SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › SEO Landingspagina’s webwinkel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
22 september 2014 om 3:45 pm #24084
Hallo,
Ik heb een vraag over het optimaliseren van landingspagina’s voor een webwinkel. Na een concurrentie analyse heb ik een top 10 gemaakt van concurrenten in een nieuwe niche die ik met een nieuwe webshop wil gaan inrichten. Ik heb al onderzoek gedaan met seo profiler wat op zich een handig hulpmiddel is voor internet marketeers om hun online posities e.d. te verbeteren. Nu viel het mij op dat er 1 concurrent is die zeg maar op laaghangend fruit (Long-tail keywords) een enorm aantal landingspagina’s heeft aangemaakt (20.000). Even los of dit handmatig of op een andere manier is gegenereerd ze scoren hier wel enorm goed mee want elke landingspagina is voorzien van juiste meta title, description, tekst en zelfs een afbeelding waar op doorgeklikt kan worden naar een normale pagina.
Voorbeeld: het zoekwoord “Hippe damesfiets”, “Blauwe damesfiets”, Mooie damesfiets”, “Stijlvolle damesfiets” etc etc zijn hier dan individuele landingspagina’s waar ook nog eens een beschrijving over het onderwerp is geschreven die er gewoon goed uitzien.
Mijn vraag is nu of dit soort van landingspagina’s nu wel verstandig zijn. Het lijkt mij erg geoptimaliseerd allemaal voor specifieke zoekwoorden terwijl de bezoeker wel wordt doorgestuurd naar de juiste producten. Ik ben in de veronderstelling dat deze manier van landingspagina’s maken erg over geoptimaliseerd over komt en dat je hier op de langere termijn uiteindelijk voor gestraft wordt maar zie wel dt dit al bijna 2 jaar bestaat.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Groet,
Robert-Jan -
23 september 2014 om 7:51 pm #28194
Hallo Robert-Jan,
Het is lastig te beoordelen zonder het daadwerkelijk te zien, maar het klinkt heel erg als doorway pages. Daarover zegt Google dit: https://support.google.com/webmasters/answer/2721311?hl=en
Niet het type content waar Google dus heel blij mee is, maar ja, je geeft zelf al aan; het werkt wel. Het is volgens mij ook een beetje grijs gebied… De content is goed zeg je, maar het enige doel van de pagina’s lijkt het doorverwijzen naar de daadwerkelijke product pagina’s te zijn. Wat weegt dan zwaarder; het feit dat de (kwalitatieve) content aansluit bij de zoekintentie of het zijn van een doorway page naar een andere pagina.
Ik ben ook benieuwd naar wat anderen hier van vinden.
-
29 september 2014 om 8:18 am #24085
Hi Robert-Jan,
Ik deel volledig de mening van Buiserik. Het lijkt mij ook een doorway page, ondanks dat het precies aansluit bij de zoekopdracht van bezoekers.
Ik heb dit soort landingpages vaker gezien de afgelopen periode en ik vermoed dan ook dat Google hier binnen niet al te lange tijd een stokje voor gaat steken.
Mijn idee: Hou die pagina’s van de concurrent goed in de gaten, ondanks dat het al 2 jaar draait.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.