Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Google past steeds vaker de title van een website aan (net als de meta description). Dit wordt gedaan omdat Google denkt dat hierdoor meer mensen op uw website klikken.
Het is belangrijk om te onthouden dat dit ook sterk verschilt per zoekwoord. Bij een zoekopdracht voor uw bedrijfsnaam is het logisch dat uw naam meer naar voren wordt gehaald. Dit wil echter niet zeggen dat het slim is om dit ook zo door te voeren; dit kan effect hebben op andere zoekwoorden waar uw huidige titel wél heel relevant is.
Persoonlijk zou ik experimenteren met het weghalen van het minteken. Dit oogt naar mijn mening wat natuurlijker.
P.S. Meta keywords worden niet gebruikt door Google.
Dit gaat inderdaad goed fout. Uw website lijkt technisch goed in elkaar te zitten maar zodra ik uw website bezoeken vanuit Google’s user-agent zie ik een lege pagina. Simpelweg gezegd werkt uw website niet voor Google, alleen voor gebruikers.
Dit kunt u ook zien in Search Console. Als u navigeert naar “Crawlen” -> “Fetchen als Googlen” en uw homepagina ophaalt zult u zien dat dit er anders uitziet.
Gebruikt u een plugin of andere methode om andere inhoud aan Google te zien?
Er is geen bewijs dat Google anders omgaat met pagina’s die gelabeld worden als ‘blog’ ten opzichte van ‘nieuws’. Het is totaal aan u hoe u de pagina’s noemt.
Persoonlijk zou ik gaan voor ‘blog’. Nieuws is in mijn ogen meer tijdsgebonden. Ik lees liever een ‘oud’ (e.g. paar maanden) blogartikel dan een nieuwsartikel.
29 september 2017 om 10:32 am In reactie op: Maandenlang last van verkeerde redirect na https migratie #37922“Geen officiele penalty van google gezien in maar zou dat een oorzaak kunnen zijn, nog steeds 6 maanden later last van die redirect fout? Of toch iets anders?”
Als het redirect probleem is opgelost duurt het geen 6 maanden om hiervan te herstellen. Het verlies is verkeer zal ergens anders vandaan komen. Het kan een ander probleem met de HTTPS migratie zijn of simpelweg omdat de concurrentie is gegroeid in Google.
Kijk eens naar deze (Engelstalige) checklist om verlies van verkeer te achterhalen: https://www.whymywebtrafficdropped.com/
Samengevat moet u goed onderzoeken of de website goed indexeerbaar.
“Vraag twee: Ook site z, http nog, geen migratie, is flink gedaald. Iets later en iets minder steile val, maar toch. Heeft een en ander met elkaar te maken?”
Nee, wat op de andere twee websites is gebeurd staat los van deze website.
Het is inderdaad onhandig om 1500 losse regels in het bestand te zetten. Het idee achter htaccess redirects is dat dit in bulk gebeurd. Vaak hebben URLs een vaste structuur zoals “/categorienaam/product-titel”. Er kan dan een redirect aangemaakt worden dat elke URL die begint met “/categorienaam/” doorgestuurd wordt.
Een gouden tip heeft u niet nodig — er zijn tientallen oplossingen. Het hangt alleen van de situatie af.
U kunt het beste een Excel bestand maken met de “oude” (404) URL en de “nieuwe” URL. Vraag vervolgens aan uw IT afdeling om hiervoor redirects aan te maken. De beste oplossing hangt af van de situatie.
- Handmatig
- Importeren in database
- Regex met .htaccess
- Op de productpagina
Redirects aanmaken met een .htaccess bestand is waarschijnlijk de makkelijkste optie in jouw situatie. Maar zoals al ondervonden is dit een erg krachtige tool welke wel goed gebruikt moet worden.
Gebruik in ieder geval een development domeinnaam. Kopieer de website op een subdomein als “dev.webshop.nl” zodat je probleemloos kan testen en proberen. Voor het schrijven van de redirects zelf kan je ook een Regular Expression tester gebruiken. Zo weet je dat er geen (syntax) fouten in je code zit.
Alternatieven zijn er ook, maar dit hangt van de situatie af. Als het bijvoorbeeld om één pagina gaat (zoals de productpagina) zouden de redirects ook hier opgelost kunnen worden. De IT afdeling kan ook een database tabel aanmaken met kolommen voor “oude” en “nieuwe” URLs. Bij het laden van een pagina kan er dan gekeken worden of deze voorkomt in de “oude” URLs.
Dat is inderdaad een lastig probleem. Externe tools zijn minder goed in het vinden van “lage kwaliteit” links. Deze zitten vaak diep verstopt in het internet en hun beperktere index vindt deze daarom niet altijd. Hierom zou je eigenlijk zoveel mogelijk bronnen (Search Console, Ahrefs, Moz, Majestic) moeten combineren, ontdubbelen en vervolgens handmatig controleren. Dat is natuurlijk een behoorlijke klus.
Natuurlijk het beste zou zijn dat je exact weet welke links er zijn geplaatst. Kan je het bedrijf vragen of ze kunnen zoeken naar iets van een rapportage of documentatie van de uitgevoerde werkzaamheden? Vaak worden er “updates” gestuurd met rankings en de geplaatste links. Je zou zelfs nog contact kunnen zoeken met de linkbuilder en vragen waar ze links hebben geplaatst.
Zoekwoorden zou ik niet na positie 50+ controleren. Zelfs na pagina 3 zijn de posities al heel vluchtig en nietszeggend. In uw Google Analytics account is verder te zien hoe belangrijk Bing is voor uw verkeer (niet) — kijk hier dus ook niet al te veel naar.
Uw site zit on-page goed in elkaar. De reden dat u niet gevonden wordt op dit specifieke zoekterm zal dan ook te maken hebben met de relatief hoge concurrentie en dat het zoekterm heel breed is met verschillende intenties. Google wil “van alles een beetje” laten zien omdat niet duidelijk is waar de bezoekers precies naar op zoek is. Ik zie bijvoorbeeld veel lokale hotels die geen sterke website hebben maar Google weet wel dat dit mogelijk relevant is voor mijn zoekopdracht.
Vergelijk het met een zoekterm als “tv”. Wil die persoon een TV kopen, weten wat er op TV is of maakt die een werkstuk over de werking van CRT? Omdat dit niet duidelijk is wordt er een beetje van alles getoond. Hierop gevonden worden zou lastig zijn en waarschijnlijk weinig opleveren.
Op gerichtere (longtail) zoektermen wordt u wel goed gevonden: mijn advies zou zijn om hier meer op te richten. Dit kan veel interessante gerichte bezoekers opleveren.
- midweek arrangement (#4)
- arrangementen boeken (#3)
- theaterarrangement (#1)
Leuk idee! Ik heb het contactformulier ingevuld maar kreeg geen bevestiging of deze goed verzonden was. Heb je mijn bericht ontvangen?
Google laat niet altijd de door jouw opgegeven
zien. Maar het is waarschijnlijker dat de plugin niet goed geïnstalleerd/configureert is. Kan je op de pagina zelf jouw opgegeven title zien? Beste Eric,
Dank voor je uitgebreide reactie.
Misschien dat er ervaringen zijn van mensen die het aan de hand hebben gehad dat er bijvoorbeeld een blokkade of captcha op de website werd toegepast? En wat zou dit voor gevolgen hebben voor de ranking en waardering van de betreffende website?Er word geen captcha op je eigen website geplaatst — je krijg bij Google zelf een captcha te zien. Dit heeft geen invloed op de rankings van je website.
Vermoedelijk staat nog ergens een link naar de (dode) pagina’s. Misschien in een sitemap, of extern? Ik zou aanraden om een 301 redirect te doen naar een algemene pagina met “deze advertentie is verlopen”. Zo gaat er geen linkwaarde verloren. Hoewel dit nog wel meldingen gaat geven in Webmasters.
Als Golden Earring een advertentie plaatst, elke muziek site praat over de advertentie op jouw site, heel veel backlinks, en jij 3 maanden later er een 404 op gooi.. dat zou zonden zijn :).
Mooie, eenvoudige en strakke website!
Handig, maar zoals je zelf al zegt, wel voor de engelse taal…
(Bijna) Alles word toch eerst uitgetest op .com. Persoonlijk vind ik het alleen naar dat het in Fahrenheit is. F63° zegt mij vrij weinig maar C17° al meer.
Heb je al een Google Places account? Daar kan je ook nog eens aangeven welk telefoonnummer je hebt.
Ook zou ik aanraden om op zoveel mogelijk gratis “bedrijfsprofielen” aan te maken. Er zijn diverse sites waar je een profiel van je bedrijf kan aanmaken en daar je adres en contactgegevens kan achterlaten. Gebruik dan altijd wel exact dezelfde gegevens.
Inderdaad een erg apart probleem. Ik zie wel dat Google nog je oude
in de cache heeft. Wanneer heb je dit aangepast? En even een heel ander iets: Is het misschien een idee om speciale ASCII tekens te gebruiken om de aandacht van de zoeker te trekken? Er is een telefoontje ✆. Zie ook: http://copypastecharacter.com/
-
AuteurBerichten