Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dan heb je ons wel nieuwsgierig gemaakt naar de reden. En was het toch een penalty? Hoe weet je dat het een penalty was als er niets via webmaster tools gecommuniceerd was? En hoe weet je dat Google de penalty ongedaan heeft gemaakt?
Laat ons weten!
Uiteindelijk bleek het duidelijk dat het een penalty was omdat we op alle zoekwoorden waren gezakt. De onzekerheid is alleen erg lastig corrigeren omdat we geen bericht hadden gehad van google. Na een uitgebreide mail aan Google over het hoe en waarom zijn we weer hersteld naar onze oude posities. Dat lijkt me dus een bevestiging.
Om welk zoekwoord gaat het? Afgaande op de keywords in de homepage, focus je je op zoekwoorden als: vca direct, vca, vca examen, vca opleiding. Ik krijg bij al die zoekwoorden een top 3 positie voor vcadirect.nl. Wat dat betreft lijkt er niets aan de hand dus.
Het is wel bekend dat Google pagina’s met een kortere URL vaak belangrijker vindt dan een pagina met een langere URL. De nieuwe URL’s zijn soms langer, dus dat kan een verklaring zijn voor een minder goede positie. Bijv. ‘http://www.vcadirect.nl/vca-certificaat’ is ‘http://www.vcadirect.nl/vca-examen/vca-certificaat/’ geworden. Omdat de pagina nu in een subdirectory staat, krijgt hij ook bij Google minder gewicht. Voor de zoekterm ‘vca certificaat’ is de positie ook iets lager (5). Je zou kunnen overwegen een link naar deze pagina in de eerste alinea op je homepage te plaatsen. Daarmee geef je aan dat het een belangrijke pagina is.
Ook moet je eens kijken naar de navigatie. Stonden de links naar de belangrijke pagina’s (zoals ‘vca certificaat’) vroeger misschien direct zichtbaar in het menu aan de linkerkant? Door ze nu pas zichtbaar te maken na een klik op ‘vca examen’ krijgen ze minder gewicht. Directe links naar deze pagina’s in het menu zou ook positief kunnen uitpakken.
Heb je trouwens ook een xml sitemap voor de nieuwe site gemaakt? Dan pikt Google de redirects naar de nieuwe url’s sneller op.
Hopelijk heb je er wat aan.
Beste Roland,
Bedankt voor je reactie. Inmiddels is onze penalty ongedaan gemaakt door Google. Het bleek een hele andere reden te hebben. Het menu en de content heb ik expres nog niet aangepast om eens even te kijken wat de url’s voor invloed hebben. Het lijkt nu dus allemaal positief uit te pakken. xml sitemap zit er in op de juiste plek, namelijk /sitemap.xml
Nogmaals dank!
Heb je al gekeken in Google Webmaster Tools wat Google eventueel te melden heeft over de site? Je moet je daarvoor wel aanmelden. Bij de ‘messages’ meldt Google problemen die ze met je site hebben. Dus eerst even daar kijken. Succes!
Bedankt voor de snelle reactie. Direct toen ik het verlies zag heb ik gekeken in webmasterstool omdat ik bang was voor een penalty, ook al doen we alles netjes. Dat is niet het geval. Daarnaast staan we wel nog in de rankings maar zijn we gewoon enorm gezakt.
Verder ziet alles er goed uit. In de webmasterstool staan de rankings ook nog allemaal geregistreerd, zoals ze per zoekwoord waren (alle belangrijke woorden in top 5).
Er zijn twee dingen die opvallen, waaronder een groot aantal ‘Not found’ urls. Daarvan is het merendeel vreemd genoeg zoekpagina’s. Ik zal daar zo iets aan gaan doen, maar dat lijkt mij niet de reden dat we zo sterk zijn gezakt. Behalve die not found hebben we totaal geen andere crawl errors in andere categorieen.
Verder valt op dat er bij sitemaps (XML) de sitemap van de oude site er nog steeds bij staat. Ik kan deze niet deleten, want dat heb ik al gedaan dus dat is waarschijnlijk wel in orde.
Ik begrijp er niets van, want ik heb alles erg netjes aangepakt. Iemand enig idee?
Wat ik mij afvraag (met alle respect uiteraard) is waarom u van cms veranderd terwijl u aangeeft dat u goed scoort ? Dit geeft wel heel veel extra werk lijkt mij.
De keuze voor het nieuwe CMS is tot stand gekomen, omdat het huidige CMS wat wij gebruiken in onze groei niet langer volstaat en naar ons idee ook qua updates enigszins achtergebleven is. Het nieuwe CMS ligt veel dichter bij onze ambities met de nieuwe website.
Overigens denk ik dat het gebruiken van categorieen misschien geen invloed heeft op de rankings, maar het geeft wel duidelijkheid aan de reeele bezoekers.
-
AuteurBerichten