SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Sitelinks
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
3 november 2008 om 9:49 am #21137
Op de een of andere manier wil ik die dingen gewoon hebben! Tja, geen gebruikelijke manier om een thread te beginnen maar eerlijkheid is ook iets.
Sitelinks worden alleen toegekend wanneer je site een duidelijke structuur heeft en een bepaald aantal bezoekers per dag heeft, tenminste dat weet ik van die dingen.
Wie heeft er meer ervaring met sitelinks? Kun je mij en de andere forumbezoekers helpen? Ik zou je eeuwig dankbaar zijn! Nou ja, ik zou het heel leuk vinden in elk geval.
-
3 november 2008 om 3:06 pm #21138
Sitelinks zijn inderdaad leuk om te hebben. Je legt beslag op een groter onderdeel van het zoekresultaten-scherm, en het straalt autoriteit uit. Je krijgt gewoon meer kliks.
Meestal hebben websites sitelinks als gezocht wordt op hun bedrijfsnaam. Dan moeten er niet verschillende bedrijven of produkten zijn met die naam. Als er geen misverstand kan bestaan over de website waarnaar de zoeker op zoek is, voldoe je aan deze eerste voorwaarde voor sitelinks. Zoekende op ‘seoguru’ (vanuit Nederland) levert daarom de seoguru-site met sitelinks. Veel bedrijven hebben sitelinks op hun bedrijfsnaam.
Maar interessanter zijn de sitelinks bij algemene zoekopdrachten. In dat geval moet je (volgens het geautomatiseerde oordeel van Google) absolute autoriteit zijn op die zoekopdracht. Dat seoguru sitelinks heeft op ‘zoekmachine optimalisatie’, beschouw ik dan ook maar als een mega-compliment van Google.
Twee: Google moet wel de verschillende onderdelen van de website kunnen ontdekken om die als sitelinks te kunnen presenteren. Dat kan Google alleen als er een duidelijke, natuurlijke navigatiestructuur is. Bovendien moeten de verschillende onderdelen ook (zo veel mogelijk) verwijzingen hebben vanaf andere sites. Althans, zo is de theorie. Ik zie echter dat Google bij SEOguru sitelinks toont waar nauwelijks naar verwezen wordt. Daarom mijn iets aangepaste theorie: zorg dat er in ieder geval drie (want dat is het minimaal aantal sitelinks) onderdelen in de website bestaan waar voldoende vaak naar wordt verwezen. Dat aantal hoeft echt niet in de duizenden te lopen. Denk (in Nederland) aan (iets in de orde van) honderd (echte) links. Een website die alleen verwijzingen heeft naar de index-pagina, maakt in mijn optiek weinig kans. Als daar overigens tegenvoorbeelden van bestaan, verneem ik die graag.
Interessant in dit verband is de website http://www.netters.nl. Kijk maar eens naar de sitelinks als je zoekt op ‘netters’. Dan is niet hun navigatiestructuur bepalend voor de sitelinks, maar zijn verschillende artikelen dat. Vermoedelijk zijn dat artikelen waar relatief veel naar wordt verwezen.
De hoeveelheid verkeer lijkt me niet bepalend voor het al dan niet krijgen van sitelinks, omdat Google dat alleen kan meten als er Google Analytics is geïnstalleerd.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.