SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Slordige indexering door Kieskeurig.nl
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
24 augustus 2010 om 11:03 am #21904
Hoi allemaal,
Nou heb ik een keer een vraag: een klant van ons heeft een site die een tijdje niet zo lekker heeft gelopen. Oorzaak leek te zijn duplicate content door URL’s waar tracking code van Kieskeurig.nl in zat, voorbeeld:
product.html?utm_source=kieskeurig&etc
ipv
product.html
Omdat dergelijke codes geen dubbele content moeten kunnen veroorzaken heb ik veel andere factoren onderzocht om te zien wat de oorzaak van de daling kon zijn maar ik kon geen echte fouten in de site vinden. Uiteindelijk hebben we de site afgemeld bij Kieskeurig.nl wat niet direct een effect had op de vindbaarheid van de site maar deze ging ook niet meer verder achteruit.
Opvallend is dat vanaf het begin van de problemen nog maar 50% van de site in de index van Google voor komt.
Inmiddels zijn er een paar maanden voorbij sinds de afmelding en de site wordt langzaam weer beter gevonden. Omdat er geen verband leek te zijn met Kieskeurig hebben we de site daar nu weer aangemeld. Tot mijn verbazing zie ik zojuist een van de eerste pagina’s direct terug op positie 1 bij Google maar wel weer met de ‘utm_source’-codes van… juist: Kieskeurig!
Deze klant maakt ook gebruik van Beslist.nl en Vergelijk.nl maar die codes zien we nooit terug in de index van Google. Bij Kieskeurig zeggen ze ondertussen dat het echt aan ons moet liggen maar dat betwijfel ik.
Je kunt duidelijk zien dat Kieskeurig logs heeft die voor Google inzichtelijk zijn waardoor Google die in haar index zet. Omdat ze van het domein Kieskeurig.nl zijn, worden die pagina’s over het algemeen goed gevonden maar zo hoort het niet. Bovendien lijkt het op de een of andere manier ook nog ervoor te zorgen dat niet de hele site gewoon in de index zit zoals daarvoor wel het geval was.
Wie van jullie heeft eerder meegemaakt dat pagina’s in de index komen specifiek met de codes van Kieskeurig.nl?
-
30 augustus 2010 om 8:48 pm #25854
Dag Bas,
Ik heb geen ervaring met kieskeurig.nl, maar het lijkt er op dat de verwijzingen vanaf die site een sterk positief effect hebben op de scoringsposities van de site van je klant. Dus dat is mooi. Ik begrijp dat je van de tracking code, met mogelijke duplicate content issues, afwilt.
Zou het een idee zijn binnen Google Webmaster Tools, onderdeel “Site configuration”-“Settings”-“Parameter Handling”, de betreffende tracking-argumenten op te geven? Je kan daar opgeven de utm_source, etc te laten negeren. Dit betekent dat alle linkkracht op alle varianten van de pagina bij je product.html terecht komt. Daarmee zijn ook de duplicate content issues opgelost. Het heeft dezelfde werking als een 301-redirect van alle trackingpagina’s (rond product.html) naar de product.html zelf.
Laat me weten of je hiermee verder kan.
-
1 september 2010 om 8:36 pm #21905
Hoi Alain,
Dank voor je reactie.
Die instelling heb ik een tijdje terug al gemaakt maar dat heeft geen effect gehad. Ik heb het bestand in kwestie verwijderd en wacht het nog even af. Voorlopig nog geen verschilt te merken.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.