Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ja, SEOdoc, goede vraag.
Op het eerste gezicht zou je zeggen dat SEO voor de normale PC niet anders is dan SEO voor mobieltjes. Dat lijkt in grote lijnen ook wel zo te zijn, maar ook weer niet helemaal. De zoekresultaten binnen google.nl wijken namelijk wat af van google.nl/xhtml. Als ik wat rond lees, dan is het idee dat Google de mate waarin de site geschikt is voor de specifieke mobiel, meeweegt. Mobiele browsers zijn bovendien een stuk minder robuust dan de browsers op onze PC’s, hetgeen ook specifieke eisen stelt aan de site.
Misschien heb je wat aan dit artikel: The New Mobile SEO: What You Need To Know
Dat is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen. Ik ken dit fenomeen in ieder geval niet. Dank voor het delen van je ervaring!
En interessante verdere uitwerking met het oog op de bepaling van authority en trust binnen Facebook en Twitter:
Twitter & Facebook links affect SEO on Google and Bing | Web SEO AnalyticsDat is interessant, Frits. Ik was mij ook niet bewust van verschillen in het aantal pagina’s in de indices van de verschillende Googles. Google zelf zegt altijd dat er maar 1 index is van waaruit de verschillende landen worden bediend. Daar kunnen we nu dus vraagtekens bij gaan plaatsen.
Ik begrijp dat bedrijfswebsite en shop dubbele content bevatten. Dat heeft inderdaad geen zin. Slechts 1 zal er gaan ranken, en ik begrijp uit je verhaal dat dat de bedrijfswebsite moet gaan worden. In dat geval zou ik de gehele webshop 301-redirecten naar de bedrijfswebsite. Op de eenvoudigste manier kan je alles redirecten naar de root van de bedrijfswebsite.
Als er deeplinks (dwz linkjes naar andere pagina’s dan de homepage) liggen in de webshop dan kan je beter die individuele pagina’s 301 redirecten naar geschikte pagina’s in de bedrijfssite, en de rest redirecten naar de homepage. Als de structuur van de webshop erg vergelijkbaar is met de bedrijfssite (bijvoorbeeld zelfde categorieen) kan je ook per categorie een 301-redirect maken naar de betreffende categorie in de bedrijfssite.
Kortom, probeer specifiek te redirecten en als dat niet lukt, redirect dan maar de hele webhop naar de homepage van de bedrijfssite.
Jan heeft site A en B
Piet heeft site C en D
Jan A linkt naar Piet C en Piet D linkt naar Jan B
A, B, C en D staan op verschillende locaties.
Kost dan wel 1 backlinkje voor Jan en Piet voor onbeperkt gebruik van de service he.Als Jan gewoon van A naar B linkt heb je hetzelfde effect en is Piet niet nodig.
23 november 2010 om 1:28 pm In reactie op: Interessante observaties n.a.v. lezing Matt Cutts (Google) #26055Ik begrijp dat ze dit niet hebben onderzocht, maar dat onze vriend Matt Cutts dit rechtstreeks zo heeft gezegd.
23 november 2010 om 9:27 am In reactie op: Interessante observaties n.a.v. lezing Matt Cutts (Google) #26053Aardig is ook dat google zelf gaat kijken waarom domeinnamen die exact matchen met de ingetikte keywords zo goed scoren. Wel een goede stap denk ik, er zijn nu nog veel te veel websites die daar misbruik van maken en helemaal niet zo relevant zijn.
Wordt de laatste tijd ook veel over gevraagd op het forum.
Ja, is een belangrijk issue. Ik heb mezelf ook altijd al afgevraagd waarom exacte domeinnamen zo goed scoren. Ik heb inmiddels wel begrepen dat Google de domeinnaam (zoals bij mij “SEOguru”) beschouwt als een “Web Trademark”. Met het registreren van een domeinnaam pak je dus eigenlijk ook de handelsnaam. Google hecht daar veel waarde aan, maar in veel gevallen is dit inderdaad niet terecht.
23 november 2010 om 9:24 am In reactie op: Interessante observaties n.a.v. lezing Matt Cutts (Google) #26052Enig idee hoe ze dat zouden kunnen weten ? Zouden ze van elke uitgaande link bijhouden hoe vaak die op de target website binnenkomt ? Lijkt mij een enorme admin ?
Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp, maar het lijkt me niet moeilijk om een linkjes gewichten mee te geven. Er wordt sowieso van alles bijgehouden van een link, denk maar aan die zo belangrijke ankertekst. De eerste link krijgt blijkbaar een extra gewicht.
Via de meta tag kan geen 301-redirect worden gegeven. Omdat de meta instructies pas client side (d.w.z. in de browser) worden uitgevoerd is de status altijd code 200 (ok). Als je er een 301 van wilt maken moet dit dus server side (bij een Apache server via de .htaccess, bij IIS via het IIS console) worden geregeld.
Nu is het wel mogelijk om een soort 301 effect te creëren zonder een 301 te gebruiken. In de meta sectie van een pagina kan je een rel=”canonical” definiëren. Daarmee kan je aangeven wat de canonieke pagina ofwel bronpagina is van de pagina waar deze metatag is gedefinieerd. De PageRank gaat dan (net als bij een 301) over naar de bronpagina. Belangrijk verschil met een echte 301 is dat de oude pagina (URL) blijft bestaan: er vindt dus geen redirect plaats.
In de meta sectie van voorbeeld.html kan je definieren:
Dan gaat de PageRank van de voorbeeld.html over naar de voorbeeld.php. De voorbeeld.html wordt dan dus niet geredirect. En als je van deze tag gebruik wilt maken moet de content van beide pagina’s wel identiek zijn.
Meer info over de rel=”canonical”: Over rel=”canonical” – Webmasterhulpprogramma’s van Google Help
Maar goed, normaal gesproken wil je niet dat de oude pagina’s blijven bestaan. In dat geval moet je het dus gewoon server side regelen.
Klinkt goed allemaal!
Zorg dat er een 301-redirect komt te liggen van alle *.html pagina’s naar de nieuwe *.php pagina’s. Daarmee geef je aan Google aan dat het een definitieve verhuizing betreft. Dit is zeer belangrijk. Je website bouwer zal (hopelijk) begrijpen hoe dat moet. In het algemeen verloopt dat via het .htaccess bestand dat in de root van de website moet worden geplaatst.
Hou ons op de hoogte of de rankings er onder lijden. Mogelijk heb je een klein verval. Maar een alternatief is er niet.
22 november 2010 om 3:46 pm In reactie op: Interessante observaties n.a.v. lezing Matt Cutts (Google) #26045Het speciale belang van de “first link” in de content vond ik ook wel erg interessant.
Dank, Robbert!
Het is aangepast.Je bent zeker niet verbannen. Er staan pagina’s in de Google cache en als je zoekt op leobellen (wat we de “web trademark” noemen) sta je nog gewoon op nr 1.
Dan zou er eventueel sprake kunnen zijn van een penalty. Je schrijft dat er pagina’s zijn verdwenen. Er zijn dus geen pagina’s verdwenen. Het is hoogstens zo dat je niet meer scoort op zoekwoorden waar je voorheen wel op scoorde. Dan is de vraag hoeveel je bent gezakt met welke zoekwoorden. Ik zou dat eerst even goed in kaart brengen.
Verder valt me op dat je al je teksten in H1 plaatst. Dit is geen reden voor een penalty, maar het maakt je H1 waardeloos.
-
AuteurBerichten