SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Waarde van categorie in URL
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
7 mei 2011 om 6:59 am #22371
Hoi,
Wij hebben het idee dat de ‘categorie’ in onze url (bijna) niet van belang is voor SEO als het specifiek gaat om producten, vb:
/../../dvd/harry-potter-1. Als je bv naar Amazon kijkt hebben zij dat ook niet.Mensen zoeken op “Harry Potter 1”, niet naar dvd, wij zijn dat ook van plan om de categorie uit de URL te halen op productpagina’s.
Wat is jullie mening?
Mvg,
Maarten -
7 mei 2011 om 11:10 am #26370
Als voor al jullie dvd’s geldt dat men geen “dvd” aan de zoekopdracht toevoegt én jullie alleen dvd’s verkopen dan zou die directory inderdaad achterwege kunnen worden gelaten. Zou wel mooi zijn als “dvd” dan in de domeinnaam zou terugkomen.
-
7 mei 2011 om 2:59 pm #26371
Dus eigenlijk zeg je dat het geen goed idee is, als gebruiker zoek ik regelmatig op bv blu ray’s + titel/onderwerp en bovendien hebben we dan ook meer dan alleen dvd’s.
De achterliggende gedachte is dat we de webwinkel eenvoudig kunnen aanpassen, net zoals een supermarkt. Bv je wil alle Harry Potter dvd’s niet meer onder dvd’s laten vallen maar onder bv digitale-media, je wilt het in een ander schap en andere locatie plaatsen. Elk specifiek product op de productpagina heeft nu de categorie in de url, als je de winkel dus wilt aanpassen moet je alle URL’s aanpassen en dat wil je voorkomen.
Mvg,
Maarten -
7 mei 2011 om 8:05 pm #26372
Goede vraag.
1. Als je een product in een andere schap wilt plaatsen verandert de url, waarbij je een 301-redirect legt van de oude naar de nieuwe url.
2. Als bepaalde producten in meerdere schappen worden geplaatst, geef je met de rel=”canonical” aan wat de hoofdschap is.
3. Als je een nieuw schap maakt, maak je een nieuwe directory waarbij je de oude directory 301-redirect naar de nieuwe.Verder blijft voor mij wel de vraag hoe je onderscheid wilt maken tussen bv. dvd’s en blue ray’s binnen je schap ‘digitale media’. Het lijkt me dat je daar subschappen en daarmee subdir’s (onder digitale media) voor nodig hebt.
-
27 juni 2011 om 5:21 am #26504
In lijn van dit bericht heb ik het volgende:
Als je een blogsite hebt, wat is dan de beste url opbouw? Bij veel blogsites zie je namelijk vaak /jjjj/mm/naam-artikel. Is dit ook echt het beste? Of is het bijvoorbeeld beter om de categorie terug te laten komen in de url zoals /fashion/naam-artikel of /cartoons/naam-artikel.
-
27 juni 2011 om 1:06 pm #26509
Het laatste.
De datum is totaal niet interessant voor een zoekmachine aangezien ze deze niet gebruiken.
Kortom maak een bezoekervriendelijke url met de zoektermen in de url.
Bijv. schoenenreus/vrouwen/rode-laarsje
-
27 juni 2011 om 2:42 pm #26513
Beste Backlinkcenter,
Dat was mij al duidelijk, maar het gaat mij er dus vooral om of het slim is om berichten die vallen onder een categorie ook dus onder die categorie te laten vallen, dus:
…/fashion/naam-artikel-a
…/fashion/naam-artikel-b
…/cartoon/naam-artikel-c
…/video/naam-artikel-dof allemaal gewoon onder hetzelfde
…/artikel/naam-artikel-a
…/artikel/naam-artikel-b
…/artikel/naam-artikel-c
…/artikel/naam-artikel-dBij eerstgenoemde krijg je m.i. meer gelaagdheid en structuur, toch?
-
28 juni 2011 om 9:44 am #22372
Ja inderdaad krijg je bij de eerste meer structuur. Pas wel op dat je niet te veel keywords erin gooit. Hiermee bedoel ik bijv. schoenen.nl/vrouwen-schoenen/rode-leren-schoenen.
Ook al geeft deze methode meer structuur kan je jezelf afvragen of dit wel wenselijk is. De urls worden zo vaak onnodig lang. Het belangrijkste namelijk is dat je de zoekterm of phrase laat voorkomen in je url. Dus als men zoekt op ‘rode leren schoenen’ dan voldoet schoenen.nl/rode-leren-schoenen ook.
Dit wordt ook wel de silo approach genoemd. Hierbij is de url structuur als volgt: domein.nl/title-van-post.
De keuze tussen deze beide technieken is mijn inziens persoonlijke voorkeur.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Canonicals op blogpages om meer verkeer op categorie pagina's te krijgen 15 april 2022 Hoi, Ons online marketing bureau heeft onder een aantal rankende blog pages een canonical gezet die gaat naar een categorie pagina om zo meer verkeer…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.