SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › URL zo optimaal geformuleerd?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
1 februari 2009 om 10:53 am #21225
Mijn websitebouwer heeft vandaag mijn URL’s zoekmachine vriendelijk gemaakt. Nu vindt ik zelf dat de URL’s er vreemd uitzien.
Voor de groeppage gebruikt hij de volgende URL:
.nl/shop/dut-grp-fietsen.html
en voor de productpage:
.nl/shop/dut-batavus-fiets.html
Is dit een goede url voor google? Of is het niet veel beter om de Url zo kort mogelijk te houden en nutteloze zaken te verwijderen zoals het “shop” “dut” en “grp” en volgende url te maken:
.nl/fietsen.html
.nl/batavus-fiets.htmlGraag jullie advies.
-
1 februari 2009 om 8:44 pm #24738
Ik zou in iedergeval die afkortingen weg laten.
Verder zou ik proberen de verschillende menuopties en urls te noemen naar waar zoekers op zoeken. Keyword analyse.
Zo wordt er op batavus fietsen heel veel gezocht, dus een goede url-naam, maar bijvoorbeeld ook op batavus dames fietsen. Die zou ik dus apart nemen als categorie.
Ik heb namelijk gemerkt in een implementatie van een Magento e-commerce winkel ( Tobi-Jobi’s Houten Speelgoed en woonaccessoires – Het mooiste houten speelgoed van Groningen ) dat je op die manier heel snel goed ranked voor die zoekwoorden. Als je op die site kijkt zijn alle menu-items en sub-menu items directe zoekwoorden waar veel op gezocht wordt. Ik heb dus ook alle URLs zo genoemd om bij het topic te blijven.
Deze tactiek werkt zeer goed, al een paar nr 1 rankings.
-
1 februari 2009 om 9:42 pm #24739
Ik zou in iedergeval die afkortingen weg laten.
Verder zou ik proberen de verschillende menuopties en urls te noemen naar waar zoekers op zoeken. Keyword analyse.
Zo wordt er op batavus fietsen heel veel gezocht, dus een goede url-naam, maar bijvoorbeeld ook op batavus dames fietsen. Die zou ik dus apart nemen als categorie.
Ik heb namelijk gemerkt in een implementatie van een Magento e-commerce winkel ( Tobi-Jobi’s Houten Speelgoed en woonaccessoires – Het mooiste houten speelgoed van Groningen ) dat je op die manier heel snel goed ranked voor die zoekwoorden. Als je op die site kijkt zijn alle menu-items en sub-menu items directe zoekwoorden waar veel op gezocht wordt. Ik heb dus ook alle URLs zo genoemd om bij het topic te blijven.
Deze tactiek werkt zeer goed, al een paar nr 1 rankings.
even ter info: het voorbeeld met de batavus fiets is slechts een voorbeeld.
Mijn webshop bouwer geeft het volgende aan met betrekking tot de keywords:
Dingen als ‘dut’, ‘grp’ en ‘shop’ stop ik er niet voor de lol in, ze zijn nodig. Het heeft volgens mij verder geen negatieve invloed op google. ‘dut’ staat voor ‘dutch’, ‘grp’ voor ‘groep’ en ‘shop’ is de directory waarin ik alle URL bestanden opsla, dat doe ik liever niet in de root van de site. Als je de afkortingen niet mooi vindt zou ik ze voluit kunnen schrijven, maar dan wordt de URL nog langer.
-
1 februari 2009 om 11:17 pm #24740
Dat dat een voorbeeld was dat wist ik wel hoor, ik heb alleen even aagegeven hoe ik altijd mijn strucuren opbouw en heb daarbij je voorbeeld gevolgt.
Dat een webbouwer dat soort aanduidingen nodig heeft in de url komt mij een beetje vreemd voor. ( Je noemt ze zelf ook al nutteloos 🙂 ) Dat hoeft niet nodig te zijn, maar dat terzijde. (overigens is shop een dir naam, dat maakt uiteraard niet uit)
Tuurlijk kan een zoekmachine er wel omheen lezen (om die woordjes), maar door werkelijk gezochte termen als url te gebruiken zal je beter gevonden worden door google.
En leest het voor de zoeker ook beter.
-
8 februari 2009 om 11:59 am #21226
Moeilijk even zo te zeggen. sray, of de url’s goed of niet goed zijn. In ieder geval is het niet correct een landen-aanduiding in de bestandsnaam op te nemen (dut-grp-fietsen.html). Over sites gericht op meerdere landen/talen heb ik verschillende artikelen geschreven. Op de weblog een samenvatting: SEO tutorial on “geo targeting” and “language targeting” | SEO blog | SEO guru
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.