SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Optimale sitestructuur voor indexering url’s
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
15 september 2010 om 1:29 pm #21952
Hallo allemaal,
Ik ben eigenaar van Beste Online Media en in zeer kort tijdsbestek (misschien wel te snel)hebben wij verschillende websites in de markt gezet. Een daarvan is wasmachines.nl .
Nu zie ik dat de producturl’s en forumtopics niet allemaal geindexeerd worden. Ik heb op de wasmachines.nl/voorlader/ e.d. pagina’s tijdelijk 100 producten laten tonen om zodoende meer url’s te kunnen laten indexeren. In eerste instantie op basis van beoordeling en daarna doe ik weer prijs van a-z en van z-a. Zodat ze allemaal een keer gezien worden door de zoekrobots.
De sitemaps (xml en .html) zijn gewoon opgenomen, maar ik denk toch dat de sitestructuur en de nog weinig inkomende links het probleem zijn.
Toch zou ik willen weten of hier nog knappe koppen zijn, die andere oorzaken weten en wellicht suggesties hebben om meer url’s geindexeerd te krijgen.
Alle andere SEO tips over deze website zijn ook zeker welkom 😀
Alvast bedankt.
-
15 september 2010 om 10:02 pm #25901
Hier hebben shops wel vaker last van: veel productpagina’s en overzichtspagina’s lijken relatief veel op elkaar. Voor Google zit er volgens mij dan niet voldoende unieke informatie tussen waardoor ze slechts een deel van de site opnemen in de index.
Als ik het verkeerd heb of andere aanwezigen hebben een andere ervaring dan hoor ik het graag want als hier een goede oplossing voor is, hoor ik het graag.
-
16 september 2010 om 6:54 am #25902
Mijn ervaring is ook dat de producten zelf niet of minder goed indexeren, daarom besteed ik altijd extra aandacht aan de categorieën, die worden dan goed geïndexeerd en heb je de bezoeker toch waar je ze hebben wilt.
Dus zorgen voor goede links naar de afzonderlijke categorieën, zowel intern als extern.
-
16 september 2010 om 12:03 pm #25903
Bart,
Bij ons heb ik bij 1 shop gezien dat deze tot oktober vorig jaar nog vrijwel 100% geindexeerd was en daarna ineens achteruit ging. Sindsdien is ongeveer 65 a 70% geindexeerd. Wat we ook proberen maar we komen daar niet echt bovenuit.
Heb jij hier gelijke ervaringen mee?
Groet,
Bas -
16 september 2010 om 12:24 pm #25904
Hé Bas,
Ja die ervaring heb ik wel, maar dat geldt dan voornamelijk voor al die product pagina’s.
Ik denk eigenlijk dat dat ook niet zo’n bezwaar is, nogmaals ik richt mij altijd op de categorieën omdat ik die qua gebruiksvriendelijkheid ook het belangrijkste vind.
Tuurlijk is het belangrijk dat alle producten met hun beschrijving goed te vinden moet zijn, bijvoorbeeld op typenummer bv dell station 15 (oid).
Ik denk dat het ook een kwestie van leuke productpagina’s maken is. De meeste zijn saai en komen teveel overeen met tientallen andere productpagina’s.
En een goede site architectuur uiteraard. Als je zoveel mogelijk producten in je navigatie kunt krijgen indexeert dat een stuk beter heb ik ondervonden.
Groet,
Bart -
21 september 2010 om 3:03 pm #25912
Bovenstaande opmerkingen snijden inderdaad allemaal hout. Daar valt niet over te redetwisten.
Maar wat hier misschien over het hoofd gezien wordt, is de mappenstructuur van de site. Ik vind bvb. Miele W3825 wasmachine al vanaf 1 179,00 euro! | Wasmachines.nl, waarbij je al drie mappenlagen hebt.
Op ieder niveau dat je verwijdert raakt van het basis-url, verlies je een beetje SEO-kracht.
Dus misschien proberen je mappenstructuur iets vlakker te houden?
Alle beetjes helpen bij SEO, nietwaar?Groeten,
luk
Acoma Internet Marketing Advies
Internet Marketing Advies -
21 september 2010 om 6:24 pm #25913
Tja goede. Ik heb daar eerder op dit forum eens vragen over gesteld maar volgens mij kreeg ik toen de reactie dat de mappen weer het voordeel bieden dat niet alle producten in 1 map zitten.
Ben benieuwd wat de rest hier van vind.
Beter alles op 1 niveau of producten in hun eigen map?
-
21 september 2010 om 8:53 pm #25916
Je moet goed bedenken wat de gebruiker verwacht.
Dat is goed voor de helderheid, de doorklik ratio en dat zal een
zoekmachine uiteindelijk ook goed oppakken.Dit soort hierarchiën wordt vaak heel snel neergezet zonder
goede user research. Dit aspect wordt veel te vaak onderschat bij het ontwikkelen
van websites. -
22 september 2010 om 6:26 pm #21953
Op ieder niveau dat je verwijderd raakt van het basis-url, verlies je een beetje SEO-kracht.
Even voor de duidelijkheid: niet de diepte van de mappen binen de URL maakt dat je kracht verliest, maar het aantal clicks dat het kost om bij de betreffende pagina te komen. Nu is het wel zo dat de mappenstructuur idealiter de webstructuur volgt. Alleen als dat inderdaad zo is, klopt je uitspraak.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.