Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Competitie bestaat op verschillende vlakken. Voor SEO doelen spendeer ik meestal aandacht aan 2 verschillende raakvlakken, namelijk: Macro Comp. en Direct. Comp.
Over het algemeen besteed ik maar aandacht aan 1 van deze 2. Ik zal ze beide kort toelichten waarna ik mijn persoonlijke aanpak geef.Macro
Macro Competitie bestaat uit de totale verzameling aan websites die de zoekterm in kwestie benoemen. Dit benoemen kan gebeuren op verschillende niveaus:
De zoekterm kan voorkomen in de titel van de pagina.
Dit check je met de “intitle:” operator.
De zoekterm kan voorkomen in de ‘gewone’ tekst van een pagina.
Dit check je met de “intext:” operator.
De zoekterm kan voorkomen in de url van een pagina.
Dit check je met de “inurl:” operator.
De zoekterm kan voorkomen als anchor text naar een website. Een anchor is een keyword die je meegeeft aan een url zoals je doet bij het maken van backlinks naar je website.
Dit check je met “inanchor:”
Mocht je meerdere woorden als zoekterm hebben dan kan je de prefix: “all” gebruiken.
Bijv. allintitle:schoenen leer goedkoopDirect
De directe competitie bestaat uit een kleinere verzameling van websites bestaande uit de top 10 of 20 van de term waarvoor je wil ranken. Deze kan je analyseren met inderdaad een programma zoals Traffic Travis, Market Samurai en nog vele andere.
Deze programmas doen bijna allemaal hetzelfde. Ze halen de volgende data voor je op en geven deze weer:
De hoeveelheid backlinks naar de rankende pagina.
De hoeveelheid backlinks naar het gehele domein.
De PageRank
De leeftijd van het domein.
Geeft aan of de website geregistreerd staat in ofwel de Yahoo ofwel de DMOZ directory.
Of de titel wel geoptimaliseerd is.
Of de omschrijving wel de zoekterm bevat
Of de zoekterm in een H1 tag voorkomt.Mijn Aanpak
Over het algemeen kijk ik alleen naar de directe competitie en gebruik ik de macro competitie alleen ter indicatie. De top 10 is namelijk door de zoekmachine in kwestie al bekroond tot de beste 10 voor de desbetreffende zoekterm. Dan is het wel leuk om te weten dat er meer dan 100.000 paginas zijn die je zoekwoord bevatten, maar je doel is toch om op plaats 1 te komen.
Het enigste wat je dan in mijn optiek hoeft te doen is beter te zijn dan de gevestigde orde in de top 10. Als je beter bent dan de top 10 qua on page en off page seo dan zal je ook hoger geplaatst worden.
Nu is het beter ranking nog vrij lastig, maar de competitie analyse wordt zo wel veel eenvoudiger.Een lage PR hoeft per definitie geen nadelig effect te hebben op je ranking.
Naast alle eerder vernoemde On Page factoren van o.a. gebruiker2500 is het ook verstandig naar je Off Page factoren te kijken. Je kan de PR van een pagina of website nog altijd het makkelijkste en snelste beïnvloeden met veel hoge PR niet nofollow links.
Maar zoals eerder gezegd vind ik het veel belangrijker om gewoon goed te ranken zonder al te veel aandacht te spenderen aan PR of andere ‘gimmicks’.Naar mijn weten zijn er nog geen kant en klaar oplossingen wat betreft het spinnen van Nederlandse teksten. Je zal dus handmatig moeten spinnen, d.w.z. je eigen synoniemen lijst maken.
Voor de engelse heb je inderdaad o.a. SpinnerChief, maar ook TheBestSpinner die ik persoonlijk gebruik.Misschien kan je jezelf beter een andere vraag stellen: Waarom wil ik Nederlandse tekst spinnen?
Voor het submitten naar article directories? Dat kan, echter zijn er maar relatief weinig Nederlandse directories.
Submit je deze voor de backlinks? Dan kan je veel gemakkelijker gebruik maken van engelse directories, die vaak alleen engelse artikelen accepteren.
Of doe je het ook voor de traffic die je ervan kan krijgen? Dan is het misschien een beter idee om gast blogposts te maken op andere blogs in jouw niche.Kortom ga eens bij jezelf na waarom je het nodig hebt, aangezien ik denk dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt.
Heel kort door de bocht:
On-Page SEO vertelt de zoekmachine waar een pagina over gaat.
Off-Page SEO en dus linkbuilding geeft aan hoeveel ‘stemmen’ de pagina krijgt.Over het algemeen geldt hoe meer backlinks en dus stemmen hoe hoger je ranking.
Note: Dit is niet helemaal correct aangezien de Off page SEO niet alleen bepaald wordt door de kwantiteit maar vooral ook kwaliteit van de links. Maar dat heb ik buiten beschouwing gelaten.Een slechte On Page SEO kan gecompenseert worden met een sterke Off Page SEO, terwijl een slechte Off Page SEO in de praktijk niet gecompenseert kan worden met een sterke On Page SEO. Off Page SEO mag je dan ook over het algemeen als meest bepalende factor beschouwen.
Het bumpen van een jaar oud topic ter promotie van je eigen website waardeer ik niet TopSeoTools.
Vaak is het zo dat bedrijven/winkels en organisaties geen tijd/zin hebben om een totaal nieuw vak aan te leren. Zij willen gewoon doen waar zij goed in zijn m.b.t. hun bedrijf en daar kunnen de SEO professionals een handje bij helpen.
Naast dat de Click Through Rate hoger zal zijn wanneer gebruikers hun keyword in de url terug zien is het vanuit een SEO perspectief vaak beter. Het laten voorkomen van het keyword in de url is bijna een pre.
Het nadeel van het gebruiken van een zoekterm in je topleveldomein kan mogelijk een probleem vormen bij het branding proces. Het verspreiden van je bedrijfsnaam, een merknaam vestigen.Wat je vaak ziet is dat bedrijven voor een mix gaan, dus: jansen.nl/online-marketing
Synoniemen behoren vaak ook tot de LSI, echter gaat de LSI verder.
Als je bijvoorbeeld een pagina hebt over BMWs dan staan er in de LSI termen zoals: auto, motorblock, 3 serie etc. Dit gaat veel verder dan synomiemen. Veel van deze termen gebruik je vaak al bij schrijven van de tekst. Zo behoren apple, macbook, computer ook tot dezelfde index.
De LSI wordt tezamen met andere tools door de zoekmachines gebruikt om de relevantie van stukken text te beoordelen en het is dan ook niets meer dan een verwachtingspatroon van de zoekmachines.Als een zoekterm vaak vergezeld gaat met een andere zoekterm dan plaatsen de meeste search engines deze in Latent Sementic Index. Een duur woord om te zeggen dat zoekwoord x statistisch gezien vaak voorkomt in de buurt van zoekwoord y.
Het gebruiken van gerelateerde LSI zoektermen heeft dan ook vaak een positief effect op je ranking.Een keyword gevulde URL is altijd* beter dan een niet keyword gevulde URL.
Pas wel op dat je geen keyword stuffing gaat toepassen, zoals bijv: fiets.nl/fiets/fiets
Het moge duidelijk zijn dat dergelijk gedrag iets te veel van het goede is.Je kan inderdaad de manier van Glompie gebruiken.
Ik maak meestal gewoon een mapje aan genaamd foutmelding o.i.d. met daarin verschillende html files zoals 404.html, 500.html etc.
Vervolgens kan je in je .htaccess gewoon aangeven welk bestand hij moet laden bij een bepaalde foutmelding. Zo krijg je in mijn geval
ErrorDocument 404 /foutmelding/de-pagina-is-foetsie.html
Inderdaad is het beter om zo min mogelijk crawlerfouten te veroorzaken, echter hoeft dit nog niet meteen een doodzonde te zijn.
Het betreft hier een html element waarbij je naar mijn weten geen rel=”nofollow” kan gebruiken. Mocht ik dit fout hebben dan hoor ik dat graag.
De gemakkelijkste oplossing die je kan gebruiken is door de ‘maak een keuze’ url te redirecten naar bijvoorbeeld de hoofdpagina of andere pagina op je website.
Links die in een staan kunnen geen kwaad. Het is echter een ander verhaal als deze wordt verhult met display: none of iets dergelijks.
Heel veel zogenaamde ‘guru’s’ of seo bedrijven zullen vast een sterk verhaal gaan houden over het verwarren van de crawlers of iets anders. Maar de realiteit leert dat hiervoor geen sterk bewijs is, zoals met zoveel SEO theorie en technieken.
Info: tags inside tags – SEO issues? – Webmaster Central Help
Als ik zo even snel de onpage seo bekijk zie ik dat de twee genoemde partijen die op respectievelijk 1ste en 2de plek staan minder geoptimized zijn dan funforest.nl. Het lijkt dus een offpage seo probleem.
Als ik kijk naar de offpage seo en dus de linkstructuur zie ik dat funforest een aardige hoeveelheid backlinks heeft. Echter zie ik wel een paar grote verschillen met de andere twee partijen. Ik zie dat je voornamelijk subdomein.startpagina of subdomain.startkabel als backlinksource gebruikt en daar is in principe niks mis mee. Echter heeft het verkrijgen van tientallen backlinks van hetzelfde C class IP een minder sterk effect dan het verkrijgen van dezelfde hoeveelheid backlinks van verschillende bronnen.
De competitie maakt hier iets slimmer gebruik van door ook backlinksources zoals maakjestart.nl, wieowie.nl, sitepark.nl en landal.nl
Oftewel, het moraal van het verhaal: Zorg voor een diverse backlinksources, kwaniteit is niet alles. Kwantiteit op verschillende C Class Ips is wel alles 😉
Afhankelijk van je bedrijfsstructuur kan je verschillende dingen doen. Zo kan je de persoonlijke aanpak gebruiken met naam@domein.nl. Vaak kan je ook gebruik maken van een ticket systeem die email forward naar een php script etc. Of je kan gebruik maken van 1 email adres.
Ik gebruik 1 algemeen emailadres voor vragen en dergelijke. Klanten krijgen vervolgens een medewerker toegewezen waar zij persoonlijk contact mee op kunnen nemen.
Ik merk dat klanten het fijner vinden om gewoon met Jan te kunnen mailen dan een algemeen adres.Bijna alle tools of webbased php scripts zijn gebaseerd op een van de volgende 2 bronnen:
– Yahoo Site Explorer
– Majestic SEO -
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…