Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Indien het nieuwe product/de nieuwe dienst niet valt binnen het overkoepelende zoekwoord (’t meest shorttail zoekwoord) dat van toepassing is op de bestaande site (‘patatkraam’, of in mijn geval ‘seo’), zou ik een nieuwe site opzetten.
Vanaf uit de PageRank (of Citationflow of MozRank) bezien is zo’n link dan inderdaad niet erg nuttig. Maar er zijn meer factoren die de kwaliteit van een link bepalen. De andere twee belangrijke factoren zijn TrustRank (of Trustflow of MozTrust) en relevantie van de verwijzende pagina op het woord waarop je wilt ranken.
De citation- en trustflow kunnen op domeinniveau en op paginaniveau worden berekend. Citationflow op pagina-niveau staat voor de Google PageRank, en kan je wiskundig begrijpen als de kans dat een (random) surfer op die pagina uitkomt. De citationflow op domein-niveau staat dan voor de kans dat een (random) surfer op (een willekeurige pagina binnen) het domein uitkomt.
Als je citationflow van de pagina nul is en van het domein groter dan nul, dan is de kans dus klein dat de (random) surfer op die pagina uitkomt, maar groter dat die op een andere pagina binnen het domein uitkomt.
Trustflow is eigenlijk het equivalent van TrustRank. Moz kent in dit verband de MozTrust. Ook dat kan op pagina- en domeinniveau worden berekend.
Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp, maar de mozrank (Moz’ inschatting van Google’s PageRank) van een pagina neemt niet af als er meer links op die pagina worden geplaatst. MR/PR wordt puur berekend op basis van de inkomende verwijzingen, d.w.z. zowel de verwijzingen vanuit de eigen site (interne verwijzingen) als vanuit andere sites (inkomende verwijzingen/backlinks). Hier meer info over PageRank.
Die -wat Google noemt- ‘sitelinks’ krijgt men van Google als Google de kans groot acht dat de zoeker bij die site wil zijn. De sitelinks die getoond worden, worden bepaald op basis van PageRank (kort door de bocht: de pagina’s die de meeste links krijgen, zowel intern als inkomend). Dit kan niet via structured data worden geregeld.
Ha Ronald,
Tegen het fenomeen dat Google, wanneer gezocht wordt vanuit Heel, ook Roermondse kappers toont kan je niets doen. Blijkbaar is Heel te klein voor een eigen lijst kappers bij de map.
Omdat de afstand echter één van de drie criteria (naast relevantie en prominentie) is die Google hanteert bij de volgordebepaling van kappers bij de map, ga ik er vanuit dat je kapper uit Heel hoog vermeld wordt bij map indien de zoeker uit Heel komt.
Het zou kunnen zijn dat er naar dat artikel wordt gelinkt vanuit een pagina waar je naam (ook) staat.
Vanuit SEO maakt het geen verschil of je de hreflang opneemt in de HEAD-secties van de verschillende pagina’s, of dat je landen/talen specificeert via de sitemap.
Google schrijft hierover: “Instead of using markup, you can submit language version information in a Sitemap.”
Dus als dat voor jullie makkelijker is, kan dat zonder problemen worden gedaan. Hier meer info over het specificeren van de hreflang via sitemaps.
En wat wordt er rond die zoektermen gemeld in de search console? Zie je daar ook een stijging in positie en een daling in ctr?
Weet je zeker dat de site inderdaad naar positie 5 is gestegen? Je moet rekening houden met de volgende personaliseringen:
1. Op basis van locatie (afhankelijk van het type zoekwoord zie jij mogelijk andere resultaten dan iemand op een andere locatie)
2. Op basis van je webgeschiedenis (afhankelijk van jouw klikgedrag in de zoekresultaten zal Google de resultaten aanpassen).
Vooral die laatste kan voor de nodige verwarring zorgen: omdat je vaker op je eigen sites zal klikken, zullen die -bij jou, en alleen bij jou- hoger gaan scoren.
Kijk in de Google Search Console, optie zoekverkeer – zoekanalyse, voor de objectieve rankings, impressies en klikken.
Een ‘handmatige ingreep’ is de moderne naam voor een penalty. Dit staat tegenover de ‘algoritmische ingreep’, hetgeen slaat op een wijziging in het algoritme waardoor je bijvoorbeeld door voortschrijdend inzicht van Google opeens aan posities verliest.
Als het lang bestaande pagina’s betreft, dan kan precies dát ook de reden zijn. Google wenst in toenemende mate dat we pagina’s onderhouden (Panda), met name als het content betreft die (enige) actualiteitsgevoeligheid kent. Doorloop de pagina’s nog eens goed en pas ze daar waar nodig aan. Twitter ze vervolgens weer rond, of plaats ze op Facebook. Dat kan zeker ook helpen.
2 juni 2017 om 11:46 am In reactie op: Bundle product indexeren of alle onderliggende simple producten #37517Dag Eelco,
In mijn optiek is het nooit verstandig om pagina’s uit te sluiten. Het is in ieder geval niet zo dat “de waarde dan naar het bovenliggende product gaat”. Iedere pagina voegt juist wat waarde (d.w.z. PageRank) toe aan de site.
Je ziet vaak wel bij filters (bv een afmeting van een product) dat die aangeroepen worden via een HTML form-element of via AJAX, waardoor de achterliggende pagina niet wordt gezien door Google. Dat kan een oplossing voor het niet-indexeren van pagina’s zijn. Ook kan je de kracht van bepaalde sterk gelijkende pagina’s bundelen via Crawlen – URL-parameters in de Search Console.
Ha Jeroen,
Dat is een heel algemene vraag die daarom ook moeilijk gericht te beantwoorden is. Ik herken echter wel het feit dat bepaalde pagina’s, of bepaalde zoektermen, opeens hard naar beneden schieten om vaak ook na verloop van tijd weer op te krabbelen. Check in ieder geval altijd de google search console even om te checken of geen sprake is van een handmatige ingreep door Google.
Succes!
Alain
Ga in de content van je homepage niet continu spreken over ‘Kapper Amsterdam’, dat geeft inderdaad kromme zinnen. Laat die combinatie één keer vallen, en spreek verder over ‘Kapper in Amsterdam’. Zorg wel dat in de title van de homepage (zoveel mogelijk vooraan) melding wordt gemaakt van ‘Kapper Amsterdam’.
Het experiment van een extra landingspagina ondersteun ik in die zin, dat ik ieder experiment ondersteun. Ik zou zelf geen tweede pagina maken omtrent een woord met dezelfde zoekintentie.
Dag Ronald,
Mijn opmerkingen:
1. De termen “kapper amsterdam” en “kapper in amsterdam” leiden op dit moment blijkbaar nog tot verschillende zoekresultaten. Mijn inschatting is dat dit verschil op termijn zal verdwijnen, omdat de intentie achter de twee zoektermen identiek is.
Overigens vallen de verschillen wel mee: de eerste 8 zoekresultaten bij “kapper amsterdam” komen ook bij de eerste 9 zoekresultaten voor als je zoekt op “kapper in amsterdam”. Ze zijn alleen iets gehusseld.
2. De twee termen hebben een sterk verschillend zoekvolume.
kapper amsterdam: 9900
kapper in amsterdam: 170Omdat de homepage je sterkste pagina is zou ik die, in jouw experiment, inzetten voor “kapper <plaatsnaam>” en de extra landingspagina op “kapper in <plaatsnaam>”.
Succes en hou ons op de hoogte van je experiment!
Alain
-
AuteurBerichten