SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Wel of geen gebruik van tag archives in WordPress?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
16 januari 2010 om 4:24 pm #21561
Binnen SEO is het gebruik van tags (of tag archives) binnen WordPress omstreden. Ik heb ze daarentegen eigenlijk altijd wel interessant gevonden: ankerteksten, title, H1, ur’s, alles staat goed. En de tag archive pagina’s worden (via de tagcloud) vaak aangeroepen. Soms ook is het handig om in één keer te kunnen verwijzen naar alle artikelen rond een bepaald onderwerp. Tag archive pagina’s kunnen dus zeer relevant zijn. In hun basisvorm is de werking echter (inderdaad) niet optimaal: de taglink verwijst dan naar een pagina met alleen linkjes (en eventueel stukjes tekst) naar de artikelen die betreffende tag hebben meegekregen. De content is daarmee dus nooit uniek. Laten we mijn tag ‘website bouwen’ nemen, een veelgebruikt (en zeer competitief) zoekwoord waar ik natuurlijk best hoog op zou willen scoren. Als ik nu in Google zoek op ‘website bouwen’ sta ik op positie 65, waarbij inderdaad de tagpagina wordt gevonden. Dat valt dus eigenlijk nog mee, gezien het feit dat er geen unieke content in voorkomt. Ik vermoed dat het scoringspotentieel van de pagina gaat toenemen als er unieke content aan wordt toegevoegd. Maar hoe doe je dat? Via het WordPress-adm.menu is dat immers onmogelijk. Nu blijkt dat -met een kleine omweg- gelukkig toch zeer goed mogelijk te zijn: maak een .php – pagina met de naam ’tag-‘, gevolgd door de zoekterm, in mijn geval dus: “tag-website-bouwen.php”. Deze pagina wordt automatisch aangeroepen als we de tag ‘website-bouwen’ aanroepen. Nu kan ik dus zelf unieke content over dit onderwerp toevoegen. Dat ga ik dus z.s.m. doen. Het resultaat is hier te vinden: website bouwen. Ik zal in de gaten houden wat het effect is op de ranking, dus in hoeverre de website op eigen kracht in staat is wat hoger te scoren. Dan zal het verwerven van goede, inkomende verwijzingen een volgende stap moeten worden.
-
17 januari 2010 om 10:13 am #25322
Interessant en leuk dat je ons hier bij betrekt!
We hebben laatst eenzelfde discussie gehad over Houtkachels.nl. We hebben hiervoor pagina´s geoptimaliseerd voor de verschillende merken kachels. Content op deze pagina´s komt van de desbetreffende product pagina´s en is dus nooit uniek.
Bijv: Harrie Leenders | Houtkachels.nl het idee was om te scoren op de merknaam ‘harrie leenders‘. Zoals je ziet is dit gelukt, we staan op #3, direct onder de fabrikant. Overige merken hebben ook goede posities in de top 10. Ik moet wel opmerken dat we vanaf alle pagina’s linken naar deze ‘merk-pagina’s’. Maar een tagcloud in een menu doet dit ook.
Dus het is zeker mogelijk hier goed op te scoren. Dit betekend echter niet dat ik aanraad om maar lukraak zoveel mogelijk tags te plaatsen. Dit zal met beleid moeten worden gedaan om resultaat in de zoekmachines te bewerkstelligen. Ik zit te denken aan deze voorwaarden:
-
[*]Sterk domein is nodig (reputatie, trust, domein)
[*]Beperkt aantal tags
[*]Geen concurrerende content of landingspagina’s
[*]Uiteraard geoptimaliseerde landingspagina’s
[*]Vanuit meerdere plekken op de website links naar de pagina (tagcloud op frontpage bijv).Voor onderstaand experiment van SEOguru zijn er echter maar beperkt interne links aanwezig. Dit zou een reden kunnen zijn dat resultaat beperkt is. Ik zie nu een #68 positie. Ben benieuwd naar de wijzigingen met unieke content!
-
18 januari 2010 om 8:21 pm #25323
Hoi Taco,
Dank voor je reactie.
Ik ben het helemaal met je eens dat, indien je tags gebruikt, het aantal beperkt moet zijn en de selectie overwogen. Lukraak een tag bedenken en die bij je artikel plakken heeft geen zin. Maar tags zijn wel mooi omdat je -naast de meestal vaste categoriestructuur- nieuwe, variabele structuren of doorsneden kan maken van je informatie.
Ik zou nog een zesde punt aan je lijst willen toevoegen:
6. Pas een tag gebruiken als je minimaal zo’n vier berichten de betreffende tag kan geven of verwacht te kunnen gaan geven.
Wat je punt 3 betreft: in wordpress kan je aangeven hoeveel woorden je op de tagarchive-pagina overgenomen wilt hebben van de berichten waar het naar verwijst. Dat aantal woorden zou ik beperkt houden, of in ieder geval in totaal minder laten zijn dan de unieke content.
-
19 januari 2010 om 8:45 am #25324
Punt 2. waar ik pleit voor een beperkt aantal links is meer vanuit de gedachte dat gebruikers soms zelf tags aan kunnen maken. Je krijgt dan zo´n grote verscheidenheid aan links (en dus pagina’s) dat deze pagina’s never nooit goed kunnen scoren…
-
19 januari 2010 om 9:28 am #25325
Dat is ook precies waar ik op doel: bij WordPress kunnen gebruikers zelf tags aan hun berichten toevoegen. Dat moet overwogen gebeuren. In dat geval hebben tagarchive-pagina’s waarschijnlijk ‘een beetje’ zin, en als er unieke content aan kan worden toegevoegd wellicht ‘wat meer’ zin. Dat laatste is wat dit onderzoekje moet aantonen.
-
27 januari 2010 om 7:41 pm #25333
Kwam zojuist nog een interessant bericht tegen over tagging (in WordPress, maar kan ook worden vertaald naar andere cms-en): Website Notes Blog Archive Effectively Utilizing Tags To Increase Your SEO Ranking
Tussen twee haakjes: de hiervoor besproken tag-pagina scoort nu positie 41 op ‘website bouwen’. Dat gaat dus de goede kant op. Een volgende stap zou kunnen zijn: een link vanaf de homepage naar die tagpagina (met uiteraard de ankertekst ‘website bouwen’). Maar dan moet ik nog wel even aan de content gaan schaven en weten wat ik nu precies met die pagina wil, anders wordt het weigeringspercentage sky high.
-
9 februari 2010 om 9:22 am #25364
De positie van seoguru op het zoekwoord ‘website bouwen’ lijkt min of meer gestabileerd op pagina vijf van de zoekresultaten (positie 40..50).
Vanuit de homepage heb ik nu een link gelegd naar deze pagina. Dit zou een stevige boost moeten geven aan de tag-pagina. Ben benieuwd….
Als het effect van deze stap duidelijk is, wordt de volgende stap het realiseren van een paar goede inlinks van relevante sites. Een andere stap moet eigenlijk nog zijn het uitbreiden van de content op de pagina, die nog vrij beperkt is.
Ik hou u op de hoogte.
-
9 februari 2010 om 9:33 am #25365
Leuk dat je ons blijft informeren!
In een latere stadium wil ik wel een linkje maken naar de desbetreffende pagina. Eerst eens kijken wat dit doet!
-
9 februari 2010 om 9:35 am #25367
Dank, afgesproken.
Ik doe het stapsgewijs om precies te kunnen monitoren wat de effecten zijn.
-
9 februari 2010 om 9:51 am #25368
Misschien kun je annotations gebruiken in Google Analytics om elke wijziging ook daar weer te geven na de filter search traffic en dan het trefwoord ‘website bouwen’. Met al die personalized en universal search is dit misschien een goede KPI naast de positie meting. Kunnen we er later een mooie case voor op het blog van maken!
-
9 februari 2010 om 10:00 am #21562
Heel goed idee!
Ik heb de annotatie toegevoegd. Meteen een goede manier om die nieuwe Analytics-functionaliteit eens te testen. Ziet er goed uit, erg handig.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.