Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
En toen was het stil … 😉
Zelf stel ik toch echt liever kwaliteit boven kwantiteit. Ja, links vanaf startpaginaklonen kunnen werken. Toch zal dat een kwestie van “it depends” zijn en spelen er mogelijk nog andere factoren dan alleen het aantal links en eventuele domeinautoriteit.
Als ik het verhaal zo lees is het anekdotisch bewijs en dat geeft ook aan hoe belangrijk het is om niet zomaar iets te stellen dan wel over te nemen van anderen.
Ik geloof er wel in dat de minder kwalitatieve links op den duur in kracht kunnen(!) afnemen. Onlangs stelde John Mueller in een podcast dat links vooral belangrijk zouden zijn voor Google om websites en webpagina’s te ontdekken en dat ze verder geen rol van belang meer zouden spelen. Iets wat ik absoluut niet onderschrijf als ik zie welke resultaten er behaald worden wanneer er aan linkbuilding gedaan wordt.
Kortom: zowel Googles woordvoerders als mensen die het tegendeel willen bewijzen mag je zowel met interesse als met gezonde kritiek benaderen 🙂
Het enige juist antwoord is “het ligt eraan”.
Het is echt niet zo dat bloggen de heilige graal is, zoals sommigen je willen doen geloven. Bloggen werkt als je echt goede informatie geeft, op je eigen manier en daarmee dus echt iets toevoegt aan alles wat er al op het wereldwijde web te vinden is.
En vooral: als je daarmee je (potentiële) klanten helpt.
Daarmee helpt het niet direct de ranking van je verkooppagina, dat vooropgesteld. Link je vanuit het blog naar je verkooppagina, is dat een signaal dat Google kan oppakken, maar dat zal ook niet gelijk enorme impact hebben. Krijg je links naar je blog(s), dan versterkt het (de autoriteit van) je website en kan dat effect hebben, tenzij je heel sterke concurrenten hebt die ook sterke links hebben dan wel krijgen.
Mijn advies zou zijn:
- Pak het bloggen zeker op als je denkt dat je in je eigen woorden goede informatie kan bieden om je klanten te helpen;
- Verwacht niet direct resultaat en houd vol als je erin gelooft;
- Focus op kwaliteit en loop je blogs regelmatig na of je ze kunt verbeteren/updaten/aanvullen;
- Kies voor kwaliteit boven kwantiteit;
- Deel je blogs onder je klanten, op sociale media of wat dan ook. Breng ze onder de aandacht zodat je de kans op links vanwege de goede informatie vergroot;
- Link alleen naar je verkooppagina wanneer het nuttig is voor de lezer, bijvoorbeeld omdat die daar in je artikel misschien wel zover kan zijn om jou in te schakelen/van jou te kopen.
Kan je hier wat mee zo?
De vraagstelling is heel terecht, met “in jullie optiek”. In mijn ervaring verschilt het namelijk per situatie en per persoon wat “de beste” SEO-tool is.
- Welke data heb je nodig?
- Waar wil je het voor gebruiken? Backlinks tracken, ranktracken, zoektermenonderzoek, site audits, concurrentenanalyses … ?
- Hoe vaak (per maand, week) denk je het actief te gebruiken?
- Is er een bepaald budget?
Daarnaast komt er ook iets bij als je eigen voorkeuren qua interface. Zelf vind ik Semrush nogal onhandig en onduidelijk en werkt Ahrefs prima voor mij. Voor een ander hoeft dat niet te gelden.
SEO++ is zeker een prima tool, daar doe je alleen geen zoektermenonderzoek mee bijvoorbeeld. Je kan ook site audits doen met bijvoorbeeld SiteGuru (nu voor een eenmalig tarief van $ 69 via AppSumo: https://appsumo.com/products/marketplace-siteguru/?clickId=2zuzDQ1q6xyOUbl0M-0V7wD0UkDSkAXVB3V8T00&irgwc=1&utm_medium=1130526&utm_campaign=Online%20Tracking%20Link&utm_source=IR) per domein. Verder zijn er natuurlijk de grote drie van de SEO-suites: Ahrefs, Semrush en Moz, plus uitdagers als Mangools, SE Ranking, Ranktracker(.com) en meer.
Probeer gewoon eens tools uit om zelf te ervaren wat voor je werkt. Maar wel door eerst op een rijtje te zetten wat je nodig hebt/denkt nodig te hebben.
Ik zou per pagina bekijken wat je ermee moet. Optie 3 is wat mij betreft altijd de eerste optie. Niet iedere pagina hoeft per se geld op te leveren. Bijzonder goede informatieve pagina’s zijn ook waardevol en leveren indirect vaak ook klanten op. Dat valt dus ook niet altijd te meten.
Bepaal dus eerst per pagina wat het doel is: informeren of converteren. Ga daarna kijken of ze daar goed genoeg voor zijn of misschien kunnen worden verbeterd. En: bekijk ook of er niet toevallig verschillende pagina’s met elkaar concurreren. Ik heb nu 2 klanten die beide zo SEO-gericht waren dat ze voor iedere denkbare variant van een zoekterm wel een pagina hadden gemaakt. Dat werkt dus ook niet. De kracht van die pagina’s kun je beter bundelen in 1 heel goede pagina inclusief de sub-onderwerpen.
Duidelijk zo. Te verwaarlozen dus.
Dank je wel Alain. Jouw antwoord sluit aan op wat ik al wel dacht. Dus PR wordt ‘gelekt’ vanuit de PR van de website (het domein) en niet de pagina? Begrijp ik het zo goed? Dat ‘verlies’ is namelijk de angst van een klant van mij. Zelf ben ik niet zo angstig van aard 😉
De slug moet inderdaad beter. Ik zou niet weten waarom je voor een Nederlandstalige website een Engelstalige slug zou gebruiken.
Het effect van een SSL-certificaat op posities in Google is miniem. Alleen bij hoge concurrentie kan het wat invloed hebben. Maar dan geldt ook: wanneer de concurrenten ook voor SSL kiezen, is dat voordeel weg. En AMP is geen specifiek SEO-onderdeel, enkel een manier om je artikelen (niet je pagina’s!) in speciale AMP-weergave te tonen in Google. AMP is overigens nog niet uitgerold in Nederland.
Je focust nu heel erg op de techniek, als ik het zo zie. Goede content is ook van belang. Ik zou een redesign van je webshop overwegen. Het huidige ontwerp sluit niet aan bij de huidige trends in webdesign. Daarnaast is “het beste antwoord geven op de vraag” van belang. Geef jij alle informatie die ik wil weten als ik filament wil kopen? Dat is net zo belangrijk als goede techniek.
28 oktober 2016 om 12:14 pm In reactie op: Google corrigeert zoekterm naar 'correct' Nederlands… #36786Helemaal eens met wat Olaf zegt, zeker in zijn tweede reactie. Maar ook de laatste zin van zijn eerste reactie.
Je klant zal uiteraard ook willen dat mensen die de bedrijfsnaam kennen hem makkelijk vinden. Ik durf te stellen dat een goed ingerichte Google Mijn Bedrijf pagina, inclusief koppeling van die pagina in de website middels rel=”publisher” zal bijdragen aan verbetering. Daarnaast zijn vermeldingen op andere websites (denk bijvoorbeeld aan detelefoongids.nl en andere bedrijvengidsen) ook van invloed. Hoe vaker Google de naam zal tegenkomen, des te natuurlijker zal de zoekmachine deze naam vinden en zal deze naam dan ook als “gewone” zoekterm worden geaccepteerd, vermoed ik.Als ik zo snel naar jouw webshop kijk, heb ik wel een beeld. Wat ik me vooral afvraag is op welke punten Lipperhey en SEOquake jou hoger ranken dan je concurrent. Houd daarbij ook rekening met het feit dat deze tools nooit alle factoren meewegen die een zoekmachine weegt, én daarbij ook de factoren niet op dezelfde manier zullen wegen als de zoekmachine zal doen.
De tools zijn handig als ondersteuning van jouw inzet, maar niet alwetend. 😉
8 maart 2016 om 10:38 pm In reactie op: Hoe houdt je dezelfde meta description bij verschillende zoekwoorden #36134Hallo Gerard,
Wanneer jij weet dat je pagina op bijvoorbeeld “keukens” en “keukeninrichting” wordt gevonden, zou je beide in de meta-omschrijving kunnen meenemen. In dat geval zal Google minder gauw geneigd zijn om de meta-omschrijving zelf aan te passen voor een van beide woorden.
Echter zul je ook reëel moeten zijn en begrijpen dat bijvoorbeeld “keukenkranen” en “keukenkastjes” wellicht minder van belang zijn, omdat je daar een aparte pagina voor hebt en deze pagina de top 10 van Google niet haalt.Overigens biedt de betaalde versie van Yoast SEO de mogelijkheid om op meerdere zoektermen te optimaliseren én daar een aparte meta-omschrijving voor te schrijven. Wellicht biedt dat uitkomst?
7 maart 2016 om 8:17 pm In reactie op: Hoe houdt je dezelfde meta description bij verschillende zoekwoorden #36128Het enige wat ik kan bedenken is om de varianten ook slim in je meta-omschrijving te verweven. Kan dat niet, dan zal Google de data van je pagina ophalen en er zelf een meta-omschrijving van maken. En wat Alain terecht zegt: Google bepaalt uiteindelijk zelf of ze wel of niet gebruik maken van de meta-omschrijving die jij aanlevert.
Wellicht hangt het ervan af waar je Market Samurai voor gebruikt, want ik ben er uiterst tevreden over. Wanneer ik handmatig moet zoeken naar zoektermen, kost de Zoekwoordenplanner mij meer tijd voor minder (long tail) suggesties. En wanneer je de concurrentie wilt checken op de eerste 10 posities van een bepaalde zoekterm, krijg je ook goed inzicht in waarop de concurrentie scoort.
Ik heb er overigens $67 dollar voor betaald, koopje voor de tijdbesparing die ik hiermee realiseer.
Mijn voordelen:
– Minder tijd kwijt aan zoektermenonderzoek
– Meer alternatieve zoektermen (long tail)
– Goed overzicht van hoe de concurrentie op posities 1-10 presteert
– Betaalbare tool, zelfs $147 is goed te doen als eerste investering in een tool als deze, en mijn $ 67 via theleveragist.com is helemaal een koopje
– Uitstekende supportNadelen:
– Af en toe een glitch
– Niet altijd even veel en/of goede (long tail) alternatieven
– Support gaat via Australië, door tijdverschil duurt het even voor je antwoord hebtIk ben heel benieuwd waarom mensen niet zo positief zijn en zelfs de zoekwoordenplanner van Google zelf adviseren, die mij in de meeste gevallen juist minder suggesties voor alternatieven biedt. 😉
-
AuteurBerichten