SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Vraagjes mbt url en metatag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
3 juli 2011 om 2:28 pm #22493
Hallo
Ik ben een (italiaanse) webshop begonnen Vendita Regali Online
Aangezien ik alles zelf wil doen om kosten te besparen, wil ik ook het seo gedeelte goed begrijpen. Ik werk met een joomla cms systeem en heb al veel op het internet gelezen, heb inmiddels al heel wat urls en metatags gedaan maar begin me nu toch af te vragen of ik fouten heb gemaakt. Hoop dat jullie me kunnen helpen.Hoeveel keywoorden mogen er in de url staan? En vooral, mag ik bv een belangrijk woord in dit geval fiori (bloemen) 2 x laten voorkomen? Zelfde vraag geldt eigenlijk voor de metatitle en metadescription.
Mag ik de url van een bepaalde categorie steeds anders uit laten zien, of moet het begin gedeelte de hele tijd hetzelfde zijn? Ik zal even een voorbeeld geven in het nederlands mbt de categorie bloemen en planten:
http://www.regalo-online.it/bloemen_planten/bos_gele_bloemen
http://www.regalo-online.it/stuur_bloemen/bos_witte_bloemen(deze linken bestaan niet echt, gelden alleen als voorbeeld)
Deze 2 producten staan dus in dezelfde categorie, alleen wil ik het liefst steeds het stukje wat na de bedrijfsnaam komt veranderen omdat ik dan steeds verschillende keyword combinaties kan gebruiken.
En dan het laatste vraagje, zoals je ziet gebruik in underscores in de url, kan ik beter het min teken gebruiken? En in de metatitle heb ik een min teken gebruikt echter zie ik dat bv deze website dit teken gebruikt |. Wat is nu verstandiger om te doen?
Groetjes Twei
-
3 juli 2011 om 10:01 pm #26541
Wat belangrijk is bij de opbouw van de URL’s, is dat je zaken niet bewust zo gaat opstellen om extra voordeel te behalen bij de zoekmachines. URL’s moeten er natuurlijk uitzien en zodanig opgebouwd zijn dat de woorden in de URL precies beschrijven waar de achterliggende pagina over gaat. Stop de URL’s overigens vooral niet vol met allerlei zoekwoorden. Probeer de URL’s van je webshop logisch op te bouwen en focus op de personen die ze daadwerkelijk in gebruik gaan nemen; de bezoekers.
Hoeveel keywoorden mogen er in de url staan?
Officieel geen richtlijn voor, zolang je de URL maar niet bewust vol stopt met zoekwoorden.
Behoud een natuurlijke, nette uitstraling. Korte URL’s zijn makkelijker te onthouden en gebruiksvriendelijker. Tip: Geef met je URL’s een goede beschrijving van de inhoud die men op de pagina kan verwachten. In de meeste gevallen ben je dan het beste uit.Persoonlijk zou ik wel gebruikmaken van verbindingsstreepjes i.p.v. de underscore.
De zoekmachine ziet twee woorden welke met mekaar verbonden zijn met een laagstreepje namelijk als één woord aan mekaar vast. -
3 juli 2011 om 10:49 pm #26542
Bedankt voor je reactie 🙂
Ik zal dan verbindingsstreepjes gaan gebruiken ipv de underscores.Ik heb er rekening mee gehouden dat de url goed de pagina beschrijft en tevens genoeg zoekwoorden bevat (hoop idd dat ik niet teveel erin heb gepropt)
Maar maakt het dan dus voor de structuur van de website en het evt. beter gevonden worden in google dan niet uit dat bepaalde producten in een categorie voorkomen, echter de url toch steeds anders uitziet? Dus de categorie bloemen planten, zou dan de volgende urls kunnen bevatten:
http://www.naambedrijf.nl/bloemen-planten/wit-boeket
http://www.naambedrijf.nl/stuur-bloemen/geel-boeket
http://www.naambedrijf.nl/bloemen-online/bloemstuk-rozeIk wil gewoon zeker weten dat dit mag. Het is namelijk veel werk en zou het zonde vinden als ik alles overnieuw moet doen.
-
4 juli 2011 om 7:56 am #26543
Er is geen harde regel voor het aantal zoekwoorden in een URL, maar op basis van ervaring adviseer ik niet meer dan 5 a 6 zoekwoorden in de URL op te nemen (woorden met weinig betekenis als ‘de’, ‘het’ en ‘een’ reken ik dan niet mee). Maar meestal zal het ook niet nodig zijn om zoveel zoekwoorden te gebruiken om de inhoud van de pagina te beschrijven. Het is zoals Gebruiker2500 aangeeft: gebruik de URL om de bezoeker te laten weten wat de inhoud van de pagina is en niet om de zoekmachine te ‘manipuleren’.
Ik wil je ook de raad meegeven om niet te veel te focussen op de zoekwoorden in de URL. De lengte van de URL speelt namelijk ook een rol. Google vindt pagina’s met een korte URL vaak belangrijker dan pagina’s met een lange URL. Dat is ook wel logisch, want de pagina’s met een korte URL’s zitten meestal hoger in de hiërarchie van de websitestructuur. Probeer de structuur daarom niet te diep te maken en houd de URL kort. Een voordeel van een korte URL is ook dat hij in zijn geheel zichtbaar is in de zoekresultaten. Daar heb je meer aan om bezoekers te overtuigen dan een lange URL met veel zoekwoorden, die maar deels getoond wordt in de URL.
-
4 juli 2011 om 10:17 am #26544
Oke dank je wel Roland. Dan zal ik ervoor gaan zorgen dat de urls korter worden.
En wat betreft het streepje in de metatitle, weet jij of het beter is om gebruik te maken van dit – of dit | streepje? Of maakt dat verder geen verschil?
-
4 juli 2011 om 10:45 am #26545
Welk streepje je in de title gebruikt, maakt mijns inziens geen verschil. Google herkent in beide gevallen wel dat het een scheidingsteken is en behandelt ze hetzelfde.
Voor de titel geldt ook dat je er niet teveel zoekwoorden in moet zetten. Naast de omschrijving van het specifieke artikel kun je bijvoorbeeld je merknaam en eventueel een naam van een categorie opnemen. Bijvoorbeeld: ‘Mijnmerk.nl – Categorie – Naam van het artikel’ of ‘Mijnmerk.nl – Naam van het artikel – Categorie’.
Als de naamsbekendheid van je merk niet zo groot is, kun je de merknaam beter achteraan zetten in de titel: Naam van het artikel – Categorie – Mijnmerk.nl. Bij grote webshops zie je overigens beide varianten wel voorkomen (vergelijk bijv. Bol.com en Wehkamp maar eens). Het is ook een beetje een kwestie van smaak wil ik maar zeggen. Zorg wel dat de belangrijkste zaken redelijk voorin in de titel staan.
-
4 juli 2011 om 11:08 am #22494
Hm verdikkeme dan heb ik dat dus fout gedaan. Ik heb namelijk steeds categorie – naam artikel in de title gezet. Bedankt voor de tip wederom. (ik had beter eerst tips kunnen vragen alvorens de metatags te doen 😉 )
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.