SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Veel bezoekers op exacte h1 tekst -> "[lange productnaam]"
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
7 juni 2012 om 9:48 am #23121
Beste SEOGuru’s,
Sinds afgelopen maandag zie ik in Analytics dat er plotseling dagelijks veel bezoeken (tientallen) binnenkomen door te zoeken op een exacte product H1.
Dus bijv (inclusief quotes):
“envelop airkraft luchtkussen 12 140×225 wit”
“afrolmechanisme voor badges durable lengte 80cm”Er zijn meerdere sites die op de exacte productnamen als die van ons scoren. Of andersom natuurlijk, meerdere sites gebruiken dezelfde productinformatie (helaas, ik weet het 🙂 )
Op zich leuk en aardig, maar dit is allemaal afkomstig uit dezelfde plaats, en de ‘bezoeker’ bouncet ook meteen weer. Daaruit concludeer ik dat eenzelfde iets/iemand ergens mee bezig is, maar wat en waarom…
Dus enkele vragen die ik hier dan over wil stellen:
1. Wat zou zoiets kunnen zijn, of wie? (Als het een bot is, dan zou ik het niet in Analytics moeten zien, toch?)
2. Wat is de achterliggende gedachte om zoiets te doen? Concurrentieanalyse? Kopieëren van informatie?
3. Kan zoiets schadelijk zijn voor de organische positie? Google ziet toch dat mensen direct weer terugkomen bij de zoekresultaten?
4. Moet ik mij verder nog dingen afvragen? Bijv. als het schadelijk is voor mijn site, wat ik er tegen kan doen?In ieder geval bedankt voor jullie tijd !
-
11 juni 2012 om 1:04 pm #27250
Ondertussen ‘gaat het maar door’, erg vervelend al zeg ik het zelf omdat het de statistieken nogal vertroebeld.
Ik heb wel wat meer info:
het lijkt net alsof ‘het’ één voor één, en per categorie, de producten af gaat.
Geen zoekopdracht wordt een tweede keer geprobeerd.
En elke dag worden er van eenzelfde categorie producten ‘gezocht’, en dan uiteraard elke dag een andere categorie.Iemand die wat input kan leveren?
-
11 juni 2012 om 5:01 pm #27251
Het lijkt me verstandig om eens in je server log files te kijken. Theoretisch zal je daar meer informatie kunnen vinden. Je kunt zoeken op referrer ‘google’ en als het goed is dan wordt daar ook de trefwoorden opgeslagen. Je kunt dan zien welk ip adres het verzoek vandaan komt en of het steeds hetzelfde is. Ook kan je zien welke user-agent er gebruikt wordt en die zou je kunnen blokken in je robots.txt (als het een normale bot is houd die daar rekening mee). Anders kan je het ip-adres volledige blokkeren.
-
12 juni 2012 om 6:59 am #27252
Hey PaulG,
Bedankt voor je reactie.
In de logs van de server kijken, daar had ik nog niet aan gedacht !
Daar heb ik inderdaad een ip adres vandaan, dan komen we direct uit bij een concurrent.
De browser in de logs is:
“Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/5.0)”En dat is volgens deze site:
http://www.useragentstring.com/pages/Internet%20Explorer/
-> Internet Explorer 9.0Als het geen bot is, afgaand op de gebruikte browser, is het dan verstandig het ip adres te blokkeren?
Een persoon kan natuurlijk makkelijk even vanaf een ander ip adres hetzelfde trucje gaan uithalen.Kan zoiets schadelijk zijn voor mijn site?
Moet ik hier verder nog wat mee doen, kan ik hier verder nog wat mee,
of is het gewoon een kwestie van ‘negeren’?In ieder geval bedankt zover!
-
12 juni 2012 om 7:36 am #27253
Als het geen bot is, afgaand op de gebruikte browser, is het dan verstandig het ip adres te blokkeren?
Je kunt een user-agent ‘faken’. Dit weten helpt te begrijpen wat er gebeurd. Je kunt in je log-files ook de frequentie van deze bezoeken zien. Krijg je in een paar seconde meerdere bezoeken dan is het bijna zeker een machine. Zit er vrij veel tijd tussen dan is het een mens (of een beter mens emulerende bot :))
Een persoon kan natuurlijk makkelijk even vanaf een ander ip adres hetzelfde trucje gaan uithalen.
Dat is waar. Als het een mens is dan moet je nadenken over de gevolgen (niet alleen SEO) van deze bezoeken.
Kan zoiets schadelijk zijn voor mijn site?
Het vervuild je data op een bepaalde manier.
Daarnaast kijkt Google hoe snel mensen terugkeren naar de zoekresultaten. Ze bekijken dus de CTR en de verblijftijd op de site. Deze 2 data punten geven een indicatie van de kwaliteit van een site. Het kan dus een negatief signaal afgeven als het veel gebeurd dat mensen direct terugkeren naar de zoekresultaten. Het lijkt me echter dat Google ook naar het aantal verschillende ip-adressen kijkt om te bepalen of het werkelijk een negatief signaal is.
Moet ik hier verder nog wat mee doen, kan ik hier verder nog wat mee,
of is het gewoon een kwestie van ‘negeren’?Dat lijkt me afhankelijk van de hoe groot de afwijking is die deze “gebruiker” veroorzaakt.
-
12 juni 2012 om 8:28 am #23122
Ik weet niet of dit ‘de beste oplossing is’, maar ik heb nu gewoon hun ip adres in een Analytics filter gezet, zodat deze bezoeken in ieder geval niet meer de statistieken vervuilen.
In de logs kan ik altijd nog zien of ze nog steeds het hele assortiment aan googlen zijn, daar zullen ze voorlopig toch nog niet klaar mee zijn 🙂
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.