Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dear Cata,
Startpagina’s are a phenomenon unique to The Netherlands and even acknowledged by Google (Matt Cutts uses it as example sometimes). They are very topic centered (subdomain name) mini hubpages created by enthousiastic people that are administrators of those pages. All links (except the nofollowed ad links) are manually added to the page by the administrators. Startpagina gets about 1 million visitors per DAY. So it’s not just about getting ‘juicy links’ but also about getting targeted visitors.
The strength of the pages depends on the quality of links on it. Some people create very high quality link pages that get very high search engine rankings (for example: geografie (geography), look for geografie.startpagina.nl).
Other options for promoting:
– guest post blogging (for example: your experiences with optimizing for Romanian sites)
– forum comments
– finding more directories and startpages like startpagina. You could use https://www.linkbuildingtool.nl to find those, but the tool is only available in Dutch for now (will take a couple of months before the English version is launched)
– press releases
– tools and widgets
– Google Maps (if you have an office here)
– launching a Dutch site (.nl domain) with your primary (Dutch) keywords
– blogposts and promotion through social bookmarking sites (Nujij.nl for example)
– Dutch Facebook page, Twitter page, Hyves page, YouTube page
– find business partners, suppliers etc. that are willing to exchange links
– Marktplaats.nl ads (sort of Craigslist)
– Optimizing pictures for image searchBasically, the same as you were doing in other countries 🙂
For the rest, your oppertunities depend on the niche you are working inYour greatest barrier is the Dutch language itself. It probably takes you 5 times longer to find a good linkpage. Apart from Korean, there isn’t any other language that is so inconsistent and has so many grammatical exceptions, that every ‘Google translated’ article you publish will probably become a joke (no offense, we’re just… complicated people :)). So if you want to do internet marketing in The Netherlands, you probably gonna need some help.
18 juli 2011 om 3:12 pm In reactie op: Goede linkbuilding, hoeveel tijd ben je kwijt en uitbesteden of zelf doen? #26609Het hangt een beetje van het type link af. Een social media link, social bookmarking link, forum link of blog link is relatief eenvoudig aan te maken en kost niet meer dan 5 a 10 minuten. Het probleem is dat deze links praktisch allemaal nofollow zijn. Wil je liever links die PageRank opleveren, dan moet je:
a) Links aanmelden bij startpagina’s en directories (en sommige klonen)
b) Link ruilen met relevante websites
c) Gastartikelen schrijven
etc.
Hiervoor moet je ongeveer een uur rekenen per link (ongeveer 1 op de 7 aanmeldingen bij startpagina worden geaccepteerd en een (gast)artikel schrijven kost minimaal een uur). Dit is voor veel mensen teveel / te saai werk. Veel bedrijven doen social media en artikelen zelf en besteden linkbuilding uit.Het is zo jammer dat dit weer een soort half uitgevoerd project is van Google. Tuurlijk, iedere SEO-er duikt erop en zit zijn sites heftig te plussen, maar is het verder nuttig? Heeft het meerwaarde boven een Facebook, Twitter of een vergelijkbaar platform? Is er goed nagedacht over sociale interactie, iets wat de boel levendig houdt? Je kon vroeger al pagina’s ‘plussen’ via de Google Toolbar (de smiley in de toolbar) en ik zie dit als een soort gepimpte versie ervan. Natuurlijk is het grappig dat je foto verschijnt in de zoekresultaten, maar eerlijk gezegd zie ik het (voorlopig) als ‘nog een hype waar je aan mee moet doen om te scoren’ in plaats van dat het echt een meerwaarde heeft.
– Is het beter om zoveel mogelijk plaatsnamen van steden en dorpen rondom Amsterdam op je webpagina’s te plaatsen?
Goede optie met beperkingen. Stel de regio in met behulp van een straal (bijvoorbeeld 20 km) of door de plaatsnamen op te noemen (zie: Google Places > edit subscription). Nadelen:
– Google Maps vermeldingen worden niet bij alle keyword combinaties getoond (bijvoorbeeld: ‘webdesign delft’ of ‘webdesignbureau delft’ geven geen kaartjes, maar ‘webdesign bureau delft’ weer wel.) Check dus eerst goed of er ook daadwerkelijk kaartjes / Google maps vermeldingen worden getoond voor de (regionale) zoekwoorden waarop je in wilt zetten.
– De kans dat je op een andere plaatsnaam wordt gevonden dan de plaats waarin je bedrijf gesitueerd is, wordt kleiner naarmate de competitie groter wordt. Het heeft geen zin om als bakker in Amsterdam te willen ranken op ‘bakkerij Rotterdam’ omdat er honderden concurrenten zijn. Dit geldt al helemaal voor plaats-/provincienamen: Utrecht en Groningen. Google geeft bedrijven in de stad altijd voorrang (een belangrijke factor in Google Maps is de hemelsbrede afstand tot het centrum).– Is het beter om zoveel mogelijk plaatsnamen van steden en dorpen rondom Amsterdam op je webpagina’s te plaatsen?
– Is het beter om zoveel mogelijk backlinks naar je webpagina’s aan te maken met de plaatsnamen als ankertekst?
Deze twee punten voeg ik samen omdat ze afhankelijk zijn van elkaar. Alleen ankertekst links werkt niet optimaal, net als het noemen van de plaatsnamen zonder backlinks (lees: voldoende PageRank).
Je hebt gelijk over het feit dat Google het ranken op andere plaatsnamen toestaat, zeker als daar ook je doelgroep zit. Probleem is dat er vaak wel een andere regel wordt overtreden: de ‘regio’pagina’s onderling verschillen dusdanig weinig van inhoud (vaak alleen de plaatsnaam) waardoor de pagina’s niet uniek genoeg zijn (lees: meer dan 95% duplicate content).
Dus als je deze tactiek inzet, zorg er dan voor dat de regiopagina’s voldoende unieke content bevatten (bijvoorbeeld: referenties van bedrijven uit die plaats, projectomschrijvingen voor die plaats etc.) Met veel plaatsnamen is dit lastig, maar levert uiteindelijk wel resultaat op. Zorg ook dat de regiopagina’s voldoende PageRank krijgen. Neem bijvoorbeeld in het hoofdmenu een item ‘onze locaties’ op, zodat de onderliggende regiopagina’s voldoende PageRank vangen. Maak de regiopagina’s onderdeel van je website ipv ze weg te moffelen via een link in de sitemap.
Een nog niet genoemde optie is het maken van satellietsites voor diverse regio’s. Maak miniwebsites afgestemd op een doelgroep in een bepaalde locatie: [url]www.[mijnbedrijf]amsterdam.nl.
Ook hierbij geldt dat hoe meer zorg en aandacht je aan deze pagina’s besteed, des te meer het oplevert.
Het hangt ervan af hoe je het aanpakt. Is het een blog met nuttige artikelen of meer gericht op het presenteren van producten of diensten? Het beste kun je een blog starten dat zich toespitst op een bepaalde niche en vervolgens artikelen schrijft met tips, controversiele berichten of informatieve content. Aan het einde van je artikel kun je een link naar jouw website plaatsen. In de zijkolommen van je blog kun je producten of diensten noemen.
Hoe beter je artikelen des te makkelijker promoten:
– Social bookmarking sites als Nujij / Digg accepteren alleen artikelen. Geen promopraatjes.
– Makkelijker blogroll links uitwisselen met andere bloggers in jouw niche.
– Makkelijker links krijgen naar je blog bij startpagina’s
– Makkerlijker geaccepteerd worden bij blogdirectories
– Meer reacties en volgers op jouw blog die ook links aanmaken naar jouw blogHet is dus van belang om jouw blog ook te promoten. Want hoe meer PageRank jouw blog krijgt, des te meer PageRank er wordt doorgegeven naar jouw hoofdsite.
Volgens mij heb je de optimalisatie niet goed aangepakt omdat de doelstelling vanaf het begin niet goed was. Het uitgangspunt: ranken op ‘sieraden’ is eigenlijk je einddoel. Dit bereik je pas na een paar jaar omdat er zoveel concurrentie op zit. In de tussentijd wil je natuurlijk ook sieraden verkopen, dus moet je eerst inzetten op een hele range longtail zoekwoorden voordat je aan het ‘sieraden’ ranking avontuur begint.
Dus mijn vragen zouden zijn:
1) Wat voor een sieraden verkoop je eigenlijk?
voorbeelden zoekwoorden:
armbanden
kettingen2) Welk materiaal?
voorbeelden zoekwoorden:
gouden sieraden
zilveren sieraden
gouden kettingen3) Zijn de sieraden van een bepaald merk?
voorbeelden zoekwoorden:
buddha to buddha armbanden
buddha to buddha sieraden4) Heb je alleen een webwinkel of ook een fysieke winkel?
voorbeelden zoekwoorden:
sieraden amsterdam
sieradenwinkel amsterdam5) Heb je ingezet op actie zoekwoorden?
sieraden kopen
online sieraden kopen
armbanden bestellen
buddha to buddha gouden armbanden bestellenEtc.
Hier krijg je misschien minder bezoekers mee, dan op het zoekwoord ‘sieraden’, maar bedenk goed dat mensen die op ‘sieraden’ zoeken in een verkenningsfase zitten: ze weten nog niet wat ze willen kopen. Iemand die zoekt op ‘buddha to buddha gouden armbanden bestellen’ weet wat hij wil en is de verkenningsfase voorbij. Deze persoon wil iets kopen.Je krijgt dus de situatie dat: ‘buddha to buddha gouden armbanden bestellen’ maar 10x bezoekers per maand oplevert met een conversieratio van 50% en dat het zoekwoord ‘sieraden’ 5000 bezoekers oplevert met een conversieratio van 0,1%. Beiden leveren 5 verkopen op, alleen is het vele malen eenvoudiger ranken op de eerste term.
Tsja, landingspages / doorwaypages, het verschil blijft lastig. Voor long-tail zoekwoorden werkt dit overigens nog prima. Kijk maar eens naar vliegticket boeren, zoek op: vliegticket [land of plaats]. De vraag die je kunt stellen is: ook al bereik je hier topposities mee op longtail zoekwoorden, komt het de gebruikerservaring ten goede? Als ik op zo’n pagina kom en ik zie al die links die voor zoekmachines bedoeld zijn, dan ben ik al geneigd om weg te klikken > niet professioneel. Dus ook al krijg je meer bezoekers, door de hoge bouncerate houd je feitelijk hetzelfde aantal ‘nuttige bezoeken’ over. Je kunt je afvragen of een bedrijf hiermee de doelstellingen haalt, namelijk: meer conversies.
Hoi Iwanino,
Een ‘glitch’ is inderdaad een ‘bug’.
1) Het is vervelend dat Google de pagina’s niet indexeert. Is dat nog steeds zo? Zoek op: site:.mijndomein.nl
2) Wat je kunt doen is de pagina’s bookmarken met bijvoorbeeld Delicious om te kijken of Google die links wel volgt en dan de pagina’s indexeert/
3) Mocht dat niet lukken: pagina’s hernoemen (URL hernoemen door er bijvoorbeeld een 1 achter te zetten). Wacht tot Google deze alternatieve pagina’s heeft geindexeerd. Lukt dat wel: verwijs vervolgens de oude pagina’s met een 301 door naar de nieuwe varianten.
Stuur me anders een mailtje via insyde.nl, dan kan ik naar de website kijken. Het is lastig om ‘blind’ diagnoses te stellen.
succes ermee!
BertOnze linkbuilding tool natuurlijk! 🙂
We zijn druk bezig met ontwikkelen, dus binnenkort komen er nog meer features bij.inurl:”telefoon*.nl” (met subdomeinen; alleen .nl domeinen)
inurl:”www.*telefoon*.nl” (zonder subdomeinen; alleen nl domeinen)Succes ermee!
Een week later heb ik ze wél online gezet, maar hij blijft deze markeren als Niet gevonden 404. Hij wordt ook niet geindexeerd terwijl de rest van de site wel goed geindexeerd is.
Okay, dus de pagina’s staan nu wel online? Raar dat Google ze niet indexeert.
En Google kan ook bij die URLs, maw die pagina’s zijn gelinked vanaf een wel geindexeerde pagina?
Heb je de robots.txt gechecked?
Heb je toevallig een noindex,nofollow tag op die pagina’s staan?
Geven deze pagina’s een code 200 terug (hier testen)?
Zijn er problemen met de HTML (hier checken)?
Heb je (verkeerd) gebruik gemaakt van canonical tags?Als hier het probleem niet ligt dan ligt het dus aan een glitch bij Google. Ik raad je aan om die pagina’s net even wat anders te noemen: meindomijn.nl/mijn-url naar bijv meindomijn.nl/mijn-url1 en dan deze pagina’s even te linken vanaf de homepage totdat ze geindexeerd zijn.
@iwanino
Webmaster Central heeft wel vaker van dit soort ‘verouderde’ data. Ik heb bij een site ook een rijtje 404 staan en deze verwijderd via URL verwijderen in Webmaster Tools. Hij geeft aan de URLs verwijderd te hebben, maar staan in een ander menu nog steeds vrolijk als 404. Dat zou niet mogelijk moeten zijn.Belangrijk is dat die pagina´s wel gewoon geindexeerd worden. Kijk bijvoorbeeld naar de cache van een aantal van die nep-404´s. Is de crawldatum recent? Dan is er niets aan de hand.
Hoi SEO’ers,
Het zou gaan om 3-way link exchange:Site A heeft link naar site B
Site C heeft link naar site DWaarbij site D mijn klantsite is en site A een ander domein dat ik beheer.
3-way linking met 4 sites. Knap :confused:
A > B > C > A snap ik wel, maar uit jouw voorbeeld kan ik niet opmaken hoe site D profiteert van een link tussen site A en B.Anyway, 3-way linking is ook iets wat Google relatief makkelijk kan achterhalen. Ik doe er nooit aan mee, omdat het meestal is: geef mij een link van jou kwaliteitssite naar mijn webshop, dan link ik terug naar jouw kwaliteitssite vanaf mijn veredelde linkfarm. Maw, de kwaliteitssite heeft hier geen winst te behalen.
How Organized Spam is Taking Control of Google’s Search Results | SEOmoz
Dit artikel laat goed zien wat ik bedoel, allemaal net nieuwe sites die voor best competitieve zoektermen ranken met enkel forum en blogspam backlinks…
Precies, het zal vaak tijdelijk zijn en voor iedere ondernemer met common sense is dat gewoon niet een goed businessmodel. Je wilt nu ranken, maar ook over een jaar en over 5 jaar.
Google heeft veel aandacht besteed aan malware in 2010. Kan me voorstellen dat Google in 2011 de aandacht verschuift naar dit soort praktijken, blogspam, linkwheels etc. etc.
Wat Google gewoon kan doen, is die software zelf uitproberen. Krijgen ze een mooie uitdraai van sites waar allemaal een profiel is aangemaakt. Vervolgens kunnen ze matchen en kijken welke sites een vergelijkbaar profiel heeft en die sites in één keer allemaal torpederen.
Jij denkt in termen van churn and burn (vergelijkbaar met ons internationale bankensysteem :D), waarbij je vol risico domeinnamen opbrand, allemaal om maar even je 2 maanden van glorie in de rankings te hebben. Maar zo denken de meeste ondernemers niet over hun website.
Het verzamelen van links via forums is een uitstekende manier om je website te promoten en je doelgroep te bereiken, alleen niet op de manier waarop hier voorgesteld wordt. Het aanmaken van profielen op forums voor een PR profielbacklink en er vervolgens niets mee doen is niets meer dan tijdverspilling. Je gaat toch ook geen profiel op Facebook aanmaken en dat vervolgens laten doodbloeden?
Je moet actief deelnemen aan discussies en antwoorden op vragen van forumbezoekers. Net zoals Google rekening houdt met het aantal ‘likes’ en ‘vrienden’ op Facebook, zal Google ook kijken naar de berichten die forumbezoekers achterlaten. Meld je eigenlijk alleen maar dat je niks te melden hebt (voorbeeld:’Goede post, bedankt!’), dan zal Google daar minder waarde aan hechten dan wanneer je vaak goede tips geeft in een forumpost.
Het meest belangrijke op forums is niet het linkje dat je dropt (zit vaak nofollow op), maar de bezoekers van het forumbericht zelf. De conversie ratio van forums is bijzonder groot met goede posts. Als jij een goede tip geeft of een probleem van iemand oplost, zullen veel bezoekers op jouw profiel klikken of het linkje volgen in je forumpost. Hierdoor neemt het aantal bezoekers en conversies toe op je website. Zorg dus dat je forums bezoekt die goed passen bij de inhoud van jouw website.
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…