Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
🙂
Dit probleem staat los van de search console. In de search console wordt terecht opgemerkt dat https://www.filamentenmeer.nl/reprapper/3.0mm-petg-filament-yellow?page=3 leidt tot een 404 (soft 404 naar ik aanneem, omdat er wel een pagina verschijnt, maar die pagina is leeg).
De 301-redirect die je hebt gemaakt werkt niet, want als ik naar genoemde URL ga vindt er geen redirect plaats. Wat daar de reden van is, kan ik niet zien. De redirect staat in een .htaccess bestand? En zo ja, gebruik je wel het juiste .htaccess-bestand?
Tja, er zijn zoveel factoren die een rol spelen, dat het moeilijk is om even snel de vinger op het verschil in SEO-kwaliteit tussen de twee sites te leggen. Dat kan met technische zaken te maken hebben, met gebruikersgedrag op de pagina’s (zijn gebruikers meer tevreden met de andere site?) en backlinks. Natuurlijk is content king, maar misschien wordt de content op de andere site in de ogen van Google meer gewaardeerd.
Een SEO-basishandleiding is hier te vinden: https://www.seoguru.nl/handleiding-seo/
Dag Robin,
Allereerst: de http-versies van zowel de www als de non-www varianten redirecten (301) netjes naar de https-variant:
http://autorai.nl -> https://autorai.nl
http://www.autorai.nl -> https://www.autorai.nlMaar nu zit je inderdaad met het probleem dat er twee sites live staan. Je hebt te maken met links naar de ene site en ook de andere, dubbele content, etc. Dit moet worden opgelost. Dat gaan we nu doen…
De juiste site is de non-www versie dus: https://autorai.nl/. Je wilt niet overstappen naar de site met de hoogste page authority, maar je wilt de krachten van beide sites bundelen in de juiste site site (non-www variant dus). Anders gezegd je wilt de kracht van de www-site overdragen en optellen bij de non-www site. De oplossing hiervoor is simpel.
Net zoals de http-varianten via een 301-redirect hun kracht nu reeds overdragen aan de https varianten, kan je de kracht van de www-pagina’s via een 301-redirect overdragen op de non-www equivalent van de pagina.
Zo moet bijvoorbeeld https://www.autorai.nl/motor/motornieuws/ een 301-redirect krijgen naar https://autorai.nl/motor/motornieuws/, etc. Dit geldt voor álle pagina’s van de site. Dit lijkt netjes zo geïmplementeerd te zijn, behalve voor de homepage. https://www.autorai.nl redirect niet naar https://autorai.nl. Als je dat nog even doet, is het probleem opgelost, en zal je zien dat de PA van de non-www versie, de PA van de www-versie zal inhalen.
Helder?
Alain
Het antwoord op je vraag lijkt mij af te hangen van de vraag waar vandaan je de meeste bezoekers krijgt of wilt krijgen. Omdat je hebt ontdekt dat de bij Google Mijn Bedrijf opgegeven bedrijfslocatie helpt bij het scoren indien men zoekt vanuit die locatie, zou ik die bedrijfslocatie aanpassen op het antwoord op die vraag. Hierbij overigens aangetekend dat Google je feitelijke bedrijfslocatie wil zien in Google Mijn Bedrijf. Je kan ook simpelweg daar gehoor aan geven, met name omdat ik begrijp dat je geen fysieke bedrijfslocatie hebt in de betreffende toeristische stad.
Kan je voorbeelden geven van a) sites waar dit wel en b) sites waar dit niet gebeurt?
Het is maar wat je makkelijker vindt. De rode button aanklikken moet je steeds met de hand doen, terwijl je de ping-URL kan automatiseren…
Maar je hebt gelijk, rode button kan ook.
Als je een openbare sitemap.xml hebt (bijvoorbeeld onder je root), die zelfde sitemap.xml automatisch geüpdatetet wordt door de plugin, en je die sitemap.xml hebt aangemeld bij de Google Search Console, hoef je in principe niets meer te doen. Google zal de sitemap.xml regelmatig controleren en de aanpassingen verwerken.
Als je wilt dat Google sneller langskomt, kan je hen ook “Pingen”. Uit dit artikel:
U kunt een sitemap ook opnieuw verzenden door een HTTP GET-verzoek naar de volgende URL te sturen en uw eigen sitemap-URL op te geven:
http://google.com/ping?sitemap=http://www.example.com/my_sitemap.xml
Als op de oude site gebruik werd gemaakt van de hreflang zou ik er zeker, voor de livegang, voor zorgen dat die daar ook aanwezig is. Google kijkt inderdaad niet naar de HTML-lang.
Dag Hans,
Dank voor je uitgebreide beschrijving. Het is voor mij echter onmogelijk om aan te geven wat er aan de hand is. En al helemaal niet of dit Panda betreft. Panda heeft te maken met kwaliteitsbeoordeling. Ik zou eerder denken een devaluatie van affiliate-constructies. Google is hier altijd heel kritisch op. Maar ook daar schiet je niet veel mee op, daar je nu eenmaal een affiliatesite hebt. Voor dit soort omvattende problemen, die veel onderzoekstijd vergen, moet je denk ik op zoek naar een goede seo specialist (die ook tijd heeft, hetgeen voor ondergetekende helaas niet het geval is). Dit forum is primair voor de beantwoording van gerichte, concrete SEO-vragen.
Succes!
Alain
-
Deze reactie is gewijzigd 6 jaren, 9 maanden geleden door
Alain Sadon.
Tja, welkom in de wondere wereld van Google. Posities zijn geen garanties. Google is constant bezig met hun algoritme, dus het kan zomaar zijn dat mooie posities als sneeuw voor de zon verdwijnen. Als zoiets plaatsvindt, dan betekent dit dus niet automatisch dat je bent gestraft. Google vindt de .be site waarschijnlijk niet meer voldoende relevant voor het zoekwoord “houten letters”. Overigens is het sowieso een klein wondertje dat je zo goed scoorde in google.nl met een .be site. Dat geldt dus ook voor “houten naam”. Ik zou inzetten op je liefenleuk.nl site om beter te scoren in NL. Ik vermoed dat er met die site nog niet veel is gebeurd op het punt van de optimalisatie (verwerk in de title van je homepage in ieder geval je belangrijkste zoekwoord) en de werving van backlinks. Daar zal je in dat geval ideeën voor moeten ontwikkelen. En voor wat betreft de daling met de .be-site kan je proberen te achterhalen wat je precies hebt gedaan voordat de daling inzette. Als je iets wezenlijks hebt veranderd, zou je dat kunnen corrigeren. Omdat je volledig bent verdwenen (je bent inderdaad niet vindbaar bij de eerste 100 zoekresultaten), zou het ook kunnen zijn dat je binnenkort opeens weer je hoge positie inneemt.
Ja, Google laat ze daar gewoon staan. Je kan ze “Markeren als gecorrigeerd”. Dan vallen die uit de lijst. Als Google de volgende keer de fout weer tegenkomt, wordt die vanzelf teruggeplaatst in de lijst.
De standaardprocedure is als volgt:
1. Zorg dat alle oude URL’s (op oud.com dus) een 301-redirect krijgen naar de overeenkomstige nieuwe URL’s (onder nieuw.com, nieuw.nl en nieuw.de).
2. Meld de nieuwe sites aan bij de Google Search Console
3. Adreswijziging kan je niet doorgeven bij de Search Console van de oude site, omdat de site zich splitst in drie sites.
Ik dacht toen even aan het volgende:
Meld de drie onderdelen binnen de oude site als afzonderlijke properties aan binnen Search Console. Waar je nu één property hebt, namelijk oud.com, krijg je de volgende drie properties:
- oud.com
- oud.com/en
- oud.com/de
Van deze properties zou je nu een individuele adreswijziging kunnen doorgeven.
Maar: in https://support.google.com/webmasters/answer/83106?hl=nl lees ik: “Opmerking: De tool is op dit moment niet geschikt voor het volgende type wijzigingen: wijziging van de subdomeinnaam, protocolwijzigingen (van HTTP naar HTTPS) of wijzigingen van het pad.”. Ik vermoed dat jouw type migratie betrekking heeft op “wijzigingen van het pad”, maar kan hier geen bevestiging van vinden. Je zou er eens mee kunnen experimenteren of zelf even verder zoeken. Hou ons op de hoogte!
Je vraag is erg algemeen van aard. Het zou een complete seo analyse van je site vragen, om je vraag te kunnen beantwoorden. Ik denk dat je wat specifieker moet zijn in je vragen.
Hoe meer structuur, hoe beter. Specialiseer van shorttail zoektermen (dicht bij de homepage) naar longtail (dieper in de site). Laat de URL’s deze structuur volgen (dwz creëer een directory bij iedere stap dieper in de structuur).
Ik denk dus dat je er goed aan doet om extra categorieën te creëren. Een URL als Vingino/longsleeves/ is mooier dan Vingino/vingino-longsleeves/. Je hebt vingino immers al in de url.
Lees: https://www.seoguru.nl/seo-blog/seo-sitearchitectuur/
Als je je website wilt overzetten naar een opgekochte domeinnaam, probeer dan wel te achterhalen of er geen problemen mee zijn geweest (penalties, etc.). Vraag bijvoorbeeld of je in hun Google search console mag kijken, en kijk dan bij handmatige acties. Als er tenminste nog een site onder hangt.
-
Deze reactie is gewijzigd 6 jaren, 9 maanden geleden door
-
AuteurBerichten