Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik ben het eens met Bert.
Hoe vaak je zelf naar een pagina linkt, is voor Google ook een signaal om te bepalen of een pagina belangrijk is voor je site. Je kunt het als volgt bekijken: als je de pagina’s zelf niet belangrijk genoeg vindt om er naar te linken, waarom zou Google de pagina dan wel belangrijk vinden?
Google bezoekt elke site met enige regelmaat om te kijken of er iets veranderd is. Als je de teksten aanpast, worden ze na verloop van tijd vanzelf in de index aangepast. Hoe lang dat duurt verschilt per site, soms wordt het direct opgepikt en soms duurt het een paar weken.
Er is geen harde norm voor het aantal woorden dat op een pagina moet staan. Het hangt ook een beetje af van het soort pagina. Een productcatalogus heeft vaak korte omschrijvingen bij elk product. Dat vindt Google geen enkel probleem. Op een blog verwacht je weer wat langere teksten. Dan wordt een tekst van slechts een paar regels misschien niet in de zoekresultaten getoond. Een aantal van zo’n 250 – 500 woorden is bijna altijd wel goed.
Ik heb ook wel eens iets dergelijks aan de hand gehad, waarbij ik een link in eerste instantie niet terug kon vinden.
Dat bleek uiteindelijk een link in een commentaartekst te zijn. Iemand had gereageerd op een bericht en daarbij een URL naar zijn eigen site opgegeven. De betreffende site toonde de laatste reacties op de homepage, waardoor de link daar ook even zichtbaar was. Als net op dat moment de homepage geïndexeerd wordt door de analysetool, zie de link daar later terug. In het echt is hij dan al lang weer verdwenen.
Maar of bij jou ook sprake is van een dergelijk momentopname kan ik natuurlijk moeilijk beoordelen.
Als je gebruik maakt van de Google Webmaster Tools kun je zien of de site regelmatig wordt bezocht (onderdeel Diagnose / Crawlstatistieken).
Via de Webmaster Tools kun je ook een zogenaamde XML sitemap opgeven. Dat is een overzicht van al je pagina’s in een bepaald formaat. Een XML sitemap is over het algemeen een goede en snelle manier om Google op de hoogte te brengen van nieuwe content. Het proberen waard.
In 2010 heeft Google een artikel gewijd aan meertalige websites: Working with multi regional websites.
Grofweg kun je kiezen voor 4 varianten: (1) Zite Media internet services, webdesign, webdevelopment, hosting en cd-rom/dvd productie, (2) nl.naamsite.com, (3) http://www.naamsite.com/nl/ en (4) http://www.naamsite.com?loc=nl. De laatste wordt afgeraden. De andere 3 zijn vergelijkbaar qua voor- en nadelen.
De manier waarop jij het hebt opgelost, wijkt wel af van bovengenoemde varianten. Waarschijnlijk kun je de taalaanduiding beter direct achter het domein plaatsen: http://www.naamsite.nl/de/amsterdam in plaats van http://www.naamsite.nl/amsterdam/de/. Dat sluit beter aan op wat Google verwacht.
Ik verwacht niet dat de taalaanduiding dan nog een negatieve invloed heeft op de positie in de zoekresultaten. Google herkent wel dat de extra directory alleen de taal weergeeft.
Dat is lastig te beantwoorden zonder de site en zijn geschiedenis te kennen.
Je moet je wel realiseren dat de getallen in Google’s Hulpprogramma voor zoekwoorden niet altijd het hele verhaal vertellen.
Bijvoorbeeld een zoekopdracht als ‘kapper’ zal een hoog zoekvolume hebben, maar alleen de mensen in je eigen woonplaats zijn voor jou interessant (als je een kapsalon bent). Het landelijk getal zegt eigenlijk niet zoveel.
Daarnaast is uit de getallen niet af te lezen waar men naar op zoek was (de zoekintentie). Alle zoekintenties worden op één hoop gegooid. Een hoog zoekvolume voor ’tekstschrijver’, betekent niet automatisch dat er veel vraag is naar tekstschrijvers. Hetzelfde zoekwoord wordt namelijk gebruikt door mensen, die een baan als tekstschrijver zoeken of die een tekstschrijver van een liedje zoeken.
Eén tip die ik je kan geven, is de titel van je pagina’s anders op te bouwen. Mensen (in het westen) lezen van links naar rechts. Het belangrijkste (het zoekwoord) kun je daarom beter links in de titel plaatsen. Zoekmachines geven ook meer gewicht aan woorden die links in de titel staan.
De opbouw van je titels is nu: – – . Ik zou het onderwerp vooraan zetten: – – . Dat maakt je pagina relevanter voor dat onderwerp.
Verder is het belangrijk een zoekwoorden onderzoek te doen, zodat je weet met welke woorden je doelgroep zoekt (naar jouw diensten). Deze woorden gebruik je vervolgens (kort samengevat) in de titel van je pagina, de koptekst boven de pagina, in de eerste paragraaf en in links naar je pagina. Een titel als ‘Voor ouders’ bevat denk ik niet de woorden waarmee deze ouders zoeken naar jouw diensten. Kijk voor inspiratie bijvoorbeeld op de pagina’s van je concurrenten, die nu hoog in Google staan.
De diensten die je levert zijn, denk ik, locatiegebonden (vooral mensen die in de buurt wonen zullen er in geïnteresseerd zijn). De zoekwoorden tool van Google maakt geen onderscheid in locatie. Het kan best zijn dat in jouw woonplaats de concurrentie veel minder groot is. Laat je daarom niet direct afschrikken door deze tool.
Het is wel verstandig je aan te melden voor Google Places (Google Places). Dergelijke pagina’s laat Google zien als een zoekopdracht locatiegebonden is (men zoekt iets in de buurt van waar men is). Een Google Place pagina is gratis. Het bevat je bedrijfsnaam, omschrijving van je diensten, je verzorgingsgebied, contactgegevens en een link naar je site. Ook kun je foto’s en ander promotiemateriaal toevoegen. Zeker doen!
Succes!
Titels zijn een belangrijke factor voor de positie in de zoekresultaten. Zoekmachines gebruiken het om het onderwerp van de pagina te bepalen. Als de titel van een pagina niet relevant is voor de inhoud, is dat zeker slecht voor positie in de zoekresultaten.
Ik heb even een (korte) analyse gemaakt van je site in Google. Daar zie ik inderdaad de nodige problemen:
– Bij veel pagina’s ontbreekt de titel. Google gebruikt dan de kop boven de pagina als titel (vaak een artikelnummer). Dan krijg je titels als ‘40008 – ‘.
– Er zijn inderdaad veel pagina’s met eenzelfde titel.
– Er staan ook nog vrij veel pagina’s in de index, die een 404-melding opleveren (page not found). Bijvoorbeeld ‘../kaarsen/buitenkaarsen/13x18cm/p-1/’.Al met al heeft zo’n 50% van de pagina’s in de index een niet relevante titel. Dat kan zeker een verklaring zijn door de daling in de zoekresultaten.
Mijn advies is een andere webshopleverancier te zoeken als ze dit niet kunnen oplossen, want dit kost je omzet.
Overigens heb ik ook lang moeten zoeken hoe je op de overzichtspagina een artikel kunt bestellen. Klikken op het plaatje levert alleen een pop-upvenster op. Uiteindelijk merkte ik dat je moeten klikken op de tekst onder het plaatje. Dat was voor mij niet intuïtief. Een bestelknop toevoegen onder de plaatjes kan dat probleem oplossen.
Het hangt er denk ik van af met welke woorden je doelgroep zoekt. Zoeken mensen naar ‘kunststofkozijnen offerte’? Mijn verwachting is dat dit niet zo vaak zal gebeuren. Ik denk dat mensen vaker zoeken met woorden als ‘kunststof kozijnen prijzen’ of ‘kunststof kozijnen kopen’.
Ik heb even een snelle scan gedaan met Google Insights for search en Google Suggest voor het zoekwoord ‘kunststof kozijnen’ (de meesten lijken het als twee losse woorden te schrijven). Daar komt vooral de combinatie met ‘prijzen’, ‘prijs’ of ‘kosten’ naar voren. De combinatie met ‘offerte’ zie ik er niet.
Mijn inschatting is daarom, dat de nieuwe domeinnaam niet veel zal toevoegen. Maar het is natuurlijk mogelijk dat uit het zoekverkeer naar je huidige site een ander beeld naar voren komt. Dat weet ik niet. Uiteindelijk zal de domeinnaam overigens maar een heel klein beetje meewegen voor de positie. De inhoud van de site en de woorden in links naar de site tellen veel zwaarder.
Dat lijkt mij niet. Er wordt in de organische resultaten maar één versie van een pagina getoond.
Maar met AdWords kun je natuurlijk wel experimenteren welke tekst de beste CTR oplevert.
Wat ik lees in berichten van Google is, dat de locatie van de webserver geen rol speelt. Alleen in het geval dat Google niet kan bepalen op welk land een site gericht is, kan de locatie van de webserver als aanwijzing worden gebruikt. Als het duidelijk is op welk land je je richt (bijvoorbeeld omdat je een .nl website hebt), speelt de locatie van de webserver geen enkele rol.
Zoekmachines bepalen de volgorde in de zoekresultaten grofweg door te kijken naar twee factoren: relevantie en reputatie.
Relevantie houdt in dat de jouw pagina relevant is voor de zoekopdracht, bijvoorbeeld als iemand zoekt naar informatie over een onderwerp dat op jouw pagina staat beschreven.
Reputatie geeft aan hoe populair en hoe gezaghebbend jouw site is. De reputatie wordt ondermeer bepaald door te kijken of er vanaf andere sites naar jouw pagina’s wordt gelinkt. Een zoekmachine ziet dat als aanbeveling. Als heel veel sites dat doen, ben je blijkbaar een autoriteit op je gebied en krijg je een hogere plek in de zoekresultaten. Het is echter wel de bedoeling, dat zo’n link wordt geplaatst omdat iemand jouw site echt wil aanbevelen. Als iemand een link plaatst omdat hij er geld voor krijgt, werkt het eerder in je nadeel. Het opbouwen van reputatie moet je doen door nuttige en bruikbare informatie en producten aan je gebruikers aan te bieden. Als je de site daarnaast promoot via advertentiecampagnes en sociale media, komen de ‘aanbevelingen’ hopelijk vanzelf.
Wat er precies bedoeld wordt met de ‘permanente database’ weet ik ook niet. Er wordt wel eens gespeculeerd dat Google nieuwe websites eerst in een soort proeftuin opneemt. Je staat dan wel gewoon tussen de zoekresultaten, maar je plekje is maar tijdelijk. Pas als je bewezen hebt nuttig en bruikbaar te zijn voor bezoekers (ze klikken vaak naar je door) wordt je in de hoofdindex opgenomen en krijg je een vaste plek. Mogelijk wordt dat bedoeld? Maar of deze speciale proeftuin ook echt bestaat, is niet zeker.
De inloggegevens hebben mogelijk betrekking op een webstatistiekenpakket, zoals Google Analytics. Daar zie je hoeveel bezoekers er zijn en via welke bronnen en zoekwoorden ze de site vinden.
1 augustus 2011 om 7:58 pm In reactie op: Redenen om webpagina uit te sluiten met robots.txt? #26647Over het algemeen kun je het wel aan Google overlaten of een pagina relevant is voor de zoekmachine. Pagina’s die je zou kunnen uitsluiten zijn bijvoorbeeld loginpagina’s, waar de informatie pas zichtbaar wordt nadat men is ingelogd of pagina’s met foutmeldingen.
Een andere categorie pagina’s, die ik zeker zou uitsluiten via een robots.txt zijn de pagina’s, die de zoekresultaten tonen van de interne zoekmachine op je site. Dergelijke pagina’s komen soms in de index terecht. Dat is niet echt de bedoeling, omdat het dan de zoekopdracht van een individuele bezoeker van je site zichtbaar maakt aan anderen.
Als je een site een hele andere inhoud geeft, kan dat gevolgen hebben voor je positie in de zoekresultaten. Bij erg grote (inhoudelijke) veranderingen in een site, kan Google de conclusie trekken dat de site mogelijk een nieuwe eigenaar heeft. Als dat gebeurt, wordt je site als een nieuwe site beoordeeld en krijgen de in het verleden opgebouwde links minder waarde toegekend. Daarnaast krijgen de links die je nu hebt minder waarde als ze op sites staan die inhoudelijk minder goed passen bij je nieuwe inhoud.
Of een dergelijk effect ook zichtbaar is in de PageRank die je in de Google toolbar ziet, durf ik niet te zeggen. maar dit getal heeft in de praktijk weinig voorspellende waarde voor je succes in de zoekresultaten. Het zegt eigenlijk helemaal niets 🙂
Als ik nu naar je site kijk zie ik overigens alleen maar advertenties. Als je dat vervangt door echte, bruikbare inhoud, komt dat de site zeker ten goede en kan het alleen maar positief uitpakken voor de zoekresultaten.
Welk streepje je in de title gebruikt, maakt mijns inziens geen verschil. Google herkent in beide gevallen wel dat het een scheidingsteken is en behandelt ze hetzelfde.
Voor de titel geldt ook dat je er niet teveel zoekwoorden in moet zetten. Naast de omschrijving van het specifieke artikel kun je bijvoorbeeld je merknaam en eventueel een naam van een categorie opnemen. Bijvoorbeeld: ‘Mijnmerk.nl – Categorie – Naam van het artikel’ of ‘Mijnmerk.nl – Naam van het artikel – Categorie’.
Als de naamsbekendheid van je merk niet zo groot is, kun je de merknaam beter achteraan zetten in de titel: Naam van het artikel – Categorie – Mijnmerk.nl. Bij grote webshops zie je overigens beide varianten wel voorkomen (vergelijk bijv. Bol.com en Wehkamp maar eens). Het is ook een beetje een kwestie van smaak wil ik maar zeggen. Zorg wel dat de belangrijkste zaken redelijk voorin in de titel staan.
-
AuteurBerichten