SEO training-, kennis- en adviescentrum › SEO forum › SEO vragen en discussies › Iemand ervaring met effect van pop-ups op ranking?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
-
27 augustus 2011 om 8:55 pm #22617
Ik heb een webshop met behoorlijk wat productpagina’s die worden gevonden in Google. Ik overweeg om een pop-up op al deze pagina’s te installeren om meer email adressen af te vangen voor onze mailing (momenteel hebben we een opt-in veld hiervoor op de pagina’s). Uiteraard willen we onze ranking niet negatief beïnvloeden, want dan valt er weinig meer af te vangen.
Daarom ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het effect van pop-ups op je ranking? Bij Adwords is het niet toegestaan om te linken naar een pagina met een pop-up. Google vindt pop-ups – natuurlijk terecht – niet bijdragen aan “user experience”. Aangezien deze factor voor SEO ook van belang is, kan ik me voorstellen dat het gebruik van pop-ups een negatieve impact heeft op je organische resultaten.
Ik kan op Google niet echt een eenduidig antwoord vinden op deze vraag (anders dan een enkel individueel geval waarbij het een negatief effect zou hebben gehad..), daarom gooi ik hem hier even in de groep! Ben benieuwd!
-
28 augustus 2011 om 1:44 am #26704
Goede vraag die je daar stelt man.
Teveel pop-ups en/of hinderlijke pop-ups komen de gebruikservaring niet ten goede. Punt.
pop-up die heel duidelijk te sluiten is als men dat wenst is in mijn ogen niet slecht voor je gebruikerservaring.
Toch zou ik op mijn eigen site het niet in mijn hoofd halen om de bezoeker ook maar enig irritatie moment te willen bezorgen. Hiermee creëer je een reden/extra momentje voor de sitebezoeker om de site direct te verlaten. Zelfs als 1 op de 100 visitors wegklikt, verlies je potentieel al één sale. Zou het zelf niet doen. Zou geen pop-up under/up gebruiken.
Bezoekers zijn erg veel waard. Je wilt immers dat men een goede ervaring krijgt én behoud met je site en dat men er graag vaak en veel komt kopen. Met een pop-up is er toch een kleine kans dat het een negatieve impact heeft op je conversies door een bezoeker die direct wegklikt i.p.v. een order te plaatsen.
Je hebt sommige mensen die al ver in het zoekproces zitten en intypen:
wasmachine Bosch kopen online. Zou jij zo’n waardevolle bezoeker willen irriteren met een pop-upje? Ha ha, zou je zomaar vet veel geld kunnen kosten.Ik denk je heel scherp je Analytics stats in de gaten moet houden als je de gok neemt.
Ik zeg: doe het niet (maar wie ben ik?)
De kans is namelijk erg groot dat je na een aantal weken de bezoektijd ziet afnemen.
Dat zou natuurlijk niet goed zijn voor je site (en nu de panda update uit is ook niet goed voor SEO) – helaas ben je dan al te laat, maar je kan het hele pop gebeuren daarna allemaal nog wel ongedaan maken.Bekijk ook deze interessante video van Matt Cutts over pop-ups en SEO. (lees vooral de comments onder de video ook zeker ff mee)
-
28 augustus 2011 om 8:50 am #26705
Dank je wel voor je reactie! Ik had die video inderdaad getraceerd, hij doet er toch een beetje vaag over he…als je de reacties mag geloven, zouden pop-ups wel degelijk een negatieve impact (kunnen) hebben op je ranking.
Uiteraard ben ik het met je eens dat een pop-up de gebruikerservaring vrijwel nooit ten goede komt, maar voor ons is emailadressen afvangen erg belangrijk omdat we voor onze traffic voor een groot gedeelte afhankelijk zijn van onze mailinglijst (we runnen al geruime tijd een dagaanbieder). Sinds we een pop-up op onze homepage hebben, vangen we veel meer emailadressen dan daarvoor. Onze “oude productpagina’s” hebben nog geen pop-up. Maar als gezegd, als een pop-up een negatieve impact heeft op de ranking van onze oude productpagina’s, dan heeft het natuurlijk weinig zin…
-
28 augustus 2011 om 2:40 pm #22618
Misschien zou je de conversies van die e-mails kunnen meten?
Denk je dat, als meer mensen hun mailadres achterlaten, het conversiepercentage ook de lucht in schiet? M.a.w. blijft de waarde van je e-maillijst (het conversiepercentage) gelijk?
Tja, verder zou ik gaan brainstormen. Hoe verdien je meer geld? Met meer e-mail abonnees of met hogere rankings? Dat kun je wel een klein beetje meten, denk ik. Feit is dat backlinks veel grotere invloed hebben op rankings.
En vooral dat conversiepercentage van die e-maillijst zou ik in de gaten houden.
Of het met meer mailadressen ook daadwerkelijk stijgt.Tja, misschien zou je iets anders creatief moeten bedenken om tot evenveel subscribers te komen? Even brainstormen. Misschien de e-mail pop-up na zo’n 15/20 seconden laten oppuppen (i.p.v. direct bij binnenkomst) en meten wat de resultaten dan zijn.
-
-
AuteurBerichten
Gerelateerde berichten:
- Effect van bloggen op verkooppagina 2 november 2022 Goedemiddag, Allereerst mijn waardering voor dit forum. Wat fijn dat dit bestaat. Ik heb een vrij specifieke vraag waar ik tot op heden geen antwoord…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.