pagina’s zijn meestal grote groepen pagina’s van lage kwaliteit waarin elke pagina is geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord of woordgroep. In veel gevallen worden doorway-pagina’s geschreven om een goede positie te verkrijgen voor een bepaalde woordgroep en gebruikers vervolgens door te sturen naar één bepaalde bestemming.Of ze nu voor meerdere domeinen worden gebruikt of binnen één domein zijn geplaatst, doorway-pagina’s zijn meestal frustrerend voor gebruikers en schenden onze richtlijnen voor webmasters.
Google streeft ernaar gebruikers de meest waardevolle en relevante zoekresultaten te bieden. Daarom keuren we praktijken af die zijn bedoeld om zoekmachines te manipuleren en gebruikers te misleiden door ze naar andere sites te sturen dan de sites die ze hebben gekozen en die alleen inhoud voor zoekmachines aanbieden. Google kan stappen ondernemen tegen doorway-sites en andere sites die gebruikmaken van deze misleidende praktijken, onder andere door ze te verwijderen uit de Google-index.
Bron: Doorway pages
-
29 juni 2011 om 9:30 am #26528
Is niet elke geoptimaliseerde landingspage in een bepaalde vorm een doorway pagina?
Ik denk dat, voor elke pagina waar iemand binnen komt en die je dus optimaliseert voor zoekmachines, je moet nadenken of de pagina goed aansluit bij de verwachting/reden waarom iemand zocht op het woord waar ze op zochten.
Dat deze pagina’s niet goed scoren heeft volgens mij meer te maken met het feit dat de vacature en uitzend-wereld erg competitief is en daardoor is linkbuilding key.
Ik heb via opensiteexplorer naar één van deze pagina´s gekeken en er zijn nagenoeg geen linkende domeinen.
-
8 juli 2011 om 3:59 pm #26563
Tsja, landingspages / doorwaypages, het verschil blijft lastig. Voor long-tail zoekwoorden werkt dit overigens nog prima. Kijk maar eens naar vliegticket boeren, zoek op: vliegticket [land of plaats]. De vraag die je kunt stellen is: ook al bereik je hier topposities mee op longtail zoekwoorden, komt het de gebruikerservaring ten goede? Als ik op zo’n pagina kom en ik zie al die links die voor zoekmachines bedoeld zijn, dan ben ik al geneigd om weg te klikken > niet professioneel. Dus ook al krijg je meer bezoekers, door de hoge bouncerate houd je feitelijk hetzelfde aantal ‘nuttige bezoeken’ over. Je kunt je afvragen of een bedrijf hiermee de doelstellingen haalt, namelijk: meer conversies.
-
11 juli 2011 om 2:26 pm #22488
Ik denk ook dat je de volgende vraag kan stellen om te bepalen of het om een doorway of landing page gaat die niet waardeert.
“Help ik de zoekende hiermee vinden wat hij zoekt”?
“Is dit een nuttige pagina voor de gebruiker van mijn site”?
“Zou ik deze pagina ook aanmaken als er geen zoekmachines bestonden”?
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.