Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Bedankt! Als ik jou goed begrijp is de consequentie van het ontvangen van een 404 niet dat de bot de pagina uit de index verwijdert..
De vraag wordt dan: Hoe krijg ik dat wel voor elkaar als de pagina is komen te vervallen?- Deze reactie is gewijzigd 8 jaren, 8 maanden geleden door 000.
Hey Collega’s, Klaas,
We zijn inmiddels een maand verder… De site is geupdate. De nieuwe structuur is geimplementeerd en live gezet.
Mede dankzij het lezen van het SEO boek van Sadon en de reacties (waaronder die van jou Klaas), heb ik dit kunnen realiseren.Ik heb nog een aantal slotvragen:
Ga ik bijvoorbeeld naar https://www.vinylxl.nl/nl/artists dan krijg je een overzicht van alle artiesten. Dan denk ik dat eigenlijk de url zou moeten zijn https://www.vinylxl.nl/nl/artists/ (directory) i.p.v. https://www.vinylxl.nl/nl/artists. Maakt dat wat uit voor SEO?Verder hebben we breadcrumbs geimplementeerd zodat vanaf elk niveau naar boven genavigeerd kan worden.
Dan blijft over (dat realiseerde ik me vanochtend) dat we geen links hebben vanaf de home pagina naar artists, labels, genres, styles (https://www.vinylxl.nl/nl/artists, https://www.vinylxl.nl/nl/labels, https://www.vinylxl.nl/nl/genres, https://www.vinylxl.nl/nl/styles). Ik denk dat dat wel een zonde is tegen de regels van het spel. Overigens heb ik wel een sitemap.xml waardoor deze links gemeld worden aan de bot.vriendelijke groet,
Lolke DijkstraDank je. Dit is een zeer bruikbare reactie. Ga ik zo doen.
Bedankt voor alle goed tips Klaas. En inderdaad, Fries )
Ik heb een linkje naar een document waarin ik de belangrijkste zaken heb opgeschreven. Dat stuur ik je even.We hebben de site volgens de MEAN stack opgebouwd. Mongo, Express, Angular, Node. Dus AngularJS in de browser.
Dat maakt het allemaal wel een beetje extra spannend. Heb jij hiermee wellicht ervaring?Klaas,
Hartelijk dank voor je reactie. Ik ga hier morgen mee aan de slag. Ik had zelf ook al een voorkeur voor artists / {artist-name} / {title}. Om de reden die jij aangaf. Toch is het heel goed om het van een ander te horen. Wat je vragen m.b.t. zoekvolume betreft, helaas heb ik hier nog geen inzicht in. Wel heel goed dat je wijst op de rol van de informatie pagina. Ik zit dan bij artist wel met het feit dat ik eigenlijk geen unieke goede content kan toevoegen (voor het overgrote deel van de artists), het zijn er nl. duizenden. Voor labels geldt dat ook. honderden. Ik houd je op de hoogte. Op de site kun je onder het menu labels / genres etc. zien. Artists is daar nog niet toegevoegd. Zou ik dat wel moeten doen volgens jou als ik deze structuur implementeer: artists / {artist-name} / {title}. ?
vriendelijke groet, en nogmaals hartelijk dank!
Op dit moment heb ik de sitemap reeds gesegmenteerd. De sitemapindex bevat een 12-tal gecomprimeerde sitemap bestanden. Waaronder een voor product (4x), verder genre, style, labels, etc.
Dus alle mogelijke voor de handliggende ingangen. Genre, Style, Label zijn hierin de hoofdcategorien waarin ook gezocht / genavigeerd kan worden. Nu vermoed ik dat ik VEEL TE VEEL urls heb aangeboden (als beginnen met weinig crawlbudget).
Zo zie ik dat van de product sitemaps ca 30% is geindexeerd. In een periode van 6 weken. Dat is zo’ 45.000 producten. Dat betekent dat er dus zo’n 105.000 producten NIET zijn geindexeerd. Dan denk ik dat ik er beter aan doe minder aan te bieden, zodat ik zelf de controle heb over wat wel en niet wordt geindexeerd. Later wanneer ik dan meer budget heb, kan ik items gaan toevoegen.
Snijdt dit een beetje hout?
Ik was hier al een beetje bang voor. Nu de site nog geen naamsbekendheid heeft zou ik nog redelijk geruisloos de stap kunnen maken naar .com.
De andere overweging is dat ik inderdaad reeds de .com, de en be extenties in bezit heb. En ik in eerste instantie uitrol in NL.
Dat zou er dus voor pleiten om nu alvast naamsbekendheid op te bouwen op het .nl domein. (zeker indien het inderdaad zo is dat .nl de voorkeur heeft binnen google.nl). Maar ook dit laatste heb ik (nog niet) kunnen terugvinden in de Google documentatie.Ik zal waarschijnlijk uitkomen op het volgende:
– een nl domein, omdat ik me in eerste instantie op NL richtLater, een com domein met vinylxl.com/nl en deze doorlussen (301) naar vinylxl.nl
Lijkt dit een beetje een strategie??
Wanneer je denkt vanuit de bezoeker, zal je nooit problemen daarmee hebben (en met andere updates van Google, alleen maar profiteren).
Paul je hebt het over relevante content die over geoptimaliseerd is. Dan vraag ik me af, is het ook gebruiksvriendelijk content? Relevante content is een heel algemeen begrip en dat betekent nog steeds niet of het goede content is.
Denk altijd aan de lezer (bezoeker) die de webpagina onder ogen krijgt. Komt het natuurlijk over? Beantwoordt het de vraag van de bezoeker (of gaan ze terug naar de resultatenpagina om op een andere webpagina te zitten)? Laad de pagina niet te lang? Komen er niet teveel ‘vervelende’ advertenties bij, is het duidelijk hoe de bezoeker zich kan navigeren, kan de bezoeker de pagina goed scannen (kopjes en bulletpoints).
Ik vind het maar vreemd dat bij elke ‘grote’ update, zoveel rep en roer ontstaat om dingen die compleet logisch zijn als je erover nadenkt. De zoekmachine probeert zijn algortime zo goed mogelijk aan te passen op de behoefte van gebruiker.
Het zou me bijvoorbeeld ook niet verbazen dat Google over een tijdje Google de afbeeldingen scant, de alttags vergelijkt met dezelfde foto’s op het web en de afbeeldingen die in de alttag niet relevante keywords heeft bestraft. (bijvoorbeeld een foto van honden met als alttag (zoekmachine optimalisatie amsterdam).
Met zo’n gedachtegang zal je bij de volgende grote update van Google glimlachen en denken: Nu gaan mijn websites nog beter ranken 🙂
Hmm gewoon van het principe uitgaan: levert de link mij bezoekers op? Ook post redelijk veel op blogs met de non-follow tag omdat ze wel bezoekers opleveren.
Verder hoor je vaak dat de links naar jouw website toe een balans moeten hebben om natuurlijk over te komen. Dat houdt dan ook in no-follow links.
De combinatie van gastbloggen, blogcommentaar, social media en eigen blog werkt vaak effectiever, is duurzamer, leuker en leerzamer dan andere manieren. Vind ik tenminste
Een 301 redirect is essentieel als je url’s gaat veranderen. Zeker vragen aan je webbouwer dus 😉
Je wordt niet gestraft, maar Google ziet het als een nieuwe url en die heeft tijd nodig om de positie te krijgen die hij hoort te krijgen. De oude URL is geen unieke pagina meer en daalt dus in de rankings en verdwijnt langzaam. Met een 301 redirect geef je alle waarde van de oude link door naar de nieuwe link.
De nieuwe link zal met de tijd even goed of beter gaan ranken. Het is op lange termijn altijd verstandig, maar als het om grote websites gaat die afhankelijk zijn van Google is het soms een ander verhaal. Dan kan het handig zijn om er goed over na te denken hoe je het gaat aanpakken en of je het mogelijk in delen gaat omzetten etc etc
Dan wel.
Wel ff goed nadenken wat het op kan leveren en zal gaan kosten. Stel je voor je bent een paar weken/maanden minder goed vindbaar. Wat dan?
Als het om een paar honderd euro gaat, kan je het gewoon doen. Maar bij tienduizenden euro’s is het een ander verhaal.
Als je de urls toch gaat veranderen, zet wel een 301 redirect van elke oude link naar de nieuwe link.
Ik ben dan altijd benieuwd wat het verschil in conversie in der SERP zijn met zo’n titel. Als ik zo’n titel zie klik er (bijna) nooit op. Komt niet echt professioneel over.
Als de url’s hetzelfde blijven hoef je geen zorgen te maken.
Ik doe daar niet aan en raadt het ook andere niet aan.
Goed verhaal Roger.
Je kan ook een hele website bouwen op die extra domeinnamen en op die website een link zetten (via een duidelijke call to action knop) naar je hoofdwebsite. Maar dit is heel veel werk.
Je kan beter die tijd en aandacht besteden aan de webpagina’s van je hoofdwebsite en het zoeken naar links voor die webpagina’s.
-
AuteurBerichten