SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Meertalige websites
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
6 december 2011 om 9:22 pm #22795
Ik heb een uitdaging met een drie-talige website (webwinkel). Ik heb gezocht op multi language en meertalig, maar kon geen draadje vinden op het forum hierover.
Een klant van mij heeft een webwinkel en een aantal domeinnamen, allen voor een specifieke taal (.nl voor Nederlands, .de voor Duits en .eu voor Engels)
Daarnaast heeft iedere pagina een taalkeuze, maar die is voorzien van rel=”nofollow”.
De eigenlijke switch tussen talen zit niet in de extensie, maar in een parameter in de url (http://www.hetdomein.nl/artikelx,nl,keuzey)Echter, ondanks dat de ’taalkeuze’ vlaggetjes op de pagina’s een ‘rel=”nofollow”‘ hebben, zijn er toch (veel!) ‘foute’ pagina’s geindexeerd door Google (webmaster tools).
Zo stikt de Nederlanse versie van verwijzingen vanaf de Duitse versie.Ik dacht altijd dat de rel=”nofollow” vooral door Google gerespecteerd werd, maar na het lezen van dit Wiki artikel nofollow – Wikipedia, the free encyclopedia , waarin staat “These studies reveal that Google does follow the link, but it does not index the linked-to page, for other reasons (such as other, non-nofollow links that point to the page)”
Da’s lekker!!! Hoe houd je dan drie talenversies van elkaar gescheiden voor Google?
-
7 december 2011 om 12:28 pm #26889
Begrijp ik het goed dat de verschillende sites weliswaar onder verschillende extensies staan, maar dat ze allen feitelijk onder de .nl draaien?
En begrijp ik het goed dat de “taalkeuze vlaggetjes” verwijzen naar de .nl-variant? En dat je daarom niet wilt dat Google ze ziet?
In dat geval: waarom verwijs je achter je vlaggen niet naar de landspecifieke domeinen? -
7 december 2011 om 2:56 pm #26890
Bijna goed. De taalvlaggetjes verwijzen naar het domein waarop de bezoeker zich bevindt met als parameter de taalkeuze.
Beter is idd de bezoeker dan door te verwijzen naar het juiste domein bij het kiezen van een andere taal.
Zijn canonicals hier nog van enig nut? Zodat daarin altijd per taal het juiste domein genoemd wordt?
-
7 december 2011 om 3:59 pm #26891
Beter is idd de bezoeker dan door te verwijzen naar het juiste domein bij het kiezen van een andere taal.
Dan kan je ook meteen de rel=nofollow weghalen. Want dat is verloren kracht.
Meer info: Pagerank-sculpting via de nofollow: einde verhaal | SEO blog met informatie, onderzoek en publicaties | SEO guruZijn canonicals hier nog van enig nut? Zodat daarin altijd per taal het juiste domein genoemd wordt?
Je hebt in jouw geval inderdaad te maken met dubbele content issues doordat dezelfde content onder ieder domein terugkomt. Los van het feit dat ik dat technisch sowieso geen goede oplossing vindt, kan je er met de rel=canonical inderdaad wel voor zorgen dat de kracht wordt gebundeld en -naar ik aanneem- bij je landspecifieke domeinen terecht komt.
-
8 december 2011 om 12:45 pm #22796
Yep, zo zou het moeten gaan werken met de canonical.
En de ’taalvlaggetjes’ ook koppelen aan het land-domijn.Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoedens! Erg gewaardeerd!
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.