Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dankjewel, Alain, appreciated! 🙂
Je moet jezelf afvragen of je een meertalige SEO wilt of meerdere SEO’s in verschillende landen, omdat de culturele verschillen en website nogal afwijkend kunnen zijn.
Volledig mee eens. Internationale SEO is niet gelijk aan het vertalen van teksten! Kennis van de lokale cultuur, taalgebruik, omgangsvormen, etc. zijn van belang om lokaal SEO succes te behalen.
De vraag is of je 1 partij wilt die in alle landen mensen heeft zitten of dat je per land een andere partij kiest.
Er zijn maar weinig partijen die internationaal SEO kunnen aanbieden met lokale mensen. De 2 grootste zijn Big Mouth Media en GroupM Search (disclaimer: daar heb ik ruim 2 jaar gewerkt). Lokale partijen zijn er uiteraard te veel van om op te noemen.
Succes!
Search Engine Advertising wordt steeds meer ingezet door bedrijven. Gaat het adverteren winnen van de normale website optimalisatie of blijven beiden onderdelen belangrijk?
Er wordt aanzienlijk meer besteed aan SEA dan aan SEO. Door de enorme groei aan de kant van zoekmachine adverteren nemen daar de prijzen per klik toe vanwege het veilingmodel wat hieraan ten grondslag ligt. Mede daardoor zie ik een toename van SEO bestedingen.
Beide onderdelen blijven in ieder geval belangrijk. Want uiteindelijk gaat het om het meest relevante antwoord na een zoekvraag. En of dit antwoord in het gesponsorde- of natuurlijke antwoordenlijstje staat, maakt dan in feite niet uit.
Google staat momenteel op eenzame hoogte als meest gebruikte zoekmachine. Denkt u dat er andere zoekmachines of ontwikkelingen zijn, die Google van haar troon kunnen stoten?
Google had de tijd en een grote gun-factor mee en heeft hier goed en slim gebruik van gemaakt. Google heeft deze positie serieus genomen en er slim en degelijk op doorgebouwd. Mede door het lanceren en integreren van veel fraaie, nuttige en bovenal gratis applicaties, heeft Google veel mensen aan zich gebonden.
Dat maakt Google sterk en zal de dominante positie voorlopig niet veranderen. Aan de andere kant krijgt Google het steeds moeilijker. De groeicijfers nemen af en het belang van aandeelhouders lijkt steeds zwaarder te gaan wegen, wellicht tot boven het belang van de gebruikers, waar Google groot mee is geworden.
Voor Google zie ik 2 bedreigingen:
1) Google zelf. Met het steeds groter, machtiger en logger worden van het bedrijf, verliest Google z’n charme, innovativiteit en bovenal vertrouwen van gebruikers.
2) Een service die onze zoekvraag en intenties beter beantwoordt en begrijpt dan Google.
Op korte termijn zie ik echter geen van deze bedreigingen een serieuze vorm aannemen. Maar ook Google is in slechts enkele jaren groot geworden…
Tegenwoordig komen er steeds meer mobiele apparaten op de markt die beschikken over mobiel internet. Heeft dit nog invloed op de zoekmachines of hoe websites gevonden moeten worden
Jazeker! Zoals ik al aangaf bij vraag 3, zie ik mobiel internet met name in combinatie met lokaal zoeken. Internet activiteiten op een mobiel apparaat hebben namelijk altijd een lokale component.
De activiteit zoeken is al sterk verbonden aan een behoefte van een specifiek moment. Een zoekmachine geeft je direct antwoord op je zoekvraag van dat moment. Bij mobiel zoeken is dat alleen nog maar sterker.
De mobiele apparaten zijn niet echt geschikt – met name door de afmetingen – om eens lekker uitgebreid te gaan zoeken. Mobiel zoeken is dus nog sterker verbonden aan je behoefte van dat moment, wat voor een groot deel door je locatie wordt bepaald.
Zoekmachines zullen dus sterk moeten verbeteren in het anticiperen op de context waarin jij je bevindt als je mobiel zoekt.
Ook voor hoe websites vervolgens gevonden worden is het belangrijk om te anticiperen op de context waar een mobiele zoeker zich in bevindt. Dat is de uitdaging voor mobiele SEO.
Er wordt nu al veel gesproken over web 3.0, dit zou een inhouden dat er een internet ontstaat waar veel over de gebruiker bekend is en de informatie zich aanpast aan de gebruiker. Welke invloed zal Web 3.0 hebben op het zoekmachine gebruik en het optimaliseren?
Belangrijk hier is de definitie van web 3.0. Voor het gemak houd ik kort door de bocht het volgende aan:
– Web 1.0 – het statische web (eenrichtingsverkeer)
– Web 2.0 – het interactieve web (tweerichtingsverkeer, gebruikers ‘praten terug’)
– Web 3.0 – het semantische web (geautomatiseerd tweerichtingsverkeer tussen webapplicaties)Bij web 3.0 gaat het in mijn definitie over standaarden van het structureren van data (semantiek), zodat data makkelijker en automatisch kan worden uitgewisseld tussen (web) applicaties.
In zoekmachine-land zet Yahoo hierin de eerste stappen met Yahoo SearchMonkey, waardoor je applicaties kunt bouwen die data bronnen met elkaar combineren.
Het zoekmachinegebruik zal er niet veel door veranderen denk ik. En dat is ook goed. Vergelijk het met Blended Search, waarbij de zoekresultaten worden verrijkt. Belangrijker blijft uiteraard relevantie.
Voor SEO geeft dit extra mogelijkheden. Natuurlijk vereist dit ook extra kennis van web standaarden, maar ik zie het met name als kans om via nog meer manieren goed vindbaar te zijn.
Lokaal zoeken komt steeds vaker voor bij het zoeken naar bedrijven, neem een ilocal of allebedrijvenin.nl. Gaat dit ook voor zoekmachines en zoekopdrachten gelden denkt u? Worden zoekopdrachten ook lokaal gericht?
Ik heb even geen link bij de hand, maar er zijn diverse onderzoeken die aangeven dat een groot gedeelte van alle zoekopdrachten een lokale component bevat.
Het is de taak van een zoekmachine om een zo goed mogelijk antwoord op de zoekvraag te vinden. Bij een lokaal gerichte zoekopdracht is het dus terecht dat er lokale zoekresultaten worden getoond.
Natuurlijk is hier ruimte voor initiatieven als iLocal, maar Google heeft zelf ook een goede troef in handen met hun lokale index, gekoppeld aan Google Maps. Deze resultaten zie je dan ook veel terug als onderdeel van Blended Search.
‘Local search’ zie ik met name in combinatie met mobiel internet. Internet activiteiten op een mobiel apparaat hebben namelijk altijd een lokale component. De combinatie van lokaal zoeken en mobiel wordt dus alleen maar belangrijker en waardevoller.
Welke andere toekomstige ontwikkelingen op het internet zullen van grote invloed zijn op zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing? Gaat Universal search van grote invloed zijn op SEO?
Vraag 1 heb ik al beantwoord met Blended (Universal) Search 🙂 Dat is nu al van invloed op SEO.
Toekomstige ontwikkelingen die van grote invloed zijn op SEO zijn personalisatie van de zoekresultaten. Zoekmachines zijn al actief op dit gebied, maar dit zie ik nog veel verder gaan.
Zo verzamelt Google bijvoorbeeld al heel veel data via de iGoogle startpagina, Webgeschiedenis (ook surfgeschiedenis via de Google Toolbar) en nog maar te zwijgen over Google AdSense, Google Analytics, etc.
Nieuwe ontwikkelingen als Google SearchWiki, waarbij je als ingelogde zoeker kunt stemmen op zoekresultaten, gaan nog een stap verder. Combineer dit met OpenSocial, Android en Google Latitude en sociaal gedrag van mensen gaat een rol spelen in de rangschikking van zoekresultaten.
Op korte termijn zie ik deze personalisatie niet exploderen, mede vanwege privacy vraagstukken, maar vroeg of laat is dat van invloed op SEO.
Welke ontwikkelingen bij zoekmachines zijn er momenteel die de manier van optimalisatie veranderen of beïnvloeden
De belangrijkste ontwikkeling bij zoekmachines is wat mij betreft Blended Search, wat Google Universal Search noemt.
De focus in het optimaliseren voor zoekmachines moet dus – naast tekst, wat nog steeds de belangrijkste component is – nu uitgebreid worden naar andere soorten content, zoals video en afbeeldingen.
De verticale zoekmachines die middels Blended Search in de “hoofd-zoekmachine” worden geïntegreerd, hebben een andere index en algoritme. Het vereist dus ook kennis daarvan.
Een goede stap om een extra alternatief te hebben om problemen rondom dubbele content in zoekmachines te verhelpen!
Met name goed dat Google, Yahoo en Microsoft hierin samenwerken, wat in 2006 al gebeurde met het sitemap.xml protocol.
Mijn mening is echter dat je dubbele content problemen in deze volgorde het beste kunt oplossen:
1) Goede site structuur (voorkom waar mogelijk dubbele content)
2) Permanente redirect 301 (zowel bezoekers als zoekmachines worden permanent doorverwezen)
3) Robots.txt of Meta robots tag (pagina(‘s) uitsluiten van indexatie)
4) Canonical tag (als de voorgaande verbeterpunten niet toepasbaar zijn)Belangrijk vind ik bij dit ‘canonical tag’ initiatief dat het een richtlijn is voor zoekmachines, geen commando (zoals een permanente (301) redirect wel is).
Als de pagina’s onvoldoende identiek zijn, de canonical tag genegeerd wordt (mede om misbruik te voorkomen).
Merk op dat deze tag alleen werkt binnen hetzelfde domein. Je dus geen verwijzing maken tussen identieke content op verschillende domeinen.
-
AuteurBerichten