SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Interne linkstructuur webshop
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
1 mei 2015 om 4:38 pm #24274
Hallo,
Vanwege het niet verder stijgen van onze belangrijkste zoekwoorden ben ik op onderzoek uit gegaan. Als ik kijk naar de belangrijkste concurrenten, dan denk ik hoe kunnen zij nou zo hoog scoren. Slechte backlinks (niet relevant en veel op van die link verzamel pagina’s).
Ik lees dat een goede interne linkstructuur een belangrijk onderdeel kan zijn. Ook heb ik het een en ander gelezen over het optimaliseren van de sitestructuur op zichzelf met behulp van een zogenaamde Silo structuur. Klopt dat?
Ik vindt het echter lastig om dit toe te passen op en webshop. Is er iemand die hier wat nuttige tips over kan geven? De shop heeft nu een homepage met enkele categorieën en producten. In de footer staan een aantal landingspages voor de belangrijkste keywords.
Met vriendelijke groet,
Robin -
4 mei 2015 om 1:37 pm #28296
het vermelden van footer links naar de belangrijkste pagina’s is niet hetzelfde als het doorvoeren van een silo strategie. Het doorvoeren van een silo strategie in een bestaande webshop kan wel behoorlijk karwei zijn. Een silo is door google te herkennen aan o.a. de opbouw van de url’s.
Voorbeeld zonder goede silo’s:
Dierenwinkel.nl/manden/honden
Dierenwinkel.nl/manden/poezenDierenwinkel.nl/speeltjes/honden
Dierenwinkel.nl/speeltjes/poezenMet gebruik van silo’s op basis van dieren zou het zijn:
dierenwinkel.nl/poezen/manden
dierenwinkel.nl/poezen/speeltjes
dierenwinkel.nl/poezen/eten
dierenwinkel.nl/poezen/riemen
dierenwinkel.nl/poezen/verzorgingdierenwinkel.nl/honden/manden
dierenwinkel.nl/honden/speeltjes
dierenwinkel.nl/honden/eten
dierenwinkel.nl/honden/riemen
dierenwinkel.nl/honden/verzorgingbij het gebruik van silo’s verwijzen onderliggende pagina’s altijd terug naar boven liggende pagina’s en nimmer naar pagina’s die behoren tot een andere (dieren)silo. Hierdoor zijn alle interne links extreem relevant en geven ze de juiste linkkracht door naar de pagina’s met de meest belangrijke keywords. Meest belangrijke keywords zouden in deze zijn poezen en honden.
Bovenstaande is in het kort hoe een silo strategie werkt.
-
4 mei 2015 om 4:54 pm #28297
Beste Robin,
Een interne linkstructuur kan inderdaad een belangrijk onderdeel zijn voor je ranking. Maar waar ik meer de focus op zou leggen is bloggen, via de blogartikelen kun je zoekwoorden door linken naar je producten.
Good luck!
-
4 mei 2015 om 5:26 pm #28299
Bedankt alvast voor de informatie.
Wij hebben naast een blog ook enkele informatieve pagina’s die zijn opgebouwd rond enkeke belangrijke zoek woorden. Deze pagina’s zijn nu te vinden in de footer, maar zou het ivm silo structuur dan beter zijn deze onder te brengen in de hoofd navigatie onder de noemer “informatie”?
Vanuit de blog dan linken naar producten en deze informatieve landings pagina’s?
Dus waneer wij silo toepassen dmv categorieen met daaronder subcategorieen en producten, dan is het dus belangrijk van onder naar boven te linken en dus niet de categorieen onderling?
Met vriendelijke groet,
Robin -
4 mei 2015 om 5:31 pm #28300
Misschien nog handiger om gewoon een url te plaatsen van je site?
-
4 mei 2015 om 5:37 pm #28301
Hallo Jeroen,
De url is https://dampershop.nl
-
7 mei 2015 om 9:14 am #28303
Hallo Jeroen,
Heb jij nog een blik kunnen werpen op de shop? De vraag is nog even wat precies bedoeld wordt met de silo page en de landingspagina’s in de footer. Is het beter om daarvoir een aparte silo te maken en als menu toe te voegen in de navigatie. Als voorbeeld is het stijgen van zoekwoord e-sigaret kopen van belang. Hiervoor is nu een landingspagina gemaakt, maar stijgt nu denk ik niet vanwege een niet goed opgezette interne linkstructuur?
Groeten Robin
-
5 juni 2015 om 8:22 am #28314
Hallo,
Vanwege het niet verder stijgen van onze belangrijkste zoekwoorden ben ik op onderzoek uit gegaan. Als ik kijk naar de belangrijkste concurrenten, dan denk ik hoe kunnen zij nou zo hoog scoren. Slechte backlinks (niet relevant en veel op van die link verzamel pagina’s).
Ik lees dat een goede interne linkstructuur een belangrijk onderdeel kan zijn. Ook heb ik het een en ander gelezen over het optimaliseren van de sitestructuur op zichzelf met behulp van een zogenaamde Silo structuur. Klopt dat?
Ik vindt het echter lastig om dit toe te passen op en webshop. Is er iemand die hier wat nuttige tips over kan geven? De shop heeft nu een homepage met enkele categorieën en producten. In de footer staan een aantal landingspages voor de belangrijkste keywords.
Met vriendelijke groet,
Robingebruik GSA !
-
12 augustus 2015 om 10:50 pm #28349
Hoi Robin,
Ik heb ook even naar je webshop gekeken en ziet er goed uit hoor. SEO technisch zou ik eerst eens beginnen met een goede zoekwoordanalyse. Hierbij is het belangrijk om relevante zoekwoorden te groeperen op koopcyclus en groepering van relevante zoekwoorden per landingspagina. Je kunt dit op type product dan gaan verfijnen maar ook op merk en type product of andere eigenschappen. De interne linkstructuur op onderliggend naar bovenliggend met link diversiteit voor anchors. Maar vooral goede content schrijven dit is nu bij de huidige webshop veel te minimaal. Probeer in woocommerce de header tekst altijd met een aantal usp’s en korte samenvatting te schrijven en onder de producten je uitgebreide tekst. Informatief schrijven en meerdere kopjes in h2/h3. Opmaak belangrijkste zoekwoorden meenemen en relevante zoekwoorden uit analyse voor die landingspagina.
Succes,
Robert-Jan -
12 augustus 2015 om 11:00 pm #28351
Hoi Robin,
Sorry zie dat je waarschijnlijk magento gebruikt. Hiervoor kun je amasty landingspage extension gebruiken of de huidige categorieën uitbreiden met een 2nd footer description. Ik heb hier overigens een extensie voor gemaakt.
Groet,
Robert-Jan -
28 augustus 2015 om 9:35 am #24275
Hoi,
naast bloggen helpt het inderdaad ook om enkele informatiepagina’s te maken. Daarvandaan kan het zelfs goed zijn om de silostrategie een beetje te laten varen, als het om een webshop gaat. Dan zou je van deze pagina’s naar je artikelen kunnen linken en andersom. Mensen kunnen dan goede informatie vinden over het artikel wat ze willen hebben, maar wat nog belangrijker is, de kans is groot dat je gevonden wordt op je informatiepagina’s. Al aardig wat webshops hebben op die manier hun SEO verbeterd, die ervaring wilde ik graag nog even aan de discussie toevoegen, al ben ik er wat laat mee.
In die zin heeft Robet-Jan denk ik gelijk: als je zorgt dat je overal minstens driehonderd woorden aan tekst hebt staan, levert dat meer op dan linkstructuur, want zoekspiders houden vooral van tekst. Misschien hoef je dan helemaal niet zoveel aandacht aan die structuur te besteden…. Die structuur maak je wat dat betreft vooral voor de gebruikers ‘van vlees en bloed’, want als zij duidelijk kunnen vinden wat ze zoeken, is dat het allerbelangrijkste.Succes nog,
Anneloes
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.