SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Vindbaarheid verbeteren in de hele regio
Tags: regio, seo, vindbaarheid
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
11 juli 2011 om 2:20 pm #22511
Stel dat je gevonden wilt worden op alle plaatsnamen in de omgeving van Amsterdam met een bepaalde dienst. Je gaat aan de slag met het optimaliseren van je website.
Wat is dan de beste manier om de vindbaarheid te verbeteren in de regio?
– Is het beter om zoveel mogelijk plaatsnamen van steden en dorpen rondom Amsterdam op je webpagina’s te plaatsen?
– Is het beter om Google Places hiervoor in te zetten (optimaliseren van Google Maps vermelding)?
– Is het beter om zoveel mogelijk backlinks naar je webpagina’s aan te maken met de plaatsnamen als ankertekst?
Ik hoor graag jullie kijk op dit verhaal.
-
15 juli 2011 om 12:29 pm #26605
Weet iemand het antwoord op deze vraag?
Volgens de Google richtlijnen is onderstaand niet verboden.Citaat Google richtlijnen voor webmasters:
Denk na over de woorden die gebruikers kunnen opgeven om de door u geboden informatie te vinden en zorg ervoor dat die woorden daadwerkelijk op uw site worden gebruikt.
Als je gevonden wilt worden op diverse plaatsnamen in de provincie,
is het dan toegestaan om deze plaatsnamen (zo’n 40 stuks) op 1 pagina te droppen?Valt dit niet onder “keyword stuffing”?
Als ik mezelf de volgende vraag stel:
“Is het nuttig voor mijn gebruikers?” dan is het antwoord ja.Maar ik ben ook heel benieuwd naar jullie visie op dit verhaal 🙂
-
15 juli 2011 om 5:18 pm #26607
Al die plaatsnamen op een pagina drukken had ik sowieso niet gedaan….
Wellicht kun je daarvoor de regionale/provinciale benaming gebruiken.Mijn ervaring is dat je hier linkbuilding voor kunt gaan gebruiken…
Ga per dorp naar relevante/belangrijke pagina’s, en meld je daar aan.
De naam die je de link geeft is dan uiteraard wel van belang.
Kom je dan met het zoekresultaat van de eigen pagina niet hoog, kun je eventueel met het zoekresultaat van de Link hoger komen…Maar hiermee ben ik ook nog van alles aan het experimenteren, dus ik ben ook benieuwd naar andermans mening..!
-
18 juli 2011 om 2:51 pm #26101
– Is het beter om zoveel mogelijk plaatsnamen van steden en dorpen rondom Amsterdam op je webpagina’s te plaatsen?
Goede optie met beperkingen. Stel de regio in met behulp van een straal (bijvoorbeeld 20 km) of door de plaatsnamen op te noemen (zie: Google Places > edit subscription). Nadelen:
– Google Maps vermeldingen worden niet bij alle keyword combinaties getoond (bijvoorbeeld: ‘webdesign delft’ of ‘webdesignbureau delft’ geven geen kaartjes, maar ‘webdesign bureau delft’ weer wel.) Check dus eerst goed of er ook daadwerkelijk kaartjes / Google maps vermeldingen worden getoond voor de (regionale) zoekwoorden waarop je in wilt zetten.
– De kans dat je op een andere plaatsnaam wordt gevonden dan de plaats waarin je bedrijf gesitueerd is, wordt kleiner naarmate de competitie groter wordt. Het heeft geen zin om als bakker in Amsterdam te willen ranken op ‘bakkerij Rotterdam’ omdat er honderden concurrenten zijn. Dit geldt al helemaal voor plaats-/provincienamen: Utrecht en Groningen. Google geeft bedrijven in de stad altijd voorrang (een belangrijke factor in Google Maps is de hemelsbrede afstand tot het centrum).– Is het beter om zoveel mogelijk plaatsnamen van steden en dorpen rondom Amsterdam op je webpagina’s te plaatsen?
– Is het beter om zoveel mogelijk backlinks naar je webpagina’s aan te maken met de plaatsnamen als ankertekst?
Deze twee punten voeg ik samen omdat ze afhankelijk zijn van elkaar. Alleen ankertekst links werkt niet optimaal, net als het noemen van de plaatsnamen zonder backlinks (lees: voldoende PageRank).
Je hebt gelijk over het feit dat Google het ranken op andere plaatsnamen toestaat, zeker als daar ook je doelgroep zit. Probleem is dat er vaak wel een andere regel wordt overtreden: de ‘regio’pagina’s onderling verschillen dusdanig weinig van inhoud (vaak alleen de plaatsnaam) waardoor de pagina’s niet uniek genoeg zijn (lees: meer dan 95% duplicate content).
Dus als je deze tactiek inzet, zorg er dan voor dat de regiopagina’s voldoende unieke content bevatten (bijvoorbeeld: referenties van bedrijven uit die plaats, projectomschrijvingen voor die plaats etc.) Met veel plaatsnamen is dit lastig, maar levert uiteindelijk wel resultaat op. Zorg ook dat de regiopagina’s voldoende PageRank krijgen. Neem bijvoorbeeld in het hoofdmenu een item ‘onze locaties’ op, zodat de onderliggende regiopagina’s voldoende PageRank vangen. Maak de regiopagina’s onderdeel van je website ipv ze weg te moffelen via een link in de sitemap.
Een nog niet genoemde optie is het maken van satellietsites voor diverse regio’s. Maak miniwebsites afgestemd op een doelgroep in een bepaalde locatie: [url]www.[mijnbedrijf]amsterdam.nl.
Ook hierbij geldt dat hoe meer zorg en aandacht je aan deze pagina’s besteed, des te meer het oplevert.
-
19 juli 2011 om 5:33 pm #26616
Ik zou een combinatie van de 3 mogelijkheden toepassen. Maak gebruik van de footer en vermeld hierin enkel de belangrijkste plaatsnamen (bepaling op basis van zoekwoorden onderzoek). Voor alle overige plaatsnamen is off site seo inderdaad raadzaam.
-
21 juli 2011 om 4:39 pm #26628
Bedankt voor jullie reacties.
Al die plaatsnamen op een pagina drukken had ik sowieso niet gedaan….
Wellicht kun je daarvoor de regionale/provinciale benaming gebruiken.Als ik de regionale/provinciale benaming gebruik, bijvoorbeeld “Noord Holland”
dan word ik niet gevonden op zoektermen als “Driemond”, “Weesp”, “Ransdorp”, “Bovenkerk”, “Spaarnwoude”, enz. … die allemaal in de buurt van Amsterdam liggen.Mijn ervaring is dat je hier linkbuilding voor kunt gaan gebruiken…
Ga per dorp naar relevante/belangrijke pagina’s, en meld je daar aan.
De naam die je de link geeft is dan uiteraard wel van belang.
Kom je dan met het zoekresultaat van de eigen pagina niet hoog, kun je eventueel met het zoekresultaat van de Link hoger komen…Dat is een goede tip. Dank je wel. Ik kijk sinds kort ook naar websites die de betreffende plaatsnamen in de
tag hebben zitten. Ja, dank, ik moet mijn voordeel gaan doen met andere websites. Als ik dus hoger wil scoren op het woordje “fietsenmaker Weesp”, dan moet ik dus op zoek naar relevante websites waar tenminste het woordje “Weesp” veelvuldig aan de orde komt.
Alle commentaar is welkom! @Bert @BMC, ik kom later nog terug op jullie reacties.
-
26 augustus 2011 om 8:34 am #26699
@ Bert,
Een nog niet genoemde optie is het maken van satellietsites voor diverse regio’s. Maak miniwebsites afgestemd op een doelgroep in een bepaalde locatie: [url]www.[mijnbedrijf]amsterdam.nl.
Is het ook mogelijk om lokale webpagina’s op bekende, gerespecteerde sites te maken als squidoo.com, expertpagina.nl en jouwweb.nl?
Bijvoorbeeld [url]www.[keyword]amsterdam.jouwweb.nl
En dan nog een vraag aan iedereen.
Wat scoort beter?
20 plaatsnamen aan de onderkant van een webpagina (net boven de footer), allemaal achter mekaar opgenoemd, bijvoorbeeld:
Zoekt u een [keyword] in: badhoevedorp, zaandam, diemen, zaanstad, koog aan de zaan, amstelveen, weesp etc etc etc (en de lijst met plaatsnamen gaat verder)
of
is het beter (als je geen aparte landingspagina’s maakt) om deze plaatsnamen door de body-text (dus echt de lopende zinnen) heen te spreiden? Zoals: om een nieuw slot te laten plaatsen door onze sleutelmaker in Badhoevedorp kunt u het best aanwezig zijn op het adres waar de sleutelmaker arriveert.
Zou je beter scoren op sleutelmaker Badhoevedorp indien je de tweede methode toepast?
Ik heb daar eens een keer iets over gelezen in de SEO wereld maar weet niet precies hoe dit benoemd wordt. Hoe dichter de plaatsnaam bij het keyword, hoe beter je op die combinatie rankt?@ BMC Internet Marketing
Daarmee bedoel je: plaatsnamen op de webpagina plaatsen, linkbuilding en Google Places, hè? Oké helder.
Als iemand nog een goed artikel kent, plaats gerust de link ervan. Tnx!
-
29 augustus 2011 om 3:59 pm #26706
@ Bert,
Is het ook mogelijk om lokale webpagina’s op bekende, gerespecteerde sites te maken als squidoo.com, expertpagina.nl en jouwweb.nl?
Bijvoorbeeld [url]www.[keyword]amsterdam.jouwweb.nl
Ja, dat is ook een mogelijkheid, maar:
a) Let goed op op welke site je een artikel plaatst. Sommige sites hebben zeer weinig PageRank en daardoor kan het zijn dat jouw pagina nauwelijks PageRank krijgt.
b) Sommige artikelsites zijn hard geraakt door de Panda update, dus de kwaliteit van de artikelen op een domein speelt indirect een rol voor jouw artikel. Het artikel dat je plaatst kan (terecht of onterecht) slachtoffer worden van een opschoonactie door Google.Nadelen:
a) Webmasters linken niet graag naar dit soort pagina’s, of het nu Google Sites, Squidoo of eHow is. Linkbuilding gaat dus uiterst moeizaam, tenzij de kwaliteit van het artikel erg hoog is.
b) Als je een artikel van hoge kwaliteit maakt, waarom het artikel dan op zo’n website zetten? Een guestpost op een blog die dichtbij jouw doelgroep ligt is beter. Je krijgt een ander soort publiek, verbreed je netwerk etc.Wat betreft je andere vraag:
Maak voor ieder product + stadsnaam een aparte pagina. Zoekwoorden met geografische lokaties hebben de hoogste conversiepercentages. Je wilt hier altijd een top 10 positie hebben. Doe veel moeite om de pagina’s origineel te maken. Moffel de pagina’s niet weg ergens in een sitemap, maar maak ze een integraal onderdeel van de website.Zet aan de andere kant niet op iedere pagina 1000 linkjes naar stedenpagina’s. Je kunt dit oplossen door bijvoorbeeld eerst te linken naar een provincie-overzichtspagina en vervolgens pas naar de individuele steden. De provincie-overzichtspagina wordt dan het knooppunt / verzamelpunt voor PageRank, die vervolgens zijn PageRank verdeelt over de stedenpagina’s.
-
29 augustus 2011 om 7:20 pm #26707
@ Bert, hartstikke bedankt voor je commentaar. Hier kan ik een flink stuk mee vooruit en ik hoop anderen ook!
Ik citeer mezelf nog even:
Ik heb daar eens een keer iets over gelezen in de SEO wereld maar weet niet precies hoe dit benoemd wordt. Hoe dichter de plaatsnaam bij het keyword, hoe beter je op die combinatie rankt?
Inmiddels gevonden. Benaming is “keyword proximity”. Meer info voor mensen die met dezelfde vraag zitten:
http://www.mikes-marketing-tools.com/marketing-tips/keyword-densities.html
http://seanseo.com/seo/keyword-proximity/ -
30 oktober 2011 om 12:52 pm #26815
Volgens mij speelt relevantie ook een erg belangrijk rol in het hele verhaal.
Hoe relevant is deze zoekterm voor deze website of webpagina?De ranking op een bepaalde plaatsnaam zal natuurlijk vele, vele malen beter zijn wanneer er een aparte pagina over onderwerp+plaatsnaam bestaat. Aangezien de relevantie groter is.
Alleen rijst dan de vraag op of Google dit niet gaat zien als spam als je voor – zeg, 20 plaatsnamen – een aparte (landings)pagina aanmaakt.
-
20 december 2011 om 1:38 am #26918
Wanneer je tientallen tot honderden pagina’s gaat maken, gericht op een bepaald zoekwoord/zoekterm (om in elke plaats in de omgeving goed te ranken) – hoe maak je dan unieke content? Bert heeft in zijn reacties al twee voorbeelden genoemd (referenties van bedrijven uit die plaats, projectomschrijvingen voor die plaats etc) … wie heeft er nog meer ideeën voor unieke content voor de plaatspagina? Hoe zou je de uniciteit van zulke grote groepen pagina’s nog verder kunnen verhogen?
Verder nog een tekstje uit het Google Helpcentrum over Doorway Pages
Iemand daar nog een mening over in combinatie met dit hele verhaal?Doorway-pagina’s
Doorway-pagina’s zijn meestal grote groepen pagina’s van lage kwaliteit waarin elke pagina is geoptimaliseerd voor een specifiek zoekwoord of woordgroep. In veel gevallen worden doorway-pagina’s geschreven om een goede positie te verkrijgen voor een bepaalde woordgroep en gebruikers vervolgens door te sturen naar één bepaalde bestemming.Of ze nu voor meerdere domeinen worden gebruikt of binnen één domein zijn geplaatst, doorway-pagina’s zijn meestal frustrerend voor gebruikers en schenden onze Richtlijnen voor webmasters.
Google streeft ernaar gebruikers de meest waardevolle en relevante zoekresultaten te bieden. Daarom keuren we praktijken af die zijn bedoeld om zoekmachines te manipuleren en gebruikers te misleiden door ze naar andere sites te sturen dan de sites die ze hebben gekozen en die alleen inhoud voor zoekmachines aanbieden. Google kan stappen ondernemen tegen doorway-sites en andere sites die gebruikmaken van deze misleidende praktijken, onder andere door ze te verwijderen uit de Google-index.
Als uw site uit onze zoekresultaten is verwijderd, raadpleegt u onze Richtlijnen voor webmasters voor meer informatie. Zodra u wijzigingen heeft aangebracht en van mening bent dat uw site onze richtlijnen niet langer schendt, verzendt u een verzoek tot heroverweging voor de site.
-
23 december 2011 om 1:23 pm #26924
– Is het beter om zoveel mogelijk plaatsnamen van steden en dorpen rondom Amsterdam op je webpagina’s te plaatsen?
Hmm.. Ik zal het niet doen. Je moet vanuit de bezoeker denken, wat heeft hij aan zoveel soorten plaatsnamen, hij zoekt iets in zijn plaats. Zo denkt de zoekmachine ook, het weet niet goed op welk zoekwoord (plaatsnaam) jouw webpagina het beste hoort. Of ik zal de grootste plaatsen opnemen of als je veel tijd hebt voor elke plaats een unieke webpagina maken.– Is het beter om Google Places hiervoor in te zetten (optimaliseren van Google Maps vermelding)?
Sowieso aanmelden bij Google Places. Waarschijnlijk kan je hier met je bedrijf maar 1 keer aanmelden (waar je vestiging is). Dus niet bij elke plaats een pagina.– Is het beter om zoveel mogelijk backlinks naar je webpagina’s aan te maken met de plaatsnamen als ankertekst?
Ligt aan de concurrentie. Ik zou eerst de vorige twee stappen uitvoeren. En bij kleinere dorpen en steden kan je misschien zonder backlinks bij de top 3 kopen. Bij grotere steden en sowieso Amsterdam heb je veel concurrentie. En dat betekent dus ook links verwerven. -
23 december 2011 om 1:38 pm #26925
Unieke content..
Probeer diverse versies te schrijven, combineer ze met de plaatsnaam als keyword. Stukje tekst over de stad zelf? Niet de beste manier, maar wel de makkelijkste
-
23 december 2011 om 1:39 pm #26926
Unieke content per plaatsnaam is lastig. Helemaal als je er 10tallen moet doen.
Probeer te kijken wat allemaal met die plaatsnaam te maken heeft.
Je kan bijvoorbeeld 5 versies van elke alinea schrijven, laten we zeggend at je 4 alinea’s hebt. Dan moet je 20 unieke alinea’s schrijven. Elke alinea wissel je af met een andere. En je noemt in de teksten de plaatsnaam. Ook al is dit niet 100% uniek, het is denk ik het makkelijkste (niet beste) manier om zoveel pagina’s aan te pakken.
Verder kan je de stad kort beschrijven in elke pagina. Bijvoorbeeld jaar van oprichting, grote bedrijven, unieke plekken en proberen die te koppelen met je dienst of product.
Verder zou een externe link naar de wiki van die stad een positief effect kunnen hebben, Google ziet de connectie van de stad en de webpagina dan.
Maar dit is top off my mind. Succes!
-
31 december 2011 om 6:34 pm #26937
Bedankt voor je reactie, XelMedia.
Het blijft een interessant topic om over te praten, vind je niet?Dit is een voorbeeld van een website die de reacties van leden gerbuikt om de content per plaatspagina uniek te maken: Vestigingen – Basic-Fit
Daarnaast is een routebeschrijving nog een methode om unieke content te maken voor elke plaats. Het is een kwestie van brainstormen over creatieve manieren om meerdere manieren te vinden teneinde de content op een landingspagina uniek te maken. -
9 januari 2012 om 10:05 am #26947
Hier sluit ik me bij aan…relevantie is erg belangrijk. Verdiep je vooral in wat Google als spam e.d. ziet, er is volop informatie te verkrijgen!
zoekmachine optimalisatie Drenthe, zoekmachine optimalisatie maakt u vindbaar
-
13 maart 2012 om 2:12 pm #27064
Je hebt gelijk over het feit dat Google het ranken op andere plaatsnamen toestaat, zeker als daar ook je doelgroep zit. Probleem is dat er vaak wel een andere regel wordt overtreden: de ‘regio’pagina’s onderling verschillen dusdanig weinig van inhoud (vaak alleen de plaatsnaam) waardoor de pagina’s niet uniek genoeg zijn (lees: meer dan 95% duplicate content).
Precies. Als slotenmaker in Houten, wil je ook gevonden worden in de omliggende plaatsen. Om allemaal pagina’s te maken als [slotenmaker + plaats in de omgeving] is voor Google waarschijnlijk een doorway page en ook duplicate content. Maar wat is dan wel een goede oplossing hiervoor?
Dus als je deze tactiek inzet, zorg er dan voor dat de regiopagina’s voldoende unieke content bevatten (bijvoorbeeld: referenties van bedrijven uit die plaats, projectomschrijvingen voor die plaats etc.) Met veel plaatsnamen is dit lastig, maar levert uiteindelijk wel resultaat op.
Dus 20x een pagina als [slotenmaker + plaats in de omgeving] is prima, zolang ze maar unieke content bevatten? Zijn dit dan geen doorway pages of deels duplicate content pagina’s (die bv. voor 50% uit duplicate content bestaan). Ik bedoel, een referentie maakt die pagina dan nog niet uniek.
Of is het beter om artikelen te gaan schrijven van klanten die je in de omliggende plaatsen hebt geholpen en deze artikelen
te linken vanaf je algemene pagina op de website? (link naar gerelateerde content)Zorg ook dat de regiopagina’s voldoende PageRank krijgen. Neem bijvoorbeeld in het hoofdmenu een item ‘onze locaties’ op, zodat de onderliggende regiopagina’s voldoende PageRank vangen. Maak de regiopagina’s onderdeel van je website ipv ze weg te moffelen via een link in de sitemap.
Dan krijg je toch alsnog zo’n dropdown menu als:
– Slotenmaker Haarlem
– Slotenmaker Abcoude
– Slotenmaker Diemen
– Slotenmaker Zaandam
– etc.Dat ziet er toch niet uit?
Een nog niet genoemde optie is het maken van satellietsites voor diverse regio’s. Maak miniwebsites afgestemd op een doelgroep in een bepaalde locatie: [url]www.[mijnbedrijf]amsterdam.nl
Stel dat het bedrijf “Erkamp” heet. Moet ik dan aanmaken:
– erkampamsterdam.nl
– erkamphaarlem.nl
– erkampabcoude.nl
– erkampdiemen.nlOok hierbij geldt dat hoe meer zorg en aandacht je aan deze pagina’s besteed, des te meer het oplevert.
Is het niet beter om al je tijd en energie in één site te steken en daar het beste van te maken i.p.v. je aandacht te besteden aan 10 verschillende sites?
Ik zit hier echt mee in mijn maag. Ik hoop dat iemand zijn visie (of nog beter, zijn ervaring) wil delen.
Matt Cutts heeft er dit over te vertellen: http://www.mattcutts.com/blog/give-each-store-a-url/ -
19 maart 2012 om 2:37 pm #26208
Is het niet beter om al je tijd en energie in één site te steken en daar het beste van te maken i.p.v. je aandacht te besteden aan 10 verschillende sites?
Dit is geheel afhankelijk van de competitie en zoekvolume van een zoekwoord. Het heeft geen zin om satellietsites te maken voor sleutelmaker-[vaag-dorp-in-gelderland].nl. Je kunt als regel hanteren dat een zoekwoord met minder dan 300 [exacte] zoekopdrachten niet de moeite waard is om een satellietsite voor te maken. In dat geval kun je het beste het hoofddomein gebruiken.
Een goede workaround om én unieke pagina’s te maken én om je bezoeker te overtuigen is om projectpagina’s te maken van projecten in de regio. Een kleine omschrijving van het project en het product dat is gebruikt, fotootje erbij en als het kan een referentie van de klant. Daaronder weer een call-to-action: meer weten over dit product? Klik hier.
Het hoeft geen lang verhaal te worden. Zo’n 150 woorden waarin je 2 a 3x de plaatsnaam noemt is vaak voldoende.
-
19 maart 2012 om 5:25 pm #27077
Hallo Bert,
Ben er inmiddels ook achter gekomen dat pagina’s met testimonials het beste werken.
Dank je wel.
-
13 maart 2013 om 9:38 pm #22512
Nog even een belangrijke tip voor ranken in meerdere plaatsen:
Om het probleem van de “doorway pages” op te lossen (voor elke plaats een soortgelijke/identieke pagina aanmaken), is het een goed idee om voor elke plaats een aparte subdirectory te creëren. In die subdirectory maak je alle content zo relevant voor de plaats waarin je wilt scoren (ook alle visuele materialen, afbeeldingen, telefoonnummer, etc.)
En om deze subdirectory nog wat “body” te geven kan je nog wat contentpagina’s toevoegen om het geheel wat waardevoller te maken.
Neem bijvoorbeeld Charlie Schoenmaker.
Charlie schoenmaker is een bedrijf dat vanuit de hoofdvestiging in Amersfoort opereert.
Daarnaast willen ze ook goed vindbaar zijn in de plaatsen Soest, Leusden en Hoevelaken.In plaats van nu 3, voor de zoekmachines geoptimaliseerde pagina’s te gaan aanmaken, is het beter voor de gebruiker en voor SEO, om voor iedere plaats een aparte subdirectory aan te maken.
Bijvoorbeeld:
charlieschoenmaker.nl/soest/In deze “Soest” directory, straalt alles ook daadwerkelijk “soest” uit. Soest in de tekstuele content, een Maps kaartje van soest, een routebeschrijving soest, telefoonnummer soest, recensies uit soest, foto’s uit soest, etc. Alles wijst er op dat het om een bedrijf gaat dat actief is in Soest.
Verder is het natuurlijk de bedoeling om waarde toe te voegen door pagina’s aan te maken:
charlieschoenmaker.nl/soest/
charlieschoenmaker.nl/soest/schoenreparatie-soest/
charlieschoenmaker.nl/soest/hak-verhoging-soest/
charlieschoenmaker.nl/soest/schoenen-schoonmaken-soest/
charlieschoenmaker.nl/soest/en-nog-een-dienst-soest/Voila, nuttige content voor de gebruiker, uniek, waardevol en perfecte opbouw voor SEO (meer relevantie en ook nog grotere kans op sitelinks in de SERPS) Van doorway pages is geen sprake meer van. Maak relevante en waardevolle subdirectories voor iedere plaats of stad in plaats van losse low quality pagina’s.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.