SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Van top 10 en 20 rankings naar vreemde URL’s in top 50-150
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
28 juli 2010 om 7:45 am #21818
Hoi allemaal,
Sinds een week of twee is de nieuwe ArkeFly website live (Vliegtickets boek je goedkoop en eenvoudig op ArkeFly.nl). Voor deze website hebben we geprobeerd pagina’s te maken die zowel interessant zijn voor de gebruiker als voor Google, namelijk over de bestemmingen waar ArkeFly naartoe vliegt (zie Goedkope vliegtickets boek je op ArkeFly.nl). In het begin zag het er veelbelovend uit: alle “vliegtickets+bestemming”-pagina’s werden dankzij Caffeine supersnel geïndexeerd en de meeste pagina’s kwamen in de top 10 of top 20. Ik had verwacht dat we daarna wel weer wat zouden zakken, maar vorige week bleek een deel zelfs nog een plek of 2, 3 gestegen te zijn.
Perfect, zou je denken… tot gister opeens bleek dat alle pagina’s met /vliegtickets/ in de URL zo’n beetje uit de zoekresultaten verdwenen waren. Een collega deed vandaag een test en voor “vliegtickets Kos” kwam hij opeens op de Kreta-pagina (positie 98) en voor “vliegtickets Kreta” kwam hij op de Lesbos-pagina (positie 101)… En dat terwijl er niks meer aan de pagina’s of de techniek veranderd is sinds vorige week dinsdag. Het enige verschil is dat we vrijdag nog links naar pagina’s over Finland, de Dominicaanse Republiek en een wereldkaart met onze bestemmingen hebben toegevoegd aan het overzicht op vliegtickets.aspx.
Weet iemand van jullie waar dit aan zou kunnen liggen? Hoort dit gewoon bij de Google ranking-schommelingen van net geïndexeerde pagina’s of krijgen we ergens strafpunten voor? Er is geen sprake van duplicate content (t.o.v. van onze vluchtenpagina’s op vluchten.aspx) en de keyword density ligt meestal ook maar rond de 2, 3, 4%, dus dat Google het keyword stuffing vindt, lijkt me ook vreemd. Iemand een idee of moet ik gewoon afwachten of het vanzelf weer goedkomt?
Groetjes,
NinaPS Onze vluchtenpagina’s worden nog wel goed gerankt (en met de juiste pagina bij het juiste zoekwoord), maar ik vraag me nu af voor hoe lang dat nog zo zal zijn…
-
28 juli 2010 om 8:05 am #25750
Het lijkt wel of de tijd me probeert in te halen! Op het moment dat ik bovenstaand bericht postte en de rankings nogmaals ging checken, zag alles er alweer een stuk beter uit. Ik durf nog niet helemaal opgelucht adem te halen, maar zo te zien was het toch een tijdelijke vreemde Google-kronkel dat er niks meer van klopte. Ik was al bang dat al m’n werk van de afgelopen maanden voor niks geweest was. 😉 Mochten er toch opeens weer problemen zijn, dan zal ik het melden.
-
28 juli 2010 om 9:00 am #25751
Het lijkt wel of de tijd me probeert in te halen! Op het moment dat ik bovenstaand bericht postte en de rankings nogmaals ging checken, zag alles er alweer een stuk beter uit. Ik durf nog niet helemaal opgelucht adem te halen, maar zo te zien was het toch een tijdelijke vreemde Google-kronkel dat er niks meer van klopte. Ik was al bang dat al m’n werk van de afgelopen maanden voor niks geweest was. 😉 Mochten er toch opeens weer problemen zijn, dan zal ik het melden.
-
28 juli 2010 om 9:33 am #25752
Hoi hoi,
Naar aanleiding van het probleem met het tijdelijk verdwijnen van al onze vliegticketspagina’s uit Google kwam ik op een artikel over de Google Sandbox. Nu vroeg ik me af of jullie “weten” of je daar alleen in kan komen met een hele nieuwe website of ook wanneer een al langer bestaande website geheel vernieuwd wordt? In alles wat ik tot nu toe over de Google Sandbox gelezen heb, gaat het namelijk alleen over nieuwe domeinen, terwijl de “symptomen” van eerst hoog ranken, daarna zo goed als verdwijnen en het vermoeden dat het fenomeen vooral te zien is bij “zeer concurrentie-intensieve zoekwoorden” ook voor ArkeFly gelden… Zou dit toeval zijn?
Groetjes,
Nina -
28 juli 2010 om 1:27 pm #25753
Hoi hoi,
Naar aanleiding van het probleem met het tijdelijk verdwijnen van al onze vliegticketspagina’s uit Google kwam ik op een artikel over de Google Sandbox. Nu vroeg ik me af of jullie “weten” of je daar alleen in kan komen met een hele nieuwe website of ook wanneer een al langer bestaande website geheel vernieuwd wordt? In alles wat ik tot nu toe over de Google Sandbox gelezen heb, gaat het namelijk alleen over nieuwe domeinen, terwijl de “symptomen” van eerst hoog ranken, daarna zo goed als verdwijnen en het vermoeden dat het fenomeen vooral te zien is bij “zeer concurrentie-intensieve zoekwoorden” ook voor ArkeFly gelden… Zou dit toeval zijn?
Groetjes,
NinaIk zal niet zo snel de woorden Sandbox in me mond nemen. Dit is reeds een wat verouderde term. Meestal spreekt men nu over een Honeymoon periode, en daarbij lijken nieuwe websites het juist tijdelijk beter te doen ipv slechter.
Na veranderingen in content of structuur is het normaal dat men schommelingen ziet. En ja: het is mogelijk om de site op zo’n manier aan te passen dat Google zegt: Deze houden we even een periode in de gaten, tot we met meer zekerheid kunnen zeggen dat dit een legitieme website is, en geen spamdomain.
Zie dat als het aanpassen van de thermosstaat. Elk algoritme zal dan schommelingen geven. Bij grove temperatuurwisselingen zal het langer duren voordat de ranking gesettled is.
De overige vragen kan ik niet 123 beantwoorden. Hebben jullie geen inhouse SEO of SEO bureau dat de online activiteiten van arkefly beheert? Ik denk zo dat een paar procenten een groot verschil kunnen maken en dat de online activiteiten het zeker waard zijn.
Ik heb dan ook geen inzicht in jullie statistieken en on-page/off-page/marketing activiteiten. Ik kan niet aantonen of het iets met de MayDay update heeft te maken. Bij een site van omvang ArkeFly dien je er toch echt een aantal uurtjes in te duiken.
Ik kan alleen zeggen: gebruik een goede betrouwbare rank check (in webmaster tools kun je gemiddelde posities bekijken, zorg ook dat er geen personalized search aan staat).
Termen als “vliegticket kos” hebben ook constant aandacht nodig, die kun je vrijwel niet ranken op nieuwheid en relevantie alleen.
-
29 juli 2010 om 8:07 pm #25758
Beste Nina,
Allereerst: leuk om te zien dat jullie open en eerlijk vragen stellen op dit forum en leuk dat wij een gelegenheid krijgen om hierop te reageren.
Ik heb kort gekeken naar enkele van je pagina’s en het valt me op dat de term ‘vliegtickets + bestemming’ een lage relevantie heeft. Meestal zo rond de 46%. De hoogste relevantie is met 56% ‘goedkope vliegtickets’. Wanneer ik de pagina laat beoordelen op de term ‘vliegtickets aruba’ (bijvoorbeeld), dan kom ik op een beoordeling van een 7 (van de 10).
Voor de zoekmachines lijken de pagina’s ergens anders over te gaan dan wat jij graag zou willen, vandaar de lagere score.
Overigens tellen natuurlijk veel meer factoren mee: PageRank, inlinks, leeftijd van domein, interne linkstructuur, etc.
Ik adviseer om enkele pagina’s handmatig aan te passen om te zien met welke relevantie je hoger kunt scoren. Door de ranking van deze pagina’s wekelijks of meer te controleren kun je deze precies volgen en op basis van de bevindingen de rest van de pagina’s langzaam aanpassen.
Ik heb twee bijlagen gemaakt die ik je kan toesturen, dan kun je zien wat ik bedoel.
Succes,
Bas -
30 juli 2010 om 8:04 am #25759
Hoi Bas en Jesus,
Dank jullie wel voor de reacties. Vooral het stukje over relevantie klinkt interessant, want als Google denkt dat “vliegtickets+bestemming” minder belangrijk is dan “goedkope vliegtickets” gaan al onze vliegticketspagina’s voor de Googlebot dus eigenlijk een beetje over hetzelfde… Heb je een tool gebruikt oid waarmee je die hoogste relevantie kan achterhalen, Bas? Ik ben wel benieuwd hoe zoiets bepaald wordt.
We zijn idd van plan om te experimenteren met pagina’s om zo te zien wat het beste werkt voor zowel de klant als Google, wat is voor beiden interessant etc. Dus alle tips zijn altijd welkom natuurlijk. 🙂
Groetjes,
Nina -
30 juli 2010 om 10:04 am #25760
Beste Nina,
De gebruikte tools zijn betaald dus die kun je niet zomaar gebruiken maar ik wil je best de uitslag geven dan kun je in elk alvast zien wat er gebeurt.
Stuur me anders een bericht met je e-mail, dan stuur ik ze naar je door.
Groet,
Bas -
30 juli 2010 om 8:21 pm #25761
Beste Nina,
als ik de termen die je opnoemt nu gebruik staan jullie netjes op de twaalfde plek en kom ik ook op de juiste pagina terecht.
Ik zie dit ook regelmatig met nieuwe pagina’s die net gelanceerd zijn.
Het heeft vaak wel even tijd nodig voor een stabiele ranking.
-
30 juli 2010 om 10:37 pm #25762
Hoi Nina,
Door een Informatie Architecten bril nog even naar ArkeFly gekeken, zie ik een paar dingen die wellicht ook van invloed kunnen zijn op de relevantie van de te ranken pagina’s.
Als ik op op de home op bestemmingen klik zie ik netjes alle bestemmingen onder elkaar, vanuit de gebruiker prima ook voor zoekmachines, alleen zie ik in de breadcrumbs dat deze pagina over vliegtickets gaat in plaats van bestemmingen. Klik ik dan op Kos bv. dan zie ik een mooie pagina die prachtig beschrijft waarom ik naar kos moet, maar in de breadcrumbs staat dat deze pagina over vliegtickets kos gaat.
Ik begrijp uit je verhaal ook dat het de bedoeling is dat deze pagina’s moeten ranken voor termen als “vliegtickets Kos” en “goedkope vliegtickes kos” zoals de titel van de pagina ook aangeeft. Vervolgens gaat het grootste gedeelte van de pagina over kos zelf, niet over vliegtickets of goedkopen vliegtickets wat de pagina voor deze termen dus minder relevant maakt. Voor die termen zou alleen de eerste allinea volstaan met daaronder een directe call to action.
Het is niet dat het onduidelijk is maar de verwarring tussen bestemmingen en vliegtickets kan aan de relevantie voor de genoemde termen wel afdoen.
Waarom heet het menu item Bestemmingen met als anchortext “bestemmingen” terwijl het verwijst naar vliegtickets.aspx en in de breadcrumbs ook verwezen wordt naar vliegtickets om vervolgens op de bestemmingspagina’s zelf weer te gaan over de bestemmingen en minder over de tickets ?
Ik zou in dit geval (zo snel kijkend) adviseren om op de home te blijven verwijzen naar “vliegtickets naar onze populiarste bestemmingen. Dan op de specifieke pagina’s alleen de eerste allinea over te laten en deze uniek te maken voor elke bestemming en dan echt te laten gaan over de vliegtickets naar die bestemming. Met daaronder een directe call to action om die tickets ook te boeken. Dus minder informatie over kos.
Ook op de home zou ik de bestemmingen tab laten bestaan en dan die bestemmingen ook echt beschrijven als bestemmingen zonder kopjes met goedkope vliegtickets etc, en dan uiteraard wel de mogelijkheid geven om te boeken als ze die oagina gelezen hebben, maar dan proberen om ook goede rankings te krijgen voor de bestemmingen op zichzelf.
Dit is zeker ook relevant voor de mensen die eerst naar info zoeken over een bestemming die dan later terugkeren en via de link naar populairste bestemmingen of direct hun vakantie kunnen boeken.
Dit is mijn eerste indruk als reactie op jou vragen.
-
4 augustus 2010 om 1:28 pm #25772
Hoi Bart,
Bedankt voor je uitgebreide analyse van ArkeFly, leuk dat je er echt even ingedoken bent. Je hebt inderdaad gelijk wat de Bestemmingenpagina betreft: de kop “Bestemmingen” komt niet overeen met de optimalisatie voor “vliegtickets”. Hier is voor gekozen als compromis tussen klantvriendelijkheid en zoekmachinevriendelijkheid. Voor klanten zegt de naam “Bestemmingen” beter wat er achter deze knop te vinden is, namelijk welke bestemmingen ArkeFly heeft, met informatie wat deze bestemmingen zo leuk maakt. In Google zal echter niemand op “bestemmingen” zoeken, maar op “vliegtickets”. Zou dit menu-onderdeel echter “Vliegtickets” heten, dan suggereert dat denk ik meer alsof je een overzicht te zien krijgt met landen en prijzen van vliegtickets oid. Vandaar dat voor deze tussenweg gekozen is, ondanks het feit dat de anchortekst en title zo belangrijk zijn voor SEO.
De vliegticketspagina’s bevatten inderdaad ook meer woorden dan alleen “vliegtickets”, omdat we niet aan keyword stuffing willen doen met alleen één alinea met keywords en een call-to-action, en omdat de pagina’s ook interessant moeten blijven voor de bezoeker. Op deze manier proberen we eigenlijk drie groepen tevreden te stellen: het zoekfacet is er voor de mensen die al klaar zijn om te boeken (dit is de call-to-action voor mensen die gezocht hebben op “vliegtickets+” met als doel te boeken), de informatie is er voor mensen die nog in de oriënterende fase zijn en de keywords zijn voor de zoekmachines.
Groeten,
Nina -
4 augustus 2010 om 2:19 pm #25773
Raar,
Ik stel beschaafd in de onderstaande post eigenlijk dezelfde vraag stel, en krijg hier geen antwoord op, ben natuurlijk geen ARKE… maar goed … -
4 augustus 2010 om 7:28 pm #25775
Hoi Nina,
Ik begrijp jullie redenatie.
Maar dit kan wel een bijdrage leveren aan het feit dat google jullie pagina’s minder relevant vindt voor de termen waar je op wilt ranken. Immers een pagina die voor het overgrote deel gaat over de bestemming en niet over de vliegtickets wordt ook minder relevant gevonden voor zo’n zoekterm waar zoveel concurrentie op zit.Je zou eventueel het kopje bestemmingen (18.000 broad searches) ook nog vliegvakanties (broad 40.000 searches) kunnen noemen bijvoorbeeld. Hierdoor is de koppeling tussen vliegtickets en bestemming nog beter, en verhoogt dit wellicht de relevantie.
(zoek in google maar eens op vliegvakanties, dan geeft google zelf als gerelateerd zoekwoord vliegtickets aan)Wat je dan op de tussenliggende pagina’s moet doen zouden we eens over moeten nadenken.
Ook de source van de website is wel heel erg technisch en zou wat beter leesbaar gemaakt kunnen worden, er is nu wel heel veel inline jaavscript en opmaak. Ik zie bijna geen content.Je zou met de naam ArkeFly als autoriteit toch goed moeten kunnen scoren in de vliegbranche.
Succes met ArkeFly,
Bart -
7 augustus 2010 om 8:05 pm #25780
Je kunt veel geld uitgeven aan dingen die er vrij weinig toe doen als ze reeds staan.
Een site over vliegtickets gaat niet hoger of lager scoren door het aanpassen van keyword density/term extraction. Aanpassen van url’s is ook geen leuke optie. Of je start hiermee vanaf het begin, of je laat het zo. Aanpassen en redirecten binnen je site is geen pretje en zul je merken in ranking fluctuaties waar je maar mag hopen dat je keywords op gelijk niveau terugkomen. Aanpassen inline javascript of code is duur en helpt alleen… ehm… mensen die in de code kijken?
Serieus: On-page aanpassingen gaat hier niet het verschil maken, behalve in budget spendering.
Ik zou focussen op conversie optimalisatie/split testing, toevoegen van content en marketing/link strategie. En absoluut een professional in dienst nemen. Zonder statistieken en wat er nog meer “under the hood” speelt, kom je met een auto een garage binnen. Alles wat we nu zeggen en aan tips geven komt van engineers die niet onder je moterkap kunnen kijken. SEO is maatwerk, zeker als het grondige dingen als site-architectuur betreft. Als je dat niet goed planned en aan laat sluiten op je content strategie, markt en statistieken dan is het nutteloos.
On-page aanpassingen op een site van dat niveau kun je niet goed testen tegenover ranking. Wel op betere conversie ratio. Stel je past 1 pagina titel aan en kijkt of die pagina beter rankt of niet, dan spelen er te veel factoren mee: een gewijzigde pagina krijgt altijd een optater naar boven of beneden, ongeacht positieve of negative toevoeging. Je kunt gelinkt worden. De pagina titel kan unieker en daarom waardevoller lijken ten opzichte van de rest van je site. Stel je stijgt 5 posities voor de term die de pagina target, dan wil dit nog niet zeggen dat je andere paginas met andere terms ook kunt laten stijgen. Erger nog, als je al je pagina titles aanpast je algemeen genomen weer minder goed ranken, omdat dit een andere structuur is dan slechts 1 pagina aanpassing op duizenden pagina’s. Ook kun je wel beter ranken, maar nog minder bezoekers krijgen: als je rankt met een 50k term A (50000 bezoekers) op plek 5 en term B (1000) bezoekers op plek 20, en je wijzigd de keyword focus, om term B (1000 bezoekers) op plek 1 te krijgen en term A 2 plekken te laten dalen, dan stijg je dus algemeen genomen in ranking, maar je kunt duizenden bezoekers verliezen. Bij meer als 20 keywords/termen is de uitendelijke bezoekersaantallen/rankings dus een grote gok die je neemt, op basis van een slechte test.
paginas en keywords op je site worden nooit in isolatie geranked.
-
8 augustus 2010 om 6:38 pm #21819
Je hoeft zaken ook niet compleet overhoop te gooien om goede resultaten te bereiken. Ik heb op websites goede resultaten gehaald met kleine aanpassingen, die hebben zeker resultaat als je ze goed en goed onderzocht uitvoert. En dat hoeft echt geen vermogen te kosten, zeker niet als je het zelf doet en als je website goed gebouwd is en aanpassingen makkelijk zijn.
Voor de rest ben ik het eens dat je je op de conversie etc moet concentreren, maar ja dat was nou eenmaal niet de vraag.
Dat de code is voor mensen die in de code kijken ben ik niet met je eens. Goed gestructureerde code en goed leesbaar zijn ook voor zoekmachines ongetwijfeld een (1 van de velen) factors voor trust en authority. Je kunt aan code heel goed zien of het goed of minder goed gebouwd is. Syntax fouten zijn er altijd, maar scheiden van stijl en code is belangrijk, niet alleen voor seo.
In dit geval is het een professionele partij, ik ken ze persoonlijk, maar toch kan dat netter. Ook dit wordt gezegd zonder de redenen te weten en moeten puur als mijn opvatting en advies gezien worden.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.