SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › SEO en Sociale Netwerken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
10 september 2009 om 9:19 am #21371
Ik heb me een beetje verdiept in link building en kom haast tot de conclusie dat het erg interessant kan zijn om voor je bedrijf ook een hyves pagina met link naar je eigen pagina en facebook pagina met link naar je eigen pagina te maken.
Hyves heeft bijvoorbeeld een PageRank van 7 en Facebook een PageRank van 9. Links vanuit deze websites worden dus zwaar gewaardeerd. Natuurlijk hebben deze pagina’s al wel veel verwijzingen naar sites maar het lijkt me toch een zeer positief en belangrijk punt/mogelijkheid.
Hoe denken jullie hier over?
-
10 september 2009 om 9:22 am #24959
Je moet niet naar de pagerank van de home-pagina van de betreffende site kijken, maar naar de pagina waar het linkje naar jouw site staat. En daar is de PR meestal nul van, tenzij er weer heel veel linkjes naar dié pagina liggen. Je verschuift het probleem van linkbuilding dus naar bijvoorbeeld je Hyves-pagina. Dus puur voor de PR zal het niet veel effect hebben. Daarmee niet zeggende dat linkjes van dergelijke sites niet goed zijn, want er spelen nog veel meer factoren (dan alleen PR) een rol.
-
10 september 2009 om 9:27 am #24960
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. De PageRank van onderliggende pagina’s is inderdaad een stuk minder. wat voor voordelen heeft een link vanuit een dergelijke pagina dan wel?
-
10 september 2009 om 9:38 am #24961
Goede vraag.
Naast de PR is een ander belangrijk aspect van de waarde van een verwijzing, de van de verwijzing, m.a.w. waar de betreffende pagina inhoudelijk over gaat. Als de context te maken heeft met een zoekwoord waarop je wilt scoren, dan is het om die reden een goede verwijzing. Maar bv. Hyves-pagina’s zullen die goede context meestal niet hebben. Dus dat lijkt me ook niet de reden. LinkedIn-groepen, die gespecialiseerd zijn rond bepaalde onderwerpen, zijn in dat opzicht al een stuk interessanter. Blijft over het vertrouwen dat Google, onafhankelijk van pr en context, heeft m.b.t. de websites, in de wandelgangen ook wel genoemd. Wellicht dat het vertrouwen van (bepaalde) social media websites hoog is en een linkje daarvandaan relatief veel waarde heeft.
-
10 september 2009 om 9:40 am #24962
Ok, interessant, in ieder geval het overwegen waard om deze toch te plaatsen. Bedankt voor je reactie.
-
11 september 2009 om 10:23 am #24964
Ik sluit me aan bij bovenstaande. Maar de drempel om een pagina op Facebook, Hyves, LinkedIn en overige sites als bijv. Twitter aan te maken is relatief laag. Dus met vrij weinig moeite kun jij (of je klant) toch een bijdrage leveren. En alle beetjes helpen!
Natuurlijk zijn er betere linkbuilding strategieën. Leesvoer:
SEOmoz | Link Building from A to Z van Wiep Knol en zijn blog:
Link Building & Link Marketing | Wiep.netUpdate: voor als je echt de diepte in wilt: http://www.seomoz.org/blog/17-ways-search-engines-judge-the-value-of-a-link
-
14 september 2009 om 11:04 am #24968
Niks op bovenstaande aan te merken, de reden om een Hyves/Facebook/Twitter pagina te openen, en te laten linken naar je eigen pagina moet inderdaad niet de achterliggende gedachte zijn voor het beginnen van een dergelijke pagina.
Het gaat er met name om dat op deze sites veel…heel veel consumenten (klanten/bezoekers) actief zijn. Door je zelf zichtbaar te maken op deze social media sites (via interessante blogs, of door het betrekken van de consument bij beslissingen als StarBucks deed) komen mensen naar je site.
Je moet het dus in mijn ogen niet zien als makkelijk een aantal links scoren, maar meer zien als een soort toegang tot een hele hoop potentiele klanten en bezoekers. Er zijn geen andere sites die zo’n grote groep consumenten weet te centraliseren, definieren en selecteren als Social Media sites.
Als je dit goed wilt aanpakken kost dat je veel tijd en een plens extra werk. Het zal het echter waard zijn als je de doelgroep weet te boeien. Deze gaan dan naar jou site linken en gaat je linkbuilding min of meer automatisch.
Zoals ik het zie zijn social media sites als Hyves dus een bron, die je nog altijd moet aanboren met meer dan een link van Hyves naar jou pagina.
-
14 september 2009 om 1:03 pm #24969
@rraalte
Behalve de door jou terecht genoemde factoren geven de seomoz-experts in hun twee-jaarlijkse Search Engine Ranking factors (2009) aan dat social media op dit moment voor seo nog weinig toegevoegde waarde biedt:
Search Engine Ranking Factors | SEOmoz -
11 december 2009 om 12:59 pm #21372
Sociale netwerken zou ik in eerste instantie alleen gebruiken oals je met je klant wil gaan communiceren. Anderzijds kun je bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn gebruiken om jezelf als expert te profileren in je vakgebied. Dan moet je er wel tijd in stoppen (reageren op forum berichten, tweets en deelnemen in discussies).
Na verloop van tijd krijg je vanzelf links naar je site doordat je meer Twitter volgers krijgt en meer Facebook fans.
Voordeel van Sociale netwerken: veel hits van trouwe volgers en loyale fans die geinteresseerd zijn in wat je doet. Interactie met je klant.
Nadeel: kost tijd, veel tijd om dit op te bouwen. Het is bovendien een continue proces.
Dus als je alleen maar op zoek bent naar een snelle link, niet doen.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.