SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Strategie voor websites rondom verschillende specialisaties
Tags: domeinnamen, strategie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
21 juni 2013 om 11:20 am #23724
Als website / webshop developer ben ik momenteel bezig om mijn huidige website en strategie aan te pakken.
Ik heb me gespecialiseerd in 3 verschillende systemen. Voor ieder van deze 3 systemen ben ik momenteel bezig een aparte website op zetten, met daarin tevens een blog. Dit naast mijn huidige website.
In communicatie met de klant komt ook (en dit zal zo blijven) altijd de link naar de “hoofd” website.
Het zijn dus websites waar actief content op geplaatst zal worden, social media ingezet zal worden en met voldoende backlinks. Tevens de gebruikelijke standaard SEO optimalisatie.Nou twijfel ik over 4 strategiëen.
1) Websites op aparte domeinnamen.
Ik heb voor iedere discipline wel een exact match domain die interessant is.
Nadeel is wel dat het voor iedere domain de .eu versie is. .NL versies zijn kwalitatief niet geweldig, dus wel kans deze te passeren.
Door in communicatie met de klant mijn hoofddomein te vermelden probeer ik dan te voorkomen dat ze per ongeluk bij de concurrent terecht komen.2) Websites met aparte domeinnaam, maar met bedrijfsnaam in domein.
Site zou dan worden: http://www.specialisatie-bedrijfsnaam.nl3) Subdomein van hoofd website.
specialisaties zouden dan komen onder:
http://specialisatie.bedrijfsnaam.nl of http://www.bedrijfsnaam.nl/specialisatie/4) Vergeet verschillende websites en gooi het op 1 hoop, binnen 1 website.
Voordeel is natuurlijk dat alle backlinks naar 1 site gaan en deze dus versterkt. Nadeel kan zijn dat de website verwarrend druk is.Wat zou jullie advies zijn? Super bedankt alvast!
Groet,
Joost
-
21 juni 2013 om 12:53 pm #27897
Het lijkt me af te hangen van je bedrijfsvoering. Gebruik je verschillende bedrijfsnamen voor elke specialiteit of heeft het allemaal dezelfde naam? Is het één bedrijf of zijn het 3 bedrijven. Verder lijkt het me af te hangen van hoe gerelateerd de specialiteiten zijn. Gaat het bijvoorbeeld om webdesign, hosting en online marketing. Of gaat het bijvoorbeeld om een winkel, een taxi bedrijf en een webdesign bureau.
Uit je uitleg maak ik op dat er relevantie is tussen elke specialiteit en dat dezelfde bedrijfsnaam gebruikt wordt. In dit geval zou ik gaan voor één site met een folder structuur waarbij je goed nadenkt hoe je de 3 specialiteiten goed aan elkaar verbind. Het is zonder meer belangrijk dat je met de navigatie en de vormgeving zorgt voor het onderscheid tussen de verschillende specialiteiten.
Heldere navigatie en een duidelijk onderscheid in je design, waarbij je wel één overkoepelende uitstraling behoud.
-
21 juni 2013 om 1:05 pm #23725
Hartelijk dank voor je reactie Paul. Het betreft inderdaad wel specialisaties die gerelateerd zijn. Om het duidelijker te maken:
Site 1: WordPress
Site 2: Woocommerce
Site 3: OpencartVerder is het op alle social media verder een gezamenlijke naam. dus geen aparte accounts voor verschillende sites. Qua social media en communicatie komt dus alles terug op de hoofdwebsite. Vandaar ook dat ik zelf begon te twijfelen. In eerste instantie klonk het opzetten van verschillende sites logischer voor me. Maar 1 grote site met een duidelijke structuur neerzetten zal uiteindelijk binnen Google etc. een stuk beter scoren doordat alle backlinks naar 1 site gaan.
Nogmaals mijn dank!
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.