SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Longtail en concurrentie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
22 mei 2012 om 7:36 am #23083
Goedemorgen allemaal,
Als ik op zoek ben naar longtail zoekwoorden merk ik vaak dat 99% nog een hoge concurrentie hebben. Kan dit kloppen of zijn de zoekwoorden dan niet specifiek genoeg? Echter, als ik ze nog specifieker maak dan geeft het hulpprogramma van Google geen zoekvolume!
Mvg,
ZenSEO -
22 mei 2012 om 10:03 am #27228
Als ik op zoek ben naar longtail zoekwoorden merk ik vaak dat 99% nog een hoge concurrentie hebben. Kan dit kloppen of zijn de zoekwoorden dan niet specifiek genoeg? Echter, als ik ze nog specifieker maak dan geeft het hulpprogramma van Google geen zoekvolume!
Een beetje afhankelijk van hoe lang ‘long-tail’ is. Ik noem het zelf liever middle-tail. Deze zoekwoorden hebben in veel gevallen een hoge concurrentie omdat het vaak de woorden zijn die gebruikt worden vlak voor een conversie en dus interessanter zijn als je geld verdient met je site.
-
22 mei 2012 om 10:23 am #27230
Als het om een webshop gaat is het dus lastig om onbetaald met longtail te concurreren? Onbetaald longtail toepassen is dan meer een tool voor site’s die op minder relevante zoektermen gevonden worden en bv naar jouw site linken …of voor niet commercieel gebruik?
-
22 mei 2012 om 3:02 pm #27231
Als het om een webshop gaat is het dus lastig om onbetaald met longtail te concurreren? Onbetaald longtail toepassen is dan meer een tool voor site’s die op minder relevante zoektermen gevonden worden en bv naar jouw site linken …of voor niet commercieel gebruik?
Volgens mij begrijp ik je niet helemaal of jij mij niet. Misschien is het zinvol om wat voorbeelden te geven.
Meer informatie van mijn kant over wat ik bedoel:
Concurreren op organische zoekresultaten is in principe voor elke site gelijk. Je moet voldoen aan een aantal regels waarmee Google bepaald welke pagina het meest relevant is en als je dat het beste doet sta je bovenaan.
Het heeft ook niet zo veel te maken met de concurrentie waarde in de adwords keyword tool als je dat denkt. Dat is een waarde die geld voor adwords. Als je die waarde voor SEO gebruikt is het niet meer dan een indicatie over de moeilijkheid. Een hoger waarde betekend dat meer bedrijven op een bepaald trefwoord bieden (adwords). Je kunt aannemen dat ook meer bedrijven proberen te optimaliseren voor dat trefwoord.
Ik denk dat dit een interessant artikel is:
http://searchengineland.com/short-vs-long-tail-which-search-queries-perform-best-36762Het is een beetje afhankelijk wat het doel is van je site, maar voor o.a. shops zoekt iemand niet op één trefwoord, maar zoekt meestal meerdere keren.
Iemand die bijvoorbeeld online een tv wil kopen zoekt waarschijnlijk eerst op “tv kopen”. Daarna zal er een keer op “samsung tv kopen” gezocht worden. Hij ziet een interessante aanbieding bij een bepaalde shop. En daarom zoekt hij uiteindelijk alleen op de winkel naam of op een type samen met winkelnaam. Die laatste zoekopdracht is het trefwoord wat de werkelijk conversie veroorzaakt. Maar die eerdere zoekopdrachten bouwen vertrouwen op en zijn dus ook belangrijk.
Je ziet dat in het koop proces iemand van relatieve short-tail naar relatieve long-tail gaat.
Meer hierover:
http://www.seomoz.org/blog/winning-the-seo-battle-at-every-step-of-the-purchase-path -
23 mei 2012 om 8:48 am #27232
Dag Paul,
Ik zal de situatie wat duidelijker proberen te schetsen.
Sinds kort ben ik bezig met de SEO voor een webshop. Voor mij is dit gebied vrij nieuw. Nu ben ik longtail keywords aan het zoeken en gebruik hiervoor het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google Adwords. Als ik hier de longtail zoekwoorden invoer die ik wil gebruiken in mijn META keywords tag dan blijken deze vaak nog te populair te zijn (in die zin dat de concurrentie hoog is) en lijkt het mij dus moeilijk al dan niet onmogelijk hier zonder gebruik van een Adwords Campagne hoge ogen mee te gooien.
Jij geeft aan dat die concurrentie niet zoveel met SEO te maken heeft. Daar bedoel je dan denk ik mee dat dit de graadmeter is voor hoeveel er op geboden wordt en dus niet hoeveel deze woorden gebruikt worden in de organische resultaten? Oftewel, ik hier niet al teveel op moet letten als ik zoekwoorden kies voor mijn site.
Dit klinkt misschien heel gek …maar als ik woorden invoer in het hulpprogramma van Google Adwords moeten deze dan elk apart op een nieuwe regel worden geplaatst en zet ik ze dan later achter elkaar in de META keywords tag als groepjes afzonderd met een komma. Als ik namelijk 3 woorden achter elkaar plaats in het hulpprogramma en ik dan ga zoeken komt Google met geen info (geen zoekvolume, concurrentie and so on) terwijl als ik in Google zoek er wel 13.000.000 resultaten verschijnen met relevante websites bovenaan! Ga ik dezelfde woorden onder elkaar opzoeken verschijnen ze ieder met nuttige info en een hoge, normale en lage concurrentie.
Mvg,
ZenSEO -
23 mei 2012 om 12:02 pm #23084
Sinds kort ben ik bezig met de SEO voor een webshop. Voor mij is dit gebied vrij nieuw. Nu ben ik longtail keywords aan het zoeken en gebruik hiervoor het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google Adwords.
Duidelijk en een goede werkwijze.
Als ik hier de longtail zoekwoorden invoer die ik wil gebruiken in mijn META keywords tag
De keyword meta tag wordt niet door zoekmachines gebruikt en is niet belangrijk.
Even SEOGuru’s boek pluggen. Belangrijke tip: Lees een goed boek over SEO. Ik kan zonder meer het boek van het Nederlandstalige boek van SEOGuru aanbevelen. Het is één van de betere die ik gezien heb. https://www.seoguru.nl/seo-boek/
dan blijken deze vaak nog te populair te zijn (in die zin dat de concurrentie hoog is)
Dit stuk krijg ik niet helder. Waarmee beoordeel je dat een woord “te populair” is? Je maakt hier een stap in je gedachten die ik niet helemaal mee kan maken.
en lijkt het mij dus moeilijk al dan niet onmogelijk hier zonder gebruik van een Adwords Campagne hoge ogen mee te gooien.
De adwords tool is voor de advertenties in Google. Als je daar mee bezig bent is het geen SEO, maar SEA. Ik ga ervanuit dat je het hebt over een vermelding voor je site krijgen in de organische resultaten. Alle informatie die je in deze tool vind is dus ook voor deze betaalde advertenties. De keyword tool wordt echter voor trefwoord onderzoek gebruik omdat het een indicatie geeft van de werkelijk belangrijke trefwoorden. Niet meer en niet minder.
Jij geeft aan dat die concurrentie niet zoveel met SEO te maken heeft. Daar bedoel je dan denk ik mee dat dit de graadmeter is voor hoeveel er op geboden wordt en dus niet hoeveel deze woorden gebruikt worden in de organische resultaten? Oftewel, ik hier niet al teveel op moet letten als ik zoekwoorden kies voor mijn site.
Exact, kies woorden die een antwoord geven op de vragen die jou klanten beantwoord willen hebben. Ik zeg dit algemeen, maar dit geld ook voor een shop. ALs iemand iets koopt is er een bepaalde noodzaak. Daar zouden shops voornamelijk hun SEO omheen moeten richten.
Dit klinkt misschien heel gek …maar als ik woorden invoer in het hulpprogramma van Google Adwords moeten deze dan elk apart op een nieuwe regel worden geplaatst en zet ik ze dan later achter elkaar in de META keywords tag als groepjes afzonderd met een komma. Als ik namelijk 3 woorden achter elkaar plaats in het hulpprogramma en ik dan ga zoeken komt Google met geen info (geen zoekvolume, concurrentie and so on) terwijl als ik in Google zoek er wel 13.000.000 resultaten verschijnen met relevante websites bovenaan! Ga ik dezelfde woorden onder elkaar opzoeken verschijnen ze ieder met nuttige info en een hoge, normale en lage concurrentie.
Ja, de trefwoorden in de keyword meta tag staan gescheiden met komma’s, maar opnieuw deze tag wordt niet gebruikt en is onbelangrijk voor SEO.
Gebruik “exact” in plaats van “breed” in de Google keyword tool. Verder reageer ik hier niet op. Google heeft een geweldige handleiding 😉 en lees een goed SEO boek 🙂
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.