SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Internationale sites / meertalige sites
Tags: internationale site, meertalig, seo, technische opbouw
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
30 september 2008 om 9:01 am #21101
Hallo,
Op dit moment leggen we hier op kantoor de laatste hand aan een internationale site die uit meerdere talen bestaat.
Mocht er iemand tips hebben of willen dan zou ik dat graag hier willen delen met elkaar!
De site waar wij nu mee bezig zijn is door de vorige webdesigner zodanig in elkaar gezet dat de site nu vrijwel niet vindbaar is. Met de nieuwe site moet daar een einde aan komen.
De andere doelstelling is dat alle talen goed in de zoekmachines worden opgenomen. In dat kader heb ik al flink gekeken wat lijkt te werken en hoe je dat kunt oplossen in de technische zin. Mocht iemand van jullie op dit onderwerp nog meer informatie of ervaring mee hebben of willen op doen, dan nodig ik je uit om je vraag hier te stellen!
-
30 september 2008 om 9:17 am #24532
Belangrijk aspect, inderdaad, waar ik ook steeds vaker vragen over krijg. Uitgangspunt van de discussie kan het volgende weblog-artikel (inclusief reacties!) zijn:
https://www.seoguru.nl/seo-blog/2008/03/04/website-gericht-op-meerdere-talen-enof-landen/
Er zou een keer een update van gemaakt moeten worden waar e.e.a. in samengevat is. Zet ik op de lijst… -
30 september 2008 om 10:30 am #24533
Ik vermoed dat de meesten van ons dat artikel hebben gelezen. Ik heb het gebruikt om in de goede richting te denken maar vervolgens had ik nog vele vragen over de technische kant van het verhaal.
Zo is de site waar we nu mee bezig zijn opgebouwd uit verschillende directories, dus:
– engels is ..domain.com/en/
– nederlands is ..domain.com/nl/
– etcOm niet alle pagina’s te moeten hoeven maken in alle taaldirectories werken we met een .htaccess-bestand dat de directories na maakt en alle request terugvoert naar 1 basisdirectory die wij hebben gemaakt en onderhouden.
Daarmee blijft het onderhoud zeer beperkt en kan de klant eindeloos talen invoeren, zelfs zonder dat ze ons nodig hebben.
Onze klant en wijzelf zijn zeer tevreden over deze oplossing maar ik hoor het graag wanneer mensen nog verder zijn met hun oplossing.
-
1 oktober 2008 om 2:08 pm #24535
Aansluitend aan deze vraag, de regel waar je aangeeft wat de taal van je content is. Hoeveel invloed heeft dit op je ranking als je bijvoorbeeld alleen zoekt op pagina’s in het nederlands.
En wat als de website op een server draait in het buitenland en je aangeeft dat je content nederlands is. Welke wordt hoger gewaardeerd?
Oh ja bas, ik heb er geen ervaring mee, anders had ik je geholpen!
-
1 oktober 2008 om 2:40 pm #24538
Wat is nu eigenlijk beter:
.com/nl
.com/en
.com/duof
.nl
.com
.deIemand heeft mij ooit uitgelegd dat iedere stap dieper in de site je 1 pagerank lager gaat. Klopt dit eigenlijk?
Aangezien wij nu bij http://www.BerkelBike.nl een pagerank van 5 hebben zou dit betekenen dat .nl/en en .nl/du meteen een pagerank van 4 zouden hebben. Terwijl in onze huidige oplossing ze slechts op 2 staan. Bovendien telt een backlink naar .nl/du of .nl/en meteen gunstig in de verhouding links naar homepage tov links naar dieper pagina’s,toch?
Het enige nadeel zou dan zijn dat .de mooier staat dan .nl/de
Groet,
Rik -
1 oktober 2008 om 2:50 pm #24539
Hallo Rik!
De laatste (.nl, etc.) is beter.
Dat de pagerank bij iedere stap dieper in de website 1 omlaag gaat is een fabeltje. Het algoritme zit compleet anders in elkaar.
-
1 oktober 2008 om 5:35 pm #24542
Ik moet het even nuanceren (zo na het avondeten). Je moet onderscheid maken tussen talen en landen. Als het verschillende betreft, dan werk je met directories (/de, /uk, etc.) binnen de domeinextensie (bv .nl) van het waar je wilt scoren in de zoekmachines.
Als het verschillende zijn waar je wilt scoren, dan is het slimmer om aparte domeinextensies (.nl, .de, etc.) voor ieder land te reserveren. Ik ging er even te snel vanuit dat je op die situatie doelde.
-
2 oktober 2008 om 9:45 am #24545
Aansluitend aan deze vraag, de regel waar je aangeeft wat de taal van je content is. Hoeveel invloed heeft dit op je ranking als je bijvoorbeeld alleen zoekt op pagina’s in het nederlands.
En wat als de website op een server draait in het buitenland en je aangeeft dat je content nederlands is. Welke wordt hoger gewaardeerd?
Oh ja bas, ik heb er geen ervaring mee, anders had ik je geholpen!
Er zijn verschillende zaken op basis waarvan Google bepaalt wat de taal is. Deze meta-regel kan je toevoegen, maar is veelal overbodig. Het heeft in ieder geval geen invloed op de ranking. De geografie kan ook worden gedefinieerd via Google Webmaster Tools, maar alleen als het een .com of .eu domein betreft.
Idealter host je de website in het land waar je wilt scoren. Vaak is dit lastig. Als je ook in andere landen wilt scoren, en je de eigen (bv Nederlandse) hostingprovider wilt aanhouden, lijkt dat geen noemenswaardig probleem. Zorg dan wel dat je een domeinnaam hebt van het betreffende land en linkbuilding doet vanuit betreffend land.
-
2 oktober 2008 om 4:26 pm #24547
Dus, Alain, als ik je goed begrijp:
Stel, je hebt een opdrachtgever (een Nederlands bedrijf) dat internationaal actief is. Bijvoorbeeld oa in NL, DE, BE en FR.
Dan is de beste oplossing dus om de site op al die domeinen te plaatsen:
yourdomain.nl
yourdomain.de
yourdomain.be
yourdomain.frDeze oplossing:
yourdomain.nl/nl
yourdomain.nl/de
yourdomain.nl/be
yourdomain.nl/fr
zal dus minder snel scoren dan de eerste oplossing?Op zich begrijp ik dat wel maar het enige lastige is dan hoe je met onderhoud om moet gaan: in dat geval kun je het beste 1 website aanhouden, onderhouden, etc. En die website aan het einde van je onderhoud kopieren naar de verschillende andere domeinen alwaar automatisch wordt gesignaleerd om welke extensie het gaat en dus welke taal automatisch moet worden gehanteerd.
Vragen die dan in mij opkomen zijn:
1. Wat te doen bij de .com-extensie? Hosten in Nederland en toch de subdirectory voor andere talen gebruiken of de klant adviseren meerdere domeinnamen aan te schaffen?2. Wat doe je wanneer iemand op de .fr-site is en deze wil de Duitse taal hebben? Verwijs je die persoon dan (automatisch) naar de .de-site?
Het probleem van meerdere domeinen zit ‘m in:
– reclame: welke domeinnaam hanteer je in je documentatie?
– wat te doen met mail ontvangen en versturen vanaf de verschillende domeinen? Dergelijke instellingen moeten dan ook voor alle domeinen worden ingesteld. Daarin zit een gevaar voor het onderhoud: je wilt wel dat het overzichtelijk blijft. -
9 oktober 2008 om 11:27 am #24576
Iemand? Ik had eigenlijk wel gehoopt hier wat over te kunnen sparren/ideeen uit te wisselen!
-
9 oktober 2008 om 3:56 pm #24578
Ik ga (hopelijk) de komende dagen een nieuw artikel schrijven rond dit onderwerp, en zal jullie opmerkingen daarbij betrekken. Dus nog even geduld…
-
20 oktober 2008 om 5:43 pm #24591
Hallo Alain,
Weet je al wanneer je dit artikel af hebt? Wij lopen namelijk tegen hetzelfde probleem aan.
Groet,
Rik -
20 oktober 2008 om 8:19 pm #24592
Hallo Alain,
Weet je al wanneer je dit artikel af hebt? Wij lopen namelijk tegen hetzelfde probleem aan.
Groet,
RikIs door omstandigheden vertraagd. Ik moet de publicatiedatum doorschuiven naar woensdag 29 oktober. Ik heb het met een uitroepteken in mijn agenda geplaatst…
-
22 oktober 2008 om 9:42 am #24593
We hebben nu gekozen voor
.nl .com .deNu wil mijn webmaster onze CMS op de schop nemen om de domeinen als top-level categorieen te gebruiken. Content (pagina’s) kunnen worden gepubliceerd onder een categorie.
Met deze functionaliteit moet het dus mogelijk worden om domeinen en softlinks (door middel van het .htaccess) bestand te gebruiken om de website als een boom te structureren.
Talen van de pagina’s worden dan gezien als losstaande meta-data, behorende tot de eigenschappen van een pagina. De mogelijkheid om een standaard taal te kiezen voor een categorie moet het systeem handiger in gebruik maken, maar het moet mogelijk blijven anderstalige content te publiceren onder een bepaalde categorie (en dus domein).
Ik vraag me nu af of deze structuur op het gebied van SEO ook verstandig is?
Groet,
Rik -
26 oktober 2008 om 10:11 am #24595
Hallo Rik,
Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp, maar als je bedoelt dat ik in mijn geval bijvoorbeeld naast de seoguru.nl een seoguru.fr en seoguru.de zou maken, om te gaan scoren in betreffende landen, dan meen ik dat dit de juiste oplossing is. De domein-extensie maakt dan duidelijk in welk land er gescoord moet gaan worden.
Om de hele boel bij elkaar te houden kan ervoor gekozen worden alles onder een .com of .eu domein te hangen (bv seoguru.eu). Of je kan vanuit ieder landen-domein rechtstreeks verwijzen naar de andere landen-domeinen, bv. via een afbeelding van de vlag van het land. (Vergeet dan niet de alt-tag in te vullen.)
Wat de ‘meta data’ betreft, neem ik aan dat je doelt op je CMS waar je per pagina kan instellen welke taal het betreft. Ook dat is prima.
(De mogelijkheid van) het publiceren van teksten in een andere taal dan die de domein-extensie suggereert lijkt me wat minder logisch. Waarom zou je dat willen?
-
26 oktober 2008 om 8:01 pm #24597
Hallo Alain,
Ik heb op grond van eerdere aanwijzingen van jou al gekozen voor
BerkelBike.nl
BerekelBike.com
BerkelBike.dehet is goed om te weten dat we de CMS nu ook op een goede manier aanpakken.
Sommige wetenschappelijke teksten zijn alleen in het Engels en om de moeite van het vertalen daarvan te besparen is het handig om soms die tekst in de .nl en .de website te zetten.Thanks,
Rik -
29 oktober 2008 om 4:11 pm #24599
Zojuist het artikel afgerond. Hoop werk….
Ik heb het in het Engels geschreven en is te vinden op: Blog: SEO tutorial on “geo targeting” and “language targeting”
In de volgende forum-thread kan worden gereageerd op dit artikel:
Forum: responses to SEO tutorial on “geo targeting” and “language targeting” -
3 november 2008 om 9:35 am #24606
Hoi Alain,
Jij zult ook wel denken: “werk ik zo hard aan een artikel, komt er geen enkele reactie!”.
Ik heb je artikel gelijk gelezen en moet de uitkomsten nog even verwerken. Met name omdat de site waar ik het voor kan gebruiken op het punt staat om gelanceerd te worden. Het is in elk geval een duidelijk artikel en ik zal de informatie die er staat op me in laten werken!
De site waar ik het telkens over heb, zal binnen 2 tot 4 weken gelanceerd worden. Voor de nieuwsgierigen onder ons zal ik te zijner tijd een linkje opnemen.
-
15 januari 2009 om 10:16 pm #24722
Het heeft even geduurd maar de site waar ik het eerder over had is eind november gelanceerd. Jullie kunnen kijken op http://www.easy-conveyors.com. De techniek is compleet nieuw en er zaten wat kleine en grotere fouten in maar dat is nu ook verholpen.
Het optimaliseren etc, daar zijn we nog niet aan toe gekomen dus daar kan ik nog niks over zeggen maar misschien zijn er nog mensen die nieuwsgierig waren naar de site na het lezen van het begin van de discussie.
-
16 januari 2009 om 10:46 am #24725
Mooie site maar is het SEO nadelig dat je weinig tekst op de homepage hebt staan? Weinig tekst betekend weinig potentiele zoekwoorden. Op http://www.BerkelBike.nl heb ik recent juist meer tekst ivm zoekwoorden opgenomen.
Ik gebruik Firefox en heb als addon Searchstatus en Rank Checker geinstalleerd. via Rank Checker kun je snel de positie van je zoekwoorden bij bijvoorbeeld Google checken. Erg handige tool. Daardoor ben ik er ook achter gekomen dat ik heel slecht te vinden was op woorden zoals handbike en driewieler. Ik heb een pagerank van 5 ! maar daar heb je geen deuk aan als je niet de belangrijke zoekwoorden er in hebt staan.
Groet,
Rik -
16 januari 2009 om 11:32 am #24727
Klopt maar dat is een bewuste keuze geweest van de opdrachtgever. Altijd lastig: wij kregen als taak mee het bouwen van een mooie (letterlijk aangegeven) site die functioneel is voor beslissers (geen techneuten) en techneuten. Beide zijn naar andere dingen op zoek: de eerste wil vooral iets moois zien terwijl de tweede groep vooral de diepte in wil duiken. Dat deel zit er dan ook achter: ze kunnen lopende banden online tekenen, samenstellen en inzoomen op de tekeningen die eruit komen. Helaas is dat systeem niet van ons en ook niet geoptimaliseerd anders zaten we gebeiteld..
Voor nu kijken we eerst waar de site komt en dan stippelen we een SEO-traject uit.
Als ik naar jouw voorbeeld kijk zie ik ook niet al te veel tekst. Eigenlijk gemiddeld. Heb je daarmee toch kunnen optimaliseren? Of heb je meer effect bereikt door inlinks en andere promotie?
-
16 januari 2009 om 12:20 pm #24728
Ik heb inderdaad niet super veel tekst, omdat het anders te onaantrekkelijk wordt voor de bezoeker. Het is ook relatief want tot vorige week had ik ongeveer de helft aan tekst staan. Waardoor er belangrijke zoekwoorden ontbraken. Ook hadden we de titel, keywords en beschrijving niet geoptimaliseerd.
Behalve links van startpagina’s en diverse hebben we ook links van bijvoorbeeld RTL en Teleac etc. Dit komt doordat het product veel media aandacht heeft gehad en krijgt. Ik denk dat hierdoor onze pagerank zo hoog is.
Groet,
Rik -
16 januari 2009 om 1:37 pm #24729
En wat heb je gemerkt nadat je die links kreeg? Merk je in de dagen of weken erna ook dat je beter vindbaar bent of viel het tegen?
Groet,
Bas -
16 januari 2009 om 2:46 pm #24730
We merken wel pieken door media aandacht. Van de stijging in Pagerank merkte ik echter niet zo veel. Vandaar dat ik ben gaan kijken of ik wel op mijn keywords te vinden was. En dat heeft weer geleid tot de net besproken aanpassingen. Nu hoop ik dat:
hoge pagerank + goede zoekwoorden = bezoekers
Nu maar afwachten of dit ook klopt.
Rik
-
19 januari 2009 om 8:34 am #21102
Een van onze opdrachtgevers is bezig met een heel succesvolle free-publicity campagne en krijgt veel aandacht van de schrijvende pers en tv-programmas. Het handige is dat dat direct veel bezoekers oplevert maar vaak ook een link vanuit de site van die instellingen. Dus ook op de lange termijn levert het hem een boost op.
Wat het effect is voor de korte en lange termijn is ons nog niet helemaal duidelijk maar ik weet vrijwel zeker dat die links heel belangrijk zullen zijn. De klant heeft hiervoor veel tijd gestopt in het aanvragen van 100-en kleine linkjes naar zijn site maar dat maakte geen groot verschil. Zodra de effecten duidelijk en zeker zijn kom ik erop terug.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.