Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dus, Alain, als ik je goed begrijp:
Stel, je hebt een opdrachtgever (een Nederlands bedrijf) dat internationaal actief is. Bijvoorbeeld oa in NL, DE, BE en FR.
Dan is de beste oplossing dus om de site op al die domeinen te plaatsen:
yourdomain.nl
yourdomain.de
yourdomain.be
yourdomain.frDeze oplossing:
yourdomain.nl/nl
yourdomain.nl/de
yourdomain.nl/be
yourdomain.nl/fr
zal dus minder snel scoren dan de eerste oplossing?Op zich begrijp ik dat wel maar het enige lastige is dan hoe je met onderhoud om moet gaan: in dat geval kun je het beste 1 website aanhouden, onderhouden, etc. En die website aan het einde van je onderhoud kopieren naar de verschillende andere domeinen alwaar automatisch wordt gesignaleerd om welke extensie het gaat en dus welke taal automatisch moet worden gehanteerd.
Vragen die dan in mij opkomen zijn:
1. Wat te doen bij de .com-extensie? Hosten in Nederland en toch de subdirectory voor andere talen gebruiken of de klant adviseren meerdere domeinnamen aan te schaffen?2. Wat doe je wanneer iemand op de .fr-site is en deze wil de Duitse taal hebben? Verwijs je die persoon dan (automatisch) naar de .de-site?
Het probleem van meerdere domeinen zit ‘m in:
– reclame: welke domeinnaam hanteer je in je documentatie?
– wat te doen met mail ontvangen en versturen vanaf de verschillende domeinen? Dergelijke instellingen moeten dan ook voor alle domeinen worden ingesteld. Daarin zit een gevaar voor het onderhoud: je wilt wel dat het overzichtelijk blijft.Ik vermoed dat de meesten van ons dat artikel hebben gelezen. Ik heb het gebruikt om in de goede richting te denken maar vervolgens had ik nog vele vragen over de technische kant van het verhaal.
Zo is de site waar we nu mee bezig zijn opgebouwd uit verschillende directories, dus:
– engels is ..domain.com/en/
– nederlands is ..domain.com/nl/
– etcOm niet alle pagina’s te moeten hoeven maken in alle taaldirectories werken we met een .htaccess-bestand dat de directories na maakt en alle request terugvoert naar 1 basisdirectory die wij hebben gemaakt en onderhouden.
Daarmee blijft het onderhoud zeer beperkt en kan de klant eindeloos talen invoeren, zelfs zonder dat ze ons nodig hebben.
Onze klant en wijzelf zijn zeer tevreden over deze oplossing maar ik hoor het graag wanneer mensen nog verder zijn met hun oplossing.
-
AuteurBerichten