SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Voorbeelden gezocht van sites die spammen met keywords
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
17 mei 2010 om 5:28 pm #21727
Ik zou wel een verzameling voorbeelden willen zien van sites waar ondanks goede posities de content niet te lezen is, bijvoorbeeld keywordspamming. Ik kom ze soms tegen, maar heb ze nu even niet bij de hand. Weet iemand voorbeelden?
-
17 mei 2010 om 6:15 pm #25636
In ieder geval heeft Matt Cutts een tijdje geleden een leuk voorbeeld van ‘keyword stuffing’ gegeven:
SEO tip: Avoid keyword stuffing -
19 mei 2010 om 10:33 pm #25639
Waarom zou je een voorbeeld willen zien?
Ik heb sowieso nog nooit geprobeerd om Google voor de gek te houden maar tegenwoordig is het volgens mij helemaal hopeloos: bij Google werken een HELEboel HELE slimme mensen, daarnaast krijgen ze de nieuwste truc van over de hele wereld eerder op hun bureau dan wij het te weten krijgen. Om dat tegen te gaan veranderen ze het systeem telkens zo dat ook varianten van die nieuwe truc niet meer werken.
Om een lang verhaal kort te maken: ben gewoon eerlijk en maak een goede site. Dus echt alsof Google en anderen niet bestaan. Schrijf interessant materiaal en kijk goed naar je doelgroep: dan komt de rest vanzelf. Niet zo snel als je zou willen maar je hoeft je ook geen zorgen te maken over een penalty.
-
20 mei 2010 om 8:45 am #25641
Beste bas3pix,
Het is niet mijn bedoeling om zelf keywords te gaan spammen. Waar het mij om gaat is het volgende:
Na een half jaar klooien met de inhoud van mijn website, is het me opgevallen dat bepaalde woordcombinaties hoger scoren dan andere. Resultaat daarvan is dat een aantal teksten op mijn website wat minder natuurlijk overkomen dan het geval zou zijn als ik ze zonder seo in het achterhoofd geschreven zou hebben. Als je die woordcombinaties in de tekst moet verwerken word je beperkt in hoe je de tekst kunt schrijven. Dit geldt alleen voor long tail zoekwoordcombinaties.
De afweging is of je gevonden wilt worden met een iets minder mooie tekst of niet gevonden wordt met een goede tekst.
Volgens mij moeten er voorbeelden zijn van sites die met hetzelfde probleem kampen en daarom was ik geinteresseerd.
-
20 mei 2010 om 12:27 pm #25642
Ik begrijp je dillemma maar volgens mij bereik je echt meer door de zoekmachines wat dat betreft los te laten: probeer precies zo te schrijven dat het aansluit op jouw doelgroep. Mensen zullen eerder linken naar iets dat echt origineel is. Dan moet je niet kijken naar de keywords maar probeer bijvoorbeeld eens grappig te schrijven of iets aan te halen waar je reacties op kunt krijgen.
Als Google ziet dat mensen er naar verwijzen vanuit hun sites, blogs, LinkedIn, Hyves, Twitter, etc dan sta je er ook heel sterk voor. Bovendien is dat de meest stabiele, eerlijke en duurzame oplossing. Je enige uitdaging is dan nog de passie om echt iets leuks te schrijven.
-
20 mei 2010 om 8:21 pm #25643
Helemaal mee eens. Je moet iets schrijven wat door veel mensen leuk gevonden wordt. Google wil aan iedereen de leukste en beste content laten zien.
Seo is niet meer trucjes toepassen en hoog scoren. Je moet schrijven voor je doelgroep. Wat willen je klanten cq bezoekers, wat vinden ze leuk waar gaan ze over twitteren, linken facebooken etc. Dat zorgt voor een hoge ranking. En terecht, niemand heeft iets aan websites die niemand leuk of interessant vindt.
Daarbij moet je de inrichting van je tekst en website structuur meer zien als tool om je verhaal goed over te brengen bij zowel bezoeker als zoekmachine.
-
21 mei 2010 om 6:22 pm #25644
Voorbeeld:
Ik wil gevonden worden op “heuvels Limburg”. Ik kan geen tekst bedenken waar de combinatie “heuvels Limburg”op een natuurlijke manier in voorkomt. Het beste alternatief is bijvoorbeeld de volgende zin: “Komt de heuvels van Limburg zien!” Er zit één woord tussen heuvels en Limburg. Deze zin moet in de tekst staan, want als je de volgende zin opschrijft: “Heeft u altijd heuvels willen zien? Kom dan naar Limburg.”, zit er teveel ruimte tussen de 2 keywords en maakt google de link tussen de twee veel minder goed. De tweede zin is vriendelijker en geeft beter aan wat ik wil zeggen. Ik beland daarmee op plekje 13 van Google, in plaats van op plaats twee. De eerste zin is wat minder natuurlijk maar omdat de keywords heuvels en Limburg dicht bij elkaar staan scoort hij beter in de resultaten. Dit heb ik uitgevonden na teksten te veranderen, een paar weken te wachten tot googlebot is langsgeweest en de resultaten te vergelijken.
Ik vind dat dit een volkomen legale en acceptabele manier van werken is die niet ingaat tegen de richtlijnen van Google. Ik ben het dan ook niet eens met bas3pix en sitemaker. Het gaat namelijk niet om een natuurlijke tekst alleen. Dat is precies de reden dat dit forum bestaat. Als het alleen daarom ging was er geen SEO nodig, dan ging het allemaal vanzelf. Jullie passen toch ook trucs toe om hoger te scoren, zoals linkbuilding, ankerteksten zorgvuldig kiezen, H1 tags gebruiken etc. Waarom zou je dat dan doen? Dat is toch ook legaal ervoor zorgen dat je hoger scoort?
-
21 mei 2010 om 6:41 pm #25645
Ik ben getraind in SEO omdat ik een webdesign bedrijf heb, vandaar dat ik van de trucs op de hoogte moet zijn. Wanneer we een site bouwen zorgen we er natuurlijk voor dat die site voldoet aan alle eisen die de zoekmachines en bezoekers tegenwoordig aan een site stellen. Daarnaast adviseren we klanten ook over bijvoorbeeld linkbuilding en teksten schrijven. In de praktijk zien we dat klanten zelden tijd of geld willen besteden aan linkbuilding, etc.
Jouw opmerking ‘Ik wil gevonden worden op..’ heb ik de afgelopen jaren al zo vaak gehoord. In de meeste gevallen ging het achteraf gezien niet eens om SEO of Google maar om het feit dat de opdrachtgever meer omzet of bekendheid wil. Als dat je doel is, dan kun je verder kijken dan Google.
Ik zie SEO dan ook als een tool, een van de velen om je doel te kunnen bereiken. Een paar weken terug heb ik een ondernemer die per se SEO wilde, geadviseerd om goed te kijken naar LinkedIn en andere sociale media. Hij heeft zich inmiddels aangemeld bij verschillende groepen en fora en mengt zich daar regelmatig in. Dat is voor hem een meer effectieve oplossing dan SEO kan bieden en veel eenvoudiger en goedkoper.
Let op: ik zeg niet dat SEO niet werkt, ik zeg alleen dat het geen wondermiddel is en ook niet de enige manier om je doel te bereiken.
-
21 mei 2010 om 6:54 pm #25646
bas3Pix Helemaal mee eens. Zo zie ik het ook. SEO is 1 van de vele tools om het doel van je opdrachtgever te berijken. Daarbij komt als je je site logisch, gestructureerd en met goede content opbouwd je al aan een heleboel regeltjes voldoet voor SEO.
Een gestructureerde website is ook geen trucje, dat gewoon een nette website bouwen en je aan de conventies houden. Daar kijkt google ook naar. Dat er velen hobbykoks zijn die dat niet kunnen en vervolgens met trucjes alles willen rechttrekken is een probleem. Overigens beschuldig ik hier niemand voor de duidelijkheid.
Maar in de praktijk kom ik gewoon mensen tegen die een website hebben die geheel bestaat uit een imagemap en dan SEO willen. Dat werkt dus niet. Dan moet de hele website opnieuw.
Goede architectuur, structuur en inhoud is super belangrijk. Ook linkbuilding moet je niet zien als een trucje, je moet gewoon zorgen dat je op de juiste plekken actief bent en een goed netwerk opbouwd. Zo ziet Google het ook het liefst. Natuurlijke links die ontstaan door je op internet “gewoon” te gedragen. Daar kunnen we bij helpen, maar een echte truckendoos bestaat mijns inziens niet.
-
21 mei 2010 om 7:05 pm #25647
Beste Bas,
Mijn site is informatief en nuttig en geeft betrouwbare informatie. Ik doe veel aan linkbuilding. Ik werk mij site regelmatig bij. En ik houd rekening met hoe ik mijn teksten schrijf met SEO in mijn achterhoofd. Wat is daar nou mis mee?
En hoe zit dat dan met die ondernemer die zich laat zien op facebook en LinkedIn? Die doet dat ook met een ander oogmerk dan alleen gezelligheid of om leuke en goede content de wereld in te brengen (want je hebt hem toch niet aangeraden om zich daar aan te melden omdat hij zich verveelde, maar omdat hij, nou ja, noem maar op: bekend wil worden, meer omzet wil genereren, een goede naam op wil bouwen, al die dingen die ik ook wil).
Waarom staat er een linkje onder jou berichten? Toch ook omdat je een zaak hebt en bekendheid/traffic wilt? Ik zit voor de info op dit forum. Ik zit hier niet om mijn site bij elke post te spammen.
Maar ik mag geen teksten lichtelijk anders schrijven, want ooh, dat is niet waar het Google om gaat. Maar linkjes op fora achterlaten mag van jou wel. Waarom is dat voor jou acceptabeler dan mijn manier van werken?
-
21 mei 2010 om 7:19 pm #25648
@ sitemaker:
Ik heb een goede structuur van mijn website, ik heb honderden pagina’s met goede info, mijn site is sneller dan 95% van alle andere sites ik hou rekening bij het schrijven van teksten met SEO. Mijn manier van werken is een trucje, jullie manier van werken is dat niet?
Ik heb enige tientallen nummer 1 posities en meer nummer 2 posities, al een paar jaar.
Google waardeert mijn site en misschien komt dat doordat de teksten zo geschreven zijn als ze zijn.
-
22 mei 2010 om 11:09 am #25649
Volgens mij begrijp je mij niet goed: ik zeg niet dat SEO niet mag, dat zou vreemd zijn want ik ben getraind door SEOguru en verkoop deze dienst ook. Ik zeg alleen dat je volgens mij in elk geval met beide benen op de grond moet blijven staan en SEO zien als datgene dat het is: een middel, een trucje, een manier om je doel te bereiken. C’est tout.
Tijdens gesprekken die ik regelmatig heb, adviseer ik bijna nooit SEO maar vrijwel altijd Optimalisatie. Dat is dus breder en hier is waarom: Veel bedrijven die SEO laten uitvoeren zouden eigenlijk ook nog moeten kijken naar CRO (conversie optimalisatie), en mogelijk meer aspecten van hun site onder de loep moeten nemen. Ik werk veel voor kleinere ondernemers waarvan hun site sowieso geen honderden bezoekers per dag gaat trekken, wat je ook aan linkbuilding en andere zaken gaat doen: ze hebben geografisch een klein doelgebied of een specifieke branche en daarmee relatief weinig bezoekers. Richt je dan op het goed bedienen van die personen die je klant zouden kunnen zijn.
Dus om even terug te komen op die ondernemer waar ik het eerder over had: hij heeft zich inderdaad aangemeld bij verschillende groepen van lokale ondernemers of ondernemers die in een bepaalde branche werkzaam zijn en daarmee ideale klanten voor hem kunnen zijn. Ik heb zelf eerder al ondervonden hoe open men in die groepen meestal is. Als je je daar fatsoenlijk in mengt en geen commerciele berichten loopt te sturen maar de aanwezigen echt probeert te helpen gaat men je zien als iemand die hen vooruit kan helpen. Oftewel, zoals wij in Brabant zouden zeggen: “Da’s een goeie vent.”. Ik heb zelden zo eenvoudig contact gemaakt met nieuwe klanten als op die manier.
Voor die ondernemer zijn LinkedIn en verschillende fora dus een manier om meer bekendheid te krijgen en uiteindelijk ook meer klanten. Effectief, makkelijk door hem zelf uit te voeren en in principe gratis. Met SEO, CRO en allerlei andere trucs had hij datzelfde effect nooit gehad. Maar nogmaals: deze truc werkt voor hem en niet voor iedereen.
Om op jouw vraag terug te komen: wat ik je wilde meegeven is dat je je teksten gerust kunt schrijven met SEO in je achterhoofd maar raak niet gefrustreerd als dat niet blijkt te werken. Daarom raad ik klanten steeds vaker aan om nou eens gewoon een tekst te schrijven en even niet na te denken over de zoekmachines maar over die persoon die die tekst gaat lezen: die zit vol met werk waarschijnlijk, heeft nog tal van andere (zakelijke) dingen te doen en bereid zich voor om weer een glad geschoren marketing-tekst tot zich te gaan nemen.
Verras die persoon nou eens met iets wat je echt meent: schrijf zoals je praat of schrijf wat komischer. Dan wordt je site gezien als een verlenging van jou zelf: het wordt menselijk en daarmee kom je ook dichterbij die lezer. Ik geef je op een briefje dat de kans dat hij of zij daarna contact opneemt groter is.
Let op: iedereen schrijft hier vanuit zijn eigen situatie. Ik werk vooral voor kleinere ondernemers en daar past dit vooral bij. Een kleine ondernemer moet niet dezelfde teksten schrijven als Philips, dat past niet. Bezoekers voelen dat.
Nog iets: je moet je ook niet gedwongen zien door mij hoor. Maar jij post een bericht met een vraag. Ik probeer je mijn kant van het verhaal te laten zien door mijn berichten. Volgens mij is dat ook het doel van site-maker. Mijn primaire doel van dit forum is dan ook om inzichten te krijgen van andere ondernemers, waaronder jij. Door me hierin te mengen probeer ik zelf natuurlijk ook slimmer te worden. Als ik dan de kans heb om onder elk bericht een linkje naar mijn site te plaatsen laat ik dat natuurlijk niet gaan maar meer is het ook niet. Ik heb niet de illusie dat ik nu op ‘zoekmachine optimalisatie’ oid gevonden ga worden.
Succes he! Ik ga nu maar eens uren maken waar ik voor betaald krijg :-))
-
23 mei 2010 om 10:53 am #25650
Interessant debat!
Even bezien vanuit een vierde perspectief zie ik hier drie ervaringsdeskundigen. SEOdoc blijkt een aantal ontdekkingen te hebben gedaan voor wat betreft on page optimalisatie. Zeer interessant, met name omdat er in SEO-land een soort consensus lijkt te bestaan dat je je voor wat betreft dat SEO-onderdeel niet te veel met zoekmachines moet bezig houden. Zo communiceert Google dat ook: schrijf vooral goede teksten voor je bezoekers. We weten echter wel een aantal zaken, bijvoorbeeld dat keword-density geen rol speelt, maar dat de zoekwoorden bij voorkeur wel een paar keer op de pagina moeten terugkomen. Liefst ook in de eerste alinea (keyword prominence genaamd). Keyword proximity lijkt ook een factor te zijn, m.a.w hoe dicht zoekwoorden bij elkaar in de buurt staan. Ik begrijp dat SEOdoc via deze thread in het bijzonder die discussie wil voeren. Omdat hij daar goede resultaten mee boekt, zou ik hier heel graag van hem vernemen welke ‘afstanden’ en ‘volgorden’ van zoekwoorden de beste resultaten geven.
Bas3pix en Sitemaker geven, zo begrijp ik, aan dat er veel meer mogelijkheden voor optimalisatie bestaan. Bij hen is veel ervaring aanwezig op het gebied van social media en de toepassing daarvan voor de realisatie van hoog kwaliteit verkeer. Ook heel interessant dus, waar ik ook graag meer over zou willen vernemen Misschien daartoe een andere thread starten?
Dank voor de levendige uitwisselingen!
-
26 mei 2010 om 11:19 am #25653
Beste Bas en SEOguru,
Ik ben een kleine ondernemer en ik moet het echt vooral hebben van website bezoek.
Me mengen in fora en blogs is voor mij niet erg interessant (denk ik).Ik heb eerst mijn teksten geschreven op een persoonlijke manier. Ik ben dit wel met Bas eens, je moet natuurlijke teksten schrijven. Dat is redelijk gelukt. Daarna ben ik gaan experimenteren: eerst zoekwoorden bij elkaar in de buurt plaatsen, een paar weken wachten tot googlebot langskomt en wachten wat de resultaten zijn. Is het niet goed, dan opnieuw proberen. Het aardige is dat de stukjes tekst die onder de paginanaam verschijnen (de snippets) dan ook variëren. Je kunt dan de gunstigste uitkiezen. Het is vrij arbeidsintensief, maar na een half jaar zie je echt resultaat.
Het beste is om de beide zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden naast elkaar te zetten: in mijn eerdere voorbeeld: “heuvels Limburg” zou je dat zo kunnen doen: “zoekt u mooie heuvels? Limburg biedt ze” Als het kan geen leesteken ertussen, maar het maakt niet veel uit. Ook een punt tussen de beide zoekwoorden lijkt weinig uit te maken. Bijvoorbeeld: “Kom naar het prachtige Limburg. Heuvels te over”. Hier zet je de beide zoekwoorden naast elkaar in de omgekeerde volgorde en met een punt ertussen. Het werkt bij mij.
Overigens vind ik dat ook de titels van de pagina’s aantrekkelijk moeten zijn (“alles over de Limburgse heuvels” werkt beter dan “Heuvels Limburg”). Ik heb gemerkt dat dit ook verschil maakt, niet zozeer voor je positie, maar wel voor de CTR.
-
26 mei 2010 om 2:55 pm #25654
Interessant, dank!
-
31 mei 2010 om 8:40 pm #25676
Hoi SEOdoc,
Goed om te horen dat je effect boekt met je aanpak. Zoals aangegeven zijn er meer wegen naar Rome en dit is misschien wel de perfecte weg voor jou!
Overigens is mijn bedrijf ook vrij klein hoor dus voor mij zal het niet veel anders zijn. Als ik in de afgelopen jaren iets heb geleerd dan is het wel dat je als ondernemer datgene moet doen dat bij jou past en niet zomaar iets dat iemand anders voor schrijft.
Succes dus en veel vooruitgang gewenst!
Groet,
Bas -
1 juni 2010 om 7:59 pm #25677
Hoi Bas,
Je hebt gelijk. Ik doe het op mijn manier, hoewel ik wel wat heb opgepikt van je opmerkingen, misschien moet ik wat meer de sociale netwerken op. Ik zag op je linkin account dat je member bent van een open coffee club. Die blijkt in mijn woonplaats ook te zijn, dus ik heb me maar eens aangemeld.
Bedankt voor de moeite die je neemt om zo uitgebreid te reageren.
-
2 juni 2010 om 9:22 am #25680
Graag gedaan. Dit forum is om te leren van elkaar en dat hebben we gedaan volgens mij.
Succes
-
2 juni 2010 om 11:30 am #25681
De volgende website vind ik een voorbeeld van een site waar de keywords te vaak op onnatuurlijke wijze gebruikt worden (zoekwoord “reactive arthritis”).
http://www.medicinenet.com/reactive_arthritis/article.htm
De combinatie komt 30 keer voor, keyword density 3,48%.
Het volgende rijtje zou denk ik niet zo geschreven zijn als het niet om vindbaarheid zou gaan:
# What is reactive arthritis?
# What causes reactive arthritis?
# What are symptoms of reactive arthritis?
etc.Een tekstredacteur zou zo’ n opsomming met steeds dezelfde woorden denk ik stilistisch afkeuren. Toch staat de site op nummer 2 als je zoekt op “reactive arthritis”. Een mooi voorbeeld van slechte stijl en goede vindbaarheid.
-
3 augustus 2010 om 1:21 pm #21728
Late reactie, maar hier een link naar een NL site met keyword stuffing.
Voor al uw witgoed – Links en trefwoorden
Toppertje 🙂 van voorbeelden hoe het niet moet (en niet werkt).
Leuk om in presentaties te gebruiken.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.