Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
16 september 2009 om 8:02 am In reactie op: Google webmaster -> Crawlfouten -> Niet bereikbaar -> Geen Reactie #24981
Interessant probleem. Als gebruiker merk ik niets van een slechte performance. De laadtijd is prima.
Dacht nog aan de mogelijkheid van een fout in de robots.txt, waardoor de Googlebot mogelijk geweigerd wordt, maar daar kon ik ook niets vinden. Er staan ook AdWords advertenties op je site, dus de AdWords bot van Google weet je site wel te vinden.
Enige dat me opviel is dat je site gemarkeerd is als ‘spam’ site (allesvoorjehuis.nl | WOT Security Scorecard | WOT Web of Trust). De melding is van het begin van het jaar. Is er misschien ingebroken op je site en heeft iemand iets in de instellingen gewijzigd waardoor Google niet meer bij je site kan?
Google heeft een lijst met tips op het gebied van security (Google Online Security Blog). Misschien dat dat nog iets oplevert. Kan verder nog even niets bedenken.
Google ziet graag websites, die veel aandacht geven aan de kwaliteit van de HTML code, bijvoorbeeld om hun website sneller te maken. Dat ze dit belangrijk vinden, blijkt onder meer uit een tool die ze gratis aanbieden. Deze tool geeft zeer bruikbare adviezen hoe je een website sneller kunt maken. De aanbevelingen zijn vergelijkbaar met die van Lipperhey over de stylesheet. De tool heet Page Speed. Om hem te gebruiken heb je Firefox nodig met de add on Firebug.
Maar Google geeft ook aan dat de kwaliteit van de code van een website niet zwaar meetelt bij het bepalen van de positie in de zoekresultaten. Dat komt omdat veel grote populaire websites nog veel fouten in hun HTML code maken. Google wil dat deze sites wel vindbaar blijven, dus tellen ze de kwaliteit van de HTML code nog niet erg zwaar mee.
Met stijlblokken bedoelen ze stijlen, die in de html head zijn opgenomen.
Bijvoorbeeld:
..
Je kunt die stijlen ook in een apart CSS bestand zetten (in de html head staat dan alleen een link naar dit bestand). Bijvoorbeeld:
Of het heel veel invloed heeft op SEO, weet ik niet.
Om welk zoekwoord gaat het? Afgaande op de keywords in de homepage, focus je je op zoekwoorden als: vca direct, vca, vca examen, vca opleiding. Ik krijg bij al die zoekwoorden een top 3 positie voor vcadirect.nl. Wat dat betreft lijkt er niets aan de hand dus.
Het is wel bekend dat Google pagina’s met een kortere URL vaak belangrijker vindt dan een pagina met een langere URL. De nieuwe URL’s zijn soms langer, dus dat kan een verklaring zijn voor een minder goede positie. Bijv. ‘http://www.vcadirect.nl/vca-certificaat’ is ‘http://www.vcadirect.nl/vca-examen/vca-certificaat/’ geworden. Omdat de pagina nu in een subdirectory staat, krijgt hij ook bij Google minder gewicht. Voor de zoekterm ‘vca certificaat’ is de positie ook iets lager (5). Je zou kunnen overwegen een link naar deze pagina in de eerste alinea op je homepage te plaatsen. Daarmee geef je aan dat het een belangrijke pagina is.
Ook moet je eens kijken naar de navigatie. Stonden de links naar de belangrijke pagina’s (zoals ‘vca certificaat’) vroeger misschien direct zichtbaar in het menu aan de linkerkant? Door ze nu pas zichtbaar te maken na een klik op ‘vca examen’ krijgen ze minder gewicht. Directe links naar deze pagina’s in het menu zou ook positief kunnen uitpakken.
Heb je trouwens ook een xml sitemap voor de nieuwe site gemaakt? Dan pikt Google de redirects naar de nieuwe url’s sneller op.
Hopelijk heb je er wat aan.
Bij mij staat de pagina op positie 39.
Mogelijk maak je gebruik van Gmail, Google Analytics of andere Google diensten? Als je ingelogd bent met een Google account kijkt Google bij het bepalen van relevante zoekresultaten ook naar je recente zoekgeschiedenis. Pagina’s die je vaak bezoekt, krijgen dan een hogere positie in de resultaten. Google noemt dit personalized search. Als je niet ingelogd bent, speelt je zoekgeschiedenis geen rol.
In het volgende Youtube filmpje vertelt Google er meer over: YouTube – Google Search Privacy: Personalized Search
Verder speelt inderdaad ook de locatie van de persoon die de zoekopdracht geeft een rol. Maar dat lijkt me in jouw geval geen verklaring, zoals je zelf ook al aangeeft.
Beste Job,
Als je een 301-redirect (Moved Permanently) gebruikt voor de nieuwe site gaan de rankings van de oude URL’s over naar de nieuwe URL’s. Google heeft mij wel eens vertelt dat de ranking de eerste 4-6 weken naar de overgang sterk kan schommelen. Gebruik de sitemap van de webmaster tools om de overgang sneller te laten lopen. Google gebruikt dat als een ’to do’ lijst bij de indexatie van de site. Ze indexeren ongeveer 50 pagina’s per keer, dus zet in eerste instantie de 50 belangrijkste pagina’s er in (met de nieuwe URL’s). Op de korte termijn zouden de nieuwe URL’s dan niet veel invloed mogen hebben op de rankings (op de schommelingen na in de eerste weken).
Zorg wel dat voor alle oude URL’s die belangrijk zijn er een redirect wordt aangemaakt. Dat zijn bijv. URL’s met een hoge ranking, URL’s die op andere sites worden gelinkt, URL’s die je in folders of documentatie hebt staan, URL’s die veel bezoekers trekken, enz.
Op de lange termijn zou het wel een beetje invloed kunnen hebben. Kortere URL’s worden namelijk door Google belangrijker gevonden (ook van Google zelf gehoord). Maar aan de andere kant kan een goedgekozen categorienaam ook wel weer een positieve invloed hebben. Dat maakt de relevantie voor het onderwerp sterker. Persoonlijk denk ik dat de uiteindelijke invloed niet heel erg groot hoeft te zijn.
-
AuteurBerichten