SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Overname site concurrent
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
24 september 2012 om 5:46 pm #23292
Hallo allemaal,
Een klant van me voor wie ik de website en SEO verzorg heeft onlangs het bedrijf van een concurrent overgenomen inclusief website en social media. De website heeft een redelijke PR en scoort aardig op diverse branche gerelateerde zoekwoorden. Op zich zijn de sites complementair omdat de concurrent zich in een iets luxer segment beweegt dan de overnemende partij, maar de core business hetzelfde is.
Wat is nu verstandig om te doen?
– Website van de concurrent ivm traffic en pr voorlopig laten bestaan, evetueel SEO optimaliseren en omzetten naar layout van de website van de overnemende partij?
– Website van de concurrent opheffen en de inhoud integreren in website van de overnemende partij, waarbij er gebruikt wordt gemaakt van 301 redirects van de oude url’s om linkjuice te bewaren?
Iedereen die voor en nadelen weet van beide opties, alvast bedankt voor het reageren!
Groet Joost
-
24 september 2012 om 10:08 pm #27465
Twee sites aanhouden voor 1 bedrijf lijkt me verwarrend voor klanten en niet iets wat je zou moeten willen. Dus dan wordt het samenvoegen. Je kan ook eens Googlen op “seo merge sites” of het verhaal van Matt Cutts bekijken.
-
25 september 2012 om 6:20 am #27466
Een belangrijke vraag is of de overgenomen domeinnaam ook de exacte bedrijfsnaam is? In dat geval lijkt het me dat je maar één keus hebt als het beleid is om de bedrijven ook volledig samen te voegen. Je wilt dat je website je bedrijf presenteerd. En de domeinnaam zou dan moeten volgen. Alle bezoekers via de oude site moeten dan met een 301 omgeleid worden naar een pagina met de informatie waar ze naar op zoek waren, maar ook waar je uitlegt dat er een andere bedrijfsnaam is.
Is het een domeinnaam met exacte zoekwoorden dan kan de beslissing anders zijn.
Daarom deel ik Glompie’s mening niet helemaal.
Twee sites aanhouden voor 1 bedrijf lijkt me verwarrend voor klanten
Het lijkt me af te hangen van de werkelijk doelgroepen en bedrijfsstrategie. Joostb zei het volgende:
Op zich zijn de sites complementair omdat de concurrent zich in een iets luxer segment beweegt dan de overnemende partij
Zijn er duidelijk verschillende doelgroepen waar je je producten aanbied dan zou je 2 sites kunnen houden waar ze beide op een verschillende doelgroep gericht blijven zijn. Voor een andere doelgroep kan bijvoorbeeld de vormgeving en de schrijfstijl anders zijn. Dit betekend uiteraard wel dat je veel van de teksten 2 keer moet schrijven en het is de vraag of je daar de middelen voor beschikbaar hebt en wilt houden.
Het is uiteraard ook mogelijk om dit in één website samen te voegen.
-
25 september 2012 om 7:00 am #27467
Hartelijk dank voor jullie reacties tot zover!
Stof tot nadenkenJoost
-
25 september 2012 om 8:55 am #27468
Ik ben het met PaulG eens over de domeinnaam. Als het een keyword domeinnaam is en de sites complementair zijn kun je ze beiden behouden om verkeer (en pagerank behoud) te maximaliseren. Is het een bedrijfsnaam echter, is het wellicht verstandiger om de sites samen te voegen.
In het 1e geval kun je wel de sites een beetje in elkaar laten overlopen door op relevante pagina’s naar elkaar te verwijzen. In het laatste geval zijn 301 redirects de manier.
-
25 september 2012 om 11:51 am #23293
Goed advies hierboven, weinig aan toe te voegen. Wel zou ik nog aanraden om het artikel van Rand Fishkin te lezen over het kopen van blogs (in plaats van links); http://www.seomoz.org/blog/buying-links-is-shallow-buying-blogs-now-thats-a-strategy
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.