Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Een goede backlink is een relevante link voor de bezoeker. Een link die toegevoegde waarde heeft bij de content op de pagina. Dat geld ook voor de links die je nodig zult hebben naar die exacte trefwoord domeinen voordat Google enige waarde zal geven aan die domeinen.
Volgens mij als inhouse SEO is het tegenwoordig niet zinnig om tijd en resources te gebruiken voor het opbouwen van een domein die je alleen in de lucht zet en daarna geen aandacht geeft. Volgens mij heeft deze oplossing zelf een naam, namelijk “doorway domains“. Een goede domein leeft door de content aanpassingen of door de online marketing rond het domein.
Meer informatie over doorway domeinen
http://www.bruceclay.com/eu/seo/advanced/doorwaydomains.htmen in 2005 heeft Matt Cutts het al over spammy technieken genaamd doorway domains
http://www.mattcutts.com/blog/seo-mistakes-autogenerated-doorway-domains/Misschien helpt dit
https://support.google.com/webmasters/answer/83106Er is bij de instellingen in Google Webmaster Tools een optie “Adreswijziging” (of “Change of address” voor die WMT in het engels gebruiken zoals ik :))
De stappen die je zelf moet zetten:
-
[*]Stel uw inhoud in op uw nieuwe domein.
[*]Leid inhoud van uw oude site om via 301-omleidingen.
[*]Voeg uw nieuwe site toe aan de Webmasterhulpprogramma’s van Google en verifieer deze.Dan helpt Google je met deze optie om aan te geven dat je domein verhuist is naar een ander domein.
Het is normaal dat Google een nieuwe site even het voordeel van de twijfel geeft om te achterhalen of een site ook werkelijk iets toevoegt aan de bestaande sites. Het is daardoor dus normaal dat je eerst een wat hoger aantal bezoekers van zoekmachines ziet en dat het daarna inzakt om uiteindelijk af te vlakken.
Google kijkt ook naar de technische kwaliteit van een site. Zijn er veel niet gevonden pagina’s (404). Zijn er server problemen (5** meldingen) enz. Op basis van deze informatie bepaald Google opnieuw hoe waarschijnlijk een site populair zal worden. Een downtime heeft dus zeker een negatief effect.
Op dit moment zou ik adviseren niet naar een andere domein te gaan en dus niet opnieuw te beginnen. Kijk echter wel goed naar je online marketing. Neem altijd je bezoekers als uitgangspunt en zorg er daarom voor dat je site toegevoegde waarde heeft en dat mensen graag terugkomen.
Zorg er daarnaast voor dat je veel natuurlijk populariteitssignalen verkrijgt (relevante links en social media mentions).
Dan komt het vanzelf weer goed.
Helaas denkt mijn klant hier anders over. Ik zal het er nogmaals met hen over hebben.
Ik begrijp het, maar jij bent de specialist en daar huurt de klant je voor in. Probeer het te vertalen naar wat belangrijk is voor de klant. En je kunt pagerank wel gebruiken, maar nooit echt als een doel op zich.
Maar goed, hoe kom ik aan meer traffic en mensen die ook werkelijk een commentaar leveren af en toe?
Over wat voor soort klant hebben we het en wat is volgens jou de doelgroep van de site? Het is vaak even creatief denken, maar er is eigenlijk altijd wel iets te bedenken.
Ik denk dat SEOGuru voldoende heeft gezegd over het realiseren van deze strategie, maar ik wilde toch even wat kwijt over dit stukje tekst:
om deze van de eeuwige PR1 positie omhoog te voeren naar een PR2 of hopelijk zelfs PR3
Wat een geweldige doelstelling 🙂
Het heeft geen enkele waarde om een hogere pagerank te hebben. Het heeft wel waarde om meer relevant verkeer naar je site te krijgen. En het heeft nog meer waarde als dit relevante verkeer ook nog doet waar je op hoopt (registraties, verkopen, enz). Ik zou dus nooit pagerank als een doel gebruiken.
Je klant heeft een bepaald doel met de blog. En het lijkt me onwaarschijnlijk dat het focussen op een hogere pagerank de klant meer oplevert. Ik denk dat het heel belangrijk is om het werkelijke doel van het blog voor de klant te vinden en dat als uitgangspunt te gebruiken. Dat rechtvaardigt de investering die ze in je doen.
Mocht de klant wel pagerank als “doel” zien, dan is het de taak van een SEO-er om uit te leggen dat dit nooit een werkelijk doel kan zijn en dat er gezocht moet worden naar het echte doel van de site.
Mijn 2 cent.
Je moet snel geweest zijn met het artikeltje. Wat ik hoop te vinden is onderzoek wat dit betekend voor zowel paid als voor organisch. Het is namelijk een veel duidelijkere aanduiding van paid dan die gele achtergrond kleur.
Ik denk dat google de advertenties steeds meer op de organische resultaten laat lijken..
Als Google “altijd” de verwachte resultaten weet voor te zetten voor “elke” zoekopdracht maakt het niet uit. Zolang mensen dat vertrouwen niet hebben (of houden) willen ze weten hoe oprecht Google is. Als teveel het idee bestaat dat de zoekopdrachten gemanipuleerd worden uit winstbejag zullen meer en meer mensen gaan twijfelen over deze resultaten en opzoek gaan naar alternatieven waarbij ze wel dat gevoel van onafhankelijkheid hebben.
Het zou mij ook niet verbazen als er ooit nog eens een vierde positie bijkomt.
Geen idee wat je hier precies mee bedoelt?
Nee, dat is niet op te lossen. Het is overigens ook niet zo heel belangrijk meer. Het gaat om de mix. De relevantie tussen de inhoud van de pagina en site waar je link opkomt ten opzichte van jouw pagina en site belangrijker.
Google heeft algoritmen die in staat zijn om een natuurlijk link-profiel te bepalen. Dit wil zeggen dat ze het gemiddelde weten voor alle sites in jouw markt. Wijk je af dan val je op. Als je op valt dan is het mogelijk dat je site minder gewaardeerd wordt (of zelfs een penalty krijgt). Heb jij alleen links met exacte anker teksten dan valt dit op. Geen enkele site heeft dit namelijk.
Dit geld voor eigenlijk alles binnen hyperlinks:
-
[*]of anker teksten altijd hetzelfde zijn en exact kloppen
[*]of er enkel altijd naar dezelfde pagina’s gelink wordt
[*]of er alleen followed of no-followed links gebruikt worden
[*]wat voor type sites er naar je linken (alleen blogs, alleen directories, etc)30 september 2013 om 9:23 am In reactie op: Hummingbird update Google aanleiding voor visie over twee jaar #28008Dat lijkt me ook voor Google het moeilijkste om te realiseren. Het vertrouwen en styling van websites overnemen in de zoekresultaten.
Het is denkbaar dat een bedrijf dat veel geld besteed in het opbouwen van een online brand niet wil dat Google hun volledige huisstijl gebruikt voor hun eigen doeleinde. Deze brands willen de bezoekers op hun websites of binnen hun sociale netwerken. Het zou kunnen dat als een paar grote sites met veel marketing budget en al veel brand awareness Google gaan blokken dat Google geloofwaardigheid verliest.
Als je als zoekende zoekt op een merknaam en het merk komt niet naar boven en dat zie je een paar keer bij verschillende merken dan vertrouw je de zoekmachine volgens mij niet meer. En dat is precies wat Google met “al” z’n algoritme updates probeert te voorkomen. De beste resultaten die volledig voldoen aan de verwachting van de zoekenden.
Google opereert op een heel dun scheidslijntje.
28 september 2013 om 6:38 pm In reactie op: Hummingbird update Google aanleiding voor visie over twee jaar #28006Interessante discussie 🙂
Webshop bestellingen gaan volledig via de zoekmachine;
Ik betwijfel of de consument zo’n almachtige Google accepteert. Onderschat de intelligentie van de gebruikers niet.
Als je alleen nog maar Google als interface ziet en ik ben het wel met je eens dat Google dit zo ver mogelijk probeert door te voeren, verdwijnt de eigen branding van webshops en daarmee de mogelijkheid om zelf te beslissen waar ze hun vertrouwen aan geven.
Daarnaast geloof ik niet dat mensen geloven dat wat Google voorschotelt altijd de juiste is. Je merkt nu al dat mensen Google gaan zien als een advertentie machine en niet meer als een zoekmachine.
Google wandelt volgens mij op een fijne lijn die zomaar de andere kant kan opslaan. Dat is ook waar Google volgens mij bang voor is, dat de publieke opinie negatief doorslaat en iedereen wegloopt. Daarom richten ze zich ook op zoveel verschillende gebieden om mensen afhankelijk van hun te maken. Los van de zoekmachine.
Ik denk hierbij bijvoorbeeld ook aan Altavista. Niet dat ik Google met Altavista wil vergelijken, maar de publieke opinie verdraaide en de laatste verloor ongeveer al het vertrouwen van gebruikers.
Bedrijven en producten worden in blokken getoond met basis informatie;
Ook betwijfel ik of een consument alleen een soort veredelde telefoongids wil zien. Opnieuw gaat het om het vertrouwen wat de mensen hebben in de resultaten en reviews enz.
Bij de presentatie van Hummingbird tijdens hun 15 jarig bestaan werd gezegd dat het zo’n 100 jaar duurt om de meest geweldige zoekmachine te maken
“We think about having 100 years to create the most amazing search opportunity. So we are 15 years in,” USA Today
Als je met een link-builder werkt moet die altijd openheid van zaken geven. Anders zou ik niet met ze samenwerken.
Zeker sinds de Penquin algoritme update zijn, zoals je uiteraard weet, relevante kwaliteit-links belangrijk. Dit wil je kunnen controleren en monitoren. Je wilt bijvoorbeeld niet dat ze een vreemde techniek gebruiken die je site aanmeld bij allemaal enge uithoeken van het internet die jou site nu wel een positieve boest geven, maar over een tijdje een penalty opleveren. Sterker nog link-builders waar ik gebruik van maakte heb ik op die manier bijgestuurd, zodat hun strategie naadloos aansloot op onze strategie.
Ook het antwoord dat ze links verborgen willen houden voor concurrenten is onzinnig. Links moeten gevonden worden. Elke verborgen links is volgens tegen de richtlijnen van Google. EN dat betekend dat je concurrent ze ook kan vinden als ze weten hoe ze moeten zoeken.
Tegenwoordig wil je geen links meer alleen voor het hebben van meer links, je wilt links op pagina’s die aansluiten bij jou doelgroep en de content op jou site. Als je niet echt kunt uitleggen wat de toegevoegde waarde van jou link op een pagina is voor de bezoekers van die pagina, moet je je afvragen of je die link wel wilt. Ik gebruik vaak de term, een link moet zijn zoals een bronvermelding. Het moet iets toevoegen aan de pagina waar iemand op zit.
Ik weet dat het niet zo zwart wit is als ik het nu beschrijf, maar als je uitgangspunt strikt is, dan is het jouw keus om het wat te laten vieren voor sommige links. En niet de keus van een link-builder.
5 september 2013 om 11:46 am In reactie op: Nieuwe website gevaarlijk voor bestaande google ranking? #27982In het algemeen is het uitkijken met het lanceren van een nieuwe website wat dit doet met je keyword ranking.
Ik neem aan dat je niet een volledig nieuwe site lanceert, maar je huidige website gaat vervangen voor een nieuwe. Het lijkt misschien muggenziften, maar het is belangrijk voor de strategie.
Een compleet nieuwe website heeft normaal gesproken geen enkele invloed op organisch verkeer van een andere site. Er zijn wel redenen te bedenken waardoor het wel gebeurd, maar dat is volgens mij dus niet je vraag.
Onze huidige website is nu vindbaar op bepaalde keywords in combinaties met bepaalde url’s. Wat gebeurd er met deze urls wanneer er een nieuwe site in een nieuw cms wordt gemaakt en de url van deze keywords (oude pagina’s) veranderd? Hoe kunnen we dus deze bestaande google resultaten pagina’s opvangen? Door een redirect? Of kan ik in het nieuwe cms gewoon dezelfde url aanmaken?
De oplossing is altijd 301 redirects. Het verkeer en dus ook Googlebot, wat binnenkomt via een oude pagina URL moet via een 301 permanente redirect omgeleid worden naar de nieuwe pagina. Op die manier behoud je de link waarde die je oude pagina had.
De mogelijkheid bestaat overigens nog steeds dat de hoeveelheid organisch verkeer veranderd als je on-page structuur anders is.
De volgende pagina op moz.com is volgens mij een heldere uitleg hierover:
http://moz.com/learn/seo/redirectionJe kunt aan je product pagina’s een meta tag meegeven die Google verteld dat die pagina’s niet geïndexeerd mogen worden.
... Het eerste deel verteld Google of een pagina wel (INDEX) of niet (NOINDEX) geïndexeerd mag worden. Het tweede deel verteld of de links op de pagina wel (FOLLOW) of niet (NOFOLLOW) gevolgd mogen worden.
Meer informatie vind je hier: robotstxt.org/meta.html
Ik zit met een vervelend probleem ik heb namelijk een website gemaakt op een .com domein
Nu heb ik geleerd dat google.be voorrang geeft aan .be domein namen.
Wat kan ik nu het best doen ?Aangezien er al wat linkbuilding naar de .com versie gebeurd is en ik niet helemaal opnieuw wil beginnen.
Top Level Domains (TLD) help zonder meer bij het zenden van de signalen die Google vertellen op welke markt je site zich focust. Ik zou me er echter niet te druk over maken.
Het veranderen van je domeinnaam weegt vaak niet op tegen het voordeel van een domeinnaam met een lokale tld. Daarnaast is voor veel landen de .com (een internationale tld) een goed en bij veel mensen bekend alternatief voor de tld.
Er zijn buiten het gebruik van een tld meer signalen die Google hetzelfde vertellen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je de juiste geotargeting metadata gebruikt. .
Een ander, misschien nog wel belangrijker signaal, zijn links van duidelijk relevante Belgische domeinen. Hoe meer je er daarvan hebt hoe sterker je aangeeft dat je site zich op België richt. Je link-building werk, mits van Belgische sites, draagt dus al bij.
Je kunt (eigenlijk moet bij een .com) ook nog via Google Webmaster Tools site instellingen (bereikbaar via het settings icoontje aan de rechterkant van de pagina) instellen op welke markt je site zich richt. Controleer of dat op België staat.
Ik dacht eraan ook de .be variant te kopen en die door te linken naar de bestaande .com versie. Maar Hoe gaat google die .BE versie ranken? Neemt hij dan automatisch de rank van de .com over of hoe werkt dat nu?
Het aanschaffen van de .be versie van je domein is zeker aan te raden. Je moet deze dan wel met een 301 permanente redirect om leiden naar de .com domein. Dit om er voor te zorgen dat als mensen de naam intikken met .be in ieder geval uitkomen op de plek die ze verwachten.
Op deze manier hoef je je niet druk te maken over hoe Google er mee omgaat. Google zal niets doen met het .be domein en al het verkeer direct naar de .com sturen.
Het eerste wat je je zou moeten afvragen is voor wie je dit doet. Wat is de toegevoegde waarde voor je bezoekers? Als ik het zo lees is die er niet en zou ik die links niet in de footer plaatsen.
Daarnaast zijn footer links niet krachtig en links op elke pagina van je site al helemaal niet. Dat kan zelf negatief werken en het kan het penguin algoritme triggeren en je site dus een penalty geven.
Daarnaast klinkt de opzet bijna als doorway pagina’s. Bij een doorway gebruik je een meta-refresh op een (over) geoptimaliseerde pagina die het verkeer direct doorstuurt naar de pagina waar je de bezoeker eigenlijk op wilt hebben. Je toont dus een pagina die je eigenlijk niet wilt laten zien. Doorway pagina op Wikipedia
21 juni 2013 om 12:53 pm In reactie op: Strategie voor websites rondom verschillende specialisaties #27897Het lijkt me af te hangen van je bedrijfsvoering. Gebruik je verschillende bedrijfsnamen voor elke specialiteit of heeft het allemaal dezelfde naam? Is het één bedrijf of zijn het 3 bedrijven. Verder lijkt het me af te hangen van hoe gerelateerd de specialiteiten zijn. Gaat het bijvoorbeeld om webdesign, hosting en online marketing. Of gaat het bijvoorbeeld om een winkel, een taxi bedrijf en een webdesign bureau.
Uit je uitleg maak ik op dat er relevantie is tussen elke specialiteit en dat dezelfde bedrijfsnaam gebruikt wordt. In dit geval zou ik gaan voor één site met een folder structuur waarbij je goed nadenkt hoe je de 3 specialiteiten goed aan elkaar verbind. Het is zonder meer belangrijk dat je met de navigatie en de vormgeving zorgt voor het onderscheid tussen de verschillende specialiteiten.
Heldere navigatie en een duidelijk onderscheid in je design, waarbij je wel één overkoepelende uitstraling behoud.
-
AuteurBerichten