SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Menu in bold, ranking achteruit?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
3 juni 2010 om 5:22 pm #21749
Wie van jullie heeft in een vergelijkbare situatie gezeten: twee jaar geleden hebben we een shop gelanceerd die het aanvankelijk heel goed deed bij de zoekmachines. Na een 18 maanden hebben we het ontwerp bijgewerkt en binnen 2 maanden begon de ranking terug te lopen. We hebben ons SUF gezocht en wisten werkelijk niet waar het aan zou kunnen liggen. In de afgelopen weken ben ik eigenlijk wekelijks bezig geweest om de site te onderzoeken om te kunnen achterhalen wat de oorzaak was. Ik realiseer me vanavond dat de ontwerper het complete menu aan de linkerkant en bovenkant in bold heeft uitgevoerd.
Theorie: kan het zijn dat Google de nadruk per pagina anders is gaan leggen, daardoor op elke pagina grotendeels dezelfde content (de menus) tegen kwam en om die reden niet elke pagina meer indexeert? Zou dat ook de reden kunnen zijn dat Google nu niet meer goed kan zien wat de echte content is en daarom de pagina’s die wel in de index staan, lager is gaan waarderen?
Nou, vertel het me maar: zie ik spoken of klopt dit stukje theorie volgens jullie wel?
-
4 juni 2010 om 8:33 am #25683
Ik kan me niet voorstellen dat het vet maken van menuitems invloed heeft op de indexatie. Ongetwijfeld is er een andere oorzaak.
Is de daling van het aantal geïndexeerde pagina’s zo rond april/mei ingetreden? Dan kan het te maken hebben met wijzigingen in het algoritme van Google. Ze hebben een aanpassing doorgevoerd, die in de wandelgangen de Mayday update heet. Deze aanpassing is bedoeld om relevantere resultaten te tonen bij long tail zoekwoorden. Pagina’s waarvan Google vindt dat ze minder kwaliteit bieden, komen niet meer tevoorschijn in de zoekresultaten. Ik heb het idee dat dergelijke pagina’s ook uit de hoofdindex zijn verdwenen.
De mindere kwaliteit blijkt bijvoorbeeld uit zaken als:
– er staat weinig inhoud op de pagina’s
– er wijzen nauwelijks links naar de pagina (zowel interne als externe links)
– de pagina is overgeoptimaliseerd (bijvoorbeeld veel opmaak (bullets, vet, e.d.) t.o.v. normale tekst) -
9 juni 2010 om 12:45 pm #25690
Ik kan me ook niet voorstellen dat dat de reden is.
Misschien heeft het te maken met de “Mayday Update” van Google. Dat zou een verklaring kunnen zijn indien de wijzigingen sinds begin mei plaatsvonden en het de dalingen de long-tail keywords betreft.
Meer info: YouTube – Can you give us an update on rankings for long-tail searches?
Succes!
-
10 juni 2010 om 12:23 pm #21750
Heb je alleen het ontwerp verandert of ook pagina URL’s, title’s en discriptions? Heb je 301’s aangemaakt?
En wat ook nog kan…. Als je niet verder bent gaan optimaliseren dan sta je stil.. Als je concurenten wel door gaan dan zak je natuurlijk ook.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.