Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dat moet wel lukken. Als je bijvoorbeeld elke taal in een aparte subdirectory zet (/en/ en /de/) herkent Google wel dat het een meertalige website is. Bekijk anders ook eens het blogbericht dat Google publiceerde over meertalige websites: Official Google Webmaster Central Blog: Working with multi-regional websites
Op zich is het geen probleem een .com versie te gebruiken voor een op Nederland gerichte website.
Bij een .nl versie herkent Google iets makkelijker dat de site op Nederland gericht is. Maar ook bij een .com versie zal de doelregio snel genoeg duidelijk zijn. Als er vooral vanaf Nederlandse sites naar je gelinkt wordt, is dat bijvoorbeeld ook een duidelijke aanwijzing dat je je op Nederland richt met de site. Verder kun je het nog opgeven via de Webmaster Tools (onderdeel Siteconfiguratie > Instellingen > Geografische doelregio).
Je kunt je site het beste aanmelden bij de Google Webmaster Tools. Dan zie je welke woorden Google het vaakst tegenkomt in je site. Ook geeft Google via de Webmaster Tools informatie als ze denken dat je site gehacked is.
Het is moeilijk in te schatten of dat gaat werken. Meestal is het niet het allermoeilijkste om vindbaar te zijn op je merknaam. Maar als het een algemeen gangbaar woord is, kan dat een stuk lastiger zijn. Met een fantasienaam als merknaam is het zeker mogelijk om vindbaar te zijn op je merknaam.
Nee, ik denk niet dat je daar zondermeer van uit kunt gaan.
Bij het geven van een zoekopdracht schat Google in wat de taal van de zoekopdracht is. Bij het woord dat jij voor ogen hebt, staan er alleen maar Engelse resultaten. Waarschijnlijk is dat omdat Google denkt, dat iemand die dat woord gebruikt een zoekopdracht in het Engels geeft. Als dat zo is, is een Nederlandstalig resultaat niet per se relevant voor het zoekwoord (in de ogen van Google).
Maar het kan ook zijn dat er simpelweg geen Nederlandse pagina’s worden gevonden. In dat geval is de kans groter dat deze nieuwe site wel bovenin komt te staan.
Maar je moet je ook afvragen of Nederlanders dat zoekwoord wel gebruiken. Als je bovenaan staat bij een woord dat nauwelijks gebruikt wordt, levert dat ook weer niet zoveel op.
Of Google je site kan vinden, controleer je het beste in Google zelf. Vul de zoekopdracht [site:jouwwebsite] in en dan zie je dat je site wel degelijk gevonden is door Google.
19 januari 2012 om 8:16 am In reactie op: Site is niet geoptimaliseerd maar scoort heel hoog. Black hat? #26964Roger heeft een goed punt: de site van je concurrent bestaat veel langer. Kwaadaardige websites bestaan meestal maar kort. Vandaar dat het vertrouwen in een site toeneemt naarmate deze langer bestaat. En vertrouwen is een belangrijk factor in het ranking algoritme. De oplossing is inderdaad: geduld hebben. Door links te verwerven vanaf gezaghebbende websites kun je sneller vertrouwen opbouwen.
Maar even los van dat: als ik de code bekijk van de site van je concurrent zie ik een vreemde (verborgen) link staan. Die verwijst naar de site ‘compjason’ waar illegale medicijnen worden aangeboden. Het lijkt er op dat de site van je concurrent gehacked is. Ik zie in de code ook een Java applet staan. Ik heb niet uitgeprobeerd wat die doet, maar enige voorzichtigheid is geboden als je de site van je concurrent bezoekt.
Voor je eigen site nog een tip:
– in de kop van de pagina’s heb je tekst in plaatjes verwerkt. Google kan geen tekst lezen als deze in een plaatje staan. Beter is het ook echt als tekst op de pagina te zetten.In het Hulpprogramma voor zoekwoorden zie ik dat ook veel gezocht wordt naar ‘bijles’ in combinatie met een vak (bijvoorbeeld ‘bijles wiskunde’ of ‘bijles engels’). Je zou op de site wat meer kunnen zeggen over de vakken waarvoor jullie bijles geven.
Op andere sites zie ik vaak dat ouders of scholieren rechtstreeks worden aangesproken met termen als ‘uw kind’ of ‘wat past bij jou’. Zo’n persoonlijke benadering zou je ook kunnen overwegen. De teksten op jullie site zijn wat afstandelijker. Als je mensen persoonlijk aanspreekt is de stap om contact op te nemen, misschien kleiner.
Succes!
Er krijgt geen strafpunten voor dubbele inhoud. Normaal gesproken zal Google één domein als origineel kiezen en de andere als zijnde een kopie negeren. Trucjes om Google om de tuin te leiden werken soms op de korte termijn even, maar op de lange termijn zou ik er niet teveel van verwachten. Je kunt je beter op één domein concentreren.
De 301-redirect zorgt ervoor dat de PageRank en links e.d. die naar lekkermuffins.nl verwezen, nu worden toegewezen aan bakkerdegroen.nl. Als de links gerelateerd waren aan lekkere muffins (bijvoorbeeld omdat die termen in de linktekst stonden) zal bakkerijdegroen.nl beter gaan scoren bij een zoekopdracht naar lekker muffins.
Maar als Bakkerij de Groen inderdaad zulke lekker muffins maakt, moet je dat gewoon op die site zelf vermelden! Zorg ervoor dat iedereen het heeft over die lekkere muffins van Bakkerij de Groen en daarbij verwijst naar bakkerijdegroen.nl. Dat werkt uiteindelijk veel beter dan en apart domein.
Wat je beschrijft klinkt als een vorm van ‘doorway-pages’. Dat zijn variaties van een pagina, die afgestemd zijn op specifieke combinaties van zoekwoorden. Dat is iets wat Google niet aanbeveelt (zie de kwaliteitsrichtlijnen van Google). Wees er voorzichtig mee.
Mogelijk denkt Google denkt dat de pagina’s belangrijker zijn dan de versies onder ‘diensten’, omdat ze een kortere URL hebben. Ik denk dat het zeker kan helpen om ze in een categorie te plaatsen, zoals je zelf voorstelt. Het proberen waard.
Ook als je de HTML code niet kunt aanpassen, kun je je website prima optimaliseren.
1) Doe een zoekwoorden onderzoek en stem de inhoud van je site af op de zaken, die je doelgroep zoekt.
2) Het is tegenwoordig ook mogelijk de Webmaster Tools te verifiëren via Google Analytics. Als de site Google Analytics gebruikt en jij daar Beheerderstoegang hebt, kun je de Webmaster Tools activeren zonder iets in de HTML te hoeven zetten.Ik gebruik heel veel bronnen: Google Insights for Search, Suggesties die Google toont als je een zoekwoord intikt (ook bij zoeken op afbeeldingen), webstatistieken, AdWords resultaten, vertoningen in de Webmaster Tools, sites van concurrenten, forums waar mensen uit de doelgroep vragen stellen, etc. Ik gebruik ook zeker het Hulpprogramma voor zoekwoorden. Dat blijft inderdaad een belangrijke bron van informatie.
Ik probeer niet teveel te focussen op de zoekvolumes. De diversiteit aan zoekopdrachten is enorm groot (elk dag is zo’n 16% van de zoekopdrachten volkomen nieuw voor Google). Ik probeer te ontdekken welke onderwerpen belangrijk zijn voor de doelgroep en met welke diepgang ik zo’n onderwerp moet beschrijven. Omdat het vaak toch lastig is in te schatten men zoekt bij een bepaalde zoekopdracht, gebruik ik Google zelf als controle. Toont Google resultaten, die passen bij mijn pagina, dan is het een geschikt onderwerp / zoekwoord.
Permutaties van zoekwoorden kun je maken met: Free Keyword Phrase List Generator
Vul de woorden uit de verschillende lijsten in met een komma ertussen en klik op Generate. Het zoekwoord volume vind je met het Google Hulpprogramma voor zoekwoorden.Staar je echter niet blind op de zoekvolumes. Een zoekterm met een hoog zoekvolume is niet per se een geschikt woord voor je site. Het volume zegt namelijk niets over wat mensen zoeken, die de term gebruiken (de zoekintentie). Bijvoorbeeld: de zoekopdracht ‘website designer’ kan gebruikt worden door mensen, die een baan als website designer zoeken of door potentiële opdrachtgevers, die iemand zoeken die een site voor hen kan bouwen. Het zoekvolume vertelt niet welke groep het woord gebruikt en wat ze dan zoeken.
Het zoekvolume zegt ook niets over waar de zoekterm gebruikt wordt (lokale zoekopdrachten). Het zoekvolume voor ‘kapper’ zal bijvoorbeeld hoog zijn, omdat alle zoekopdrachten uit het hele land bij elkaar geteld worden. Maar dat betekent niet per se, dat er ook heel veel zoekopdrachten zijn in de plaats waar jij gevestigd bent.
Je moet zoektermen altijd uitproberen in Google en kijken welke resultaten getoond worden. Google weet het beste wat mensen meestal zoeken als ze een bepaalde zoekterm gebruiken. Datgene waar de meesten mensen naar op zoek zijn, zal bovenaan staan. Zie je bij ‘website designer’ allemaal vacaturesites in de resultaten, dan weet je dat de term vooral gebruikt wordt door mensen die een baan als designer zoeken.
‘Zoek de beste webshop’ is eigenlijk je merknaam. Je zou het daarom als suffix kunnen toevoegen aan alle paginatitels, bijvoorbeeld: ‘De beste webshop vindt u hier – Zoek de beste webshop’, ‘Electronica – Zoek de beste webshop’ en ‘Registreren – Zoek de beste webshop’. Als Google de term als merknaam ziet, is het waarschijnlijker dat de homepage getoond wordt als iemand de term gebruikt.
16 november 2011 om 6:29 pm In reactie op: Indexering contact/ algemene voorwaarden/offerte pagina’s #26863Een pagina geeft PageRank door aan elke pagina waar het naar linkt. Het maakt daarbij niet uit of de doelpagina is uitgesloten van indexatie of dat je een rel=’nofollow’ bij de link zet. Al lang geleden heeft Google deze methode (PageRank sculpting werd hij genoemd) onmogelijk gemaakt. Er lekt overigens ook geen link juice weg, want de pagina’s in de footer linken meestal ook weer terug naar de rest van de site (via de navigatie).
Als je pagina’s wilt uitsluiten van indexatie, moet je dat alleen doen als ze niet relevant zijn voor gebruikers van Google. Bij de offertepagina zou dat het geval kunnen zijn. Bij de voorwaarden kan ik me voorstellen dat er soms nog wel eens iemand naar zoekt. Die kun je dan beter niet uitsluiten van indexatie.
Het klopt niet dat de belangrijkste pagina’s bovenaan staan bij een site: zoekopdracht. Ik weet niet hoe Google de sortering doet, maar het is zeker niet zo dat de belangrijke pagina’s bovenaan staan. Meestal zie ik de homepage bovenaan staan, maar verder is het vrij willekeurig.
Persoonlijk zou ik met niet al te veel focussen op de pagina’s in de footer als je je site beter vindbaar wilt maken. Uiteindelijk win je daar niets mee. Je kunt je beter focussen op de belangrijke pagina’s in de site.
Lastig probleem. Meestal is een groot verschil in positie het gevolg van het wel of niet ingelogd zijn op je Google account (wel / geen personalisatie). Maar als je binnen een uur grote sprongen maakt in de zoekresultaten, is dat misschien een wat minder waarschijnlijke oorzaak.
Wat je site betreft, zou je de links naar de ‘Fabrikanten’ het attribuut rel=”nofollow” kunnen meegeven. Ze hebben nu een beetje de schijn van advertenties, wat mogelijk in je nadeel werkt als je er geen nofollow bij zet.
Verder zou ik de link in de footer ‘zoektermen’ weghalen. Dat heeft er de schijn van dat het bedoeld is om kunstmatig bepaalde termen meer gewicht wil geven. Zoekmachines kunnen het zien als een poging tot manipulatie van de zoekresultaten. Wat in je nadeel kan werken. Het werkt ook in je nadeel omdat er nu allemaal pagina’s met zoekresultaten in de index staan, die niet zo relevant zijn.
-
AuteurBerichten