Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
StefanW,
Interessant vraagstuk! Google ziet alles als een . Je moet dus alle ‘exemplaren’ (of prefix(es) heet dat geloof ik) apart toevoegen aan Search Console (voorheen: webmaster tools).
Dit kan je doen door naar google.nl/webmasters/ te gaan, je domeinnaam in te toetsen, het verificatieproces te doorlopen en vervolgens op het dashboard van je site (in search console) rechtsboven op het tandwiel te klikken. Klik daar op ‘site-instellingen’. Misschien wist je dit allemaal al.
Vervolgens het voorkeursdomein selecteren. Onderdeel van dat proces is het verifiëren van de andere versie van je domeinnaam (non-www of www, net wat je kiest). Als je je site dus ‘www’ toevoegt, en een voorkeursdomein wilt instellen, moet je ook áltijd de versie mét ‘www’ toevoegen en beide verifiëren. Andersom ook.
Gebruikmaken van de functie ‘voorkeursdomein instellen’ betekent dus altijd: beide exemplaren verifiëren.
Voor https:// geldt hetzelfde. Ook die toevoegen en verifiëren. Indien een https:// ook zonder www toegankelijk is (weet dat zelf niet precies), moet je ook die zonder www toevoegen en verifiëren.
Als uw site versies met http:// en https:// heeft, moet u beide versies als afzonderlijke site toevoegen.
Bron: https://support.google.com/webmasters/answer/34592?hl=nl
Misschien totaal irrelevant voor jou, maar ik vermeld het toch maar even: hetzelfde geldt voor subdomeinen (en indien regio-specifieke targeting is gewenst, zelfs voor subfolders).
Je kan voorlopig dus nog lekker aan de slag! Niet handig dat Google dit zo doet, maar volgens mij kunnen ze niet anders. Ze willen de zekerheid hebben dat alleen de eigenaar van de site toegang krijgt tot de juiste gegevens.
Lees meer op: https://support.google.com/webmasters/answer/44231
301 redirects instellen is ook altijd noodzakelijk. Andere zoekmachines hebben zo’n voorkeursdomein functie waarschijnlijk niet, vandaar. Controleer altijd goed of de 301 redirect ook daadwerkelijk goed is ingesteld. Google ‘redirect checker’ en maak gebruik van diverse tools.
Go to sitedeals.nl > marktplaats (marketplace)
Direct link: http://www.sitedeals.nl/linkpartners/5 november 2015 om 7:02 am In reactie op: Dubbele content op verplaatste pagina’s, 301 redirect werkt niet #24402Hi Ramon,
1. Zou je de oorspronkelijke URL’s eens in deze tool willen plakken? Verschijnt er een 301 redirectmelding? http://www.internetofficer.com/seo-tool/redirect-check/
2. Indien er in die tool wordt aangegeven dat er een 301 redirect actief is op de door jou ingevoerde URL, dan kan er niets misgaan. Je hoeft je dan geen zorgen te maken. Google kan de oude pagina in dat geval al niet meer bereiken en het dubbele content probleem dus niet meer aantreffen.
3. Wellicht zit er een vertraging in de tools en moet e.e.a. eerst verwerkt / ververst worden. Om een inschatting te maken hoe het zit met de foutieve weergave in de tools, moet ik de URL weten, alsmede de naam van de tool, zodat ik kan checken wat je bedoeld. Je kan evt. gebruikmaken van een URL shortner of mij een PB sturen. Echter nogmaals, indien vaststaat dat er van oude pagina naar nieuwe pagina een werkende 301 actief is, kan niemand, maar dan ook niemand meer op die oude pagina terechtkomen en dus ook geen dubbele content ontdekken.
Wat betreft de Google search console (webmasters), zou je wel gebruik kunnen maken van google.nl/addurl of fetch as Googlebot en daarna submitten, om Google in staat te stellen die 301 redirect sneller te ontdekken, waarna de melding in Search Console automatisch zal verdwijnen.
3 november 2015 om 2:10 pm In reactie op: Verschil bij sitelinkdegradatie tussen ‘voor dit zoekresultaat’ & ‘deze sitelink url #28420Hi Belle,
Het is inderdaad best onduidelijk uitgelegd.
Ik zal een voorbeeld geven:
Stel, de URL van jouw site is topauto.nl
En je zoekt op ‘auto kopen‘Wanneer je dit zoekwoord invoert op Google, tref je jouw site aan. De pagina die Google voor deze opdracht vertoond heet http://www.topauto.nl/toppie/
Onder jouw snippet (titel + meta description + url) zie je de sitelink ‘helemaal top’ staan. Die wil je weg hebben. Die sitelink verwijst naar de pagina http://www.toppie/toppie/helemaal-top/
Je moet dan naar search console gaan en bij:
“Voor dit zoekresultaat”: toppie/ invoeren
en bij “Deze sitelink-URL degraderen”: de URL van de pagina waar je terecht komt nadat je op de sitelink hebt geklikt. In dit geval dus: http://www.topauto.nl/toppie/helemaal-top/ (let op, in dit vakje moet je de volledige URL invoeren, incl. http://)
(sidenote: gebruik je weleens hoofdletters in URL’s, dan moet de URL die je invoert óók exact dezelfde hoofdletters bevatten. Met andere woorden, de URL moet identiek zijn met de URL die in Google staat)
Herhaal het gehele proces voor alle zoekopdrachten waar je een sitelink ziet staan, die je weg wilt hebben.
Dus! Even heel simpel en to the point:
In search console > sitelinks > in het bovenste vakje gewoon de URL plakken van de pagina die boven de sitelink(s) staat/staan (gewoon de groene url uit je snippet) – en in het onderste vakje de URL van de pagina waar je op uitkomt als je op de betreffende sitelink hebt geklikt.
De URL’s die je invoert moeten 100% matchen met de URL’s die Google op de resultatenpagina weergeeft, anders zal G. de sitelink niet verwijderen. Beste is daarom om de URL’s rechtstreeks vanuit de adresbalk, zonder parameters daarachter, in de lege velden te plakken (in search console).
Ben het hier 100% mee eens:
Het liefst pak ik per land een andere domeinnaam indien beschikbaar. Hier kun je dan de gehele website op afstemmen, niet alleen qua content, maar ook qua layout, kleurgebruik enzovoorts. Wat namelijk in het ene land werkt om de conversie te verhogen, werkt niet persé in het andere land even goed.
Voor elk land een apart domein. Optimale setting voor de gebruiker, optimale setting voor Googlebot.
Wil je het 100% goed doen, inderdaad website hosten in hetzelfde land. Dat is een sterke hint namelijk, voor Google. Kan dat niet, wil je dat niet, geef dan per domeinnaam, in search console aan wat je doelregio is (Dus in search console voor je .es domein aangeven doelregio is spanje).
Link vanuit je hoofdsite (of vanaf alle sites) naar elkaar (crosslinking). Liefst vanaf één overzichtelijke pagina.
Hallo Astrid,
Eén van de eerste dingen die ik zou aanpakken is het hoofdmenu van de site. De structuur dus. Ik bekijk een site toch eigenlijk eerst vanuit een helicopterview.
Je kan het hoofdonderwerp van de site het beste in stukjes hakken en op basis daarvan het hoofdmenu samenstellen. Als je meer vertelt over het hoofdonderwerp van de site, ben je relevanter voor Google. Als je site gaat over een vakantiehuis aan de Nederlandse kust, moet je voldoende informatie verstrekken over dat vakantiehuis (route, indeling, mogelijkheden, slaapkamers, etc. alles wat maar in direct verband staat met een vakantiehuis in het algemeen) om relevant bevonden te worden. Anders begrijpt Google niet goed genoeg dat jouw site over vakantiehuis gaat (of ze begrijpen het wel, maar vinden jou niet zo relevant in vergelijking tot een site die alleen maar over vakantiehuisjes gaat)
Ontbreekt deze essentiële ‘vakantiehuis informatie’ of komt deze slechts her en der verspreid op de site voor, dan kun je het shaken. Je bent dan een hele steile berg aan het beklimmen, in jouw poging om hoog te scoren.
Begin met de basis; puur relevantie opbouwen; zo relevant mogelijk zijn voor je doelgroep. Alleen als Google ziet dat jij relevant bent voor het hoofdonderwerp vakantiehuis, zal Google meewerken. Anders zal Google voor je gaan staan en je tegenhouden. Ze willen alleen maar de meest relevante sites bovenaan hebben staan.
Eén van de eerste stappen die ik zou nemen is dus bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. En op basis daarvan met een goed hoofdmenu op de proppen gaan komen. Vervolgens teksten schrijven en deze zoekwoorden op de juiste plekken in de teksten verwerken. Dit is even de uitleg in zijn ‘simpelste’ vorm. Het beste resultaat boek je wanneer je andere vakantiehuis sites bekijkt, op basis daarvan inspiratie opdoet, deelonderwerpen noteert (dus vakantiehuis qua onderwerp in stukjes hakken) en vervolgens voor elk deelonderwerpje zoveel mogelijk zoekwoorden bedenkt die daar direct betrekking op hebben. Van die waslijst alleen de allerbelangrijkste uitpakken (dus filteren) en dat worden dan de zoekwoorden voor op de pagina’s. En die deelonderwerpen, dat word je hoofdmenu.
Het hakken en zagen (brandjes blussen, bijknippen, plakken) heeft geen zin. Begin gelijk goed. Begin vanaf 0, werk gestructureerd, zet de juiste stapjes, zie het als één grote takenlijst. En dan bereik je uiteindelijk ‘vanzelf’ de top.
Stel je vragen hier in dit topic, dan kunnen wij je helpen.
Altijd leuk dit soort vraagstukken. Volgens mij ben je al fout bezig als je bang bent voor een update van Google. Werk aan een lange termijn strategie, ipv de quick win. Dan zijn de meeste updates van harte welkom.
Bang niet. Wel waakzaam. Alert. Concurrenten kunnen immers ook slechte backlinks naar jouw site leggen. Better safe then sorry. Ik doe het dus altijd even checken, just to be sure.
Op basis waarvan is een linkbuilder slecht? Hebben jullie deze partij bijv. goed mee gegeven wat voor type links jullie wilden zien en hoe het linkprofiel (per pagina) moest worden opgebouwd?
Een linkbuilder is slecht als hij zich bij het tot stand brengen van backlinks niet aan de richtlijnen van Google houdt. Hij zou zich daarmee moeten realiseren dat dit op de middellange / lange termijn negatieve gevolgen kan hebben. We hebben vooraf in ieder geval aangegeven waar ons focus ligt – en dat hij voor die productcategorieën moest zorgen voor nieuwe backlinks.
Gastbloggen blijkt nog goed te werken, toch zou ik liever meer tijd steken in linkbait, outreach en promotie om er zoveel mogelijk uit te halen. Gisteren toevallig nog een leuke video over mogen bekijken: https://moz.com/blog/link-building-o…teboard-friday
Mee eens.
Ik heb gezien als je in een stad het beter doet door meer offline reclame, betere diensten te levert waardoor je daar populairder wordt dat Google mij dan ook in die stad boven mijn concurrent gaat zetten. Dit terwijl de content per stad exact hetzelfde is en blijft.
Het is ook mogelijk dat er iets verandert aan de websites van jouw concurrenten, waardoor je er bovenuit stijgt.
Hoe lang is het al gaande? En hoeveel plekken scheelt het? Gaat het om de local search results (rijtje met lokale bedrijven) of de normale organische daaronder?
welk invloed heeft dit op de SEO? hoe wordt de mijnsite.be/index.php dan gezien door google
Mijn tips:
– Gebruik Fetch as Googlebot in Search Console om te zien wat Google ziet
– Gebruik, indien mogelijk, voor elke taal een aparte domeinnaam (dus voor de Franstaligen een .fr domein en voor de Nederlanders een .nl). Is dat in jouw situatie mogelijk? Dit is hoe dan ook de beste oplossing voor SEO.
– Is dat écht niet mogelijk? Ga dan stoeien met href lang tags. Deze kan je gebruiken om Google te melden dat de content op een pagina bedoeld is voor anderstaligen. Echter, gaat het fout bij de implementatie van deze tags, dan gaat het helemaal mis en verpest je de vindbaarheid van je website. Lees meer over deze tag: https://support.google.com/webmasters/answer/189077?vid=1-635810951873854099-4252316401Beste is aparte domeinen te gebruiken. 1 taal per domein. Kan dat niet, gebruik dan href lang tags.
-
AuteurBerichten