Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Je kunt er zelf weinig aan doen om ze te krijgen. Je moet vooral zorgen dat je site voldoende bezoekers trekt. Bij minder druk bezochte sites staan over het algemeen geen sitelinks. Als je ze eenmaal hebt, kun je ze wel zelf verwijderen (via de Google Webmaster Tools). Soms kiest Google een sitelink, die je niet zo goed uitkomt (een link naar een storingsmelding of zo).
De links worden meestal weergegeven bij zoekopdrachten, waarbij men op zoek is naar het adres van een site (navigational searches). Bijvoorbeeld een zoekopdracht met de naam van de site.
Op mijn site staat in de pagina sitelink beschreven hoe zoekmachines bepalen welke links getoond worden.
Waarschijnlijk kijkt Google of de inhoud van de site waar je naar linkt relevant is voor de inhoud van je eigen site. Als er geen enkele relatie is, zal Google concluderen dat het waarschijnlijk een betaalde link is.
Wat de impact is voor jouw site en voor die van de klant, is moeilijk in te schatten. Maar er een reële kans dat het schade oplevert voor je site. Voorkomen is beter dan genezen, zou ik zeggen.
Hallo Marja,
Ik heb je site bekeken. Een aantal zaken vielen me op.
Ten eerste ontdekte ik een verborgen iframe in je pagina’s (door hem met een tekstbrowser te bekijken: http://cgi.w3.org/cgi-bin/html2txt?url=http://www.maryamma.nl/). Dit frame wijst naar een pagina (test) dat links plaatst. Die zie je alleen als je de stylesheet uitzet (bijv. m.b.v. de web developer plugin van Firefox). Tussen de links staan ook links naar sexsites en webshops die drugs verkopen. Ik heb een sterk vermoeden dat dit de reden is dat Google je site wat minder waardeert. Is je site misschien gehacked?
Ik heb gecontroleerd met Google Safebrowsing (Google Safe Browsing diagnostic page for maryamma.nl) of je site door Google als verdacht wordt gezien. Dat is niet het geval. Er staat geen kwaadaardige software op je site. Wel zijn er wel veel sites bij je hosting provider, waar Google malafide software vindt. Het kan zijn dat je daar indirect last van hebt. Als Google minder vertrouwen heeft in je hosting provider, heeft het ook minder vertrouwen in jouw site.
Ik zag ook andere codes in de pagina, die er vreemd uitzien. De verwijzingen naar de functie ‘SetSpecies() en hidepopup() zien er verdacht uit. Horen die wel in de pagina thuis?
Verder zie ik nog andere verbeteringen:
– In het menu staat geen link naar de homepage. Die zou ik toevoegen.– Je menu werkt alleen met JavaScript. Zoekmachines kunnen JavaScript maar beperkt uitvoeren. Het kan zijn dat je pagina’s daardoor minder goed te bereiken zijn voor zoekmachines. Zorg dat er ook gewone tekstlinks naar alle pagina’s wijzen.
– De pagina ‘vrienden van’ lijkt voor een zoekmachine mogelijk op een ‘linkruil’ pagina. Daar houden ze niet zo van. Om de schijn te voorkomen, kun je een ‘nofollow’ attribuut toevoegen aan de links.
– Je site bevat veel achtergrondinformatie (recepten, houtsoorten, woordenboek, instrumenten, geschiedenis, reisverslagen, muzikanten, enz.). Voor een zoekmachine is het daardoor minder makkelijk te zien wat het doel van de site is (aanmeldingen verwerven voor de lessen en workshops). Misschien moet je wat schrappen in de achtergrondinformatie.
– Waarschijnlijk vindt Google je site vooral relevant voor lokale zoekresultaten (zoekopdrachten waarbij de locatie van de zoeker een rol speelt). De meeste mensen zullen zoeken naar een Djembe workshop in hun woonplaats. Om in lokale zoekresultaten te scoren, moet je zorgen dat je naam vaak in combinatie met de plaatsnaam genoemd wordt. Dat doe je al goed zag ik. Er zijn veel pagina’s met je naam en adres. Op je eigen site kun je het nog meer benadrukken, door het adres in de voettekst te zetten. Verder zou ik voor de pagina ‘kontact’ de officiële spelling aanhouden (‘contact’).
– Mogelijk heb je last van een andere site met bijna dezelfde naam (Stichting Mariamma). Als iemand met je naam zoekt, maar deze verkeerd spelt komt hij bijna altijd op die andere site uit. Zelfs zoekopdrachten als ‘mariamma alkmaar’ en ‘mariamma djembe’ komen op die andere site uit. Of je er wat aan kunt doen weet ik niet, maar misschien goed om er van bewust te zijn.
Veel informatie! Succes met de site. Hopelijk lukt het de positie te verbeteren met deze tips!
Ik heb eens naar je site gekeken (als het tenminste de site is, die in je profiel staat). De ‘linkpartners’ rubriek op je homepage zou ik weghalen. Zoekmachines waarderen dat niet bepaald. Je maakt je site ook minder relevant als je veel linkt niet pagina’s, die geen direct relatie hebben met het onderwerp van je eigen site.
De top 25 spotlight kan een goed idee zijn. Hoe je de links dan plaatst (handmatig of anders) lijkt mij daarbij niet zo belangrijk.
Hoe vaak een zoekmachine een pagina bezoekt, hangt ook nog af van zijn pagerank en de wijzigingshistorie. Pagina’s met een hoge pagerank worden vaker bezocht en pagina’s die vaak wijzigen ook. Maar als bezoekfrequentie eenmaal op een laag niveau staat, zal het toch wel even duren voordat de zoekmachine weer langs komt.
Dan wordt die tactiek inderdaad minder bruikbaar. Misschien dat de volgorde van de links op de homepage nog een klein beetje helpt. Eén voor één een groepje links bovenaan in de pagina zetten?
Het kan zeker wel even duren voordat alle aanpassingen herkend zijn door Google.
Je kunt het proces denk ik wel versnellen door links naar de gewijzigde pagina’s op je homepage te zetten. Google bezoekt homepages vaker dan andere pagina’s in de site. Dat is omdat op een homepage vaak links staan naar nieuwe pagina’s of naar belangrijke pagina’s in de site. De kans is groot dat Google een pagina sneller bezoekt, als je deze linkt op de homepage. Uiteraard kun je niet alle 400 pagina’s tegelijk op de homepage zetten. Je zou eens kunnen proberen een groep gewijzigde pagina’s op de homepage te linken en deze links te vervangen, zodra Google de titelwijzigingen heeft ontdekt.
Succes!
Ik denk ook dat een ‘nl’ domein vaak beter is als je je op Nederland richt. Bij een ‘.com’ domein is het voor Google lastiger om te bepalen op welk land je site is gericht. Maar ook met een ‘.com’ domein moet je goed kunnen scoren in Nederland. Je moet dan zorgen voor voldoende links vanaf Nederlandse sites naar jouw site. Google snapt dan snel genoeg dat je site voor Nederlanders is bedoeld.
En toevallig maakte Google deze week ook net bekend dat je voor ‘.com’ en ‘org’ websites (en waarschijnlijk ook wel ‘.eu’) in de Google Webmaster Tools kunt instellen op welk land je site zicht richt. Ga daarvoor naar Siteconfiguratie en kies dan voor Instellingen en Geografische doelregio.
Hallo Jasper. De locatie van de server is vooral belangrijk als Google geen andere bronnen vindt om in te schatten op welk land je site zich richt. In jouw geval (ik heb je site weten te vinden) zal het land van hosting geen grote rol spelen. Je hebt een .nl domein en de meeste links naar je site komen ook van Nederlandse sites. Verder staan er contactadressen op je site, die ook aangeven dat Nederland je doelgebied is. Ik denk dat je voor de verbetering in de organische resultaten naar andere zaken moet kijken.
Ik heb je site vluchtig bekeken. Waar je in ieder geval verbetering kunt boeken is in de URL’s. Vermijd hoofdletters in de URL en vervang de + door koppeltekens (-). Tekens als de & moet je ook niet in de URL’s opnemen. Probeer de URL’s verder zo kort mogelijk te houden. Pagina’s met een korte URL zijn belangrijker in de ogen van Google.
Google.com is bedoeld voor wie in Amerika woont. De resultaten die Google daarin toont zijn afgestemd op Amerika. In Nederland zal vrijwel iedereen zoeken met Google.nl. Ik zou me dus niet druk maken over de positie in Google.com.
Als je Dierenpark Emmen intikt, wordt deze geredirect naar China Festival Of Lights – Chinees festival in Emmen. Vandaar dat Google deze bovenaan zet. Op de site staat dan een link naar Dierenpark Emmen.
En inderdaad houdt Google ook van content, die sterk in de belangstelling staat (query deserves freshness noemen ze dit). Als je in Google Trends for Searches de trend voor de zoekterm ‘china festival of lights’ bekijkt, dan zie je een lijn die steil omhoog loopt. Dat betekent dat het aantal zoekopdrachten met deze term sterk toeneemt de laatste tijd. Het is ‘hot’ nieuws en daarom zet Google de site ook bovenaan.
PageRank is niet het belangrijkste bij link building. Je moet vooral op zoek gaan naar relevante links.
De waarde van links bestaat grofweg uit 3 elementen die invloed hebben op je ranking.
1. Relevantie. Dit is erg belangrijk. Je website wordt relevanter voor een zoekwoord als je links hebt op websites, die passen bij het onderwerp van je site. Let er ook op dat de ankertekst van de link je zoekwoord bevat of daaraan gerelateerde woorden.
2. Betrouwbaarheid. Links op malafide websites hebben een negatief effect op je positie. Links op gerenommeerde websites (zeg maar populaire, veelbezochte sites) werken positief. Die maken jouw site betrouwbaar in de ogen van zoekmachines. Je kunt bijvoorbeeld op zoek gaan naar links op websites, die zelf ook hoog scoren bij het zoekwoord dat voor jouw belangrijk is.
3. Actualiteit. Onderwerpen die ‘in het nieuws’ zijn krijgen tijdelijk een hogere positie in de zoekresultaten. Zoekmachines kijken naar je linkgeschiedenis om te bepalen wat actueel is. Veel links in korte tijd zorgen voor een (tijdelijke) hogere positie in de zoekresultaten. Dit effect benut je als je veel links krijgt in blogs en sociale media sites (Twitter, Hyves, e.d.). Het effect is wel tijdelijk.Succes!
Ik denk dat het vooral gaat om ‘betekenisvolle’ woorden in een koptekst. Woorden als ‘de’, ‘het’ en ‘een’ worden sowieso niet meegewogen. Ik kan me voorstellen dat wanneer er teveel betekenisvolle woorden in een kop staan, het voor een zoekmachine op manipulatie begint te lijken. In dat geval zal de kop minder gewicht in de schaal leggen. Niet teveel betekenisvolle woorden gebruiken in een kop lijkt mij dus een goed advies.
Overigens adviseert Google maximaal één á twee H1 koppen op een pagina te zetten. Heb je er meer, dan behandel je teveel onderwerpen op één pagina of je probeert de zoekmachine te manipuleren.
22 september 2009 om 7:49 pm In reactie op: Trefwoorden zijn nu echt definitief verleden tijd? #25011Vaak wordt de snippet inderdaad uit de eerste paragraaf gehaald, dus helemaal mee eens om veel aandacht aan die tekst te geven.
Maar toch zijn er ook wel situaties, waarbij een description iets toevoegt. Bijvoorbeeld voor de homepage of een landingspagina als deze weinig tekst bevatten, maar vooral links. Verder kun je de description heel goed gebruiken voor woorden, waar mensen wel mee zoeken, maar die je niet op de pagina zelf zet. Op de homepage van Ziggo of UPC komt een woord als ‘kabelleverancier’ of ‘internetprovider’ niet voor, terwijl mensen wel met dat soort woorden zoeken. En kijk maar eens hoeveel verzekeringsmaatschappijen het woord ‘verzekeringsmaatschappij’ op hun homepage hebben staan. Dergelijke woorden kun je dan mooi in de description tag verwerken, zodat er wel een mooie snippet te zien is met dit woord vet weergegeven. Helemaal weglaten zou ik de description dus niet.
22 september 2009 om 1:25 pm In reactie op: Trefwoorden zijn nu echt definitief verleden tijd? #25006Voor de volledigheid: Google geeft ook aan dat de Metatag Description niet gebruikt wordt voor de ranking van pagina’s. Wel wordt de description soms gebruikt als ‘snippet’ (omschrijving in de zoekresultaten). Indirect heeft de description dus nog wel waarde, omdat het gebruikers kan aansporen om naar jouw pagina door te klikken.
Het schijnt dat alleen bij Yahoo nog gekeken wordt naar de Metatag Keywords. Maar omdat zij gebruik gaan maken van de technologie van Microsoft’s Bing, zal dat ook wel snel voorbij zijn.
Lijkt mij altijd verstandig een sitemap toe te voegen voor een nieuwe site. Google zal je site dan sneller indexeren.
Als het een grote site betreft, moet je de 50-60 belangrijkste pagina’s in de sitemap opnemen. Google ziet de sitemap als een soort to do lijst, maar zal niet meer dan zo’n 50-60 pagina’s per keer langslopen. Als je zorgt dat de pagina’s, die de ingang vormen naar de rest van de site (de landingspagina’s) hierbij zitten, zal de indexatie vrij snel gaan.
Ik zie niet in hoe een sitemap ten koste kan gaan van de posities in de zoekresultaten. Ik denk dat het geen enkele invloed heeft op de posities in de zoekresultaten.
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…