SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Structuur webshop: alles op 1 niveau of niet?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
13 mei 2010 om 9:53 am #21723
Hallo mede SEO-ers!
Wat is de beste indeling voor een webshop:
– alle producten in 1 niveau, bijvoorbeeld:
– .nl/product-a.html
– .nl/product-b.html
– .nl/product-c.html– een indeling met mappen en de producten daarbinnen, bijvoorbeeld:
– .nl/plasma-tv/product-a.html
– .nl/plasma-tv/product-b.html
– .nl/wasmachines/product-c.html
– .nl/wasmachines/product-d.htmlVolgens mij wordt de eerste opzet geadviseerd maar een van de webshops die we voor een klant hebben gemaakt heeft lange tijd veel succes gehad terwijl die shop was opgezet met de tweede opzet. Op dit moment wordt die site een stuk minder gevonden en aangezien we enorm veel facetten van die site hebben bekeken, ben ik benieuwd of het wellicht de opzet is.
Wie heeft hier meer informatie over?
Groet,
Bas -
13 mei 2010 om 10:29 am #25631
Ik zou juist de tweede oplossing adviseren. Bij het maken van keuzes rond website-structuren geeft het PageRank-begrip een goed houvast. Ik weet dat PR nogal ter discussie staat, maar juist voor website-structuren geeft PR ons een goede manier van denken.
Google meldt dat pagina’s dicht bij de homepage de meeste kracht krijgen. Vanuit PR klopt dit. Tegelijkertijd zal de kracht worden ondermijnd als er grote aantallen pagina’s onder de homepage hangen. Vanuit PR klopt dit ook. Precies daarom adviseert Google om structuur aan te brengen. Zowel in de linkstructuur als de URL’s (die feitelijk gelijk op kunnen lopen).
Mijn aanpak is daarom om alleen die pagina’s onder de homepage te hangen die de kracht (PR) ook daadwerkelijk nodig hebben, maw de pagina’s die geoptimaliseerd zijn op zoektermen met een hoge concurrentie. Bovendien wil je de kracht alleen geven aan pagina’s die optimaal converteren. Je best converterende pagina’s hang je dus bij voorkeur ook zo hoog mogelijk in de site. Bij een webshop kan je dit doen door bijvoorbeeld een blok ‘best verkochte producten’ op de homepage op te nemen.
Je tweede oplossing is beter geoptimaliseerd op de zeer competitieve zoekwoorden ‘plasma tv’ en ‘wasmachines’ dan de eerste.
Bij het IAB heb ik precies over dit onderwerp een paar weken geleden een lezing gegeven:
Lezing juiste SEO site architectuur | SEO blog | SEO guru -
13 mei 2010 om 10:55 am #21724
Precies! Zie je wel. Ik vond het al vreemd dat zoveel sites met de eerste methode gemaakt zijn.
Je hebt bovendien ook voordeel van de keywords die in de url voorkomen (/wasmachines/).
Ik heb je presentatie zojuist bekeken en die sluit inderdaad helemaal aan op dit onderwerp. Duidelijke presentatie overigens.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Het gaat niet om kwaliteit, maar kwantiteit 12 februari 2023 10 Links in grote blogs op de meest hoogwaardige sites met een DA van 50+ vs 10 links op schimmige copycat sites van startpagina =…
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.