Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dag Moniek,
Excuus voor mijn late reactie, had je vraag gemist.
Ik denk dat je doelt op de favicon?
Lees hier meer: https://developers.google.com/search/docs/appearance/favicon-in-search
Succes!
Ah, ik denk dat ik je vraag verkeerd had begrepen. Ik dacht dat je de franstalige site onder .nl/fr/ wilde brengen. Maar ik begrijp nu dat je een keuze wilt maken tussen a) losse, landgerichte sites (meerdere cctld’s) of b) één domein met daaronder de verschillende landen-directories (één gtld).
In antwoord op dié vraag zou ik zeggen dat de verschillen qua SEO klein zijn. Bij verschillende cctld’s zal Google ook wel snappen dat ze bij elkaar horen, zeker als ze via de hreflang worden gekoppeld.
Bij zowel gtld als cctld zal je wel moeten zorgen voor backlinks uit die nieuwe landen om de betreffende sectie binnen de gtld c.q. de ctld mee te nemen in de vaart der volkeren.
Je kan niet verwachten internationaal te gaan scoren met een .nl-domein (en daaronder bijvoorbeeld een /fr/-map).
M.b.t. je internationale ambities zal je dus over moeten naar een niet-landspecifieke domein extensie, zoals .com of .eu. Daaronder plaats je bijvoorbeeld de huidige content onder een /nl/-folder. Vervolgens 301-redirect je alle pagina’s van de huidige site naar de nieuwe. Als URL’s verder hetzelfde blijven kan je dat heel eenvoudig doen via regular expressions in de .htaccess.
En je meldt je domeinverhuizing aan Google via de Google Search Console.
Dit alles geeft geen verlies van autoriteit.
Daarna ga je de andere talen-versies van de nieuwe site, onder eigen mappen, vullen. Maak daarbij gebruik van hreflang-instructie in de broncode van alle pagina’s, ook de Nederlandse.
Bij mijn weten worden role- en aria-attributen niet door Google gebruikt.
“En toen was het stil … ”
Haha, ja…
Dank voor het delen van je ervaring!
Misschien kan je je onderzoek met aanvullende getallen onderbouwen? Zoals de grootte van de steekproef (m.a.w. hoeveel sites er zijn onderzocht), per site de gelegde links, vanaf welke plekken, etc.? Of is het meer een eerste indruk?
Dat het alleen om content zou gaan, beweert volgens mij geen enkele SEO-specialist. En ook Google niet. Backlinks zijn nog steeds van cruciaal belang, inderdaad.
Nee, die wordt niet gevolgd door Google. Alleen de traditionele ahref-hyperlink (zonder rel=nofollow/sponsored/ugc) wordt door Googlebot gevolgd (en geeft PageRank door).
NB. Google kijkt daarbij naar de inhoud van de DOM (die ook de resultaten van javascript-functies bevat) en niet naar de source.
Get-variabelen in de URL zijn voor SEO uitstekend.
NB. Meestal bevatten dergelijke pagina’s gefilterde resultaten. Vaak ligt er dan een rel=canonical naar de ongefilterde variant. Normaal gesproken is dat fout, omdat de filterpagina dan niet wordt geïndexeerd, terwijl filterpagina’s juist zeer interessant zijn voor vindbaarheid.
Waarom zou je linkjes willen vanaf startpagina’s?
Als je daar al linkjes wil, zou ik alleen die plekken gebruiken waar de links gratis zijn en geen tergugverwijzingen (ook geen ABC) nodig zijn.
15 april 2022 om 11:19 am In reactie op: Canonicals op blogpages om meer verkeer op categorie pagina’s te krijgen #40806Dat is inderdaad een verkeerd gebruik van de rel=canonical. Als blog-pagina’s die canonical krijgen met een href naar een categoriepagina is dit niet alleen een verkeerd gebruik ervan (canonicals gebruik je om i.g.v. dubbele content de canonieke pagina te specificeren) maar zullen bovendien -als Google de ‘hint’ overneemt- de betreffende blogpagina’s uit de index verdwijnen.
Vorige week heb ik (mede hierover) een artikel over geschreven: https://www.seoguru.nl/seo-blog/seo-contentmanagement/
Deze natuurlijk: https://seopp.nl/ 😉
Groot voordeel t.o.v. de andere tools is dat de gebruikerservaring centraal staat, niet één of andere vermeende SEO-truc. Het centraal plaatsen van de gebruikerservaring vindt plaats op basis van de Google Search Console data van de site in kwestie. Daar kan namelijk ingezien worden via welke zoektermen de bezoekers op de pagina’s landen. Door de pagina nóg beter toe te schrijven naar die zoektermen wordt het dus een relevantere pagina voor de bezoeker, maar ook voor Google.
Datagedreven SEO noem ik dat. Kortweg: SEO++.
Op het eerste gezicht zie ik geen technische problemen met de site, noch met de canonicals. Ook meta robot tags staan goed, zijn de hyperlinks zichtbaar (in de DOM) en is de robots.txt goed.
Ik zie drie mogelijke redenen voor de grote hoeveelheid ongeïndexeerde pagina’s:
1. mogelijk is de site nog erg jong is en heeft Google et wat meer tijd nodig om ook de andere pagina’s te indexeren
2. het crawlbudget van de site is te laag is om alle pagina’s geïndexeerd te krijgen. Belangrijke bepaler van het crawlbudget zijn de backlinks naar de site.
3. de pagina’s bevatten te weinig unieke content. Een pagina als https://mijnsportartikelen.nl/product-categorie/compressie-kleding/kousen/ bevat feitelijk alleen links naar concrete kousen. Het bevat geen enkele tekst over de kousen. Bovendien zie ik dat de meta-title ‘Kousen archieven’ heet. Het woord ‘archieven’ suggereert dat het opslag van oude informatie is.
Ik zou dus vooral aan de slag gaan met het toevoegen van een alinea unieke content voor iedere overzichtspagina, het verwijderen van woorden als ‘archieven’ en werken aan de promotie van de site opdat er goede backlinks gaan ontstaan.
Succes, de site ziet er goed uit!
In mijn benadering zou je je klanten in dat geval moeten uitleggen dat dergelijke getallen geen absolute betekenis hebben voor het goed scoren in Google. In dat laatste zijn je klanten immers geïnteresseerd. De getallen van Moz, Ahefs, Majestic, etc. zijn globale hulpmiddelen.
Beter is het om je klanten te laten zien wat het effect is van je prestaties in termen van vertoningen, klikken en gem.posities in Google-organisch. Daar durven de meeste partijen echter niet aan en verschuilen zich liever achter de getallen van derden. (Ik zeg niet dat dat bij jou zo is)
Waarom zou je Moz positief willen beïnvloeden? Google gebruikt immers geen Moz-getallen in hun rankingalgoritme. En inderdaad hebben Moz, Ahrefs, etc. hun eigen database. Die database is overigens een stuk kleiner dan die van Google. En om die laatste gaat het.
7 februari 2022 om 11:50 am In reactie op: Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console #40711Ik krijg de indruk dat er nauwelijks of geen backlinks naar je site liggen. Daarom is je zogenaamde ‘crawlbudget’ minimaal. Dit heeft geresulteerd in de indexatie van één pagina. Ik verwacht dat Google de andere pagina’s op termijn ook zal indexeren, maar belangrijker is het dat je op zoek gaat naar plekken en manieren om backlinks te gaan realiseren naar je site. Ik zie geen fouten in je site. Canonicals en robot-instructie (meta en robots.txt) staan goed. Succes!
-
AuteurBerichten