SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › PageRank (PR) versus Toolbar PageRank (TBPR)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
19 november 2009 om 11:42 am #21463
PageRank en Toolbar PageRank zijn dus in de kern dezelfde.
(deze discussie).
-
[*]PageRank – is the original flavour of link analysis at Google which deals with a random walk over the web graph. Since its original inception it’s been mutated with elements such as Personalized PageRank and more… but still, let us consider the core concept. We do not know the current state, but we do know it is still an important element of how Google ranks pages.
-
[*]ToolBar PageRank – that is the little green bar that is a finite (non-floating point) number on a scale of 1-10 which is oft updated and when it is, can be as much as 3-4 month old (a snapshot not organic). Oh, and the TBPR has also been known to be manually corrected with no ill affects on rankings (aka PR).
Lees dit artikel voor meer uitleg:
Warning; SEO confusion spreads PageRank madness | Search Engine Optimization | Search Engines -
19 november 2009 om 12:52 pm #25122
2) Ehhh niet echt. Neem eens een top 10 en kijk eens naar de Toolbar PageRanks. Wat valt je op? Dit loop niet keurig netjes van hoog naar laag, nergens voor geen enkel trefwoord. Al jaren niet meer. Toch kan Google zelf een top 10 bepalen, aan de hand van een zekere score met verschillende factoren: de PageRank. De Toolbar PageRank die Google laat zien heeft hier weinig tot niets mee te maken.
Goh, hebben we het wel over hetzelfde?
Jij lijkt PageRank (PR) te zien als de mate waarin een website rankt in de organische zoekresultaten, hetgeen ik begrijp uit je opmerking: “Dat noemen we echter geen PageRank, hoogstens de ranking van een page of iets dergelijks.
PageRank is de formule die Page&Brin bedacht hebben om de populariteit van een pagina te berekenen. Dat is de volgende formule die iteratief wordt doorlopen om uiteindelijk te komen tot stabiele getallen voor iedere pagina op het web:
PR(A) = (1-d) + d * (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
PR(Ti) = Pagerank van pagina Ti
C(Ti) = Het totaal aantal outbound-verwijzingen vanaf pagina Ti
d = dempingsfactorPR was bij het ontstaan van Google de belangrijkste rankingfactor, nu is het slechts één van de 200+ factoren.
Deze PR wordt slechts zo eens in de zoveel maanden herberekend omdat het zoveel rekenkracht kost. Theoretisch is de PR van een pagina minimaal (1-d) en maximaal (1-d) +d*N, waarbij N het totaal aantal op het Internet aanwezig pagina’s is.
De Toolbar PageRank (TBPR) is in de kern de PR, die via een logaritmische formule afgebeeld wordt op een schaal van 0 tot 10. De TBPR speelt op zichzelf geen rol in het Google algoritme, omdat het een stuk onnauwkeuriger is dan PR. Het is er voor gebruikers om enige inzicht te krijgen in hun PR.
-
19 november 2009 om 1:13 pm #25123
Ik zei toch dat de discussies steeds interessanter worden ;).
Okok, jij gaat dus uit van 3 rankings: TBPR, PR en Overall Rank. Waarvan er slechts 1 gegeven wordt, de TBPR. Jij zegt dat deze direct correleert met de PR (die we niet weten) en dat deze weer 1 van de 200 factore van de Overall Ranking is, die we al helemaal niet weten. Dat de TBPR niet correleert met de uiteindelijke ranking kunnen we zien aan de resultaten in Google. Hmm… dit verhaal heeft veel gaten… Hoe weten we dat TBPR correleert met PR en dat de PR nog steeds dezelfde formule is als door Google gepattenteerd?
Deze PR wordt slechts zo eens in de zoveel maanden herberekend omdat het zoveel rekenkracht kost.
Waar basseer je dit op en als dit al zoveel rekenkracht kost, hoe zit het dan met de Overall Ranking? Eens per jaar?
Ik denk dat de TBPR eens per maanden herberkend wordt (waarom Google dit uberhaupt nog doet is de vraag) en dat de PR veel vaker wordt berekend.
Waar zijn de andere guru’s? Ik wil graag zoveel mogelijk input om dit duidelijk te krijgen! 🙂
-
19 november 2009 om 1:57 pm #25124
Okok, jij gaat dus uit van 3 rankings: TBPR, PR en Overall Rank. Waarvan er slechts 1 gegeven wordt, de TBPR.
Akkoord
Jij zegt dat deze direct correleert met de PR (die we niet weten) en dat deze weer 1 van de 200 factore van de Overall Ranking is, die we al helemaal niet weten.
Juist
Dat de TBPR niet correleert met de uiteindelijke ranking kunnen we zien aan de resultaten in Google.
Ja, evident.
Hmm… dit verhaal heeft veel gaten…
Hoezo? 🙂
Hoe weten we dat TBPR correleert met PR en dat de PR nog steeds dezelfde formule is als door Google gepattenteerd?
Het is nooit anders geweest. Het staat inmiddels zelfs zo in het belangrijkste Internetwoordenboek:
“Met behulp van de Google Toolbar is het mogelijk om een (beperkte) indruk te krijgen van wat de PageRank van een willekeurige pagina is. Echter, deze Toolbar PageRank (TBPR) is een vereenvoudigde en ietwat misleidende weergave van de werkelijke PageRank per pagina. De Toolbar PageRank loopt van TBPR 0/10 (minst belangrijke niveau) tot en met TBPR 10/10 (meest belangrijke niveau). De Toolbar PageRank staat daarom niet gelijk aan de werkelijke PageRank-waarde per pagina. De Toolbar PageRank gebruikt een elfpunts-logaritmische schaal waarbij verondersteld wordt dat de werkelijke PageRank-score van een pagina met (bijvoorbeeld) een TBPR ad 7/10 in totaal 8-10x groter is dan die van een pagina met een TBPR ad 6/10.”
Waar basseer je dit op en als dit al zoveel rekenkracht kost, hoe zit het dan met de Overall Ranking? Eens per jaar?
Rekenkracht is duidelijk omdat het zo’n intensieve berekening is. Via een iteratief algoritme worden de PR’s van de pagina’s berekend. Het gehele internet moet worden doorgerekend waarbij bewezen kan worden dat in zo’n veertig stappen de PR’s naar hun juiste waarde convergeren.
Hoewel de overall ranking gebruik maakt van dat getal (PR), kan de overall ranking veel sneller plaatsvinden. Eens in de paar maanden of half jaar (tegenwoordig minder vaak dan vroeger), kan dat getalletje dus wel anders zijn waardoor de zoekresultaten opeens wat kunnen veranderen.Ik denk dat de TBPR eens per maanden herberkend wordt (waarom Google dit uberhaupt nog doet is de vraag) en dat de PR veel vaker wordt berekend.
De TBPR volgt de PR en wordt dus (inderdaad) ook eens per zoveel maanden mee-aangepast, namelijk via de logaritmische formule. Maar dat de PR veel vaker wordt herberekend is niet juist.
Ik begrijp daarom ook niets van het artikel van Huomah, dat je aanhaalde.
In mijn begrip geldt dus: TBPR = log(PR), nog specifieker de 11-log. -
19 november 2009 om 2:37 pm #25125
Ik merk een paar keer per jaar dat mijn resultaten veranderen. Dit valt samen met een verandering die Google aangeeft in de toolbar page rank, soms worden de resultaten al beter en een paar dagen later verandert de toolbar pagerank, maar het gaat naar mijn ervaring vrijwel gelijk op. Ik heb de neiging om SEOguru gelijk te geven wat betreft de update van de echte pagerank eens per paar maanden.
Ik denk overigens dat het niet alleen de pagerank is die bepaalt waar je in de zoekresultaten staat, zoals goalgorilla aangeeft. Het heeft natuurlijk ook te maken met welk zoekwoord of welke zoekwoordcombinaties worden gebruikt, de locatie etc.
-
19 november 2009 om 2:39 pm #25126
Ik denk overigens dat het niet alleen de pagerank is die bepaalt waar je in de zoekresultaten staat, zoals goalgorilla aangeeft. Het heeft natuurlijk ook te maken met welk zoekwoord of welke zoekwoordcombinaties worden gebruikt, de locatie etc.
Uiteraard. PR is slechts één van de vele factoren.
-
20 november 2009 om 11:11 am #25129
Het is nooit anders geweest.
Toch zijn er veel bronnen die anders beweren zoals:SEOmoz | How PageRank Works & Why the Original PR Formula May be Flawed (2007)
Rand and I (SiFishkin, red.) both tend to believe that it is likely Google has changed and refined the PageRank algorithm many times.
Hierin staat ook later:
I’ve noted that many in the comments seem to be confused about the relationship between the information in this blog post and the PageRank Google shows in their toolbar. I have NOT studied the toolbar PageRank – this information relates only to the PageRank formula. The rounding and inconsistency of updates to toolbar PageRank makes it very difficult (perhaps impossible) to connect with the formula.
Natuurlijk is het goed de originele formule aan te houden, we weten immers niet wat er veranderd is. Maar kun je de TBPR aanhouden als argument? Daar begon deze discussie mee.
Na de laatste Toolbar Pagerank van Google in Oktober kom ik dit soort dingen tegen:
My TBPR increased from 1 to 2, but my search visitors count has decreased. Why? Google gave me PR, but robbed me of my visitors?
of aan de andere kant:
Hits on my site are up 1200% in 3 months, we are top of page 1 in google for most keywords but my TBPR went down from 4 to 3! Can anyone explain?
In het beste geval klopt je verhaal dat de TBPR een oude logoritmische (waarom 11?) verdeling van de PR. Ik zie hier geen bewijs voor en ook niet dat Google deze richting op wilt. Waarom haalt Google anders de TBPR uit de Webmaster Tools?
Susan Moskwa from the Google Webmaster Central team explained it was removed because Google keeps telling webmasters that they shouldnt focus on (ToolBar, red.) PageRank so much. They felt it was silly to keep telling webmasters that, and at the same time show it in Webmaster Tools. So Google removed it from Webmaster Tools
Het zou mij niets verbazen als Google op een dag de hele TBPR niet meer laat zien….
Leesvoer voor de geïnteresseerden:
What Is Google PageRank? A Guide For Searchers & Webmasters
Pagerank Explained. Google’s PageRank and how to make the most of it.
Google October 2009 Toolbar PageRank Update -
20 november 2009 om 12:49 pm #25132
Toch zijn er veel bronnen die anders beweren zoals:SEOmoz | How PageRank Works & Why the Original PR Formula May be Flawed (2007)
Ik heb het artikel gelezen en laat zien hoe het pagerank algoritme werkt en noemt een paar consequenties. Er wordt ook opgemerkt dat de berekening van de PR tegenwoordig kan afwijken van de oorspronkelijke berekening. Dat is goed mogelijk. Wellicht, bijvoorbeeld, dat de PR niet precies gelijkelijk verdeeld wordt over de uitgaande verwijzingen bij de herberekening van PR’s.
The rounding and inconsistency of updates to toolbar PageRank makes it very difficult (perhaps impossible) to connect with the formula.
De vertaling van PR naar TBPR is inderdaad een afronding naar een geheel getal van 0 t/m 10. De inconsistentie van updates kan wellicht doelen op de mogelijkheid dat de TBPR minder vaak wordt geupdate dan de PR. Verder is het wel mogelijk de PR te vertalen naar de TBPR, maar omgekeerd natuurlijk niet.
Natuurlijk is het goed de originele formule aan te houden, we weten immers niet wat er veranderd is. Maar kun je de TBPR aanhouden als argument? Daar begon deze discussie mee.
Na de laatste Toolbar Pagerank van Google in Oktober kom ik dit soort dingen tegen:
PR noch TBPR is een maat voor de ranking. Het is slechts 1 van de 200+ factoren. Het zou dus heel goed kunnen dat de TBPR (en dus de PR) is verhoogd, maar er andere factoren zijn die negatiever zijn geworden waardoor het netto effect negatief is. Of omgekeerd!
In het beste geval klopt je verhaal dat de TBPR een oude logoritmische (waarom 11?) verdeling van de PR. Ik zie hier geen bewijs voor en ook niet dat Google deze richting op wilt. Waarom haalt Google anders de TBPR uit de Webmaster Tools?
11 lijkt me te duiden op het logaritmisch afbeelden van een (groot) PR-getal op een schaal van 0 t/m 10, dit zijn immers elf getallen.
-
20 november 2009 om 1:23 pm #25133
Conclusie?
– Blijf voor een maximale PageRank gaan met als basis de originele formule van Brin & Page
– De ToolBar PageRank is een vaak verouderde waarde afgeleid van je werkelijke PageRank en kan in weinig gevallen als indicator worden gebruikt
– Vergeet de andere belangrijke factoren voor het uiteindelijk goed ranken niet
So etwas?
Al met al een goede discussie, ik heb weinig topics gezien met 2 pages!
– Leo Szilard -
20 november 2009 om 5:55 pm #25134
Inderdaad goed om te kijken of we conclusies kunnen trekken.
Blijf voor een maximale PageRank gaan met als basis de originele formule van Brin & Page
Ik zou de PR niet als te belangrijk beschouwen. Natuurlijke linkjes is in mijn ervaring veel beter. Ik sta rotsvast op nr.1 op ‘zoekmachine optimalisatie’ met relatief weinig linkjes. Nagenoeg nooit iets aan PR-building gedaan.
De ToolBar PageRank is een vaak verouderde waarde afgeleid van je werkelijke PageRank en kan in weinig gevallen als indicator worden gebruikt.
Ik weet niet of de TBPR verouderd is, het is inderdaad wel een afgeleide waarde van de werkelijke PR.
Vergeet de andere belangrijke factoren voor het uiteindelijk goed ranken niet.
Ik zou zeggen: PR (en daarmee de onnauwkeurigere TBPR) is niet meer dan één van de vele factoren die de ranking bepalen. Vroeger heel belangrijk, nu nog maar een klein beetje. Trustrank lijkt me bijvoorbeeld al veel belangrijker.
Al met al een goede discussie, ik heb weinig topics gezien met 2 pages!
Het gaat inderdaad goed met de seo guru’s !
– Leo SzilardMooi, die houden we erin!
-
20 november 2009 om 8:13 pm #25135
Je hebt realtief weinig linkjes zeg je, maar staat inderdaad op nummer 1 en rankt over het algemeen erg goed. Dit terwijl zoekmachine optimalisatie een hele stevige concurrentie heeft. Waarom sta je op nummer 1 denk je? Anchor teksten?
-
21 november 2009 om 6:50 pm #21464
Waarom sta je op nummer 1 denk je?
Ja, dat is natuurijk .
Uiteindelijk zijn het alle aspecten die we via dit forum bediscussieren, die op de één of andere manier, in meer of mindere mate, bepalend zijn voor de rankings.
Een andere insteek die speciale aandacht verdient, is het begrip . Ik denk dat Google onderhavige site hoog laat scoren omdat ze er vertrouwen in hebben, voor wat betreft alles wat maar een beetje met zoekmachine optimalisatie of SEO te maken heeft. Het maakt bijna niet uit welk onderwerp via het forum of de blog aan bod komt, de score is al snel hoog. Vandaag schreef ik een bericht met als titel: “site hierarchie in zoekresultaten” en een uur later scoort het bericht nr1, zelfs op “site hierarchie”.
Ik denk dat Google, als het vertrouwen er is, niet meer precies gaat kijken wat de dichtheid van zoekwoorden, de inkomende linkjes, de pagerank, ankerteksten, etc. van zo’n artikel is. Ze hebben er vertrouwen in dat de berichten op de site van goede kwaliteit zijn en verwerken die aldus.
Binnen SEO wordt ook wel uitgelegd als TrustRank, naar het belangrijke artikel van Zoltan Gyongyi, Hector Garcia-Molina, & Jan Pederson. In mijn online seo handleiding heb ik e.e.a. overigens wat eenvoudiger uitgelegd. Het begrip , zoals ik dat nu hier gebruik gaat echter verder dan TrustRank.
De vraag naar het hoog scoren in Google zou vertaald kunnen worden naar de vraag hoe het vertrouwen van Google te winnen is. De volgende, ons bekende, SEO factoren worden dan misschien wat minder ad hoc:
* De leeftijd van de site (hoe langer actief, hoe betrouwbaarder)
* De activiteit op de website (regelmatig nieuwe content geeft vertrouwen in de serieusheid van de site)
* Natuurlijke linkjes naar de website (niet louter resultaat van linkbuilding en vooral verwijzingen vanaf vele, verschillende -liefst ook – websites. TrustRank propageert namelijk in positieve zin vooruit.)
* Geen linkjes naar achterbuurten op het Internet (het TrustRank algoritme laat zien dat wanneer je verwijst naar een site, de verwijzer ook wordt: slechte TrustRank propageert terug.)Als deze zaken goed lopen kan het vertrouwen groeien. Maar ook binnen de eigen website lijk je hetzelfde principe van te kunnen toepassen: als de homepage veel vertrouwen heeft krijgen de pagina’s dicht bij de homepage dat ook. Hoe verder van de homepage (hoe meer kliks), hoe minder vertrouwen er kan worden doorgegeven.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.