SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Invloed e-commerce uit Analytics op positie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
20 november 2008 om 2:43 pm #21159
De afgelopen dagen had een klant opvallend veel klanten die, na een aankoop niet wachtten tot ze terug waren op zijn site. In plaats daarvan bestelden ze, werden doorverwezen naar iDeal, betaalden daar en sloten het scherm.
Gevolg was dat Google Analytics ongeveer 14 dagen relatief weinig tot zelfs geen orders door kreeg.
De afgelopen week is de site bij veel belangrijke termen van de eerste pagina verdwenen. Daardoor krijg ik de indruk dat deze gegevens sterk van invloed zijn op je positie. Ze hebben beide data dus ik kan het me wel voorstellen.
Weet iemand of Google de e-commerce-data actief koppelt aan de zoekwoord positie?
-
20 november 2008 om 6:05 pm #21160
Je mag er vanuit gaan dat Google zoveel gegevens gebruikt als ze maar kan vinden. Ik heb daar al eens eerder over geschreven: Onbekende ranking-factoren organische zoekresultaten Google | SEO blog | SEO guru
Maar dat een kort inzakkende periode van (officiële) verkopen meteen zo’n ingrijpend effect heeft, kan ik me nauwelijks voorstellen. En al helemaal niet als het e-commerce gegevens betreft. Vanuit het belang van Google bezien zou je namelijk kunnen zeggen dat ze de bedrijven die via de organische zoekresultaten veel verkopen, het liefst zo laag mogelijk positioneren. Dan gaan ze hun AdWords-budgetten namelijk verhogen. Je zou dus eigenlijk -als er al een ecommerce invloed is, wat ik overigens niet denk- een omgekeerd effect verwachten: nu ze minder verkopen heeft Google er minder problemen mee als ze omhoog gaan.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Google Analytics alternatieven 23 december 2024 Hi allemaal, ik ben op zoek naar alternatieven voor GA4 om organische omzet te meten. Hebben jullie aanbevelingen? Dankjewel!
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.