Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Allereerst moet je alle sites (dus hoofdsite en subdomeinen) als afzonderlijke sites (property’s) aanmelden bij de Google Search Console. Vervolgens maakt het eigenlijk niet uit welke voorkeursdomeinen je instelt, zolang je de non-www versie van de hoofdsite netjes hebt geredirect naar de www-variant. Alleen bij de subdomeinen zou ik niet kiezen voor de www-variant. Hou die gewoon op ‘geen voorkeursdomein instellen’.
Dat is inderdaad wel weinig, hoewel het aantal geïndexeerde pagina’s altijd lager is dan het aantal aangeboden pagina’s. Google kan de niet geïndexeerde pagina’s óf niet zien (bv doordat ze zijn uitgesloten via meta robots noindex, of via robots.txt, of url’s bestaan niet) óf er is sprake van dubbele content met andere (wel geïndexeerde) pagina’s.
Hoi Micky,
Waarom neem je geen reviews op, op je eigen site? Als je ze codeert via schema.org/json-ld, dan worden de reviews (als sterretjes) bovendien overgenomen in de zoekresultaten. Dit heeft een gunstig effect op je ctr en daarmee ook op je rankings.
Lees dit even, in antwoord op je vraag:
1. Domeinnaam met name van belang voor zoekwoorden die exact overeenkomen met de zoekterm.
2. Bij verhuizing van domeinnaam zijn 301’s inderdaad van belang. Verder moet je de verhuizing doorgeven via de Google Search Console. Meer info Google.
Iedere 301-redirect geeft wat verzwakking van de link equity (we nemen aan zo’n 15%). Het is dus goed het aantal seriële 301-redirects te beperken.
Je zou de startdatum van de opleiding als EducationEvent kunnen implementeren.
@damnsharp Ik vermoed dat dat niet veel zal uitmaken, daar ‘opleiding’ al elders in de url voorkomt. Maar het is zeker interessant de verschillen te onderzoeken.
Graag gedaan, en goed om te horen.
Ps. In plaats van meteen pagina’s als onlinemarketing.nl/opleidingen/seo/amsterdam/ en onlinemarketing.nl/opleidingen/seo/utrecht, etc. te maken, zou je kunnen beginnen om de woorden ‘amsterdam’, ‘utrecht’, etc. op onlinemarketing.nl/opleidingen/seo/ op te nemen, en te monitoren wat de effecten zijn op het scoren op ‘seo opleiding amsterdam’, etc. Als de resultaten onvoldoende zijn, kan je die op plaats gespecialiseerde pagina’s alsnog maken.
Nooit een vraag te dom, wat mij betreft…
Stel dat je (naast nog een aantal andere producten/diensten) een opleiding online marketing aanbiedt, onder de site onlinemarketing.nl.
Dan maak je een pagina onlinemarketing.nl/opleidingen/
Op die pagina maak je een overzicht van al je opleidingen, lokatie onafhankelijk, dat je doorlinkt naar pagina’s met meer info over de respectievelijke opleidingen. Bijvoorbeeld naar:
onlinemarketing.nl/opleidingen/seo/ en
onlinemarketing.nl/opleidingen/google-analytics/, etc.Die eerste optimaliseer je, ook weer lokatie onafhankelijk, op ‘seo opleiding’, de tweede op ‘google analytics opleiding’, etc.
Indien die twee zoektermen in de ogen van Google zoektermen met een lokaal karakter zijn (Venice update, zie hiervoor), dan moet je de pagina’s verder specialiseren op stad. Dan krijg je bijvoorbeeld:
onlinemarketing.nl/opleidingen/seo/amsterdam/ en
onlinemarketing.nl/opleidingen/seo/utrecht, etc.Uiteraard optimaliseer je die op respectievelijk ‘seo opleiding amsterdam’ en ‘seo opleiding utrecht’.
Voor wat betreft de optimalisatie van de individuele pagina’s, inclusief het opzetten van een goede interne linkstructuur, verwijs ik je naar dit artikel.
Soms ontkom je er niet aan om specifieke, op plaats geoptimaliseerde pagina’s, te schrijven. Met name als ze geoptimaliseerd zijn op zoekwoorden die -in de ogen van Google- een lokale zoekintentie hebben. Google personaliseert steeds meer zoekresultaten op de locatie van de zoeker: niet alleen bij de maps, maar álle resultaten. Dit fenomeen is actief sinds de Google Venice update. Een paar woordjes veranderen is inderdaad niet genoeg. Probeer iets zinnigs voor de zoeker uit die plaats te schrijven. Overigens zou ik dan alleen de grote steden pakken.
Als je meerdere vestigingen hebt, dan kan je die (via een bulk) aanmelden bij Google Mijn Bedrijf en gaan die ook mee in het gevonden worden bij de maps.
Een late reactie van mijn kant: als SEO strategie heeft het geen voordeel.
Anders is het wanneer je al twee sites levend hebt met dezelfde content: dan is het wel degelijk slim om de ene via de rel=canonical te verbinden met de andere. De scoringskracht wordt dan gebundeld in de canonieke site. Je krijgt dan één sterke(re) site i.p.v. twee zwak(ker)e.
Maar het bewust creëren van twee duplicate content sites en die te voorzien van de rel=canonical voegt niets toe. De kracht die je overbrengt is dan immers minimaal.
Als ik je vraag vanuit het perspectief van SEO, dus het organisch scoren in de zoekmachines, mag beantwoorden: dergelijke domeinnamen hebben geen voordeel, tenzij je er serieuze sites onder hangt. In dat geval kan je profiteren van de zoektermen in de domeinnaam.
Een redirect van deze domeinen naar het hoofddomein heeft geen SEO-voordeel.
1. Autoriteit is zoekwoord-onafhankelijk
2. Ankertekst is een rankingfactor
ad1. De autoriteit van een pagina of een site wordt puur bepaald op basis van de links naar de pagina c.q. site. Hierin wordt de ankertekst van de links niet betrokken. Autoriteit is afgeleid van Google’s PageRank-begrip. Het staat (oorspronkelijk) voor de kans dat een random surfer (een robot die willekeurig linkjes aanklikt) op de pagina c.q. site uitkomt.
Autoriteit staat tegenover het begrip populariteit, dat staat voor de mate van verkeer op een site. Autoriteit zegt dus ook niet direct iets over de hoeveelheid verkeer, maar alleen iets over de inkomende links. Links die vanaf pagina’s komen die zelf ook weer veel links hebben, krijgen daarbij meer kracht, etc. PageRank is een wiskundig verhaal waar de oprichters van Google groot mee zijn geworden. Moz berekent dit via de MozRank, Ahrefs via de URL rating en Majestic via de Citation Flow.
Autoriteit is een zoekwoord-onafhankelijke bodem onder het scorend vermogen van de pagina/site.
ad2. De teksten in de links, de ankerteksten dus, zijn mede bepalend voor de vraag waarop Google de pagina laat ranken. De woorden in de meta-title, de content, de url, de h1, etc. vallen in dezelfde categorie. Hoe hoger de autoriteit van een pagina, hoe gemakkelijker de pagina scoort op die woorden.
Google kan tegenwoordig heel goed verschillende termen met elkaar in verband brengen. Daar worden AI-technieken voor ingezet. Google noemt dat RankBrain. Google zal snappen dat Football Games en Soccer Games iets met elkaar te maken hebben. Het is juist goed pagina’s niet alleen te optimaliseren op één woord, maar pagina’s juist te optimaliseren op woorden die dezelfde intentie hebben. De groep woorden met dezelfde intentie noemen we een topic. We optimaliseren pagina’s tegenwoordig dus op topics, niet op enkele zoekwoorden. Variatie in ankerteksten, en afwijkingen van het specifieke woord dat je voor ogen hebt in de pagina, is prima.
-
AuteurBerichten