SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › landingspagina’s
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
14 november 2011 om 7:55 pm #22767
Vraagje:
Kan het zijn dat wanneer er wordt gewerkt met landingspagina’s die niet via de site te benaderen zijn dit de ranking van de paginas op de site negatief beinvloeden?
Stel je hebt een site over onderwerp x en wilt voor iedere regio een landingspagina aanmaken waarna ze dus verder kunnen navigeren op de site. Hiervoor moet je veel bijna dezelfde paginas hebben met als verschil de regio. Dit veroorzaakt natuurlijk weer dubbele content wat slecht is maar stel dat je het dubbele content issue weet te omzeilen…
Hoe kijkt Google hier tegen aan?
-
14 november 2011 om 8:05 pm #26856
Als je de (niet via de site te benaderen) landingspagina’s vindbaar wilt maken door Google, móet Google ze dus zien en kunnen ze de dubbele content gewoon detecteren. Ik zie dus niet hoe je door de landingspagina’s vanuit de site onbenaderbaar te maken, een dubbele content probleem denkt te kunnen oplossen. Maar misschien begrijp ik je verkeerd?
NB. Dubbele content is niet “slecht”: je zal slechts met één van die dubbele content pagina’s kunnen scoren. Je verliest wel kracht door de verdeling van dezelfde content over meerdere pagina’s. Dat kan je oplossen via de rel=”canonical”. Dan definieer je een hoofdpagina (de canonieke pagina) waar de kracht vanuit de dubbele content pagina’s naar toe wordt geleid.
-
15 november 2011 om 4:31 pm #26859
Aha, interessant, ik heb ook dubbele content op de website. Nooit van gehoord, een canonieke pagina, bedankt voor de tip.
-
15 november 2011 om 4:53 pm #26860
@Berre
Je Google +1 van deze pagina wordt gewaardeerd! 🙂 -
15 november 2011 om 5:03 pm #26861
Vraagje:
Kan het zijn dat wanneer er wordt gewerkt met landingspagina’s die niet via de site te benaderen zijn dit de ranking van de paginas op de site negatief beinvloeden?
Stel je hebt een site over onderwerp x en wilt voor iedere regio een landingspagina aanmaken waarna ze dus verder kunnen navigeren op de site. Hiervoor moet je veel bijna dezelfde paginas hebben met als verschil de regio. Dit veroorzaakt natuurlijk weer dubbele content wat slecht is maar stel dat je het dubbele content issue weet te omzeilen…
Hoe kijkt Google hier tegen aan?
Volgens mij heb je het over het fenomeen ‘orphan pages’. Als ik je goed begrijp wil je dus landingspagina’s voor regio’s maken op jouw domein die verrder niet benaderbaar zijn via de website (=orphan page). Google moet die pagina’s wel via een link vinden (buiten je domein of binnen je domein via de sitestructuur; dit laatste wil je niet), zoals SEOguru al aangeeft. Je moet dus linkbuilding doen op alle orphan pages, als je het niet via je domein wilt linken. Iedere orphan page heeft een link nodig om geindexeerd te worden (zodat ze ‘orphan’ af zijn). Ik denk niet dat deze methode succesvol is. Kost teveel tijd en het is juist jouw sitestructuur die alle ‘regiopagina’s’ goed kan ondersteunen, waardoor die regiopagina’s beter kunnen ranken. Maak jouw regiopagina’s dus onderdeel van jouw sitestructuur. Probeer teksten op regiopagina’s zo uniek mogelijk te maken, voeg dus regiospecifieke info toe om de standaard teksten aan te vullen.
Kijk bijvoorbeeld naar de vliegticketboeren die de laatste jaren hun regiopagina’s op dezelfde manier vormgeven. Voorbeeld, nummer 1 voor ‘vliegticket madrid’: Vliegtickets Madrid – Goedkope tickets Madrid | CheapTickets.nl
Zie je hoe ze aan de rechterkant (unieke) reisinformatie toevoegen om deze landingspagina goed te laten ranken op ‘vliegticket madrid’. Google kijkt bijvoorbeeld naar synoniemen en sterk gerelateerde termen aan ‘vliegticket’ (tickets, luchtvaartmaatschappijen) en ‘Madrid’ (Plaza de Cibeles; Spaanse hoofdstad; Calle Huertas; Joy Eslava; Palacia Faviria). Zo bepaalt Google rankings (voor onpage factoren iig)
-
16 november 2011 om 4:14 pm #26862
Ik ben het eens met Bert.
Hoe vaak je zelf naar een pagina linkt, is voor Google ook een signaal om te bepalen of een pagina belangrijk is voor je site. Je kunt het als volgt bekijken: als je de pagina’s zelf niet belangrijk genoeg vindt om er naar te linken, waarom zou Google de pagina dan wel belangrijk vinden?
-
19 november 2011 om 11:32 am #26864
Bedankt voor jullie reacties.
De nieuws module (een sectie van de internetsite met nieuwsitems, soort blog achtig idee) wordt niet meegenomen in de sitemap van de site (xml en html) en toch staan alle nieuws artikelen in de index van Google en zijn dus goed vindbaar voor Google.
Deze staan dan wel binnen het domein maar staan dus niet op de xml sitemap…
Zouden deze paginas (die dus niet op de xml sitemap staan) beter of slechter ranken dan paginas die wel op de xml sitemap staan?
-
19 november 2011 om 2:56 pm #26865
Dat maakt niet uit. Pagina’s die in je xml sitemap staan, maar wel in je sitestructuur, zijn niet minder waard. Een sitemap is geen instructie voor Google om de pagina’s die daarin vermeld staan meer waarde te geven.
Wel kan je in de xml sitemap aangeven hoe belangrijk jij bepaalde pagina’s vindt.
Zo is het dus mogelijk om aan te geven dat pagina A meer prioriteit heeft dan pagina B.Maar het is niet zo dat pagina’s die in je sitemap.xml staan, minder waarde meekrijgen dan pagina’s die er wel in staan.
Google kan jouw sectie met nieuwsberichten blijkbaar wel gewoon vinden via de links binnen je site (of via links afkomstig van externe websites). Als Googlebot een link naar deze nieuwssectie ontdekt, is de kans groot dat deze ook wordt gecrawled.
-
23 november 2011 om 3:12 pm #26869
-
23 november 2011 om 8:56 pm #22768
Dank! 🙂
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.