SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Verandering rankings bij aanpassingen URL’s?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
25 juni 2009 om 3:38 pm #21323
Beste iedereen,
Ik verkoop voor mijn organisatie VCA cursussen via internet. Door middel van een goed opgezet SEO beleid zijn we hier zeer succesvol mee en kan ik zeggen dat we één van de grootste online aanbieders zijn van VCA trainingen via e-learning. We ranken hoog op alle SERP’s met verschillende belangrijke landingpages.
De concurrentie echter zit ook niet te slapen en de markt raakt steeds verder verzadigd. Dit betekent dat we goed moeten opletten en constant moeten doorontwikkelen. Een belangrijk onderdeel daarvan op dit moment is het ontwikkelen van een nieuwe website om het succespercentage te verhogen. Het loopt als een trein en het biedt de mogelijkheid om veel nieuwe en gestructureerde onsite SEO technieken te implementeren.
Ik zit alleen met één probleem.
We zijn overgestapt op een ander Content Management Systeem. Dit systeem is alleen maar in staat om pagina’s weer te geven inclusief categorie. In ons geval wordt dat straks:
http://www.vcadirect.nl/vca-examen/vca-certificaat/
Echter staat in de huidige situatie met het oude CMS alle URL’s ingesteld om de categorie niet weer te geven. Eenzelfde VCA certificaat pagina ziet er nu dus zo uit.
http://www.vcadirect.nl/vca-certificaat/
Dat betekent dat straks met de nieuwe website alle backlinks en rankings niet meer overeenkomen met de juiste pagina. Een oplossing voor de backlinks en ook voor de SERP is natuurlijk een redirect invoegen. Daarmee verhelp je in ieder geval problemen met dat bezoekers en crawlers op een 404 uitkomen. Maar de vraag blijft natuurlijk wat de consequenties zijn voor de rankings. Zal zo’n redirect na een bepaalde termijn automatisch de URL’s in de SERP aanpassen en dezelfde ranking behouden of moet ik rekening houden met degradatie?
Kan iemand mij daar meer over vertellen? Weet je hoe dit in z’n werk gaat, heb je hier ervaring mee of weet je wat de consequenties zijn. Misschien nog wel belangrijker: weet je de oplossing? Of ken je publicaties omtrent dit probleem. Laat het aub even weten. Ik heb me rot gezocht maar kan er niets over vinden. Alvast bedankt voor jullie reacties!
groeten Jop
-
25 juni 2009 om 4:07 pm #24866
Beste Jop,
Het is inderdaad een goed idee om voorzichtig te zijn met de inkomende links.
Een redirect in een htaccess bestand is dan meestal het beste.In de zoekresultaten zullen die urls inderdaad vanzekf veranderen aangezien google in de loop van de tijd de nieuwe pagina’s zal indexeren en de oude overschrijven met de nieuwe.
Alleen alle inkomende links die u op andere websites heeft staan veranderen natuurlijk niet vanzelf. Daar zou u extra aandacht aan moeten besteden.
Wat ik mij afvraag (met alle respect uiteraard) is waarom u van cms veranderd terwijl u aangeeft dat u goed scoort ? Dit geeft wel heel veel extra werk lijkt mij.
-
25 juni 2009 om 7:50 pm #24867
Beste Job,
Als je een 301-redirect (Moved Permanently) gebruikt voor de nieuwe site gaan de rankings van de oude URL’s over naar de nieuwe URL’s. Google heeft mij wel eens vertelt dat de ranking de eerste 4-6 weken naar de overgang sterk kan schommelen. Gebruik de sitemap van de webmaster tools om de overgang sneller te laten lopen. Google gebruikt dat als een ’to do’ lijst bij de indexatie van de site. Ze indexeren ongeveer 50 pagina’s per keer, dus zet in eerste instantie de 50 belangrijkste pagina’s er in (met de nieuwe URL’s). Op de korte termijn zouden de nieuwe URL’s dan niet veel invloed mogen hebben op de rankings (op de schommelingen na in de eerste weken).
Zorg wel dat voor alle oude URL’s die belangrijk zijn er een redirect wordt aangemaakt. Dat zijn bijv. URL’s met een hoge ranking, URL’s die op andere sites worden gelinkt, URL’s die je in folders of documentatie hebt staan, URL’s die veel bezoekers trekken, enz.
Op de lange termijn zou het wel een beetje invloed kunnen hebben. Kortere URL’s worden namelijk door Google belangrijker gevonden (ook van Google zelf gehoord). Maar aan de andere kant kan een goedgekozen categorienaam ook wel weer een positieve invloed hebben. Dat maakt de relevantie voor het onderwerp sterker. Persoonlijk denk ik dat de uiteindelijke invloed niet heel erg groot hoeft te zijn.
-
29 juni 2009 om 5:19 am #24871
Ook is het handig als je een 301 redirect zet voor alle pagina’s die straks een 404 gaan opleveren. Gebruik hiervoor Google Webmaster tools om na te gaan welke pagina’s een 404 opleveren.
Als je WordPress gaat gebruiken, kan ik je helpen met code, die je dan kunt implementeren in je 404.php pagina.
-
7 juli 2009 om 2:08 pm #21324
Wat ik mij afvraag (met alle respect uiteraard) is waarom u van cms veranderd terwijl u aangeeft dat u goed scoort ? Dit geeft wel heel veel extra werk lijkt mij.
De keuze voor het nieuwe CMS is tot stand gekomen, omdat het huidige CMS wat wij gebruiken in onze groei niet langer volstaat en naar ons idee ook qua updates enigszins achtergebleven is. Het nieuwe CMS ligt veel dichter bij onze ambities met de nieuwe website.
Overigens denk ik dat het gebruiken van categorieen misschien geen invloed heeft op de rankings, maar het geeft wel duidelijkheid aan de reeele bezoekers.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.