Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dat is een mooi resultaat. Ik denk dat je nadeel hebt van de advertenties bij het zoekwoord (ik neem aan dat dit ‘online backup’ is?). Er staan 3 advertenties boven, waardoor je eigenlijk pas op de 6e plek zichtbaar bent. Bij de advertenties staat ook die van KPN wat natuurlijk een hele bekende naam is en daarmee een geduchte concurrent.
Misschien moet je het zoeken in de omschrijving van je site in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld een trigger toevoegen, die mensen nieuwsgierig maakt en ze verleidt naar je site te klikken. De tekst op je homepage ‘Maak een gratis proefaccount aan en ervaar het zelf!’ leent zich daar prima voor. Je kunt tot zo’n 150 karakters gebruiken voor je Description om het nog te laten passen bij Google. Dat geeft zat ruimte om zo’n trigger toe te voegen.
Ik vermoed dat het om het volgende gaat. Als je site op een shared server draait, kan het zijn dat het aantal gelijktijdige connecties dat de server aan kan van invloed is op de indexatie van je site. Google hanteert een tijdlimiet voor het indexeren van een site. Dat is omdat ze niet willen dat het indexatieproces invloed heeft op de performance van de site. Kan de shared server niet zoveel gelijktijdige connecties aan, dan is het mogelijk dat Google niet alle pagina’s kan indexeren in de gestelde tijd.
Het verhaal op metatags is gedateerd. Heen een weer linken wekt de suggestie van linkruil. Dat is in strijd met de kwaliteitsrichtlijnen van Google en kan je positie zelfs schaden. In de oorspronkelijke PageRank formule zorgen inkomende links voor een stijging van de PageRank. Ook links vanaf je eigen pagina’s tellen mee. Via uitgaande links kun je een deel van deze PageRank doorgeven aan andere pagina’s (dit gaat overigens niet ten koste van je eigen PageRank).
Maar de oorspronkelijke formule is inmiddels veel geavanceerder geworden. Wat er precies is veranderd, is helaas niet bekend. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld dat alleen links meetellen vanaf pagina’s die gerelateerd zijn aan het onderwerp van je eigen pagina (Topic-sensitive PageRank). Google geeft weinig prijs hoe ze de PageRank tegenwoordig berekenen, maar ze geven wel aan dat er niet teveel waarde toegekend moet worden aan de PageRank, die ze publiceren via de Toolbar.
Overigens is, naar mijn mening, het hele concept dat metatags promoot gedateerd. Geld betalen voor het aanmelden bij zoekmachines is weggegooid geld en de stelling dat metatags enorm helpen voor de positie in de zoekresultaten is niet juist. Alleen de titel van een pagina telt mee voor de ranking.
De cijfers bij de siteprestaties zijn gebaseerd op paginabezoeken van mensen die de Google toolbar geïnstalleerd hebben. De toolbar geeft elke URL die je bezoekt aan Google door, zodat Google de bijbehorende PageRank kan tonen. Daarbij kunnen ze meten hoe lang de laadtijd is.
Dat verklaart hoe de URL en laadtijd van een beveiligde pagina bij Google bekend kan zijn.
Het aantal h1’s alleen is misschien niet direct een reden om het als ‘manipulatie’ te gezien. Het gaat ook om wat er in de h1’s (en andere kopteksten) staat. Als je veel h1’s op een pagina hebt, die teksten bevatten, die niet direct gerelateerd zijn aan het onderwerp van de pagina, lijkt dat op manipulatie. Of misschien kan ik het beter overoptimalisatie noemen. Als je veel h1’s op een pagina hebt, die wel de hoofdonderwerpen beschrijven is dat ook niet ideaal, dan mist de pagina focus.
Maar de kern van de boodschap is hetzelfde: gebruik de h1’s om het hoofdonderwerp samen te vatten en de andere koppen voor de subonderwerpen.
Regelmatig verse inhoud is inderdaad een factor, die mede bepaalt hoe vaak Google je site bezoekt. Aanpassingen in je site worden sneller doorgevoerd in de zoekindex als je regelmatig verse inhoud publiceert.
Wat voor jouw site waarschijnlijk ook erg effectief zal zijn, is als je anders omgaat met je kopteksten (
t/m
). Waar je naar moet streven is één h1 per pagina, met daarin het hoofdonderwerp van de pagina. Voor de subonderwerpen gebruik je dan één of meerdere h2 t/m h6 koppen.
Als je meer dan twee h1 koppen plaatst op een pagina, lijkt het alsof je de zoekmachine probeert te manipuleren. Dat heeft tot gevolg dat Google de pagina niet indexeert of op een lagere positie zet. Op je homepage staan bijvoorbeeld teveel h1 koppen. Op andere pagina’s bevatten de koppen niet altijd het hoofd- of subonderwerp van de betreffende pagina. In de ogen van een zoekmachine zien dergelijke pagina’s er ‘spammy’ uit.
Google heeft recentelijk in haar webmasterblog een artikel geschreven dat hier aan gerelateerd is. Zie: Official Google Webmaster Central Blog: Working with multi-regional websites
In het algemeen is het voor SEO voldoende als de site een country code Top Level Domain heeft dat past bij het land waar de doelgroep zich bevindt. In jouw geval ‘.de’. Een site lokaal hosten geeft de zoekmachine een extra signaal waar de doelgroep zit, maar essentieel is het niet. Wel kan het misschien invloed hebben op de laadtijd van de site.
Is geen enkel probleem (ik gebruik het zelf ook). Het is wel aan te raden de Google Sites website te koppelen aan een eigen domeinnaam. Soms zijn er een paar kleine SEO punten, die niet ideaal werken. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk alle pagina’s een unieke Description te geven. Verder is het een nadeel dat alle uitgaande links automatisch nofollow zijn. Maar voor SEO hebben deze punten geen grote invloed. Voordelen van Google Sites zijn de goede integratie met tools van Google, de lage kosten, de snelheid en de goede beveiliging.
Denk wel goed na voor welk type site je Google Sites wilt inzetten. Het past goed bij websites, die lijken op een kennisbank. Voor een eenvoudige bedrijfssite is het ook prima geschikt. Minder geschikt is het, als je wilt dat bezoekers kunnen reageren op artikelen of als je JavaScript nodig hebt.
De HTML code
toont de titel die je bovenaan in de browserbalk ziet. Het is ook de titel die Google in de zoekresultaten toont. De HTML code <meta name="title"… doet precies hetzelfde. Het is een alternatief voor . Het is geen probleem als ze allebei in je pagina staan, maar zorg dan wel dat ze dezelfde inhoud hebben. De title (en dus ook de meta name=title) is erg belangrijk voor zoekmachines. Zoekmachines gaan er van uit dat de titel veel zegt over de inhoud van de pagina.
Wat de verborgen koppen betreft. Nu ze een zinvolle inhoud hebben, is het al beter dan voorheen. Maar zoekmachines houden er niet van als ze tekst voorgeschoteld krijgen, die anders is dan wat bezoekers te zien krijgen. In dit geval beschrijft de tekst wat er te zien is op het plaatje, maar het zou toch kunnen dat de zoekmachine het als een vorm van misleiding ziet. Het beste is daarom de verborgen tekst helemaal weg te halen.
Ik zie nu kopjes boven de teksten. In de broncode staan die als
kop. Dat is op zich prima. Google herkent dat er geen H1 kop is, zodat de H2 automatisch de belangrijkste wordt.
Wat de (browser)titel betreft, zie ik op de homepage nog een onvolkomenheid. Er staat een code:
En een code:
b&b ardennen: Villa Beltane: een bed and breakfast waar u een warm onthaal wacht Zoekmachines kijken vooral naar de tweede (
). De metatag title kun je ook weglaten. De tekst die nu bij de metatag title staat is wel beter als titel voor de pagina. Probeer of je deze tekst bij de tag kan krijgen. Niet relevante tekst:
De verborgen tekst hangt inderdaad samen met de afbeeldingen, die in je header getoond worden. Het beste is als je de HTML code helemaal weghaalt (of laat halen). Niet de slideshow zelf bedoel ik, maar alleen de regels:title
description
Als dat echt niet lukt, is het inderdaad beter als de code onderaan in de pagina staat.
Titel:
Een zoekwoord in de titel is inderdaad verstandig. Het moet dan wel een zoekwoord zijn dat relevant is voor de betreffende pagina. Je doet er goed aan eerst een zoekwoorden onderzoek te doen om meer gevoel te krijgen, welke zoektermen mensen gebruiken, die een B&B in België zoeken (Google Hulpprogramma voor zoekwoorden kan je helpen). Het kan ook ideeën opleveren voor toevoegingen aan je pagina’s. Als ik in Google bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘bed and breakfast ardennen’ in tik, zie ik bij de suggesties van Google termen als ‘met hond’ en ‘kindvriendelijk’ staan. Blijkbaar is dat informatie, die voor veel mensen relevant is. Als je dergelijke termen in je tekst verwerkt (voor zover relevant natuurlijk) maak je je website relevanter en scoor je beter als iemand zoekt naar een B&B in de Ardennen.CMS:
Je CMS is dan Joombla.Succes met de optimalisatie!
(p.s. jullie B&B ziet er prachtig uit overigens)
Zoekmachines zien het liefste dat mensen naar een site linken, omdat ze het een leuke, interessante site vinden. Een link is dan een teken van waardering. Het ruilen van links keuren zoekmachines af, omdat de link alleen geplaatst wordt met het doel een link terug te ontvangen. Lees wat Google hier zelf schrijft:
Uitwisselingsprogramma’s voor links – Webmasterhulpprogramma’s van Google HelpDe Word codes kun je inderdaad weghalen door de tekst met de hand in te tikken. Of je kopieert de tekst eerst in Notepad en kopieert het vanuit Notepad naar je website.
Met verborgen teksten bedoel ik dat zoekmachines soms teksten zien, die niet relevant zijn voor de inhoud van je pagina. Als je de broncode van je homepage bekijkt, zie je een paar keer de tekst:
title
description
Voor de zoekmachine lijkt het dan alsof het onderwerp van je pagina ’title’ is (de kop komt komt eerder dan de echte inhoud van de pagina). Je zet de zoekmachine dus helemaal op het verkeerde been en zult minder snel gevonden worden met woorden, die wel met je inhoud te maken hebben. Misschien kan je websitebouwer helpen deze nietszeggende stukjes HTML-code uit de pagina te halen?
Wat het invoeren van de h1-koppen betreft, kan ik je helaas niet verder helpen. Ik ken je CMS namelijk niet.
P.s. ken je de SEO gids van Google al? Misschien dat je daar ook nog nuttige tips in vindt.
http://www.google.nl/intl/nl/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-nl.pdfEen paar tips.
De titel van de homepage bevat te vaak de zoekterm B&B en Bed and Breakfast. Zoekmachines zien dat als manipulatie wat negatief is voor de indexatie en positie in de zoekresultaten. Een titel als ‘Villa Beltane: Een bed and breakfast in de Ardennen om heerlijk tot rust te komen’ is al beter. Nog beter is de titel wat in te korten (max. 60 karakters).
De linkpartner pagina is iets dat je beter van je site kunt weghalen. Ook dat wordt gezien als manipulatie.
Waarschijnlijk hebben jullie de teksten gekopieerd vanuit Word? Ik zie opmaakcodes in de pagina’s die er niet in thuis horen ( e.d.).
Houd er rekening mee dat zoekmachines ook teksten in een pagina zien, die gebruikers niet zien. Bekijk je pagina’s maar eens met een tekstbrowser (Bijvoorbeeld: http://cgi.w3.org/cgi-bin/html2txt?url=http://www.beltane.be). Je ziet dan allerlei teksten tevoorschijn komen, die er eigenlijk niet horen.
Wat ook aan te bevelen is, is een kop (h1) boven de pagina’s te zetten. Dat maakt het makkelijker voor Google te zien wat het onderwerp van de pagina is.
Overigens is het normaal dat Google maar 2 of 3 pagina’s van één site toont als je op de naam ervan zoekt. Als je wilt zien welke pagina’s in de index staan moet je zoeken met [ site:beltane.be ] (zonder de [ ]). Zoals je ziet zijn dat er veel meer dan twee.
Persoonlijk denk ik dat de domeinnaam vooral belangrijk is voor zogenaamde ‘navigation queries’, zoekopdrachten waarbij men op zoek is naar een specifieke site of pagina. Als de naam van de site ’toevallig’ ook een zoekwoord bevat, staat je site al snel bovenaan in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld een website die ‘Goedkope verzekeringen.nl’ heet, zal goed scoren op de zoekterm ‘goedkope verzekeringen’. Maar als de site ‘Jansen verzekeringen’ heet, is het nog maar zeer de vraag of hij hoog staat bij ‘goedkope verzekeringen’.
Toevallig stond hier recentelijk ook iets over op seroundtable.com:
When Not To Use Canonical Tags With PaginationGoogle adviseert daar zelf ook geen canonical tag te gebruiken voor vervolgpagina’s.
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…