SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Indexatieproblemen in Search Console
Tags: search console
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 12 maanden geleden door Martijn Oud.
-
AuteurBerichten
-
-
10 november 2017 om 11:01 am #38074
Hallo,
Voor een van onze klanten Protislank hebben we verschillende indexatieproblemen opgemerkt. Dit bedrijf heeft twee domeinen namelijk .nl en .be.
1) Voor het .be domein hebben we 364 ingediende URL’s, waarvan er slechts 242 worden geïndexeerd. Dit probleem blijft al maanden hetzelfde.
2) Ook zien we dat het totale aantal geïndexeerde pagina’s voor zowel .nl als .be per week toenemen, maar ik heb geen idee waar deze pagina’s vandaan komen.
3) Een ander probleem is de hreflang tag die niet gevonden kan worden volgens Search Console, maar wanneer ik in de broncode kijk, is er wel een hreflang tag geplaatst –> view-source:https://www.protislank.be/Kan iemand me advies geven over hoe ik deze problemen moet aanpakken? Is er bijvoorbeeld een tool die de door Search Console geïndexeerde pagina’s kan checken?
Groet, Rick
-
15 november 2017 om 9:33 am #38082
Hi Rickert,
Indexatieproblemen zijn altijd lastig om te achterhalen omdat je niet exact weet welke pagina’s wel of niet geïndexeerd worden.
1) Dit is een veelvoorkomend probleem bij websites met vele mogelijke oorzaken.
Het kan gaan om pagina’s die een noindex tag hebben (via robots.txt of een meta tag), een afwijkende canonical tag of een andere foutmelding geven. Controleer in Google Search Console het rapport onder Crawlen -> Sitemaps op foutmelding/waarschuwingen.
Als Google de pagina’s wel kan bereiken (crawlen) dan worden ze bewust niet opgenomen (geïndexeerd). Waarschijnlijk is de kwaliteit van de aangeboden pagina’s te laag. Dit kan zijn door sterk vergelijkbare pagina’s (duplicate content), te weinig tekst op de pagina’s (thin content), etc. Denk aan pagina’s als zoekresultaten en dieper liggende pagina’s.
Het is belangrijk om te achterhalen om welke pagina’s het gaat. Vervolgens moet er een overeenkomst tussen de pagina’s gevonden worden om het exacte probleem te achterhalen. Helaas ben ik niet bekend met een makkelijke manier om dit te doen.
Mijn eerste idee zou zijn om alle Sitemap URLs in een Excel bestand te plaatsen. Vervolgens vanuit Google de geïndexeerde pagina’s te scrapen en in een ander kolom plaatsen. Dan kan gekeken worden wat de verschillen zijn in de twee kolommen.
2) Ook hiervoor is het belangrijk om te achterhalen om welke pagina’s dit gaat. Pas dan kan er gekeken worden naar een oorzaak.
3) Op de homepagina is de tag goed aanwezig. Waarschijnlijk gaat het om een dieper liggende pagina. Staat in GSC onder Zoekverkeer -> Internationale targeting niet welke URLs problemen geven? Ik zie bijvoorbeeld dat op URLs zoals /review/product/view/id/3297 de hreflang afwijkend is van de tag.
-
29 november 2017 om 4:59 pm #38160
Ik liep bij Webvalue tegen hetzelfde probleem aan; het aantal geïndexeerde pagina’s komt niet overeen met aantal in sitemap. Daarom ben ik wat dieper in de opties gedoken om te achterhalen om welke pagina’s dit gaat en kom ik een goede oplossing tegen die ik graag wil delen.
ContentKing heeft een optie om te zien welke pagina’s niet in de XML sitemap zitten. De pagina’s worden zelfs gesorteerd op relevantie:
In de gratis 14 dagen proefversie moet dit probleem op te lossen zijn, dan kost het ook niets :-).
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Niet op Google zichtbaar en vraag over Google Search Console 2 februari 2022 Beste allemaal Ik ben bezig met een website en ik loop tegen het volgende aan. Er word momenteel maar een pagina op google getoond, de…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.