SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › URL structuur B&B site
Tags: url structuur
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 3 maanden geleden door Backlink Carnival.
-
AuteurBerichten
-
-
28 januari 2020 om 10:38 am #39308
Goedemorgen Alain,
Een klant van mij heeft een b&b in Spanje.
Wat is een goede URL structuur? Met je “kralen” artikel kom ik er nog niet uit (seo-blog/seo-sitearchitectuur/)
Nu is het zo:
websitenaam.com/agriturusmo/bed-breakfast-spanje/ (pagina beschrijving huisje)
websitenaam.com/agriturusmo/bed-breakfast-spanje/galerij-bed-and-breakfast-naamhuisje/ (pagina fotogalerij)
websitenaam.com/agriturismo/bed-breakfast-spanje/tarieven-bed-and-breakfast-naamhuisje/ (pagina tarieven)Volgens mij is het niet goed om in diverse pagina’s en sub-pagina’s hetzelfde woord te gebruiken (want Google leest de gehele URL?). Dus dacht ik het zo aan te passen:
websitenaam.com/agriturusmo/bed-breakfast-spanje/ (pagina beschrijving huisje, alleen vind ik die naam voor een huisje wat onlogisch)
websitenaam.com/agriturusmo/bed-breakfast-spanje/galerij (pagina fotogalerij)
websitenaam.com/agriturusmo/bed-breakfast-spanje/tarieven (pagina tarieven)of misschien nog beter om bij meerdere locaties het zo te doen:
websitenaam.com/agriturismo/bed-breakfast-spanje/naamhuisje
websitenaam.com/agriturismo/bed-breakfast-spanje/naamhuisje/galerij
websitenaam.com/agriturismo/bed-breakfast-spanje/naamhuisje/tarievenwebsitenaam.com/agriturismo/bed-breakfast-spanje/naamtweedehuisje
websitenaam.com/agriturismo/bed-breakfast-spanje/naamtweedehuisje/galerij
websitenaam.com/agriturismo/bed-breakfast-spanje/naamtweedehuisje/tarievenDe pagina agriturismo wordt veel op gezocht, evenals bed breakfast spanje. Dat mogen in mijn laatste voorbeeld dan monsterartikelen worden met veel info over agriturismo en b&b spanje.
Hoe zou jij dit aanpakken Alain? Bedankt!
-
29 januari 2020 om 3:41 pm #39309
Dag damnsharp :),
Ik kan mij helemaal vinden in je redenering.
1. 2x ‘bed-breakfast’ in je url is inderdaad wat veel, hoewel ik niet verwacht dat Google hier een probleem van zal maken. Voor bezoekers ziet het er vooral spammy uit. En door ons te richten op de bezoekers, richten we ons ook op Google.
2. Als je meerdere agriturismo huisjes in Spanje hebt, zal je daar inderdaad een extra url-niveau voor moeten creëren.
3. Voor de voor jou belangrijke zoekterm ‘agriturismo’ heb je zodoende de pagina websitenaam.com/agriturismo/.
4. Voor de zoekterm ‘bed breakfast spanje’ heb je websitenaam.com/agriturismo/bed-breakfast-spanje/. Omdat de ‘bed-breakfast-spanje’-directory onder de ‘agriturismo’-directory valt, verwacht ik echter dat het lastig scoren wordt op puur ‘bed breakfast spanje’. Die pagina zal vooral relevant zijn voor ‘bed breakfast agriturismo spanje’ (in alle volgorden).
-
29 januari 2020 om 4:10 pm #39310
Hartstikke bedankt Alain voor je antwoord!!
1) Begrijp ik goed uit je reactie dat des te dieper een zoekwoord staat des te minder Google daar een hoge weging of prioriteit aan geeft?2) Om bed-breakfast-spanje hoger te laten scoren is het dan beter zo’n pagina dan direct onder de root te plaatsen?
3) Is het wel zinvol een huisje of kamer onder een zoekwoord te plaatsen dat een hoog zoekvolume heeft? Dus websitenaam.com/agriturismo/naamhuisje1 en websitenaam.com/agriturismo/naamhuisje2
4) En laatste, Google leest dus de gehele URL en dan krijg je bij websitenaam.com/agriturismo/bed-breakfast-spanje/ dat Google dat leest als “agriturismo bed breakfast spanje”? (of in andere volgorde).
Groet!
-
29 januari 2020 om 4:57 pm #39311
1. Hoe meer muisklikken een pagina vanaf de homepage ligt, hoe minder scoringskracht die (normaal gesproken) krijgt. Dat wordt dus niet afgeleid van de (diepte van de) url, maar van het aantal klikken. Ook de prominentie van de links op de pagina (in het pad van homepage naar de betreffende pagina) speelt daarbij een rol. Hoe prominenter de link, hoe meer kracht die doorgeeft. De eerst link in de main content is normaal gesproken de meest krachtige.
Omdat de URL-structuur normaal gesproken een weerspiegeling is van de klikstructuur, kan je dus zeggen dat het laatste woord in de URL de zwakste is, maar dat heeft meer met de diepe ligging van de pagina (dus grote afstand tot de homepage) te maken dan met de URL zelf.
2. Het alleen omgooien van een URL heeft dus geen zin, je zal dan ook de (klik)structuur moeten veranderen. Als je de site structureert via allereerst de keuze voor een toeristische vorm (agriturismo, etc.) en vervolgens een overnachtingsvorm (b&b, etc.) en vervolgens het type huisje, dan is jouw url-structuur juist. Maar alles onder ‘agriturismo’ wordt dan -naar mijn verwachting- vooral vindbaar op termen die dat woord bevatten. Bovendien heb je een mooie pagina voor ‘agriturismo’.
Als je daarentegen de overnachtingsvorm op het hoogste niveau brengt, dan krijg je een mooie pagina voor ‘b&b spanje’, maar niet meer voor ‘agriturismo’.
3. Waarom niet?
4. Ja, precies. Google kijkt natuurlijk ook naar andere zaken (meta-title, H1, ankerteksten, content, etc.), maar voor wat betreft alleen de URL klopt het wat je schrijft.
-
29 januari 2020 om 5:00 pm #39312
Top Alain! Je legt het weer duidelijk uit. Heb veel al aan je boek gehad en fijn dat dit forum er is voor soms een vraag van mijn kant.
Fijne avond alvast. -
29 januari 2020 om 5:14 pm #39313
🙂 Succes!
-
19 september 2020 om 9:25 am #39875
Begrijp ik goed uit je reactie dat des te dieper een zoekwoord staat des te minder Google daar een hoge weging of prioriteit aan geeft?
Ja, én toevoeging wellicht: Gaat ook om de verhoudingen tussen keywords in je URL. Deze wil je altijd het liefst in omgekeerde piramide vorm hebben.
websitenaam.com/agriturusmo/bed-breakfast-spanje/ (pagina beschrijving huisje)
Dan zie ik t liefste bijv in keyword traffic analyse,bij:
Agriturusmo: 500sessies per maand
bed-breakfast-spanje 200ss pm
(3e pagina) ; 50ss pm.
Dus van veel traffic naar minder. Kijk maar een amazon of bol.com: buy books ofzo. Sie je altijd hun naam laatst.
2) Om bed-breakfast-spanje hoger te laten scoren is het dan beter zo’n pagina dan direct onder de root te plaatsen?
Als het maar wel gebruikersvreindelijk is.
3) Is het wel zinvol een huisje of kamer onder een zoekwoord te plaatsen dat een hoog zoekvolume heeft? Dus websitenaam.com/agriturismo/naamhuisje1 en websitenaam.com/agriturismo/naamhuisje2
Precies alleen van hoog naar laag
4) En laatste, Google leest dus de gehele URL en dan krijg je bij websitenaam.com/agriturismo/bed-breakfast-spanje/ dat Google dat leest als “agriturismo bed breakfast spanje”? (of in andere volgorde).
Deze vraag is me even niet helemaal duidelijk. Alles wat er staat wordt toch meegnomen door google?
-
21 september 2020 om 1:30 pm #39883
Bedankt voor je toevoeging @backlink carnival.
Wat bedoel je precies met “Kijk maar een amazon of bol.com: buy books ofzo. Sie je altijd hun naam laatst.”
-
21 september 2020 om 1:57 pm #39886
in google zoeken: buy books
en dan de URL structuur van een amazon of bol.com Snippet bekijken.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.