SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Linkbuilding vs Tracking
Tags: analytics, linkbuilding, meten, tracking
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
24 september 2009 om 2:04 pm #21391
We doen behoorlijk wat acties met andere sites. Daar worden tekstjes geplaatst of een nieuwsbrief met de bedoeling om uiteindelijk boekingen te genereren.
Wanneer we een link op de site zetten, dan is dat uiteraard goed voor de SEO. Helaas kunnen we dan niet meten hoeveel sale er voortkomt uit die link. Wanneer we een trackingcode in de link zetten, dan wordt het door google niet geindexeerd. Dus in dat geval geven we geld uit, maar weten niet wat de return is.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
-
24 september 2009 om 3:02 pm #25015
Wanneer we een trackingcode in de link zetten, dan wordt het door google niet geindexeerd.
Google probeert over het algemeen Analytics parameters niet in de index op te nemen. Pagerank stroom net als een normale link wel naar je site.
Analytics URL builder
Voor het bijhouden van (banner) advertentiecampagnes, bijzondere externe links of e-mail kun je custom Google Analytics URLs (=adressen) gebruiken.
Aan de site URL worden dan 3 parameters toegevoegd: bron, medium en campagne naam. Verkeer afkomstig uit deze links wordt vervolgens weergegeven in Analytics onder “Verkeersbronnen” en dan “Campagnes”.
Een handige tool hiervoor is te vinden op: Tool: URL Builder – Analytics Help
Het is belangrijk om de campagne namen en campagne bronnen zo uniform mogelijk te houden. Dit maakt latere analyse van de prestaties ten goede. Zo kan je bijvoorbeeld na een aantal maanden alle nieuwsbrieven vergelijken door de nieuwsbrief campagne te kiezen en te sorteren op bron.
We ondersteunen jullie graag bij de implementatie, neem dan even contact op via goalgorilla.com
-
7 oktober 2009 om 10:20 am #25036
Er staat nu een tradedoubler-link in waardoor we precies kunnen meten welk product mensen hebben aangeschaft. Stel, we draaien een actie voor product A, maar ze kopen product B, dan kunnen we ook nog meten dat het vanaf die link komt.
Ik vermoed dat dat niet kan met de oplossing die hierboven wordt aangedragen. Als dat anders is, dan hoor ik het graag.
-
7 oktober 2009 om 1:23 pm #25037
Ik ben je even kwijt. Eerst zeg je:
Helaas kunnen we dan niet meten hoeveel sale er voortkomt uit die link.
maar nu geef je aan dat je precies kunt meten welk product mensen hebben aangeschaft…
Dan is alles toch goed?
-
7 oktober 2009 om 1:25 pm #25038
Nee, omdat de tradedoubler linkjes niet worden geindexeerd. Dus we doen wel acties met sites waarop er linkjes komen naar onze website, maar het voegt qua linkbuilding niets toe.
-
7 oktober 2009 om 1:27 pm #25039
Is er een manier waarop we EN kunnen meten wat de sale is EN tegelijkertijd de link wordt geindexeerd, zodat we er organisch ook nog wat aan hebben?
-
7 oktober 2009 om 2:01 pm #25040
Ik begrijp dat we het hebben over affiliate-websites, waarbij TradeDoubler het affiliatenetwerk is. Op de affiliate-sites staan links waarmee men iets kan boeken bij de website van Mieke (de merchant). De links vanaf de affiliatesites liggen nu naar Tradedoubler en worden dan geredirect naar de merchant. Klopt dat?
In dat geval heb je er voor wat betreft seo inderdaad niets aan, omdat de linkjes naar Tradedoubler liggen. Een betere oplossing zou dan ‘direct linking’, ‘clean direct linking’ zijn. Dit betekent dat de link van de affiliate rechtstreeks naar de merchant komt te liggen. Omdat Tradedoubler eventuele transacties via de link moet kunnen monitoren moet er een technische aanvulling worden geimplementeerd opdat de kliks ook bij Tradedoubler worden geregistreerd.
Probleem is dat Google eist dat er aan betaalde linkjes de rel=nofollow wordt toegevoegd. Hierdoor is het voordeel meteen weer teniet gedaan.
Conclusie: het is niet mogelijk om affiliatie en white hat seo-voordeel te combineren. En terecht, want een affiliate link kan niet worden beschouwd als objectieve op de website van de merchant. Het betreft een economische relatie.
Aardig artikel over direct linking: Direct Linking vs Landing Pages vs Landing Sites | Click Consultants Affiliate Marketing Blog
Artikel waarbij ‘direct linking’ ook wordt afgeraden:
Waarom direct linking door affiliates NIET verstandig is – Affiliate Marketing BlogSucces!
-
7 oktober 2009 om 2:20 pm #25041
Bedankt voor je reactie! Het gaat alleen niet om affiliatelinkjes.
Wij (merchant) zetten acties uit bij andere websites. Geen affiliatesites, maar we adverteren idd wel op die sites. Dus er is wel een betaalde relatie.
Dus je hebt gelijk wanneer je aangeeft dat er eigenlijk een nofollow op zou moeten staan.
Point taken.
-
7 oktober 2009 om 9:34 pm #25042
Ik weet dat bepaalde spelers op de affiliate markt reeds oplossingen gevonden hebben voor dit probleem. Ik herinner mij dat tradetracker dit probleem kan oplossen voor u door hun Cleanlinking systeem:
Linking technieken -TradeTracker, de nr 1 in performance based online marketing solutionsTechnisch een goede oplossing maar dit behoort niet meer tot de white hat seo denk ik omdat het om betalende links gaat en rel=nofollow hier niet gebruikt wordt.
Wat is het idee van anderen hierover. Afraden of aanraden?
-
8 oktober 2009 om 10:38 am #25043
Klopt, Tradetracker is de voorloper op het gebied van -wat ze noemen- CleanLinking: aan de link kan je niet meer zien dat er een affiliatienetwerk tussen zit.
Vanuit SEO bezien is er alleen een mogelijk voordeel voor de adverteerders. Die krijgen namelijk opeens een heleboel verwijzingen vanaf de affiliatie-sites.
Bezien vanuit de affiliate-site is er geen SEO voordeel: het maakt niet uit of de linkjes naar het affiliatenetwerk of naar de adverteerder liggen. Er is wel een mogelijk nadeel voor de affiliate: indien de adverteerder door Google beschouwd wordt als een onbetrouwbare website (lage Trustrank) maakt het Trustrank-algoritme dat de verwijzer zelf ook een kans maakt als onbetrouwbaar te worden geklassificeerd. Neem bij cleanlinking dus nooit PPP-adverteerders (Poker, Pillen, Porno) op.
Blijft staan dat er een commerciele relatie is tussen affiliate en adverteerder waardoor de rel=nofollow moet worden opgenomen. In principe lopen daardoor beide partijen het gevaar een penalty te krijgen. In de praktijk blijkt het gevaar voor de partij die de link (zonder nofollow) legt, de affiliate dus, het grootst.
Ik kan niet anders concluderen dan dat het vanuit de affiliate bezien niet verstandig is voor Cleanlinking te kiezen. Hij heeft er geen voordeel en mogelijk zelfs nadeel van. Als de rel=nofollow wordt opgenomen is dit nadeel echter ondervangen. Alleen voor de adverteerder kan het interessant zijn Cleanlinks te ontvangen. Zolang als het duurt…
-
21 oktober 2009 om 7:19 am #21392
Heel helder! En je hebt gelijk, het is geen white hat in het geval van betaling. Soms gaan we echter een samenwerking met een partij aan, waarbij niet betaald wordt. Dan zou het wel handig zijn. In die gevallen zouden we dan dus wel aan cleanlinking kunnen doen.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.